Publicerat Februari 26, 200917 yr det är seriöst menat, du är välkommen!Kalle Tvivlar jag inte en sekund på. Är ju lite tid kvar så jag kanske hinner skaffa vadare
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Jag har funderat vidare på trådens diskussionsämne, jag har blivit klokare av det ni sagt och tillåter mig följande resonemang. Att drilla fisk och ta upp den, kroka av i syfte att man har roligt, dvs har inte för avsikt att göra ngt med fisken annat än ta upp och låta gå tillbaks, får ändå en klocka att ringa. "Man ska inte ha roligt på andras bekostnad" säger man ofta, det är inte etiskt korrekt. det har man då här, dock med undantaget att det är en fisk. Det är till slut en moralisk fråga för var och en vad vi tycker är korrekt förhållningssätt och etiskt riktigt. De gamla traditionerna inom fiske och jakt har urvattnats när tex ica och övriga bredde ut sig och det gick fort. Vi jagar/fiskar inte för födan längre och det blir mer när vi har tid än när vi behöver. Behoven har ändrats. Behovet att komma ut och slappna av i skog och mark har förmodligen blivit så stort att jaktens syfte i många fall förenas med detta istället för traditionella matanskaffandet. oftast skulle jag vilja påstå. flera jag känner är självförsörjande på kött från jakt, själv tycker jag att det är bästa djurhållningen man kan ha. Solna-Christian skrev för inte så länge sedan "tänk på det här så länge" och jag föreslår detsamma för etiken.Kan man egentligen skjuta om man inte vill ha viltet efteråt? likaså för fisket, Kan man verkligen etiskt sett fiska horngädda som C&R när hälften av krokningarna sitter i kroppen på fisken. Jag tycker inte det. Ekvationen går dåligt ihop. Nu har jag förmodligen inte mer att säga om saken. Tack för intresset för tråden. Kalle
Publicerat Februari 26, 200917 yr kan inte annat än hålla med. Har själv jagat en gång utan tanke på att behålla viltet. Det var när jag precis tagit jägar examen, inte var med i något jakt lag men jakt lusten fanns där. Då var jag med på ett betal jakt utan kött tilldelning. Dock så vet jag att köttet kom en av personerna i jaktlaget till godo, men känslan var "tom". Som om något saknas. Visst var det kul att få skjuta sitt första vilt men det är 1000ggr roligare när man får med sig en bit hem. Det är väl något gammat stenålders tänk som ligger kvar i generna. En stolthet att få komma hem med något som man själv skjutit,fiska,plockat eller vad det än är. Och det smakar såå mycket bättre. Även det är säkert psykologiskt med så är det. iaf för mig.
Publicerat Februari 26, 200917 yr kan inte annat än hålla med.Har själv jagat en gång utan tanke på att behålla viltet. Det var när jag precis tagit jägar examen, inte var med i något jakt lag men jakt lusten fanns där. Då var jag med på ett betal jakt utan kött tilldelning. Dock så vet jag att köttet kom en av personerna i jaktlaget till godo, men känslan var "tom". Som om något saknas. Visst var det kul att få skjuta sitt första vilt men det är 1000ggr roligare när man får med sig en bit hem. Det är väl något gammat stenålders tänk som ligger kvar i generna. En stolthet att få komma hem med något som man själv skjutit,fiska,plockat eller vad det än är. Och det smakar såå mycket bättre. Även det är säkert psykologiskt med så är det. iaf för mig. Håller med dig till fullo. Att jaga , fiska eller plocka bär / svamp innebär väl att man ska ngt med hem ?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Håller med dig till fullo. Att jaga , fiska eller plocka bär / svamp innebär väl att man ska ngt med hem ? Så sant så.