Publicerat Februari 26, 200917 yr Precis som rubriken lyder så har jag funderat mycket, men kom på först nu att man kan ju fråga folk som vet saker och testat mer än en själv. Epilog: Jag sitter ute en kväll. Totalt vindstilla. Hör mig själv andas, fast jag håller andan. ... Rådjuret kommer närmare, sakta. 40 meter bort nu. Jag har en möjlighet att dra bågen nu utan att upptäckas. Men kommer djuret att fortsätta komma närmare under den tiden jag orkar hålla upp bågen? Jag avvaktar. Märker att jag gjorde rätt, då djuret stannar kvar där ett tag. Djuret kommer nu närmare igen.. Sakta sakta betandes. NU, är det under 30 meter. Jag drar försiktigt försiktigt upp bågen. Så ljudlöst som det bara är möjligt, centimeter för centimeter.. TROTS DETTA, så blir djuret omedelbart alert och medvetet om faran. Studsar iväg som en pingisboll, samtidigt som det skäller ut mig med svordomar på rådjuriska. Det är just detta som jag har problem med. Kanske ni andra också. Men NÄR ska man dra bågen? Hur vet man det? Till synes omöjligt i vindstilla väder att jaga med båge känns det som. Detta hände 2-3 ggr i höstas för mig, och jag anser mig inte ha gjort något fel? Vissa verkar dra bågen redan när djuret är 20 meter utom skotthåll. Men själv börjar jag skaka efter 5 sekunder så det är inget alternativ för mig. Det är ju svårt att få dom redan när det blåser lite.. Finns det några tips o knix ni kan dela med er av. Tecken på djuret när man vet att "det hör lite sämre" osv.. Kollar man på filmer osv så ser det alltid så lätt ut.. Iallafall på vitsvansarna i ammerrikat. T.om. Afrikadjuren SER så lätta ut att få omkull. ?? Mvh C-A
Publicerat Februari 26, 200917 yr Precis som rubriken lyder så har jag funderat mycket, men kom på först nu att man kan ju fråga folk som vet saker och testat mer än en själv.Epilog: Jag sitter ute en kväll. Totalt vindstilla. Hör mig själv andas, fast jag håller andan. ... Rådjuret kommer närmare, sakta. 40 meter bort nu. Jag har en möjlighet att dra bågen nu utan att upptäckas. Men kommer djuret att fortsätta komma närmare under den tiden jag orkar hålla upp bågen? Jag avvaktar. Märker att jag gjorde rätt, då djuret stannar kvar där ett tag. Djuret kommer nu närmare igen.. Sakta sakta betandes. NU, är det under 30 meter. Jag drar försiktigt försiktigt upp bågen. Så ljudlöst som det bara är möjligt, centimeter för centimeter.. TROTS DETTA, så blir djuret omedelbart alert och medvetet om faran. Studsar iväg som en pingisboll, samtidigt som det skäller ut mig med svordomar på rådjuriska. Det är just detta som jag har problem med. Kanske ni andra också. Men NÄR ska man dra bågen? Hur vet man det? Till synes omöjligt i vindstilla väder att jaga med båge känns det som. Detta hände 2-3 ggr i höstas för mig, och jag anser mig inte ha gjort något fel? Vissa verkar dra bågen redan när djuret är 20 meter utom skotthåll. Men själv börjar jag skaka efter 5 sekunder så det är inget alternativ för mig. Det är ju svårt att få dom redan när det blåser lite.. Finns det några tips o knix ni kan dela med er av. Tecken på djuret när man vet att "det hör lite sämre" osv.. Kollar man på filmer osv så ser det alltid så lätt ut.. Iallafall på vitsvansarna i ammerrikat. T.om. Afrikadjuren SER så lätta ut att få omkull. ?? Mvh C-A Jadu, knep finns det säkert lika många som jägare. Ditt problem i detta fall verkar vara att rådjuret är på väg mot dig och har koncentrationen i sin färdriktning. Om du skulle prova med att låta rådjuret passera dig och dra upp när det gått förbi och på så sätt inte har samma överblick snett bakåt som framåt. Jag tror inte rådjuret hör dig i dessa fall utan snarare förnimmer en rörelse du gör. För även om du sitter med en mörk gran i ryggen så syns din rörelse. Jag sköt mitt första rådjur i Danmark -97. Den passerade snett under mitt treestand och i det läget insåg jag ganska snart att den förmodligen ser min rörelse i ögonvrån. Treestanden var bara 3 meter höga och den har ändå en viss blick uppåt och en rörelse skulle ha avslöjat mig. Jag lät det passera och fick möjlighet att dra bågen när den precis passerat mitt stand. Drog upp och siktade mer eller mindre i samma rörelse. Fick in en bra träff där pilen gick in på ovansidan av ryggslutet och ut mitt i stickstaden i bröstet. Rådjuret stannade och lyssnade. Jag såg nu blodflödet i halsen och den vek av in i en granremiss vid sidan av treestandet. Sen hörde jag hur den gick omkull. Från träff tills den låg var det bara 8 meter. Du ska även prova att stå med bågen uppdragen i en minut och efter det orka med att skjuta en bra träff. Fixar du inte det så ska du skruva ner bågen och öva upp din statiska styrka att orka hålla bågen uppdragen. Ett alternativ som jag använde senast i Afrika var att man drog bågen och om det tog lång tid så man började skaka så gick jag ned med dragarmen och höll emot strängen med armbågen mot sidan av kroppen. Detta aktiverar andra muskler. När skjutläge igen återstår så vinklar du upp armbågen och siktar. Prova, så får du se att det funkar. Att kunna "läsa" djuret är ju något som kommer med erfarenhet. Erfarenhet får man av att jaga mycket. Du tror kanske att djuret betar omedvetet om sin omgivning. Men det är sällan så det förhåller sig. Djur har en förmåga att i de flesta stunder ha koll på sin omgivning. Annars skulle de förmodligen inte överleva länge i naturen. Du ska inte lägga så hemskt stor vikt vid alla jaktfilmer. Det du får se är den lyckade jakten. Dom visar inte alla 47 gånger som djuret upptäckt jägaren eller alla 180 timmar som dom suttit på pass och inget hänt. Jaktfilmer är helt ok som underhållning och för lite lärdomar i vissa fall. Men att via dem dra slutsatser om bågjakt skulle vara enkelt eller svårt kan man inte göra. Bågjakt är svårt. Ingen har någonsin påstått att det skulle vara något annat. Svårigheten är, som du märkt, att komma till att dra bågen obemärkt och få ditt tillfälle att släppa pilen. Det ligger en del sanning i uttrycket att bågjakten är mellan 5-10 gånger svårare än gevärsjakten om man räknar tiden du måste spendera i skogen för varje fällt vilt.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Jadu, knep finns det säkert lika många som jägare. Ditt problem i detta fall verkar vara att rådjuret är på väg mot dig och har koncentrationen i sin färdriktning. Om du skulle prova med att låta rådjuret passera dig och dra upp när det gått förbi och på så sätt inte har samma överblick snett bakåt som framåt. Jag tror inte rådjuret hör dig i dessa fall utan snarare förnimmer en rörelse du gör. För även om du sitter med en mörk gran i ryggen så syns din rörelse.Jag sköt mitt första rådjur i Danmark -97. Den passerade snett under mitt treestand och i det läget insåg jag ganska snart att den förmodligen ser min rörelse i ögonvrån. Treestanden var bara 3 meter höga och den har ändå en viss blick uppåt och en rörelse skulle ha avslöjat mig. Jag lät det passera och fick möjlighet att dra bågen när den precis passerat mitt stand. Drog upp och siktade mer eller mindre i samma rörelse. Fick in en bra träff där pilen gick in på ovansidan av ryggslutet och ut mitt i stickstaden i bröstet. Rådjuret stannade och lyssnade. Jag såg nu blodflödet i halsen och den vek av in i en granremiss vid sidan av treestandet. Sen hörde jag hur den gick omkull. Från träff tills den låg var det bara 8 meter. Du ska även prova att stå med bågen uppdragen i en minut och efter det orka med att skjuta en bra träff. Fixar du inte det så ska du skruva ner bågen och öva upp din statiska styrka att orka hålla bågen uppdragen. Ett alternativ som jag använde senast i Afrika var att man drog bågen och om det tog lång tid så man började skaka så gick jag ned med dragarmen och höll emot strängen med armbågen mot sidan av kroppen. Detta aktiverar andra muskler. När skjutläge igen återstår så vinklar du upp armbågen och siktar. Prova, så får du se att det funkar. Det där med armbågen har jag provat faktiskt och det funkar rätt så bra. Men att hålla bågen spänd i en minut kan jag nog glömma. Får träna på statiska styran i hemmagymmet bara! Det där också att rådjuren sett mig i ögonvrån låter också troligt nu när du säger det.. 8m flyktsträcka ? Helt otroligt det. Har du koll på hur många sekunder det tog innan den trillade omkull? Stod den och kikade och funderade en stund eller?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Det där med armbågen har jag provat faktiskt och det funkar rätt så bra. Men att hålla bågen spänd i en minut kan jag nog glömma. Får träna på statiska styran i hemmagymmet bara! Det där också att rådjuren sett mig i ögonvrån låter också troligt nu när du säger det.. 8m flyktsträcka ? Helt otroligt det. Har du koll på hur många sekunder det tog innan den trillade omkull? Stod den och kikade och funderade en stund eller? Det tog ca 15 sekunder. Svårt att säga faktiskt. Man tänker inte på sånt när man väl är i den situationen. Den stod stilla några sekunder och jag såg ett enormt blodflöde från den s.k stickstaden där min pil flygit ut. Sen tog den några kliv in bland granarna och jag hörde hur den gick omkull. Statisk träning är bra. Jag har ett tjockare gummiband som jag ibland sitter med framför teven och håller spänt just för lite motion och övning. Armhävningar mot en diskbänk kanske? Då får du lägre belastning och orkar köra massor av armhävningar innan du tröttnar. Jag använder det ofta. Gick från 50 armhävningar till 140 på bara 3 veckor. Avstånd mellan diskbänkskant och fötter cirka en meter. Ska testa igen hur många jag orkar. Var ett tag sen jag körde sådana. Det roliga är ju antalet man orkar göra med den belastningen. Mot golvet med hela kroppstyngden var det ju skitjobbigt!
Publicerat Februari 26, 200917 yr Som JS sa, en av de viktigaste bitarna är att kunna läsa djurets kroppsspråk, lära sig att tolka små signaler de ger ifrån sig, och det lär man sig med tiden, det är på misstagen man lär sig, inte så mycket på de lyckade gångerna. Vindstilla,, nå det är det igentligen aldrig, doftpartiklar rör sig även om tex rök stiger rakt upp, så jakt i vindstilla väder ÄR svårt, och oerhört viktigt med att du är avvittrad. Vindstilla dagar försöker jag hålla mig i torn så högt jag kan, medan med stadiga vindar kan jag jaga från marken. Vet inte vad du har för let off på din båge, men nog håller jag med JS att du bör inte ha en båge så stark att du inte kan hålla den minst 1-2 minuter utan att bli trött med skit skott som resultat. Det är tyvärr lite matcho matcho med 70+ Lbs själv ställde jag ner min när det blev kallare ute, för jag märkte att kylan gjorde mig svagare. Jag har 80% let off och det är en jäkla skillnad i hur länge jag kan hålla den dragen gämfört med min Hoyt på 60% let off. Till sist, och jag kan inte tjata nog om detta, man måste göra allt i slow motion, millimeter för millimeter och man MÅSTE ha ett bra back drop altså backgrund, för även hur lite du än rör dig så räcker det med att det finns en liten lucka backom dig som armen rör sig framför för att de ska notera dig,bli varska och dra. I ditt fall tror jag att det var vittring som blev ditt fall ( oftas är de det!) Ps/ Glöm inte att man ska ha en gnutta tur med
Publicerat Februari 26, 200917 yr Det tog ca 15 sekunder. Svårt att säga faktiskt. Man tänker inte på sånt när man väl är i den situationen. Den stod stilla några sekunder och jag såg ett enormt blodflöde från den s.k stickstaden där min pil flygit ut. Sen tog den några kliv in bland granarna och jag hörde hur den gick omkull.Statisk träning är bra. Jag har ett tjockare gummiband som jag ibland sitter med framför teven och håller spänt just för lite motion och övning. Armhävningar mot en diskbänk kanske? Då får du lägre belastning och orkar köra massor av armhävningar innan du tröttnar. Jag använder det ofta. Gick från 50 armhävningar till 140 på bara 3 veckor. Avstånd mellan diskbänkskant och fötter cirka en meter. Ska testa igen hur många jag orkar. Var ett tag sen jag körde sådana. Det roliga är ju antalet man orkar göra med den belastningen. Mot golvet med hela kroppstyngden var det ju skitjobbigt! Tanthävningar, de e ju sånna mina handbolls tjejer gör ! Ner på golvet, korsa benen och klappa händer mellan varje push up så kan vi börja snacka jobbigt !
Publicerat Februari 26, 200917 yr Ps/ Glöm inte att man ska ha en gnutta tur med Tur?? Jag som trodde allt var skicklighet.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare och tur har ju endast den skicklige. (har aldrig tur med nåt) Har ju i stort sett bara suttit på marken i år då vi haft brist på torn på heta ställen. Så visst kan vittringen vara en skurk också. Men att dom stuckit precis när man är halvvägs "dragen" ( ) .. är ju lite misstänkliggörande att det är någon rörelse som dom sett?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare och tur har ju endast den skicklige. (har aldrig tur med nåt) Har ju i stort sett bara suttit på marken i år då vi haft brist på torn på heta ställen. Så visst kan vittringen vara en skurk också. Men att dom stuckit precis när man är halvvägs "dragen" ( ) .. är ju lite misstänkliggörande att det är någon rörelse som dom sett? Tilläggas är ju .. Hur fan lyckas alla andra viska o dra bågen utan att djuren piper iväg.. Är ju inte bara en gång denna höst som man planerat begravningen av bågen..
Publicerat Februari 26, 200917 yr Tanthävningar, de e ju sånna mina handbolls tjejer gör !Ner på golvet, korsa benen och klappa händer mellan varje push up så kan vi börja snacka jobbigt ! Fan! Ska du ta död på en gammal man? Om inte du slutar snart så säljer jag bågen och skaffar fler bössor. Då får man nöjet att gå upp 30 kg för att motivera att man måste stå pall för rekylen från en 375 H&H
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Fan! Ska du ta död på en gammal man? Om inte du slutar snart så säljer jag bågen och skaffar fler bössor. Då får man nöjet att gå upp 30 kg för att motivera att man måste stå pall för rekylen från en 375 H&H
Publicerat Februari 26, 200917 yr och tur har ju endast den skicklige. (har aldrig tur med nåt) Har ju i stort sett bara suttit på marken i år då vi haft brist på torn på heta ställen. Så visst kan vittringen vara en skurk också. Men att dom stuckit precis när man är halvvägs "dragen" ( ) .. är ju lite misstänkliggörande att det är någon rörelse som dom sett? Då har du lite jobb i sommar. Skaffa virke och bygg dig några rejäla treestands. Det går att antingen köpa smidiga torn som Roger har på sin jaktmark eller att bygga själv. God planering i sommar ger dig utdelning i höst.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Tilläggas är ju .. Hur fan lyckas alla andra viska o dra bågen utan att djuren piper iväg.. Är ju inte bara en gång denna höst som man planerat begravningen av bågen.. Skaru jaga eller snacka ?? Ljud är fortfarande det minsta problemet faktiskt, av egen erfarenhet har jag noterat det Vittring och rörelse är de 2 saker som bara INTE får avslöja dig. Men inte fan ska du ge upp bara för att du inte fått något första året !, sa jag inte till dig på kursen att det är allmänt känt att det tar ca 3 sässonger innan man fäller sitt första djur, Andre hade ny börjar tur faktiskt, o inge fel med det, men så är det oftas inte. Och bågjakt ÄR tålamodsprövande mer än något annat (räknar inte att träna damer i handboll då förstås) men det är också det som är charmen med det, och när man väl lyckats så känns det så mycket bättre.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Då har du lite jobb i sommar. Skaffa virke och bygg dig några rejäla treestands. Det går att antingen köpa smidiga torn som Roger har på sin jaktmark eller att bygga själv. God planering i sommar ger dig utdelning i höst. Köp en climber !! snabbaste sättet, beställ en nu från Cabelas, skeppa via vatten blir det inte så dyrt en climber motsvarar 10 fasta torn, det är den bästa (o enda) bra investering jag gjort i mitt liv
Publicerat Februari 26, 200917 yr Köp en climber !! snabbaste sättet, beställ en nu från Cabelas, skeppa via vatten blir det inte så dyrten climber motsvarar 10 fasta torn, det är den bästa (o enda) bra investering jag gjort i mitt liv Har du planer på att beställa fler sådana från staterna, så sa du hojta till. Tror det kan finnas ett intresse av att ta hem flera sådana. Om man sen samfraktar så blir det ju kanske billigare. Jag själv har planer på att köpa climbing sticks och ett hang on stand.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Kollade lite vad det skulle kosta att ta hem treestands från Cabelas (sjövägen) i olika prisklasser: $200: 2916:- $300: 4374:- $400: 5833:- Medräknat är tull, moms, frakt och dollarn på 9:- . Billigare än att köpa i Sverige? Nja, inte direkt..
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag håller med övriga att man måste kunna hålla bågen dragen minst 2 till 3 minuter annars får man skruva ner bågen eller träna mer. Sen kan man göra mycket med var man väljer att hänga sitt treestand för att se till att siluetten bryts upp och att det inte är lika enkelt för viltet att uppfatta rörelser. Jag brukar också välja platser där det finns några buskar eller andra föremål som skymer djuret för en sekund eller två när det passerar så man kan dra bågen. Ifall man jagar där det är nästan helt öppen terräng så kan ett ground blind vara bästa lösningen. Sen en sak till, ska ni köpa ett tree stand så köp lonewolf. Dom är mycket dyrare en alla andra märken men det är värt varenda krona. Enkla, smidiga, superkvalite men framför allt tysta. Jag använder bara lonewolf numera till mig själv och alla mina gäster.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag håller med övriga att man måste kunna hålla bågen dragen minst 2 till 3 minuter annars får man skruva ner bågen eller träna mer. Sen kan man göra mycket med var man väljer att hänga sitt treestand för att se till att siluetten bryts upp och att det inte är lika enkelt för viltet att uppfatta rörelser. Jag brukar också välja platser där det finns några buskar eller andra föremål som skymer djuret för en sekund eller två när det passerar så man kan dra bågen. Ifall man jagar där det är nästan helt öppen terräng så kan ett ground blind vara bästa lösningen. Sen en sak till, ska ni köpa ett tree stand så köp lonewolf. Dom är mycket dyrare en alla andra märken men det är värt varenda krona. Enkla, smidiga, superkvalite men framför allt tysta. Jag använder bara lonewolf numera till mig själv och alla mina gäster. Tanken var nog ett lonewolf kombinerat med climbing sticks. Annars har Summit också fina treestands.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Jag tror oavsett märke, så är climbern obetalbar gämfört med att bygga stationära torn samt att man i regel kommer högre upp än vad man gör om man bygger torn i trä, höjden är viktigt, det gör stor skillnad på 3 meter eller 5 meter , man är något friare att röra sig högt upp då man är delvis utanför deras synfält ( om de är nära vill säga) de kan fortfarande se dig om de kommer på 60-100 meter. Använd climbern till att testa olika ställen, sen när man vet att platsen är bra kan man bygga ett fast torn där och iväg med climbern till ett nytt område för mera tester, så jobbar jag i alla fall.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Med mobila klätter-treestands så har man ju enligt mig då den nackdelen att det låter som ett tröskverk när man klättrar.. Dvs att man måste ut typ på morgonen och sätta sig för att djuren ska komma in tillbaka lagom till kväller??? ????? Om du sitter i ett "klättertorn", får syn på ett rådjur som du blir sjukt sugen att smyga på.. Då skramlar det lite FÖR mycket för att man ska kunna åtgärda sina behov. Har man ett vanligt torn så kan man ju smyga ner tyst o fint o kravla iväg. ??
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Eftersom att André och jag jagar i samma jaktlag så har vi planerat att satsa 100€ var i sommar till virke etc att bygga torn för. Då får man ju ihop till några torn?
Publicerat Februari 27, 200917 yr Tanthävningar, de e ju sånna mina handbolls tjejer gör !Ner på golvet, korsa benen och klappa händer mellan varje push up så kan vi börja snacka jobbigt ! Armhävningar mot frugan, räknas det?
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Armhävningar mot frugan, räknas det? Att göra armhävningar samtidigt.. Kan man överleva det? tungt så det räcker ändå menar jag,,
Publicerat Februari 27, 200917 yr Med mobila klätter-treestands så har man ju enligt mig då den nackdelen att det låter som ett tröskverk när man klättrar.. Dvs att man måste ut typ på morgonen och sätta sig för att djuren ska komma in tillbaka lagom till kväller??? ?????Om du sitter i ett "klättertorn", får syn på ett rådjur som du blir sjukt sugen att smyga på.. Då skramlar det lite FÖR mycket för att man ska kunna åtgärda sina behov. Har man ett vanligt torn så kan man ju smyga ner tyst o fint o kravla iväg. ?? He he, du har inte andvänt ett hör jag, visst låter det lite, men jag är alltid ute minst 2 timmar innan det hettar till och ljud är inte så farligt, det lilla ljudet du gör när du klättrar är ingen fara, om de hör det, tar det 1 timma innan de är lungna och tillbaka. måste man såga lite grenar brukar jag göra det dagen innan, dvs se till att trädet och klätter tornet är på plats, sen nästa dag är det monterat o klart, bara att klätra upp och vänta. Jag brukar låta mitt torn sitta kvar några dagar, då jag gärna vill nöta på en plats mer än en gång, du får gärna komma och testa mitt så får du se/höra hur det låter. Nå smyg biten stämmer, men tror nog att ibland måste man välja vad man vill göra, dvs inte båda alternativen jag har noterat detta tålamods bekymmer hos mina gäster, de kan inte sitta still när de ser ett djur på för långt håll och ska nödvändigtvis ner och smyga på dem, detta resulterar oftas i inget. Har man bestämt sig för en sak, håll dig till det improvisation ger inte mycket när det gäller bågjakt på rådjur.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Eftersom att André och jag jagar i samma jaktlag så har vi planerat att satsa 100€ var i sommar till virke etc att bygga torn för. Då får man ju ihop till några torn? Ska ni göra så, rekomenderar jag följande, bygg platformar som är ca 70x70cm som ni kan montera högt upp i trädet med hjälp av grenar, som klättersteg kan ni använda skruvbeslag för fönsterbrädor hittar du billigt på järnaffären kombinera dem med befintliga grenar för att kunna klättra upp till platformen. På detta vis behövs mindre virke och ni får flera torn/plattformar för pengarna. för att göra torn på 3+ meter går det åt mycket virke samt att de blir tunga, alternativ är att svetsa ihop stål stegar som jag gjort, eller köpa större beg kabelstegar som na lägger till en plattforms ram på