Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

teknik för liggande skytte med benstöd

Featured Replies

Publicerat

Thanx dude! :D

Sitter här med ett fett flin och undrar vad jag pysslat med i mitt skytte :D

Om den snubben kan få sin odämpade 308:a att se ut som en 22 LR så borde väl jag kunna hantera min 6,5x47 :D

Här ska övas!

• Svar 81
  • Visningar 25k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Go Kväll, mina tidigare inlägg skall inte tolkas som att jag är motståndare till ny och rolig utrustning tvärt om. Att skaffa sig en ändamålsenlig utrustning både underlättar skyttet och gör det roli

Publicerat

Nu har jag legat en stund på vardagsrumsmattan och lagt press på benstöden. Funderar på hur bra bakåtlutande Harris-stöd funkar i jämförelse med Versa-Pod look-alike som var på videon? Jag kan inte pressa bössan särskilt långt fram innan benstöden glider på underlaget (det är en rätt tjock matta jag ligger på). Effekten borde accentueras av framstocken på min Choate som lutar :D

choate4.JPG

Jag vet att det är dumt att börja kritisera utrustningen, men frågan poppade upp så fort jag började belasta benstöden på mattan.

Publicerat

En fråga - varför hålla i framkolven? Det grepp man tar blir ofelbart olika från gång till gång och borde kunna störa träffläget eller? Min vänsterhand brukar jag framförallt vid jakt lägga an mot kolven och marken så att jag "låser" den mot axeln. Det tycker jag ger jämnare resultat.

Publicerat
En fråga - varför hålla i framkolven?

Var står det nånstans att någon gör så?

Publicerat

Jag insåg själv just att det inte stod så... vi håller nog vänsterhanden på samma ställe (icke skjuthand)!

Publicerat

Hetaste tråden just nu :D

Kan bara instämma med Hipshot, när jag skjuter med 7x64an så hoppar den till vänster flera cm, blit till o flytta tillbaka varje gång.

När den killen sköt såg det ju inte ut som att det fanns någon rekyl alls, var det inte en typ av broms på den?

Grym träffbild, Öva öva öva.

/Lasse

Publicerat
När den killen sköt såg det ju inte ut som att det fanns någon rekyl alls, var det inte en typ av broms på den?

Jo, men i slutet av andra klippet skjuter han utan dämpare och då lever det inte om särskilt mycket heller.

Träffbilden i första klippet är ju bara helt löjlig! :D

Publicerat
Träffbilden i första klippet är ju bara helt löjlig! :D

Ja precis, den måste ju helt klart vara skjuten med en Marlinbygel i 30-30W.. :D

Jaja..väldigt intressant och informativt detta Henrik, blir ju liksom lite lättare att förstå för oss vanliga bonnknoddar när man får det i både text och bild.

Inser att jag är tvungen att skaffa mig ett par bättre benstöd för att kunna praktisera detta, Stoneystöden är ju inte riktigt tänkta för denna typ av skytte.

Frågan är ju bara vilka?

Harris är ju så satans dyra, så det får bli ett likvärdigt men billigare alternativ.

Publicerat
Var står det nånstans att någon gör så?

Jag gör faktiskt det med LTR:en, jag skjuter i princip alltid utan baksäck och tycker att jag stabiliserar upp hela kroppen bäst så.

Publicerat
Jag kan inte pressa bössan särskilt långt fram innan benstöden glider på underlaget .

Jag vet att det är dumt att börja kritisera utrustningen, men frågan poppade upp så fort jag började belasta benstöden på mattan.

Dryftade frågan med Henrik igår då jag upplevde samma problem fast utomhus då det på min skjutbana är ett tunt lager skarsnö med blankis under......helt omöjligt att lägga tryck på benstöden då dom glider omkring som en smörklick i en stekpanna.

En lösning är att placera hela bössan på min skjutmatta och själv ligga i snön :wacko: provade inte det men om samma förutsättningar gäller nästa helg så lär det provas!

Förbannat intressant tråd förövrigt vilken ytterligare höjer min skyttetemperatur och förbannar mitt vardagskneg :wub:

/Micke

Publicerat
Hmm.. när jag såg första klippet så tänkte jag på Mr Mauser faktiskt! Såg ni klippet som ligger på Robsoft från skyttet på Hackis? Micke låg och pumpade iväg varje skott utan någon som helst rörelse mellan skotten, låg helt rätt i målet uppenbarligen.. Iofs så var det nog inte bara Micke som låg rätt, öht så var det väldigt lite aktivitet mellan skotten förutom ngn gynnare som var tvungen att ladda bössan mellan varje skott :wacko:

Häftigt! Tankeväckande, själv får man samla ihop Finnlighten från halva vallen efter varje skott för att sen leta sig in igen :wub::wub:

Mvh!

Att jag är där jag är idag även om resan bara påbörjats är helt och hållet Henriks förtjänst.

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=13810

Lägger in en bild på mina första stapplande steg på långhållsskyttets krokiga stig och mycket har reviderats sedan dess.

En så här hög skjutställning är skrattretande idag :wub: men kändes revolutionerande då.

Allt Henrik skriver om fungerar så enkelt är det!

/Micke

Publicerat
Mannen på videon heter Jakob Bynum och är utöver att vara en erkänd instruktör också gift med Mickes favorittjej (Lisa på Rifles Only :wacko: )

Some guys have all the luck! :wub:

/Mike

Publicerat
Förbannat intressant tråd förövrigt vilken ytterligare höjer min skyttetemperatur och förbannar mitt vardagskneg :wub:

Instämmer till ett gogolplex procent!

Publicerat

Mycket bra filmer där får man se att man inte gör helt rätt men ändå inte helt ute och cyklar.

En sak som jag alltid haft och fortfarande har problem med det är placeringen av kolven mot axeln. Det pratas om shoulder pocket i både filmerna här och i mycket litteratur. Har jag kolven i vad jag tror är min shoulder pocket så gör det ont från första skottet liggande. Jag är inte speciellt kraftigt byggd så det ställer säkert till det också.

Är det någon som kan axla manteln och försöka förklara hur jag ska göra? Helst med bilder.

MVH / Johan

Publicerat

Har samma problem Johan_85. Med mina enorma 62.5kg så finns det inte mkt till ficka att stoppa kolvens bakkappa i utan den nuddar alltid på något vis nyckelbenet.

Publicerat
Har samma problem Johan_85. Med mina enorma 62.5kg så finns det inte mkt till ficka att stoppa kolvens bakkappa i utan den nuddar alltid på något vis nyckelbenet.

Har du funderat på någon lösning eller biter du bara ihop? Problemet för mig är att biter jag ihop och skjuter kanske 20skott så kan jag glömma skyttet för en tid framöver eftersom det blir en ganska rejäl smärta en tid efter detta.

Jag håller på att experimentera med att ha kolven längre ut på axeln men det är inte riktigt bra det heller.

Kanske Henrik har något svar på frågan han kanske har varit med om någon som han har utbildat som lidit av samma problem som mig och Johan H.

MVH / Johan

Publicerat

Kör bänkpress i några månader så ni jobbar upp lite bröstmuskler, era sillmjölkar! ;)

Publicerat

100+ hjälper. ;)

Men visst händer det att nyckelbenet får sig en smäll när man är oförsiktig.

/Lasse

Publicerat
Kör bänkpress i några månader så ni jobbar upp lite bröstmuskler, era sillmjölkar! :P

Precis! Med lite vilja så kan dom få en lika välbyggd kropp som min! ;)

Jag är liksom er inte särskillt välmusklad,har dock inga problem med rekylen kontra nyckelben od.

Ni måste ha något fel i skjutställningen.

/Micke

Publicerat
Kör bänkpress i några månader så ni jobbar upp lite bröstmuskler, era sillmjölkar! ;)

Hehe jo jag hade gärna gjort det men en högeraxel som inte fungerar riktigt som den ska ogillar i stort sett allt och framför allt bänkpress.

Jag tror mer på teorin om att jag är vanskapt, kläder passar dåligt och rygg och högeraxel bråkar.

Sedan så vill min kropp inte lägga på sig mer utan jag håller 69-70kg på mina 183cm nästan vad jag än gör.

Publicerat
Har du funderat på någon lösning eller biter du bara ihop? Problemet för mig är att biter jag ihop och skjuter kanske 20skott så kan jag glömma skyttet för en tid framöver eftersom det blir en ganska rejäl smärta en tid efter detta.

Jag håller på att experimentera med att ha kolven längre ut på axeln men det är inte riktigt bra det heller.

Kanske Henrik har något svar på frågan han kanske har varit med om någon som han har utbildat som lidit av samma problem som mig och Johan H.

MVH / Johan

Pachmayr decellerator eller Limbsaver... Utan mjuk kappa får jag lätt stryk av allt från 25-06 och uppåt. Vanskapt så nyckelbenet ligger blottat som hos en anorektiker, trots 0,1 ton i marktryck, precis där bössan skall ligga och kommer jag för långt ut ligger ledkapseln redo för lite stryk...

Publicerat
  • Författare

God morgon,

jag har några kommentarer i ämnet :lol:

För det första så har jag genom åren sett ganska många videoklipp från youtube etc på folk som skjuter på långa håll. Som regel har dessa skyttar en teknik som lämnar en del i övrigt att önska men när jag såg klippet på Jakob så pratar vi om en helt annan nivå på skyttet. För er som inte vet det så är "strandraggaren" på bilderna dels en skapligt välmeriterad militär prickskytt, dessutom driver han ihop med Frank Galli en institution som heter Rifles Only där man befinner sig i spetsen för utvecklingen av prickskyttepedagogik. Många är de amerikanska prickskyttar som gått kurser där, inkluderande en hel del militära förband etc.. Det är alltså så långt från en dununge man kan komma ^_^ samtidigt så är hans skytte ett utmärkt exempel på vad som är möjligt. Några av er uppfattade säkert kommentaren om att hans AI (i 308win) nu var inne på sin nionde pipa!!

Jag har aldrig sett Jakob skjuta live men jag har däremot haft förmånen att se en del andra skyttar på samma nivå skjuta vilket milt sagt är en lektion i ödmjukhet.

För att återgå till ämnet så har jag ett par allmänna kommentarer på de frågor och funderingar som dykt upp i tråden än så länge.

När det gäller benstöden och deras förmåga att glida iväg så gäller det för det första att man inte skall "förbelasta" dem för mycket utan det räcker gott att föra fram bössan några cm. Givetvis kan underlaget ställa till problem vid dessa övningar, om man som Micke försöker skjuta på blankis så måste man antingen ha andra fötter till benstöden än de gummitassar som är standard eller också får man se till att gummitassarna vilar på din skjutmatta eller liknande. Samma sak om du övar anläggningar och torrklickningar hemma på parketten (även om stålpiggar istället för gummifötter kan vara en källa till konflikter om de används på parketten i vardagsrummet :) ).

Som parentes kan det nämnas att de skjutstöden som används i filmen är Atlas stöd (här har du länken Atlas Bipod). Dessa är "det sista skriket" men även ett par låga Harrisstöd funkar alldeles utmärkt. Det finns dessutom ett stort antal mer eller mindre lämpliga benstöd på marknaden, vissa är rätt ok medan andra är tämligen värdelösa, för egen del har jag goda erfarenheter av Harris men är lite sugen på att prova ett par Atlasstöd till nästa bössa.

Några av er har också haft lite problem att "få till" en vettig och avslappnad skjutställning. Det är ruskigt svårt att komma med konkreta tips om vad som ställer till det för er eftersom jag aldrig sett er skjuta. Det är inte alls ovanligt att det tar lite tid att hitta rätt men jag har aldrig varit med om någon skytt som inte fått till en vettig liggande skjutställning.

Grunden är att man skall vara avslappnad i kroppen och då framför allt i axlarna, sedan placeras bakkappan i "fickan" mellan nyckelben och axelleden. Om man ändå har problem så gäller det dels att se till att man har en rekylabsorberande bakkappa men dessutom så kan man fundera på om man inte skall skaffa sig en bakkappa som kan justeras i flera olika led

Bakkappan nedan är en av de bakkappor som Mcmillan kan leverera som option.

3-way-adj-Front.jpg

Grunden är som sagt att ligga rakt bakom vapnet med en så avslappnad kropp som möjligt. För att få till denna skjutställning så rekommenderar jag att man använder videokameran och att man övar flitigt med torrklickningar, Micke (som är något av en exibitionist) rekommenderar att man ställer fram en helfigursspegel som man tittar in i.

Henrik

Publicerat
Samma sak om du övar anläggningar och torrklickningar hemma på parketten (även om stålpiggar istället för gummifötter kan vara en källa till konflikter om de används på parketten i vardagsrummet :) ).

Jag tar osökt åt mig och understryker att "skyttet" sker på en tjock matta vars friktionsegenskaper är ungefär likvärdiga med gräs, ty inte ens jag är så dum att jag provar detta på parkett (däremot bevittnade jag Robban göra detta igår kväll :lol: ) ^_^

Tack för förtydligandet och alltid lika klockrena inlägg!

Publicerat

Jag har inga problem med rekylen eller smärta, hittar bara inte riktigt den ficka alla talar om :-)

Jag skjuter med lätt kontakt mot bakkappan och det verkar funka för mig,

men jag jobbar på att få till det med förbelastade benstöd för att minska /eliminera hoppet.

I Kungsängen i Söndags var det lite snö och is på marken så där blev det till att rikta om mellan varje skott.

Här är en liten filmsnutt där jag är närmast i bild.

Edit: Efter inköp av klickpatron har jag i dag torrtränat en del och kommit fram till att jag ligger ju rätt, bakkappan nuddar inte alls nyckelbenet och visst tusan fanns det en liten ficka där bakkappa ligger. Har hela tiden inbillat mig att den skulle ligga aningens längre in men efter att ha "pillat på mig själv lite" så vet jag att jag nu ligger rätt. Nu tusan ska här torrtränas.

Publicerat
Jag har inga problem med rekylen eller smärta, hittar bara inte riktigt den ficka alla talar om :-)

Jag skjuter med lätt kontakt mot bakkappan och det verkar funka för mig,

men jag jobbar på att få till det med förbelastade benstöd för att minska /eliminera hoppet.

I Kungsängen i Söndags var det lite snö och is på marken så där blev det till att rikta om mellan varje skott.

Här är en liten filmsnutt där jag är närmast i bild.

Edit: Efter inköp av klickpatron har jag i dag torrtränat en del och kommit fram till att jag ligger ju rätt, bakkappan nuddar inte alls nyckelbenet och visst tusan fanns det en liten ficka där bakkappa ligger. Har hela tiden inbillat mig att den skulle ligga aningens längre in men efter att ha "pillat på mig själv lite" så vet jag att jag nu ligger rätt. Nu tusan ska här torrtränas.

Om du vill får du gärna beskriva lite mer exakt hur du hittade fickan och ungefär var den är.

I min axelficka så är axelleden väldigt utsatt, eller i vad jag tror är min axelficka rättare sagt.

/ Johan