Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

teknik för liggande skytte med benstöd

Featured Replies

Publicerat

På nästa video så ser ni hur han går tillväga när han förbelastar sina benstöd, dessutom blir det tydligt att en riktig skjutställning gör underverk för rekylupptagningen oavsett om man skjuter med dämpare eller inte. Notera hur lite mynningen rör sig när Jakob skjuter odämpat (han skjuter en AI AW i 308 win), så skall det se ut!!

Rekylhantering och benstödsteknik

Nu slipper ni ta mina ord för sanning utan kan själva studera hur det skall gå till "Seeing is believing!"

Henrik

Detta klipp har tagits bort, någon aning om vart man kan hitta det? Tack tack...

• Svar 81
  • Visningar 25k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Go Kväll, mina tidigare inlägg skall inte tolkas som att jag är motståndare till ny och rolig utrustning tvärt om. Att skaffa sig en ändamålsenlig utrustning både underlättar skyttet och gör det roli

Publicerat
  • Författare

Fredrik,

jag skulle tro att klippet försvunnit eftersom Jakob & Frank numera kör en betaltjänst för sin "onlineträning", det finns nog andra skyttar här som numera är avsevärt mycket mer aktiva på SH som kan fylla på med info runt dettta.

Henrik

• 7 years later...
Publicerat

Halaj !

En hyfsat gammal tråd. Jag har läst igenom den lite halvslött och tänkte fråga er initierade superduperskyttar om den rigg jag har, är duglig till skytte upp emot 300 m, utan att jag behöver kosta på en massa ombyggnader o dyl ?

Varför jag undrar är därför att jag har en skjutbana som är 300 meter, inte allt för långt från min bostad, där dom sysslar med långhållsskytte med just 6,5*55, (vilket passar bra) och jag tänkte att jag skulle öva på lite långhållsskytte, mellan turerna på jaktskyttebanan.

För ändamålet är det då tänkt att jag skall använda mig av den utrustning jag har, och vilken är avsedd att användas vid jakt (om jag någon gång får möjlighet att komma till skott, inom rimliga avstånd från var jag bor :rolleyes:).

Den rigg vi nu talar om, är en Tikka T3x i standardutförande, (alltså utan några som helst modifikationer) i kaliber 6.5*55, samt ett påskruvat Zeiss Victory HT 1,5-6*42.                                                   

Publicerat
5 minutes ago MrT. sa:

Halaj !

En hyfsat gammal tråd. Jag har läst igenom den lite halvslött och tänkte fråga er initierade superduperskyttar om den rigg jag har, är duglig till skytte upp emot 300 m, utan att jag behöver kosta på en massa ombyggnader o dyl ?

Varför jag undrar är därför att jag har en skjutbana som är 300 meter, inte allt för långt från min bostad, där dom sysslar med långhållsskytte med just 6,5*55, (vilket passar bra) och jag tänkte att jag skulle öva på lite långhållsskytte, mellan turerna på jaktskyttebanan.

För ändamålet är det då tänkt att jag skall använda mig av den utrustning jag har, och vilken är avsedd att användas vid jakt (om jag någon gång får möjlighet att komma till skott, inom rimliga avstånd från var jag bor :rolleyes:).

Den rigg vi nu talar om, är en Tikka T3x i standardutförande, (alltså utan några som helst modifikationer) i kaliber 6.5*55, samt ett påskruvat Zeiss Victory HT 1,5-6*42.                                                   

Skulle säga att det inte är några problem. Möjligtvis att vill ha lite mer förstoring på kikaren om du vill träna träffsäkerhet, men för den vanliga 300-meterstavlan duger din fint.  Ett tips om du tycker det är svårt att se riktmedlet mot den svarta tavlan är skjuta ”boll”, dvs. skruva in kikaren så du tar riktpunkt precis i över- eller underkant av svarta tavlan för att träffa 10:an.

Min 6,5:a gick så att jag inte behövde skruva om den för 300 meter utan höll bara strax över ovankant av svarta ringen så satt de där de skulle.

Publicerat

Det är absolut inget problem! Jag skjuter ut till 600m med både min 308 och min 223 med helt vanliga jaktkikare. 

Men visst skulle det underlätta med en kikare med högre förstoring.

/Mike

Publicerat
13 minutes ago Holz sa:

Skulle säga att det inte är några problem. Möjligtvis att vill ha lite mer förstoring på kikaren om du vill träna träffsäkerhet, men för den vanliga 300-meterstavlan duger din fint.

Låter bra :yes:.

13 minutes ago Holz sa:

Ett tips om du tycker det är svårt att se riktmedlet mot den svarta tavlan är skjuta ”boll”, dvs. skruva in kikaren så du tar riktpunkt precis i över- eller underkant av svarta tavlan för att träffa 10:an.

Det där begrep jag inte riktigt :blink:. Jag har "lingonlyse"  i min kikare, så att se riktmedlet förefaller (?) inte bli något problem.

Aha, nu förstår jag !! Jaja, som sagt, det förefaller inte bli några problem med den saken !

Men jag funderar på att köpa ett ASV+ torn till mitt sikte, så jag inte behöver att skjuta in bössan (nolla den) efter det att jag alternerar skyttet mellan långhållsskytte och jaktbanan.

Publicerat
2 minutes ago Mad Mike sa:

Det är absolut inget problem! Jag skjuter ut till 600m med både min 308 och min 223 med helt vanliga jaktkikare. 

Men visst skulle det underlätta med en kikare med högre förstoring.

/Mike

Tack ! Inga fler frågor :thumbsup:.