Jämta

2009 års

140 inlägg i detta ämne

Känner min "en aning" ur form :D och tänkte mig därför försöka komma mig i form nu framöver och vad finns det för bättre metod, än att komma i form en hel drös samtidigt, så att man kan peppa varandra och komma med tips och råd??

Har ingen våg, men skulle nog behöva gå ner ca 10 kg och få upp kondisen igen.

Mitt problem är att jag har otroligt dålig rygg + problem med en höft, så korta medelintensiva pass i början är ett måste. Har dock en bra grundkondition och är rätt seg av mig. Knatar utan problem en mil eller 2 under en jaktdag, så länge det gås i mitt tempo, för då håller både rygg och höft hyfsat ok.

Man behöver inte skriva vikt och längd om man inte vill, men gärna vilken form av träning man pysslar med och tips på bra mat givetvis ^_^

Jag är 162,5 cm öh och väger uppskattningsvis runt 65 kg och eftersom jag är tjej, så har överflödet satt sig där jag absolut inte vill ha det = ^_^

Tyvärr är det ju svårt att punktförbränna, så det blir nog till att träna allsidigt :) Antalet kg bort är inte så noga, men det vore trevligt att bli lite mer trimmad om man säger så ;)

Nu när våren närmar sig känns det dessutom lite trevligare att aktivera sig utomhus i solvärmen.

Har när jag var yngre kombinerat 30 situps efterföljt av 3 km aktiv gång/långsam jogging på morgonen och dito på eftermiddagen och däremellan försöka röra på mig mer allsidigt. Detta har jag sedan ökat på allt eftersom jag känt att jag orkat mer. Är ju som sagt lite begränsad iom ryggen, men men nånstans måste man ju börja!

Cykling blir också ett stående inslag när vägarna blir bara hade jag tänkt mig.

Äter inte godis, chips, kakor etc. öht och äter rätt lite mat redan i dagsläget pga låg ämnesomsättning och låg förbränning, så jag behöver inte ändra om på så vis. Kan hända jag behöver modifiera medicineringen för detta igen, men det ska jag ta upp med min läkare.

Sååååå... Några fler småsladdriga forumister som hänger på??

Jag har iaf gjort bort 30 situps nu på morgonen och efter hundrastningen blir det aktiv gång någon/några km.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bra tråd Jämta! <_<

Jag försöker också släppa något överflödigt kg i vikt men just nu kan jag inte göra mycket mer än sjukgympan till mitt nyopererade knä ännu. :D Jag har ju en motionscykel här hemma som jag tränade intensivt på innan operationen för 4 v sedan. Visst kände jag att flåset blev bättre innan jag åkte in på operation och jag har väl tanken att fortsätta med detta när jag kan börja igen. :D Jag har nämligen inte kunnat jogga med dessa knäproblem som jag har haft och när det blir barmark så blir det cykling ute som kommer att gälla för mig. :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Strålande ambition <_< .

www.tappa.se

Här kan man få hjälp att hålla lite koll på hur mycket man rör sig och äter, passar kanske inte alla men det kan vara ett stöd.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bra Jämta!!

Jag har ungefär samma situation som du men jag har 20 kilo för mycket. Jag har ätit "rätt" sedan drygt ett år tillbaka dvs inget skräp väldigt lite potatis, pasta och bröd. Nästan inget alkohol (ett glas vin i månaden) JAg har det senaste året promenerat ca 30 minuter om dagen.

Om man ska fortsätta att gnälla ett tag så var jag till fjällen med några av byns ungar och några föräldrar i somras. Jag skötte inköpen av maten och delade upp den så att alla hade exakt lika mycket med sig. Eftersom vi vandrade så fick ju alla lika mycket motion. Vi vägde oss innan vi stack iväg från fjällstationen och åter när vi var tillbaka igen efter en vecka. Det generella bland de vuxna var att de hade gått ner ca 2 kilo, men inte jag...

Jag hade istället gått upp 2 kilo.

Jag har alltså mycket låg ämnesomsättning så nu kommer (har redan börjat) jag att utöka mina dagliga promenader till minimum 60 minuter 7 dagar/veckan. När jag går så håller jag ett högt tempo och använder stavarna med kraft. (Jag har redan nött ut mina första stavar under förra årets sessång.

Jag väger 102kg och är 173 cm. Jag har ett stillasittande arbete, motionen sker vanligtsvis runt lunch.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Trevligt att man inte är den enda som är lite småsladdrig <_<

Lycka till alla som hänger på :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bra ide, jag hänger på :D !

Jag tränade till för några år sedan minst fem dagar i veckan, löpträning och cykling dominerade. Sedan kom barnen och den träningsdosen fungerar inte. Tyvärr ställde jag inte in kaloriintaget till den minskade träningen... Givetvis med snabb viktuppgång som följd <_<

Så min målsättning för 2009 är att minska 10 kg!

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hänger gärna på här :D

är 162 cm och väger 65 så jag vill bli av med 8-10kg. och som du jämta så är jag oxå tjej vilket innebär att kilona sitter på två ställen :huh:

behöver få upp kondisen framförallt.

Innan jag fick barn tränade jag box, stepp eller arobic två-tre gånger i veckan och resten var det långpromenader och jogging pass med hunden men sen :lol: När sonen kommit så gick jag ner mer än jag gick upp o tappade allt vad form heter och det var inte heller så kul men nu är har jag för mycket form på vissa ställen... jösses är man aldrig nöjd ;)

Nu när det börjar bli vår i luften ska jag iallafall ta hunden på raska lång promenader även om gubben kommer hem sent.

Vad ska man äta igentligen?? vissa säger absolut nej till potatis, ris o pasta medan andra säger ät allt men mindre... kan säga att jag är inte så jätte stor i maten så drar jag ner mer så vill nog ingen umgås med mig på grund av surt humör när jag är hungrig :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Vad ska man äta igentligen?? vissa säger absolut nej till potatis, ris o pasta medan andra säger ät allt men mindre... kan säga att jag är inte så jätte stor i maten så drar jag ner mer så vill nog ingen umgås med mig på grund av surt humör när jag är hungrig :lol:

Fördelen med att hoppa över socker och kolhydrater är att man kan äta sig mätt varje mål och att man kan äta mellanmål utan dåligt samvete. Men man ska komma ihåg att det finns socker i många livsmedel (alla halvfabrikat) även frukt ska man vara försiktig med. En frukt om dagen kör jag med. Däremot äter jag en hel del nötter (inte jordnötter eller andra saltade eller sockrade nötter).

Jag äter mycket grönsaker samt kött, gärna starka grytor med mycket ingefära, ingefära ska ju öka ämnesomsättningen.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ok, här var en tråd för mig, bra initiativ Jämta.

Att bli sambo har INTE varit trevligt i alla avseenden, vikten har ökat ordentligt.

Har ca 10 kg för mycket skulle jag tro..

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Fördelen med att hoppa över socker och kolhydrater är att man kan äta sig mätt varje mål och att man kan äta mellanmål utan dåligt samvete. Men man ska komma ihåg att det finns socker i många livsmedel (alla halvfabrikat) även frukt ska man vara försiktig med. En frukt om dagen kör jag med. Däremot äter jag en hel del nötter (inte jordnötter eller andra saltade eller sockrade nötter).

Jag äter mycket grönsaker samt kött, gärna starka grytor med mycket ingefära, ingefära ska ju öka ämnesomsättningen.

suck, och jag som älskar frukt, äter minst tre frukter om dagen... får börja knappra ännu mera morötter då när jag blir fruktsugen för det är ju grönsak.? Hmm kanske där kilona har kommit ifrån då bara att sluta med frukten så är det klart :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är ju ungefär två månader för de flesta då.. ;)

För egen del så är det inga mängder som ska bort. Vill inte bli ett ohälsosamt streck igen! :)

Själv så köra jag en sympativariant med hustrun. B) Och då jag sköter all mat hemma så blir det ju att lära sig en del nytt. Hon kör med Viktväktarna genom jobbet. Det verkar vara en grej som faktiskt funkar, för henne iaf. Och som är ganska enkelt att följa.

Man bör väl tänka på att det finns inget som funkar för alla, men ngt som funkar för var och en. B)

Det jag har kommit fram till är viktigt är att man inser att man har rätt inställning och mål från början. Kanske ska man skippa vågen och mäta sin framgång med ett måttband? Eller kanske höja kraven med tidtagning på en förutbestämd runda?

Sen är det viktigt att man inte bestämemr sig för att svälta sig och gå ner i vikt! Man ska hitta ett sätt som fungerar och komemr att fungera över tiden. Man lägger om llivsstilen helt enkelt, annars går det aldrig!

Vi äter ganska fettsnält numera. Mer vilt än tidigare och mer grönsaker än tidigare. Nu i början så är det en del lågfettprodukter och med lite socker, men nästa steg blir att välja bort så mycket tillsatser som möjligt.

Det är ju oneklgien det man stopapr i sig som är det viktiga till att börja med. Jag tror inte på att hetsmotionera under en kort period, för att sedan falla tillbaka där man var tidigare. Hitta ngt som funkar över tiden!

vi har valt att packa ner båda barnen i dubbelvagnen och gå med dem en timme när de ska somna. Funkar kanon! Man slipper någon nattningsfight och får motion på köpet! B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
vi har valt att packa ner båda barnen i dubbelvagnen och gå med dem en timme när de ska somna. Funkar kanon! Man slipper någon nattningsfight och får motion på köpet! :)

reagerar dom inte på omslaget när ni bär in dom?? Sonen vaknar så fort jag försöker flytta in honom om han slocknat på kvällen ute och känner mig inte bekväm med att låta honom sova ute hela natten B)

Recept på viktväktar mat kanske?? B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

OK jag är med, dock har jag väl inga större ambitioner att komma under 100kg strecket nått mer. Så jag tänkte göra något åt dumpersdäcket till midja så utmanade jag min arbetskamrat som är muskelbyggare på skiftet jag jobbar, att vi tränar tillsammans för att få någon som motiverar en annan, lättare om man är två.

Så nu har vi kört i 2 mån 3ggr veckan och man ser redan resultat och fan vad mycket piggare jag har blivit. Sen går jag rask promenad med drevrarna 4-5ggr i veckan ca 1h per gång, utöver de kortare turerna.

Rätt roligt man får smalare midja nu (eller om det är axlarna som börjar bli bredare B) ) men vågen traskar sakta uppåt 110kg nu. :)

Längd över havet 187cm, vikt 107kg, när jag börja träna för två månader sen så stod vågen på 102kg.

Men det är onekligen piggheten som gör att jag kommer att fortsätta samt att man kanske inte behöver bry sig om man trillar dit en kväll med öl och chipps. B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Strålande ambition :) .

www.tappa.se

Här kan man få hjälp att hålla lite koll på hur mycket man rör sig och äter, passar kanske inte alla men det kan vara ett stöd.

Inte för att vara elak Marcus men om man läser andra trådar så borde du ju lägga på dej lite för rekylens skull B)B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag bytte både liv och jobb i höstas, från att vara mjölkbonde till att köra grävare så för att inte fylla upp hela hytten på ngr månader så har jag dragit ner väldigt mycket på snabba kolhydrater, typ pasta. Allt med socker är en riktig bov. Hoppa över colan och drick vatten istället.

Vad jag läst mej till är att på morgonen innan man ätit är kroppen inställd på att ta från reserverna, det som sitter där man inte vill alltså B) Motion just då är bästa fett förbränningen så det första jag gör på morgonen är att gå minst 2-3 km upp till 7 med vovvarna innan det är dags för frukost.

Ett underskattat träningsredskap som är väldigt jobbigt och tar lite plats är hopprepet B) billigt är det dessutom.

Jag tror det viktigaste är vad vi stoppar i oss, äter man mer än vad man gör av mej kommer alltid resultatet att utebli om man inte vill uppåt :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
reagerar dom inte på omslaget när ni bär in dom?? Sonen vaknar så fort jag försöker flytta in honom om han slocknat på kvällen ute och känner mig inte bekväm med att låta honom sova ute hela natten B)

Recept på viktväktar mat kanske?? B)

Det är en träningssak! :) Men jag tror att då de sov på dagis så har de alltid sovit i vagn utomhus, vilket kanske gör det lite lättare..

Det där viktväktar recepten ska man passa sig för.. ;)

Hellre att man modifiera det man faktiskt ätit tidigare så det blir sundare. Typ byta ut om man haft blandfärst till älg eller nötfärs. Byta ut vanlig fil mot lättfil osv.. Inte köra med vispgrädde i mat eller matlagnisngrädde utan kanske hitta andra varianter.

Min filosofi är att man ska i princip leva som tidigare. Äta i princip samma saker och faktiskt inte gå upp i vikt bra för man missar att träna en vecka. Och det verkar funka här iaf. B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Det är en träningssak! B) Men jag tror att då de sov på dagis så har de alltid sovit i vagn utomhus, vilket kanske gör det lite lättare..

Det där viktväktar recepten ska man passa sig för.. B)

Hellre att man modifiera det man faktiskt ätit tidigare så det blir sundare. Typ byta ut om man haft blandfärst till älg eller nötfärs. Byta ut vanlig fil mot lättfil osv.. Inte köra med vispgrädde i mat eller matlagnisngrädde utan kanske hitta andra varianter.

Min filosofi är att man ska i princip leva som tidigare. Äta i princip samma saker och faktiskt inte gå upp i vikt bra för man missar att träna en vecka. Och det verkar funka här iaf. B)

Sonen har alltid sovit ute oavsett väder men jag har aldrig kunnat bära in honom för fortsatt sömn då har han vaknat blixtfort om han har fått sova tex en halvtimma.

Mer älg färs kan vi inte äta ;) här kommer det in blandfärs eller fläskfärs högst ett par gånger om året, men visst det är säkert tillbehören i som gör sitt... grädde är gott i såsen :)

Nä, får hem o rensa kylskåp o skafferiet...

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

På måndag tar office träningen vid där isträningen slutade, det kommer att bli 5-7 pass i veckan i gymmet och med promenader och inlinesåkning samt cykelturer med hunden.

Maten är otroligt viktig som alla varit inne på, men alla vet inte hur mycket man måste äta för att förbränna!

Var 3'e timme skall man äta nått, långsamma kolhydrater och relativt högt protein innehåll är att föredra, frukt och grönt, grovt bröd med ägg tex.

Vågen som måttstock är jag allergiskt mot! en styggelse i mina ögon! släng ut det direkt och ta fram måttbandet istället, ett mycket bättre mått på framgång än vikt.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

*Viskar* Äger inte ens en våg :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Inte för att vara elak Marcus men om man läser andra trådar så borde du ju lägga på dej lite för rekylens skull B)B)

HAHAHA....inte elak alls....... :)

Jag har börjat styrketräna igen, 3-4 pass i veckan, min egen vikt i bänkpress före jul är ambitionen. Efter det köper jag en 600NitroExpress B)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jämta om du har ont i ryggen så kan jag varmt rekomendera cykling. Förut så hade jag nästan alltid ont i ryggen men samtidigt som ag bytte jobb så började jag att cykla till jobbet ca 11km enkel resa. Efter några dagars pina så var ryggen bra och har så varit. Har i och för sig inte cyklat nu under vintern men nästa vecka börjar jag igen :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Cykla till jobbet!

Bra idé!

För min del är det dock längre till cykelboden än till jobbet, så det blir ju massor av motion då! Nej förlåt mig. Jag har som de flesta minst 10 kilo för mycket, bra om man blir satt på en öde ö i någon månad eller två men inte annars.

Jag har byggt en terränghinderbana här hemma som jag brukar gneta på något varv då och då.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag är ca. 191 cm, 104 kg tung och har en benstomme som väger ca. 12 kg. Alltså 1,5 gånger mer än på en normal människa. Det är vad dom har mätt den till. <_< Normal ligger på 7,5-8 kg.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Jämta om du har ont i ryggen så kan jag varmt rekomendera cykling.

Jag cyklar i den mån jag kan, men det är lite besvär förknippat med detta eftersom ryggbesvären till stor del kommer sig av en mosad kota, några diskar på sned och några nerver i kläm efter att ha haft en sammastötning med ca 125 kg ilsken bagge för några år sedan = inte så fröjdesamt att cykla längre sträckor :lol:

Har en del andra ryggproblem också, men de är överkomliga <_<

Hade hästar tidigare och red varje dag = var i finfin form, men fick ridförbud efter den olyckan och sedan har det ju långsamt krupit sig på en del sladder, som jag nu ska trimma till lite hoppas jag :huh:

Kommer inte att svälta mig eller hetsbanta eller annat vansinne, utan ta det lugnt och fint och låta kilona försvinna (nästan) lika smygande som de kom, för det tror jag håller bäst i längden :P

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Kan tillägga att jag är ca. 191 cm, 104 kg tung och har en benstomme som väger ca. 12 kg. Alltså 1,5 gånger mer än på en normal människa. Det är vad dom har mätt den till. <_< Normal ligger på 7,5-8 kg.

I'm not fat! I'm just big boned :lol:

Själv är man 1.83 och 85 kg tung. Har börjat träna för nästa års vasalopp men det går lite tungt :huh:

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!


Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.


Logga in nu

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    Inga registrerade användare tittar på detta sida.




https://www.Reservdelar24.SE