Publicerat Mars 21, 200917 yr Vilka raser vill ni någon gång i livet skaffa, som hjärtat slår lite extra för? Själv är jag otroligt förtjust i vorsteh, och kommer alltid vilja ha en sådan i huset. Men förhoppningsvis kommer det en dag då man har tid med fler! Även fast många förstås förblir drömmar. Är just nu barnsligt förtjust i: * Flatcoated retriever - svart hane * Riesenschnauzer - svart hane * Dobermann - brown & tan hane (utan pip & gnäll) * Basset hound - de är ju så läckra (med sund & fräsch kropp) * Rottweiler - en liten, smidig tik * Jämthund - de är så vänliga och vackra * Pointer - en väldresserad och cool hane med ovanligt litet sök lämpligt i skog
Publicerat Mars 21, 200917 yr Nån typ av stövare o Finnspets eller Nobs blir de nog som tillskott till Bretonerna innan man grävs ner.
Publicerat Mars 21, 200917 yr * Basset hound - de är ju så läckra (med sund & fräsch kropp) Är nog svårt att hitta ett ex. som inte har för mycket överskottshud och som fungerar som de ska dock..
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare Är nog svårt att hitta ett ex. som inte har för mycket överskottshud och som fungerar som de ska dock.. Ja tyvärr har du nog rätt.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Kul tråd! Mitt "dreamteam" skulle bestå av en eller två jaktlabbar, idag har jag en och får använda hustruns två vid behov. Två wachtlar, har en kass idag så ytterligare en vore fint! Sen kan jag inte riktigt se hur livet skulle fungera utan spaniel, mångsidigare och roligare jycke får man fan leta efter.. Så en eller två spaniler vore trevligt. Har ju en idag och han har precis gjort en parning, blir den kullen bra så hoppas jag att tikägaren ska ha fler parningar och isf så tar jag en valp nästa gång. Sen.. hade ju varit kul med något spetsliknande även.. en gråwachtel, en ren grålle eller en jämte. Hustrun har bestämt att hon ska ha jämte någon gång i sitt liv, när det blir vet jag dock inte. Men det hade ju varit kul! Idag har jag inte riktigt marker för detta så det ligger lite på is så att säga. Att skaffa blandis eller ren spets och fara runt på godsjakter tror jag är helt förkastligt då hunden är ung, den måste få några år med "normal" jakt dvs normal vilttäthet innan man utsätter jycken för den viltrikedom och hundtäthet som dessa stora projekt innebär.. Mvh!
Publicerat Mars 21, 200917 yr Vicks förresten..Vadan detta med Flatte? Hur har du tänkt då? Mvh! Helt rätt Valpar på gång /Lasse
Publicerat Mars 21, 200917 yr hej, drömmar ja... en envis liten raggig borderterrier som kan följa med mig under dagen och på jakten hade varit underbart. I drömmen ingår ett psyke på hunden som säger så här: till vardags: - fan, gubbjävel, jag gör väl som du säger för att slippa ditt jävla ylande och bärande, men leverpastej ska jag ha om det ska bli aktuellt. på jakt: - släpp mig för fan, vad väntar vi på? jag gör vad du vill men släpp mig! det hade varit drömmen. kalle
Publicerat Mars 21, 200917 yr En Irländsk Setter om man kunde skaffa tillräckliga arealer för en sådan dvs. utan att åka 160 mil enkel resa. En springer spaniel. Labbe( ja jag vet Hippen) har jag redan likaså Borderterrier
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag har alltid drömt om att äga en stående fågelhund. Har dock ej bra marker för detta. En kompis med vosteh som har varit här och det är ju ett härligt samarbete dock långt mellan fågel tagningarna. Jag har nu två wachtlar som fyller mina behov just nu. Men ett närmare samarbete vore kul.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Vet inte riktigt vad för ras det blir, vi för förhandlingar eller diskutioner om vad för hund det ska bli. Men dessa hundar är jag sugen på. Stövare,Beagle,Finnspets. Vi ska fara runt på en del utställningar o kolla Finnspets ver ju hur den funkar då man har finnspetsar runt sig då o då. Vi har ju haft en boende hos oss ett tag. Men jag åter kommer om vilken ras det blir.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Helt rätt Valpar på gång /Lasse Lille Lars Nu ska vi inte kvadda Vicks tråd men givet att hon tänkt jaga med hunden, är det då ett smart val att välja en ras som tex inte tar skammad nötskrika ? Mvh!
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare Vicks förresten..Vadan detta med Flatte? Hur har du tänkt då? Mvh! Flatten och jag ska först och främst bli Lydnadschampion hade jag tänkt.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare Helt rätt -_- Valpar på gång /Lasse Åh så underbara, hoppas du visar massor med bilder när de nedkommit.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag håller på att läsa och undersöka allt jag kommer åt om alpenländishe dachsbracke... Jagade med en i vintras och det var riktigt kul. Svårt med valpar dock. Får kolla vidare så får vi se vad det kan bli.På något sätt ska det nog lösa sej...
Publicerat Mars 21, 200917 yr Så länge man kan gå i skog å mark så kommer det alltid finnas minst en Tysk Jaktterrier, en rävstövare vill man ju så klart ha oxå. Norrbottenspets för nattjakt på grävling och fågel, en Jämte till om inte det hade varit så mycket skit runt älgjakten. Har alltid varit förtjust i Bullterrier men den får stå åt sidan för jaktintresset.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag skulle vilja ha som skrothund en jaktlabbe(Tik) en liten fin apportör/eftersökshund....en riktigt gå fot hund som alltid får följa. Stövare och terrier kommer nog alltid att finnas ändå. Kanske en spets nångång...bra karelare eller pinnsvets...blandras...ev
Publicerat Mars 21, 200917 yr En Irländsk Setter om man kunde skaffa tillräckliga arealer för en sådan dvs. utan att åka 160 mil enkel resa. Ah! Förståndigt Tore! Köp ett skånskt gods på + 200 ha men gå till banken först om du inte har pengarna i madrassen sedan tidigare. Du skulle ha en sådan Engelsk setter som jag har som inte söker mer än ca. 150 m ifrån mig i skogen. I övrigt så skulle det vara kul med någon annan hundras också, men först så måste jag veta att jag blir helt kurant i knäet så att man kan gå ordentligt.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare en sådan Engelsk setter som jag har som inte söker mer än ca. 150 m ifrån mig i skogen. Oj finns sådana? Då kan jag lägga till en ras på Favoritlistan. Alla skriker "Nej inte en setter, dom söker en kilometer ifrån dig!". (samma med pointern förstås men jag har jagat med ett par som faktiskt anpassat söket efter terräng, och fungerat toppen i skog)
Publicerat Mars 21, 200917 yr Oj finns sådana? Då kan jag lägga till en ras på Favoritlistan. Alla skriker "Nej inte en setter, dom söker en kilometer ifrån dig!". (samma med pointern förstås men jag har jagat med ett par som faktiskt anpassat söket efter terräng, och fungerat toppen i skog) Ja, det gör det gör det faktiskt! En sällsynthet tror jag. Hon är fin i skogen att jaga med, och även när jag har släppt henne på Kalixälvens is under vintern har varken hon el. den f. d. som jag fick ta bort innan operationen varit längre bort än 100-150 m.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Västgötaspets!!! Annars är det norrbottenspets som gäller, även om Daimler har väckt intresset för en kopov. Jag har ju dock en förkärlek till spetshundsraser
Publicerat Mars 21, 200917 yr Västgötaspets!!! Annars är det norrbottenspets som gäller, även om Daimler har väckt intresset för en kopov. Jag har ju dock en förkärlek till spetshundsraser Du har ett pm.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare Ja, det gör det gör det faktiskt! En sällsynthet tror jag. Hon är fin i skogen att jaga med, och även när jag har släppt henne på Kalixälvens is under vintern har varken hon el. den f. d. som jag fick ta bort innan operationen varit längre bort än 100-150 m. Okej, ja säkert sällsynt men kul att höra att de finns. Drömhunden är ju en sådan som anpassar söket.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Fel! Fel som i "fel med västgötaspets/norrbottenspets/kopov" eller "fel, du har inte ett PM"?