Publicerat Mars 22, 200917 yr Kul! Har du jagat något med Jyrki's hundar?Tycker det verkar som han brukar ha rätt vettiga hundar med mycket intresse för hare. Inte jagat några mängder, men varit med och jagat en del med en hane han hade. Trevlig hund och jagade iaf rådjur med bra skal och hygglig fart.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Inte jagat några mängder, men varit med och jagat en del med en hane han hade. Trevlig hund och jagade iaf rådjur med bra skal och hygglig fart. Får väl se vad som finns när det börjar bli dags för en ny sälunge. Men den jag har håller nog något år till.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Era framtida hundar??? Nej det blir ingen mera hund så som det ser ut nu i skogen. Jag har inte lust en gång till att släppa en hund i skogen där det finns varg. Det är färdigt med hund för min del
Publicerat Mars 22, 200917 yr Era framtida hundar???Nej det blir ingen mera hund så som det ser ut nu i skogen. Jag har inte lust en gång till att släppa en hund i skogen där det finns varg. Det är färdigt med hund för min del Man kan ju flytta till mindre vargrika marker.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Jag har just nu en jämte på 7 år och en tax på 1 år. Taxen ska jagas in ordentligt och jämten ska få sitt så det finns inte tid till någon mer hund just nu men när jämten går till de sälla jaktmarkerna så blir det nog en till spets. Nobs eller finnspets alternativt en blandras typ gråhund/finnspets/nobs. Den hunden ska få jaga allt som har päls eller fjädrar. Fyra ben eller vingar.
Publicerat Mars 22, 200917 yr den dagen jag får tillräckligt stora jaktmarker så blir det en björnhund stövare eller laika fast än så länge får tysktiken duga tyskjaktterrier kommer jag alltid att ha..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Man kan ju flytta till mindre vargrika marker. Jo tanken har slagit mig faktiskt. Men sen kommer detta med det praktiska. Jaktmarker jobb och familj. Flyttar man till nordliga breddgrader där det inte får finnas varg så borde det gå lättare att få sig jaktmarker men svårare med jobb till mig och frugan. Flyttar man österut dit vargen blir skjuten av NVV så finns väll jobb men inga jaktmarker till vettiga priser. Och flytta söderut kan väll ingen vilja göra och snart så är det varg även där så det inte är roligt att släppa någon hund. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att familjen skulle vilja flytta bara för att jag skulle kunna jaga med hund. Nej det blir till att jaga utan hund så som det känns för tillfället
Publicerat Mars 22, 200917 yr Era framtida hundar???Nej det blir ingen mera hund så som det ser ut nu i skogen. Jag har inte lust en gång till att släppa en hund i skogen där det finns varg. Det är färdigt med hund för min del Förstår dig men flytta till Skåne o börja hålla på MIF är vl inget dumt förslag
Publicerat Mars 22, 200917 yr Tyskterrier kommer nog alltid finnas i mitt hem. Hmmm, en spets av något slag hade varit roligt om jag hade haft marker till det.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Jo tanken har slagit mig faktiskt. Men sen kommer detta med det praktiska. Jaktmarker jobb och familj.Flyttar man till nordliga breddgrader där det inte får finnas varg så borde det gå lättare att få sig jaktmarker men svårare med jobb till mig och frugan. Flyttar man österut dit vargen blir skjuten av NVV så finns väll jobb men inga jaktmarker till vettiga priser. Och flytta söderut kan väll ingen vilja göra och snart så är det varg även där så det inte är roligt att släppa någon hund. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att familjen skulle vilja flytta bara för att jag skulle kunna jaga med hund. Nej det blir till att jaga utan hund så som det känns för tillfället Ok! Ja, det är väl den svåra biten med kneg på dessa breddgrader, men å andra sidan så slukar gruvorna mycket folk om man är beredd att flytta dit men då får det inte vara någon finanskris. Jag instämmer i det övriga för det stämmer. Du får väl fjäska in dig hos Amakulu och andra sörlänningar söder om dig. Ett helrör skogsstjärna brukar ju alltid hjälpa en bit på traven.
Publicerat Mars 22, 200917 yr famtida hund stall undra om det inte skulle bli ett par laikor då ( draghundsmodellen) nån rovviltsstövare andingen en finstövare eller en ryss vore inte helt fel sen skulle jag vilja ha in en terrier då en TJT eller en Foxterrier skulle inte vara fel sen blir det nog en ren spår hund av nå slag, har pudeln nu så det får vänta.. sen nån slags rådjurs drivare av nå slag, då en rätt kort drivande då då järna med wachtel i sej en gråhunds/wachtel skulle nog inte vara helt fel
Publicerat Mars 22, 200917 yr Har alltid haft stövare i familjen, men fick göra mig av med min Hamilton aug.07. pga allergi på hunden. Meningen var att jag skulle få en hund av uppfödaren som är en god vän, men tiken behagar inte löpa.......... Så en stövare kommer det bli på ett eller annat sätt. Vill gärna att stövaren jagar räv...........Sen skulle jag gärna ha en apport/kortdrivare/eftersök om jag får tid å plats..........tankarna har gått till en jaktcocker.............vore trevligt sällskap för morsan mellan jakterna. Men visst...............varför inte en ställande hund som kan användas både tilläg och gris.
Publicerat April 4, 200917 yr Länk till en uppfödareStenshyttans Finns i dagsläget 2 valpar kvar. Nu finns det bara en kvar... Pb
Publicerat April 4, 200917 yr framtiden kan ändra och är alltid oklar men om jag skulle få välja skulle jag gärna ha en choklad labbe för fågel en strävhårig tax& och sträv jackrussel/tjt som stall/grythund/drivare och en hollänsk vallhund skulle också sitta fint med en rottweiler/dobermann/danskdogg för att dom är så älckra och muffiga skulle säkert värma sängen/soffan väldigt bra
Publicerat April 4, 200917 yr Författare hollänsk vallhund Åh dom glömde jag. Holländare och mallar gör mig knäsvag.
Publicerat April 4, 200917 yr Intressant frågeställning! Jag är svag för finska lapphundar så den dagen jag har plats för en jycke till blir det att utöka familjen. Vad den rackarn ska jaga är väl inte bestämt men spårträning är då ett som är säkert. Skulle vara sjukt kul att ha en allroundspets, typ laika eller finnspetskorsning. En drivande hund: stövare, drever, eller beagle är också något som lockar. Vad gäller älghundsraser så kan jag ju inte lova att det inte blir rasbyte men det är inget jag funderat seriöst på. Men fler gråhundar kommer troligen att flytta in. Felet med att ha några hundar är ju problemet att hinna jaga/träna dem tillräckligt mycket. På så vis är det skönt att bara ha en rackare att hålla koll på.
Publicerat April 4, 200917 yr Åh dom glömde jag. Holländare och mallar gör mig knäsvag. mm dom är väldigt vackra
Publicerat April 4, 200917 yr Nja, klurig fråga. Som det känns just nu.....så skulle det bli en ren grålle. Enda anledningen till det är att då går det att bygga vidare, vilket är omöjligt på en blandras.
Publicerat April 5, 200917 yr Ja och ruskar på huvudet, så det krävs kakel på väggar, golv & tak Så farligt dreglar dom ju inte åtminstone inte den som vi hadde :-)
Publicerat April 6, 200917 yr min framtid hund är en Basste Fauve och det blir nog en sådan nästa sommar. Den ska jag har till småviltsjakt samt eftersök. Drömmen är att ha följande: Basset Fauve småviltsjakt Kopov till grisjakt Jämthund till älg och gris. /Andreas
Publicerat April 6, 200917 yr Närmaste planen är en terrier, mest troligt en foxterrier eller jackrussel som komplement till rävstövarna. Endast rävsprängare som kan hoppa minst 2m högt då jag nästan bara har klippgryt. Är lite orolig av den anledningen så vet inte om jag törs skaffa mig en terrier än.. Sen en Jämte hade vart fint. Får hoppas på kusinen "Tofflan" får fram sin till stjärna så man kan skaffa sig en parningsvalp här frammöver Å så klart en stövare kommer jag nog alltid att ha. Finns inget som slår ett riktigt stövardrev!!!
Publicerat April 6, 200917 yr Åh dom glömde jag. Holländare och mallar gör mig knäsvag. Ja mallar är trevliga hundar. Har en hane från Blacknex, bättre e-söks hund har jag nog aldrig träffat tror jag
Publicerat April 6, 200917 yr Författare Ja mallar är trevliga hundar. Har en hane från Blacknex, bättre e-söks hund har jag nog aldrig träffat tror jag Okej! Känner igen kennelnamnet någonstans. Känd brukskennel? De är vansinnigt läckra i alla fall. Kommer dagen då det finns tid och möjlighet för en rejäl brukshund står mallen högt på listan.
Publicerat April 7, 200917 yr Okej! Känner igen kennelnamnet någonstans. Känd brukskennel?De är vansinnigt läckra i alla fall. Kommer dagen då det finns tid och möjlighet för en rejäl brukshund står mallen högt på listan. Ja det är en rätt stor brukskennel. Ja det är roliga hundar o träna o jobba med då dom alltid ger 100% i alla lägen