Publicerat Mars 21, 200917 yr Fel som i "fel med västgötaspets/norrbottenspets/kopov" eller "fel, du har inte ett PM"? Det var att det blev 2 likadan inlägg och därför skrev jag fel för jag har meddelat modden detta och bett henne ta bort det.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Vilka raser vill ni någon gång i livet skaffa, som hjärtat slår lite extra för? En Basset Fauve de Bretagne kommer finnas i huset, men jag är också jäkligt sugen på en Hälleforsare eller Jämte i framtiden. Men det får bli när barnen blir lite större och man får lite mer tid över.
Publicerat Mars 21, 200917 yr En Basset Fauve de Bretagne kommer finnas i huset, men jag är också jäkligt sugen på en Hälleforsare eller Jämte i framtiden. Men det får bli när barnen blir lite större och man får lite mer tid över. En till Basset Fauve är på väg in i huset och så har jag en förhoppningsvis dräktig Hälleforshund. Båda raserna är otroliga jakt och familjehundar.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Bulktanken har aldrig attraherat mig, man skall aldrig som jägare skaffa fler hundar än vad man klarar att hålla jakt själv för, antingen via egen mark eller på uppdrag av andra. Har haft Wachtel rätt länge nu, nuvarande spårar bra, apporterar Ok och är en helt OK kortdrivare/kortställare av allt fyrfota vilt. Problemet är att deras arbetssätt inte klarar en hel arbetsdag i skogen, en typiskt halvdagshund. Har också haft gråhund ett par år, men när vi tog bort henne (mentala problem) tänkte jag till med bakgrund av första meningen. Jag gör inte med fler apportörer eller spårhundar. Jag vill ha lite mer ställande egenskaper men vill inte tappa rock'n roll känslan som en Wachtel erbjuder - samtidigt som dom skall kunna användas samtidigt. Lösningen blev gråwachtel även om det är risker förknippade, har jag otur får jag bara en dålig gråhund. Men jag är positivt inställd då jag kommer att kunna ge henne mycket jakt och med de föräldrarna så kommer den att jaga, annars är det mig det är fel på. Självklart finns där en önskelista av hundar där en stövare står överst ändå. Nu kan vi låna en i säsong så mycket vi vill som med rätt fysträning och noskvalser behandling kan bli rätt bra. Men annars, näe. Grythund är väl kul ibland, men räknar med att F_C flyttar söderut snart igen så kan han få beting på detta.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Det är väl lite som MKJ skriver att man inte ska ha mer hundar än man kan gr vettig jakt till. Tycker nog jag för tillfället har vad jag klarar av med två taxar en Wachtel och en Jämte. Får jag fart på Jämten nu i vinter skulle jag kunna tänka mig en ren eftersökshund för i främsta hand rådjur. Gris och älg ska ju Wachteln och Jämten fixa. \mats
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jo det är rätt, dessutom är det just mängdträning av individen som ger bra jakthundar. Således hellre en bra än 5 halvkassa.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag håller på att läsa och undersöka allt jag kommer åt om alpenländishe dachsbracke...Jagade med en i vintras och det var riktigt kul. Svårt med valpar dock. Får kolla vidare så får vi se vad det kan bli.På något sätt ska det nog lösa sej... Ok, ja den är jag rätt nyfiken på oxå Skicka gärna ett pm om du hittar något intressant om den rasen, uppfödare osv.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Ok, ja den är jag rätt nyfiken på oxå Skicka gärna ett pm om du hittar något intressant om den rasen, uppfödare osv. Länk till en uppfödare Stenshyttans Finns i dagsläget 2 valpar kvar.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Laika har jag två så det behöver jag knappast flera av än En riktigt bra spårhund om det blir en bayrare eller en plott vet jag inte, var de inte så äckliga så skulle jag prova en blodhund, men det går fetbort. Plott,brett register. Bayrare,bra spårhund. Tjt,så cool ras.
Publicerat Mars 21, 200917 yr smålandsstövare som rävpiska, har ju försökt tidigare och ger inte upp. Tyskterrier kommer alltid att finnas hos mig med
Publicerat Mars 21, 200917 yr Det perfekta hundstallet för mej skulle va 2 gråhundar o en wachtel. Gråhundarna vill jag ha för det är bra drag o rätt hårda hundar i skogen men ändå vettiga i sitt sätt att jaga, sen är dom jävligt lätta o få in på vildsvin. Wachteln vill jag ha för all annan skit jakt som man är med på. Tanken i mitt jagande är att gå över mer till rena spetshundar o specialicera dom på gris.
Publicerat Mars 21, 200917 yr En bayrare som ren spårhund för eftersök. Som bara skall gå i lina och spåra i lagom lugnt och tvärsäker spårnogranhet. Problemet är att jag inte hinner med att ha en sådan då det kräver många timmars träning för att få en duktig spårhund. Men det vore guld värt att ha en som man till näst intill 100% visste bara gick i det skadade djurets löpa oavsett störningar. Förhoppningsvis blir det nångång i framtiden. /ekebo
Publicerat Mars 21, 200917 yr Författare var de inte så äckliga så skulle jag prova en blodhund, men det går fetbort. Äckliga? Dreglar dom eller?
Publicerat Mars 21, 200917 yr Här är väl grundtanken att skaffa sig nytt om nåt år då bastarden (75% Wachtel 25%Jämt) blivit 5-6 år. Vad som då kommer stå på tillväxt är ju frågan, men en "ren" Wachtel eller en 50/50 är väl ingen högoddsare, Grålle, Jämte eller Vit Älghund låter ju låter som hyfsade komponenter men vi får se när det blir dags! Sen går ju tankarna ibland till en "mittemellandrivare" typ Fauve att komplimentera kortdrivaren med... och andra sidan så saknar man ju Släthårs-Taxen ibland Sen beroende på vad man har för jaktmaker i framtiden så får väl även jag säga att Alpenländische Dachsbracke låter som en intressant hund............ /Den som lever får.se
Publicerat Mars 21, 200917 yr En drever som var duktig på både hare och rådjur hade varit roligt. En annan ras som jag hade kunnat tänka mig är engelsk springer spaniel. Tror att det hade varit riktigt roligt med stötande hund i de norrländska tjäderskogarna.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Har ju provat en hel del redan.. och det enda som är säkert är att ett pra wachtlar måste jag nog alltid ha. :)Var ju ganska nära att skaffa en Finsk Spets för lite sen, men anant kom emellan. Men planen finns kvar att skaffa ett Rödskinn som den allroundhund man använder dem i finland. Sen vet jag att det kommer att bli en stövare igen, någon gång i framtiden. Har under många år varit inne på en svartråtta, dvs en TJT, men är inte heller aktuellt just nu.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Har en KLM och har så smått börjat reka planerade strävhåriga Vorstehkullar, så nästa valp blir en strävhårstik. Ska i sinom tid komplettera med någon drivande, blir nog någon av Basset Artesien Normand, Petit Basset Griffon Vendéen eller en pålitlig drever.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Det blir nog en drever till i sommar, parningen är redan klar så nu återstår det bara att se om det tog och att det blir en tik i kullen.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Det blir nog en drever till i sommar, parningen är redan klar så nu återstår det bara att se om det tog och att det blir en tik i kullen. Kul! Linjer?
Publicerat Mars 22, 200917 yr Kul! Linjer? Föresten.. kompisen hämtade en svart liten dreverdam hos Jyrki i fredags..
Publicerat Mars 22, 200917 yr En karelare ska jag ha i framtiden. Det är banne mig bestämt. Likaså en finnepets. Men just nu kikar jag på jämtar . Känns som ett "säkrare" val än karelare..
Publicerat Mars 22, 200917 yr Föresten.. kompisen hämtade en svart liten dreverdam hos Jyrki i fredags.. Kul! Har du jagat något med Jyrki's hundar? Tycker det verkar som han brukar ha rätt vettiga hundar med mycket intresse för hare.
Publicerat Mars 22, 200917 yr Äckliga? Dreglar dom eller? Ja och ruskar på huvudet, så det krävs kakel på väggar, golv & tak
Publicerat Mars 22, 200917 yr Med tanke på att jag har en hög med hundar och 5st unghundar just nu så borde jag inte önska mig mer hundar känns det som Men en rovviltstövare för lo, björn och räv vore inte så dumt så att man kan jaga lite mer
Publicerat Mars 22, 200917 yr Författare Ja och ruskar på huvudet, så det krävs kakel på väggar, golv & tak Ok ja det är inte så läckert förstås.