Publicerat Mars 25, 200917 yr Verkar som att LRF i Norrbotten vil stoppa kommersiella bärplockningen. http://www.jagareforbundet.se/news/lrf_vill_stoppa_barp.asp
Publicerat Mars 25, 200917 yr Verkar som att LRF i Norrbotten vil stoppa kommersiella bärplockningen.http://www.jagareforbundet.se/news/lrf_vill_stoppa_barp.asp I mina ögon är det ju skumt att JAG ÄGER marken men andra drar ekonomsik vinning av MIN MARK Skillnad på Svensson som går ut o plockar till husbehov. Kommersiell plockning ? nä då tycker jag allemansrätten gått för långt
Publicerat Mars 25, 200917 yr en stor ros till lrf norrbotten Norrbotten är ett föregångslän Tjabben!
Publicerat Mars 25, 200917 yr Verkar som att LRF i Norrbotten vil stoppa kommersiella bärplockningen.http://www.jagareforbundet.se/news/lrf_vill_stoppa_barp.asp Tycker faktiskt detta är ett skitbra förslag av LRF i Norrbotten! Varför skall vissa kunna plocka bär från min mark och sedan sälja dem med vinst? Tycker detta börjar likna stöld...
Publicerat Mars 25, 200917 yr Tycker faktiskt detta är ett skitbra förslag av LRF i Norrbotten! Varför skall vissa kunna plocka bär från min mark och sedan sälja dem med vinst? Tycker detta börjar likna stöld... Det är också dåligt med att de ser ut som soptippar där de rastat .De bör ju få lära sig att skogen skall inte skräpas ned med konservburkar och annat skräp det skall vara ren och snyggt efter de har paserat. De bör informeras av den som ansvarar för plockarna.Ock den skall hållas ansvarig att det ser bra ut där de varit. Annars får de på följder ex att de får tillstånd indraget. Någon som håller med?
Publicerat Mars 26, 200917 yr Det är också dåligt med att de ser ut som soptippar där de rastat .De bör ju få lära sig att skogen skall inte skräpas ned med konservburkar och annat skräp det skall vara ren och snyggt efter de har paserat. De bör informeras av den som ansvarar för plockarna.Ock den skall hållas ansvarig att det ser bra ut där de varit. Annars får de på följder ex att de får tillstånd indraget. Någon som håller med? Jag är en av dem som håller med dig... Nog tycker jag att det ska finnas bärplockare, mne om dem skall plocka på någons mark skall väl markägaren få ta del av kakan också?
Publicerat April 16, 200917 yr Verkar som att LRF i Norrbotten vil stoppa kommersiella bärplockningen.http://www.jagareforbundet.se/news/lrf_vill_stoppa_barp.asp Det är på tiden. Man borde tillåta bärplockning för enskilda (svenska) privatpersoner men inte för företag. Om det inte går igenom så borde man iaf kunna bötfälla företagen för nedskräpning.
Publicerat Maj 28, 200917 yr Denna artikel stod i Norrbottens-Kurien för ett tag sedan. Det blir åt helvete för många thailändare, ryssar, m. m. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4859845
Publicerat Maj 28, 200917 yr Jag har inget emot att folk plockar bär på min mark. Det finns ju bär i skogen så att det räcker åt alla. Det som jag inte gillar är när bärplockare: 1. Förstör jakten. 2. Skiter i skogen. 3. Skräpar ner. Sen bryr jag mig inte om vad dom gör med bären. Det är ju bra att någon plockar bär. Dom flesta svenskar köper ändå sina bär i närmaste snabbköp. Inte jag dock.
Publicerat Maj 28, 200917 yr Streif betyder inte det i sak att man inte kan tillåta kommersiell bärplockning på det sätt som har varit aktuell? Vilken lösning ser du på det hela? För egen del har jag inga svårigheter med att se att man begränsar allemansrätten, till ícke kommersiella intressen, alternativet är ju att du som markägare kapitaliserar på bären och säljer plockningsrätten för en ringa penning, är inte det ett alternativ? Hade jag haft 100 personer oaktat avsikt som gått genom mark där jag vill jaga så hade jag nog sett behov av förändringar? Det jag anser vara tråkigast i allt detta är att vi har en tillgång och en frihet, som vissa väljer att missbruka för egna intressen i en sådan omfattning att det inkräktar på andras rättigheter/friheter. /Christian
Publicerat Maj 28, 200917 yr Jag har inget emot att folk plockar bär på min mark. Det finns ju bär i skogen så att det räcker åt alla. Det som jag inte gillar är när bärplockare:1. Förstör jakten. 2. Skiter i skogen. 3. Skräpar ner. Sen bryr jag mig inte om vad dom gör med bären. Det är ju bra att någon plockar bär. Dom flesta svenskar köper ändå sina bär i närmaste snabbköp. Inte jag dock. +1 på den!
Publicerat Maj 28, 200917 yr Som en del andra redan skrivit så tycker jag detta är en misstolkning av allemansrätten. Vet att granntanterna här i byarna är rätt förtvivlade över att det inte finns nåt kvar åt dom att plocka när gästarbetarna sopat rent på bären i skogen, för renplockat är det iallra högsta grad. Sen den aspekten att jag som markägare förlorar pengar på detta, och någon annan tjänar på det ? Ja jo, så är det ju, har inte tänkt så tidigare, men det stämmer ju faktiskt, men det är väl ingen resurs jag utnyttjat tidigare iofs, mer än för husbehov, men nog ser jag hellre att lokalbefolkningen får fylla sina frysar med "mina" bär, än att någon bärpamp skor sig på underbetalda thailändare. Sen det här med nedskräpningen...det är ju ingen underdrift att säga att det ser ut som fan efter dom. I förrfjol så stötte jag på ett gäng män och kvinnor av asiatiskt ursprung på min mark, bärplockare alltså. Dom hade tagit rast och höll på att laga mat över öppen eld i snustorra skogen, kan ju säga att jag vart aningen förbannad över tilltaget, dessutom så hade dom slängt en del skräp bakom en sten, inga mängder men ändock tillräckligt, dessutom en del konservburkar med vassa kanter. Nu var jag arg men ändock sansad, för jag hade en 45-70 i rygghölstret att tänka på också, antog att dessa människor kan få en helt annan uppfattning än en svensk får, när det kliver fram en delvis cammoklädd beväpnad människa ur skogen och börjar ställa krav... Men dom var väldigt trevliga och ödmjuka, städade omedelbums och släkte elden grundligt, lovade att bara äta kall mat resten av tiden och inte elda något mera.. Öststatarna däremot...jag vet inte vad jag ska säga där faktiskt..tror jag skiter i att kommentera dom då det antagligen kommer att bli fel.
Publicerat Maj 28, 200917 yr Streifbetyder inte det i sak att man inte kan tillåta kommersiell bärplockning på det sätt som har varit aktuell? Vilken lösning ser du på det hela? För egen del har jag inga svårigheter med att se att man begränsar allemansrätten, till ícke kommersiella intressen, alternativet är ju att du som markägare kapitaliserar på bären och säljer plockningsrätten för en ringa penning, är inte det ett alternativ? Hade jag haft 100 personer oaktat avsikt som gått genom mark där jag vill jaga så hade jag nog sett behov av förändringar? Det jag anser vara tråkigast i allt detta är att vi har en tillgång och en frihet, som vissa väljer att missbruka för egna intressen i en sådan omfattning att det inkräktar på andras rättigheter/friheter. /Christian Jag kan också se en begränsning av allemansrätten men det har inget men bären att göra. De som vistas ute i skogen måste respektera den och de som äger marken. Mvh.
Publicerat Maj 28, 200917 yr På tal om att förstöra jakten så var jag men om ett mardröms scenario förra året då tre thailänska män "skulle hjälpa till". De tre vise männen sprang och jagade en älgko med kalv längs en trafikerad väg där det dessutom satt ett par pass skyttar. Tur att inget hände men det hade kunnat gå riktigt illa.
Publicerat Maj 28, 200917 yr Jag kan också se en begränsning av allemansrätten men det har inget men bären att göra. De som vistas ute i skogen måste respektera den och de som äger marken. Mvh. Sanslöst välformulerat, jag håller med dig fullt ut men hur och vad betyder det? Att man inte skall skita i skogen/skräpa ner/ inte orsaka slitage det är jag med på. Skall man införa tvång för bäruppköpare/arbetskraftimportörerna att de har bajamajor med på plats och är ansvariga för ev nedskräpning. Det ser jag som en form av arbetsmarknad/rättsligt relaterat bekymmer/regelverk och helt möjligt att reglera, egentligen är det samma sak med var de plockarna uppehålller sig, det är av arbetsmiljöskäl nödvändigt att de anmäler var de avser att befinna sig. Tja det några tankar bara. /Christian
Publicerat Juni 22, 200916 yr Lite mer i ämnet! http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4705858
Publicerat Juni 22, 200916 yr Författare Lite mer i ämnet!http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4705858 Lsäte om detta förra veckan
Publicerat Juni 22, 200916 yr Tala om att börja i fel ända av det hela. det är ju knappast plockarna vi skall plocka på pengar. /Christian
Publicerat Juni 22, 200916 yr Författare Jag hoppas att detta innebär att det kommer mindre bärplockare detta år. Jag är trött på att det kryllar av dom i våra skogar, att dom skräpar ner. klampar in på folks tomter osv.
Publicerat Juni 22, 200916 yr foffe- läser du inte texten, bara bilderna? Det är fler ansökningar i år än någonsin tidigare. Ett inte helt otippat resultat med tanke på de svenska bankernas rovdrift i Estland/Lettland mfl länder, folk svälter och ser detta som en chans att få tjäna friska pengar. Jag funderar på om inte detta kommer att leda fram till ett avgörande i grundfrågan. /Christian
Publicerat Juni 22, 200916 yr Låt thailändarna få tjäna nå pengar till sina familjer...för nog fan finns det bär. låter som det sitter ett gäng missunsamma stadsbor på forumet...
Publicerat Juni 22, 200916 yr Låt thailändarna få tjäna nå pengar till sina familjer...för nog fan finns det bär. låter som det sitter ett gäng missunsamma stadsbor på forumet... Jordbro, ibland möts man av en nivå av britstande insikter som är svår att ta sig igenom, skall vi se om jag kan knäcka ditt skal av okunnighet, 1. De som inledde denna tråd är brukare av skog och mark som upplever att det är ett bekymmer med att annan näring förstörs/hindras/uteblir på grund av kommersiella bärplockare. Ergo det är inte bären i sig som är bekymret, det är att det springer folk som skiter i skogen bokstavligen, skräpar ner, förstör jakt, orsakar andra tillbud, går bort sig, riskerar att elda upp skogen och så vidare. Jag personligen, ser bären som något som man som privatperson skall ha rätt till genom "allemansrätten" inte kommersiellmansrätt att tjäna pengar. 2. Det är inte plockarna som tjänar pengar, jo visst de får viss lön men du skulle inte få en enda svensk att arbeta på deras villkor, de som tjänar pengar är arrangörerna och bäruppköparna. Ergo det är ingen tröst att hänvisa till att de som kommer hit skall/vill få tjäna ett levebröde, det ser arrangörerna till. 3. Det är ytterst få äkta stadsbor på detta forum och långt färre några som är avundsjuka, långt mer frekvent är det frågan om eftertänksamma, kännande och tyckande landsbygdsuppfödda eller boende personer som har svårt att acceptera missförhållanden. 4. Vem boende i staden skulle bry sig om vad som sker i skogen? Det du skriver är ju mest bara trams, som Lidbom skulle ha sagt. Nåväl tänk till och medverka till att detta forum får ett bra innehåll och en positiv hållning, inte tvärtom. Slutligen, Jordbro, vad står LRF för? Gissa en gång vilka det är som försöker att begränsa detta. /Christian
Publicerat Juni 22, 200916 yr Citerar mitt tidigare inlägg längre upp i tråden: Antalet thailändska bärplockare kommer i år att öka med 40 procent.Det är nog många som det är redan. Ni som inte är drabbade av dom mitt under pågående jakt och inte vet inte hur det ser ut efter dom. Om dom åtminstone plockade upp allt skräp efter sig och grävde ner skithögarna efter sig också vore det bra men det gör dom inte. Bärplockarna är anställda genom bemanningsföretag till största delen.
Publicerat Juni 22, 200916 yr skräpet håller jag med om det är förjävligt att man inte kan respektera lagar osv. avtalen mellan bäruppköpare och plockare är också en sak som skulle varit mer rättvisa. bär finns åt alla så är det bara. vi måst ju försöka kompromissa mellan kommersiellt syfte och husbehovs. röjsåg som bärplockare med kobjällror det är inte roligt under jakten men skogen är stor