Publicerat Juni 22, 200917 yr skräpet håller jag med om det är förjävligt att man inte kan respektera lagar osv. avtalen mellan bäruppköpare och plockare är också en sak som skulle varit mer rättvisa.bär finns åt alla så är det bara. vi måst ju försöka kompromissa mellan kommersiellt syfte och husbehovs. röjsåg som bärplockare med kobjällror det är inte roligt under jakten men skogen är stor Skogen är stor men det hjälps inte! Förra året sköts det 21 av 54 björnar i länet och det är till stor del thailändarna som är orsaken till den låga avskjutningen p g a det väsen som dom för. Även älgjakten går trögt med att ha dom i skogen. Nu längre kan vi inte hävda militärt skyddsområde som vi gjorde i början på 90-talet. Det skedde flera gånger / höst! Begränsa arbetstillståndet för dom är det enda raka!
Publicerat Juni 22, 200917 yr eller sprid ut dom.. det behöver ju inte vara en skallgångskedja med thailändare för att hitta bär
Publicerat Juni 22, 200917 yr eller sprid ut dom.. det behöver ju inte vara en skallgångskedja med thailändare för att hitta bär Ja, typ 1/mil^2!
Publicerat Juni 22, 200917 yr Författare Låt thailändarna få tjäna nå pengar till sina familjer...för nog fan finns det bär. låter som det sitter ett gäng missunsamma stadsbor på forumet... Bor ej i en stad jag bor i en mindre by. När man sitter på pass under älgjakten så kan du ge dig på att du har ett gäng som skriker o hoar i skogen. Dom skräpar ner. Dom tar ingen hänsyn.
Publicerat Juni 22, 200917 yr Författare foffe- läser du inte texten, bara bilderna?Det är fler ansökningar i år än någonsin tidigare. Ett inte helt otippat resultat med tanke på de svenska bankernas rovdrift i Estland/Lettland mfl länder, folk svälter och ser detta som en chans att få tjäna friska pengar. Jag funderar på om inte detta kommer att leda fram till ett avgörande i grundfrågan. /Christian Nog vet jag att det är fler ansökningar man kan hoppas att många av dom blir avskräkta av detta pris.
Publicerat Juni 22, 200917 yr När man sitter på pass under älgjakten så kan du ge dig på att du har ett gäng som skriker o hoar i skogen. Dom skräpar ner. Dom tar ingen hänsyn. Helt rätt Foffe och ett 20-30-tal pers. skuttar ut ur svenskreggade bilar och bussar av olika slag! Typ WV el. Toyota.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Vi har som tur är varit väldigt förskonade från detta hos oss. Det gäng thailändare som plockat runt där vi jagar är väldigt noga med VAR de plockar bär.. Aldrig i området där vi jagar samt de hämtar vom och tarmar från älgar som skjuts då vi meddelar var räntorna finns. De till och med kom med en djävla massa bär som betalning men vi tackade nej till detta för vi tyckte att de kunde få behålla sina surt förvärvade bär. Som jag förstått så är dessa bärplockare INTE anställda. Jag har inga som helst problem med att de plockar bär i våra skogar. Skita och skräpa ner vet jag inte om jag upplevt som nåt problem, inte i någon större utsträckning men jag tror att vi har ett bra gäng på vår mark om ni förstår vad jag menar. Problemet som jag ser det är att svenska företag UTNYTTJAR billig arbetskraft för egen vinning samtidigt som de utnyttjar allemansrätten till detsamma. Jag kan inte se hur rätten att vistas i skog och mark har nånting med kommersiell verksamhet att göra varför detta borde tas tag i. Jag tror det är då företag tar hit STORA mängder arbetare som problemet med skrikandet, skräpandet och skitandet i skogen blir FÖR stort.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Vi har som tur är varit väldigt förskonade från detta hos oss. Det gäng thailändare som plockat runt där vi jagar är väldigt noga med VAR de plockar bär.. Aldrig i området där vi jagar samt de hämtar vom och tarmar från älgar som skjuts då vi meddelar var räntorna finns. De till och med kom med en djävla massa bär som betalning men vi tackade nej till detta för vi tyckte att de kunde få behålla sina surt förvärvade bär. Som jag förstått så är dessa bärplockare INTE anställda utan här genom turistvisum. Jag har inga som helst problem med att de plockar bär i våra skogar. Skita och skräpa ner vet jag inte om jag upplevt som nåt problem, inte i någon större utsträckning men jag tror att vi har ett bra gäng på vår mark om ni förstår vad jag menar.Problemet som jag ser det är att svenska företag UTNYTTJAR billig arbetskraft för egen vinning samtidigt som de utnyttjar allemansrätten till detsamma. Jag kan inte se hur rätten att vistas i skog och mark har nånting med kommersiell verksamhet att göra varför detta borde tas tag i. Jag tror det är då företag tar hit STORA mängder arbetare som problemet med skrikandet, skräpandet och skitandet i skogen blir FÖR stort. Kråkan- det är med en säkerhet som gränsar till visshet här på arbetstillstånd, att arbeta på ett turistvisa är inte förenligt med svensk viseringspraxis/regelverk. För att få ett arbetsvisum/tillstånd i Sverige har du ett företag inom EU som sponsrar besöket, dvs garanterar en viss lön, en anställning samt i övrigt ordnar med tillståndsprövningen via ambassader. Det är en enligt mig en ganska tarvlig verksamhet som nu tom försöker att höja rösten och ta sig ton, var är facket kan man fråga sig, har vi inget bärplockarfack? Det borde vi ha, med nivåmässiga löner skulle verksamheten upphöra helt, den är inte ekonomisk om det inte finns personer som vill arbeta 16 timmar om dygnet för ringa ersättning. I övrigt har du helt rätt, hade svenska myndigheter/komuner varit lite vassare hade företaget bötfällts för att deras anställda skiter i skogen, föroreningar, att de inte följer arbetsmiljöregler, tillgång till toa och en vilo/värmestuga mm. Men att så skulle ske kräver ju lite eget tänkande. Sådant förekommer inte hos svenska myndigheter/kommuner. /Christian
Publicerat Juni 23, 200917 yr Jag uttryckte mig lite fel. Ska ändra i föregående inlägg. Jag vet inte hur bärplockarna gör för att ta sig till sverige etc men jag vet att det inte har någon som de plockar åt som många andra har. Alltså de är inte anställda och får lön medans ett företag tar bären och säljer dessa. De säljer själva bären och tar pengarna för detta, betalar boende, bilhyra etc med detta. Nu kan jag vara felinformerad men så sa plockarna i alla fall då vi pratade med dem.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Jag uttryckte mig lite fel. Ska ändra i föregående inlägg.Jag vet inte hur bärplockarna gör för att ta sig till sverige etc men jag vet att det inte har någon som de plockar åt som många andra har. Alltså de är inte anställda och får lön medans ett företag tar bären och säljer dessa. De säljer själva bären och tar pengarna för detta, betalar boende, bilhyra etc med detta. Nu kan jag vara felinformerad men så sa plockarna i alla fall då vi pratade med dem. Dom flyger väl annars borde dom startat vid det här lagret om dom bilar hit. Det pratades om det i helgen var det väl att alla el. bra många är anställda av bemanningsföretag. Jag vet inte om det är p g a skattemässigt skäl.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Ok Kan ju vara så att dom fått order om att inte säga hur det funkar.. Hur som helst så är det inte en bra lösning för några parter annat än bemanningsföretagen!
Publicerat Juni 23, 200917 yr OkKan ju vara så att dom fått order om att inte säga hur det funkar.. Hur som helst så är det inte en bra lösning för några parter annat än bemanningsföretagen! Så sant som det är sagt. /C
Publicerat Juni 23, 200917 yr http://www.folkbladet.nu/?p=149104 http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/tele...ticleId=4704207