Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 varmint 6.5x55

Featured Replies

Publicerat

MRP krutet verkar ju funka bra i 6,5an. Blev lite förvånad att inte hastigheten låg högre, undrar vad mina laddningar ger för hastighet. Jag vet exabit, jag ska köpe en Kronograf snart :lol:

Sköt du bara 4 skott på grupp 350 eller lyckades du så bra att det verkligen blev 2in1 :(

/Lasse

• Svar 204
  • Visningar 77,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det känns skönt att ni tonar ned förväntningarna och lägger ribban så lågt! Henrik

• Här pratar vi alltså om den s.k. Choate-effekten, eller på latin: Trampolinus Irritatus Maximus.

• Var upp på SH för ett tag sen. http://www.snipershide.com/forum/ubbthread...;Number=1104276 även denna på SC http://www.snipercentral.com/forums/viewto...ghlight=#184959

Posted Images

Publicerat

Ser klart giftigt ut detta! :( Ska bli intressant att se vad du kommer fram till i dina fortsatta tester.

Publicerat

Skoj att det börjar hända saker B)

Jag vet inte hur du tänkt men jag skulle fokusera att få Normas 130gr att skjuta då både pris och tillgång talar för den. Sedan känns det väl lite trist om den inte skjuter i klass med 6x45an eller bättre, men jag tror inte man behöver någon 1/4moa bössa för att vinna fältskytte. Hur verkar rekylklacken på bössan är det en aluminium bit så skulle jag börja med en förbättring där. Ska fixa en ny klack till mitt bygge och kan posta en bild på den då jag skrider till verket

Publicerat

du får ursäkta om jag är frågvis men jag är nyfiken i en strut.

vilket avstånd sköt du på, vilka hylsor har du,vilken col och vilka tändhattar.

var hylsorna sotiga på någon av laddningarna.

Publicerat
  • Författare

Visst är det fem skott i alla träffbilderna, skjuter man bara tillräckligt många skott så kommer förr eller senare ett par kulor att smita in i samma hål :rolleyes: .

Vare sig hastigheterna eller hylsorna skvallrar om några höga tryck även om jag borde ligga ganska nära max så nu gäller det att fortsätta med försiktighet.

Lars, visst är Norma 130 grains VLD en het kandidat under förutsättning att jag får den att skjuta som jag vill. Annars blir det Scenar av lämplig vikt, kanske främst 123 grain men även 139 grain kan vara ett lämpligt val. Det som avgör är hur jag får dem att skjuta och då främst på lite längre håll.

De initiala testerna är gjorda på 100m, främst beroende på att det är på detta avstånd som det finns gjutna bänkar. I och för sig finns det möjlighet att skjuta på 150m men min tanke är att just nu primärt att ta fram bra laddningar med avseende på hastighet och tryck, dels för att hitta en lämplig nivå men också för att se hur jämna hastigheterna är med de olika laddningarna.

När det sedan blir dags att välja den slutgiltiga kandidaten så är det benstöd och liggande skytte som gäller. Då pratar vi givetvis helt andra avstånd än 100m, jag räknar med att provskjuta ut till 550m för att se hur de olika laddningarna håller ihop. Skulle fokus ligga på skytte på 100-200m så finns det egentligen ingen anledning att använda något annat än min 6x45, när hållen börjar bli lite längre är dock denna patron ingen höjdare. Det beror på att den kula jag använder har en rätt usel b.c. på .282 vilket gör att jag handikappar mig själv på längre håll, nu var ju bössan aldrig tänkt för något långhållskytte utan det skulle bli en räv och rådjursbössa vilket det också blev. I efterhand har det visat sig att bössan skjuter bättre än vad jag hade förväntat mig men trots detta så finns det en hel del begränsningar i själva bössan när vi pratar om långa håll. Däremot upplevde jag skillnaden mellan en dämpad 6x45 och en odämpad 6.5x55 som väldigt stor, i o m att jag har en frontdämpare till 6x45 som egentligen är en 6.5 dämpare så funderar jag faktiskt på att gänga även min 6.5x55 så att jag kan använda den med ljuddämpare.

För min Tikka så ligger fokuset på att få till en bössa för skytte på 300m och längre håll men trots detta så ser jag gärna att den presterar träffbilder på under 20mm på 100m. Om inte annat för att jag skall kunna skjuta månadsträffen.

Maddog,

avståndet var som sagt 100m. Alla hylsor är nya Lapua hylsor (där finns med andra ord ytterligare potential när dessa väl fireformats), tändhattarna har varit Fed210 för alla laddningar utom för laddning #349 som är "din" laddning där jag använde fed 215 enligt instruktion. För den laddningen så följde jag ditt recept med 45.5 gr Vihtavouri N160, fed 215 och en COL på 77,8mm. Ingen av hylsorna var sotiga på utsidan och just laddning 349 hade allra minst hylsexpansion av alla de testade.

Nästa skjutbanebesök blir på fredag så alla förslag till laddningar mottages med tacksamhet även om jag har en del egna idéer om hur jag skall gå vidare.

//Henrik

Publicerat

tackar för att du stillade min nyfikenhet, testa även cci 250 på 130gr laddningen ni har ju lite varmare väder därnere i söder :rolleyes: träffbilden ser lite lynnig och svårläst ut så en till skulle kanske räta ut fråge tecknen.

skulle nog testat mindre ff själv en laddning med 78,5 col skulle även testat en cci 250.

har ju även fått vassa bilder med den kulan och laddningar något över max med 204 men på 100m syns inte dom bilderna.

jag tycker laddning 348 ser riktigt bra ut och jag tror du är något på spåren där en liten justering kan nog få kulan att gå jäkligt rakt.

Publicerat

Tack för tråden!

Du jämför en standardbössa före och efter modifikation.

Jag tycker det skulle vara intressant om du även sköt några serier med normas "köpeskott" så att vi kan se hur stor inverkan handladdning har jämfört med modifikationer på bössan.

/Mathias

Publicerat
  • Författare

Idag bar det av till skjutbanan för att testa lite nya laddningar till min T3:a och det är bara att konstatera att jag gjorde ett riktigt "Rookiemisstag" och ändrade två parametrar samtidigt. Jag pyttsade dels i lite mer krut i stort sett i alla laddningar dessutom chansade jag med att öka patronlängden i syfte att minska friflykten. Paradoxen är givetvis att genom att minska friflykten så minskar du också hur djupt kulan sitter i hylshalsen och jag tog en kalkylerad risk som inte gick hem i detta fall.

Normalt är det en bra grundregel att försöka köra med en friflykt på 0.2-0.8mm om du är ute efter precision men samtidigt vill kunna göra patron ur utan att kulan sitter kvar i bommarna.

Ingen av mina laddningar hade en friflykt som var mindra än 1.5mm och även om detta inte är en kort friflykt så var den ända såpass kort att det gick ut över den styrningen kulan får i hylshalsen i mitt fall.

Konsekvensen blev helt enkelt att jag denna gång fick större träffbilder när jag minskade friflykten.

Visserligen ökade jag även krutmängden men jag är väldigt skeptisk till att tre olika krut alla skulle ge samma effekt med avseende på ökade träffbilder när man börjar närma sig maxladdningar. Jag kan konstatera att denna bössa ger låga hastigheter i förhållande till krutaptiten, med dagens laddningar har jag gått så högt i tryck som jag är beredd att gå och trots det är det inte i några fall några speciellt höga farter vi pratar om på kulorna. Samtliga mina andra 6.5x55:or har gett högre hastigheter innan trycktecknen börjat komma.

Nåväl här kommer resultatet av dagens skjutningar.

LaddtestTikkaT3.jpg

Anledningen till att tavlorna ser lite mer "sönderskjutna" ut den här gången var de åskskurar som höll mig sällskap under dagens övning.

Mathias bad mig ju att prova lite köpeskott och de enda matchskott jag hade i 6.5x55 var dels lapuas 7 grams scenar och Normas 130 grains Golden Target. Den allra sista träffbilden är skjuten med min "rådjursladdning", det är en laddning som jag själv använt i över tio år men som jag också laddat till några kompisar och den brukar alltid skjuta bra.

Jag fick en tydlig känsla av att bäddningen lämnar en hel del i övrigt att önska idag, det känns som att det finns en tydlig tendens till att 3-4 skott sitter tätt ihop men att ett eller ett par skott vandrar iväg. Jag är tveksam till om jag kommer att åtgärda detta på den befintliga kolven eftersom den är riktigt svår att bädda (tror jag i alla fall, finns det någon med annan uppfattning)?

Lars, jag glömde fråga dig om vad du planerade för lösning när det gäller rekylklacken?

Rent allmänt vore det kul att få höra hur herrskapet tolkar träffbilderna och vilka åtgfärder ni föreslår?

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Idag bar det av till skjutbanan för att testa lite nya laddningar till min T3:a och det är bara att konstatera att jag gjorde ett riktigt "Rookiemisstag" och ändrade två parametrar samtidigt. Jag pyttsade dels i lite mer krut i stort sett i alla laddningar dessutom chansade jag med att öka patronlängden i syfte att minska friflykten. Paradoxen är givetvis att genom att minska friflykten så minskar du också hur djupt kulan sitter i hylshalsen och jag tog en kalkylerad risk som inte gick hem i detta fall.

Normalt är det en bra grundregel att försöka köra med en friflykt på 0.2-0.8mm om du är ute efter precision men samtidigt vill kunna göra patron ur utan att kulan sitter kvar i bommarna.

Ingen av mina laddningar hade en friflykt som var mindra än 1.5mm och även om detta inte är en kort friflykt så var den ända såpass kort att det gick ut över den styrningen kulan får i hylshalsen i mitt fall.

Konsekvensen blev helt enkelt att jag denna gång fick större träffbilder när jag minskade friflykten.

Visserligen ökade jag även krutmängden men jag är väldigt skeptisk till att tre olika krut alla skulle ge samma effekt med avseende på ökade träffbilder när man börjar närma sig maxladdningar. Jag kan konstatera att denna bössa ger låga hastigheter i förhållande till krutaptiten, med dagens laddningar har jag gått så högt i tryck som jag är beredd att gå och trots det är det inte i några fall några speciellt höga farter vi pratar om på kulorna. Samtliga mina andra 6.5x55:or har gett högre hastigheter innan trycktecknen börjat komma.

Nåväl här kommer resultatet av dagens skjutningar.

LaddtestTikkaT3.jpg

Anledningen till att tavlorna ser lite mer "sönderskjutna" ut den här gången var de åskskurar som höll mig sällskap under dagens övning.

Mathias bad mig ju att prova lite köpeskott och de enda matchskott jag hade i 6.5x55 var dels lapuas 7 grams scenar och Normas 130 grains Golden Target. Den allra sista träffbilden är skjuten med min "rådjursladdning", det är en laddning som jag själv använt i över tio år men som jag också laddat till några kompisar och den brukar alltid skjuta bra.

Jag fick en tydlig känsla av att bäddningen lämnar en hel del i övrigt att önska idag, det känns som att det finns en tydlig tendens till att 3-4 skott sitter tätt ihop men att ett eller ett par skott vandrar iväg. Jag är tveksam till om jag kommer att åtgärda detta på den befintliga kolven eftersom den är riktigt svår att bädda (tror jag i alla fall, finns det någon med annan uppfattning)?

Lars, jag glömde fråga dig om vad du planerade för lösning när det gäller rekylklacken?

Rent allmänt vore det kul att få höra hur herrskapet tolkar träffbilderna och vilka åtgfärder ni föreslår?

Vänligen,

Henrik

Alltid spännande att läsa att även "proffsen" gör misstag :D

Vad som slog mig när jag kollar på träffbilderna är att de båda serierna som gav bäst träffbilder idag har mycket lång FF.

Kan det vara så att vapnet "gillar" det eller är det bara en slump tror du.

Rådjursladdningen såg riktigt bra ut, undrar om man ska handla på sig lite kulor och ladda upp den till frugan.

/Lasse

Publicerat

jag uttalar mig om 130 gr kulan då jag kan den bäst.

tycker att 47gr N-160 ser ok ut förutom stänkaren men tycker inte du behöver gå över 80mm när du testar ff, testa även att gå ner till 77,5 (liten skillnad från 77,8 jag vet) kulan gillar att sättas djupt kanske det kan fixa träffbilden.

om du testar 45,5gr N-160 igen testa att gå ner i tändhatt, cci 250, remington LR, fed 210.

om du vill få 130 gr att slå tätt på 100m är det låg fart som gäller i mina pipor, har haft riktigt fina tioskottare under 800 m/s på kort avstånd.

det förvånar mig inte att scenar 7 gram går bra, om du ska ladda den tycker jag att mycket urp har funkat jättebra med riktiga mosterbilder bland annat 5mm på 100m (lite skryt) :D .

Publicerat
  • Författare

God morgon,

rent allmänt kan man väl säga att handladdandet innebär att man med någon form av metod testar sig fram. Normalt brukar mitt testande inskränka sig till en kula i taget men den här gången valde jag att testa tre kulor parallellt, dessutom med tre olika krut.

Det jag anser mig ha kommit fram till än så länge är att vapnets patronläge inte medger att man sätter kulorna nära bommarna men att det verkar skjuta bra även med längre friflykter. Det innebär att det fortsatta testandet kommer att fokusera på friflykter mellan 3-6mm.

Den andra slutsatsen jag dragit är att jag har hittat lämpliga laddnivåer ned avseende på tryck och hastigheter i vart fall för 123 och 139 grains Scenar samt 130 grains Norma VLD.

För att hitta precisionspotentialen på 100m finns det nog skäl att prova både 108 grains Scenar och 120 grains Matchking men dessa bägge kulor är inga lämpliga långhållskulor.

Henrik

Publicerat

du går alldeles för lugnt och metodiskt fram tycker jag. :lol:

Publicerat

I min 6,5 pipa har jag lyckats bäst med rejäl friflyckt. min teori är att patronläget inte är anpassat att skjuta med bomkontakt i standard bössor och kulan sitter för dåligt i hylsan om man jagar bommarna och man får en ojämn start av förbränningen av det långsamma krutet.

Jag har planer på att prova med en mindre bussning än normalt och på så sätt öka neck tenssion som kompensassion för dåligt sätt djup. Nu ligger 6.5 pipan på is för tillfället men jag får se om jag tar tag i mina planer så småningom.

Har du onormala diffar i utgångshastighet eller ser de bra ut?

som du sa så kan smk 120gr vara en kula att testa om du vill få till det på 100m

så här går den i min standard sako.

post-1299-1243069826_thumb.jpg

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Uppenbarligen så varierar synen på vad som är rimlig friflykt ganska mycket mellan olika fabrikat, Tikkan har den mest generösa friflykten av alla 6.5x55 som jag har laddat till (på rak arm är det i vart fall Blaser, Sako, Varberger, Husqvarna och Heymbössor).

Jag har inte mätt upp patronläget ordentligt men givetvis är det inte bara friflykten som påverkar utan även övergångskonans utförande. Dessutom varierar gods tjockleken rätt mycket mellan olika hylsfabrikat där framförallt äldre militära hylsor har ruskigt tjocka hylshalsar. Därför får kulan knappast den styrning som ett anpassat patronläge skulle kunna ge. Eftersom fabrikanterna måste följa standarden blir med automatik patronlägena av det rymligare slaget på många 6.5x55. Än så länge har jag bara skjutit nya hylsor i bössan som alltså inte varit "fireformade" efter patronläget.

Det finns inga onormala variationer i hastigheten utan de ligger i vart fall inom 10 m/s för alla krut utom MRP som i vanlig ordning uppvisar lite större variationer men det är inget som jag anser vara onormalt.

Henrik

Publicerat

Vänligen,

Henrik

En enkel skiss i paint hur jag tänkt göra.

Överst ser du klacken från den sida som ligger mot lådan och under en bild från sidan.

Rekylklack.bmp

Den skall göras med bra passning på tappen på lådan och sedan två m3 som borras i lådan längst fram på klacken och limma allt med stark Loctite. Fast jag funderar på att skippa att skruva och istället tennlöda fast den på lådan.

Intressant detta med 6,5x55 och FF många som säger att den fungerar bäst med rejäl FF jag tycker det verkar konstigt och tror att det kanske beror på att patronläget är gjort på sådant sätt att den inte får rätt sätt djup på kulan med bomkontakt och möjligen någon konstig övergångskona. Jag kommer nog att låta Stefan skära mitt patronläge så att Normas 130gr. sitter rätt i halsen med bomkontakt.

Träffbilderna lämnar väl en del att önska och jag tror att en bäddning och bättre rekylklack skulle hjälpa. Det är väl tidigt att dra några slutsatser men hur verkar den hålla skottsällningen mellan besöken på banan? Just denna rekylklack i aluminium med ett runt hål ger extremt liten anligningsyta så det känns inte direkt optimalt. Skulle vara riktigt intressant att veta hur man löst detta på TRG:n så kan vi få exibit att lossa stocken på den är jag idel öra :)

Publicerat
  • Författare

Det kanske är på sin plats med lite bilder på bössan innan eventuella modifieringar påbörjats.

T3Original.jpg

Det är inget märkvärdigt utan en helt vanlig Tikka T3 Varmint i rostfritt, hur slutresultatet blir har jag i dagsläget ingen aning om även om jag har en del saker i bakfickan av både praktisk och i viss mån kosmetisk art.

Lars, visst känns det som att det kan finnas ett problem med bäddningen men tyvärr är det väldigt svårt att lösa detta med mindre än att man byter kolv och eftersom det ändå finns ett kolvbyte inplanerat låter jag bäddningen vara tills vidare.

För att förtydliga skillnaden mellan 5xx/6xx och T3:orna när det gäller rekylklackens konstruktion lägger jag in ett par bilder som dessvärre lämnar en del i övrigt att önska ur ett tekniskt perspektiv men jag hoppas att konstruktionen framgår.

RekylklackT3.jpg

UndersidaT3.jpg

Nu blir det förmodligen ett litet uppehåll i laddtestandet eftersom jag kommer att lämna in bössan för gängning av pipan. Jag kommer att prova att använda samma CMM6 dämpare som jag har till min 6x45:a.

Maddog,

har du något tips om hur mycket URP som skall till om jag laddar 7 grams Scenar (det visade sig att jag hade 2-3 askar av dessa kulor liggande i hyllorna)? URP är ett krut som jag inte har jobbat särskilt mycket med och då är det alltid klokt att lyssna på expertisen <_<

Nästa vända kommer jag att börja skjuta omladdade hylsor där jag valt att helkalibrera men jag flyttar bara bak bröstet 0.002 tum för att undvika slitage och få en bra passning i patronläget, bortsett från de kulorna och de kruten som jag använt i tidigare tester kommer jag även att prova 7 grams Scenar med ett par olika krut och flera olika kulor tillsammans med URP. Att variera tändhattarna får vänta ett tag utan jag kommer nog att köra fed 210 rakt över för tillfället.

Go kväll!

Henrik

Publicerat

Det ser ut som att det är samma sunkiga lilla rekylklack som på en gammal Lakelander? Är det korrekt? Eller är den inte så dålig som jag tror?

Publicerat

47gr urp col 78mm var min ocw laddning.

hade en träffbild något under 30mm på 300m också vad jag minns och den slog bra tätt i medel men över det avståndet blev det sämre och normas 130gr var mycket bättre.

även när det friskade i så var det tyngre doningar som gällde även på 300m så jag övergav kulan.

Publicerat

Jag trodde att det var samma lösning som på min 690 men det var fel av mig. Lite svårt att avgöra på bilderna men denna lösning borde vara bättre även om klacken ser rätt liten ut. Om det är ett kolv byte på gång så är det väl knappast någon vits att försöka bädda denna utan istället inrikta dig på att den nya kolven har en bra lösning. Visst känns det smart med aluminium och stål block i kolven men sannolikheten att dessa ger 100% anliggning är inte stor så jag förespråkar nog en bäddning även om det finns drop-in kolvar.

Publicerat
  • Författare

Anledningen till att jag bestämde mig för en ny kolv redan innan jag prövade bössan är att jag vill ha en kolv som är bättre lämpad till det liggande skyttet. Utbudet av kolvar till T3:orna är milt sagt lite begränsat i dagsläget men i slutändan bestämde jag mig för en kolven som jag visat på diverse bilder tidigare i detta inlägg. Kolven kommer från Robertson Composites vilka är ganska kända i bänk- och sportskyttesammanhang men inte lika vanliga i det "taktiska" skyttet eller inom civilt praktiskt långhållskytte. Den modell jag beställt finns inte på deras hemsida som för övrigt lämnar en hel del i övrigt att önska..

Det är helt vanliga välgjorda glasfiberstockar a la McMillan eller Manners och alltså inga lättmetallskelett.

Att jag kommer att bädda den kolven är ställt utom allt tvivel men jag tror inte att det är någon idé att ge sig på den befintliga kolven eftersom jag dels inte är säker på att jag har ett problem med den och dessutom är det inte helt enkelt att genomföra en vettig bäddning i originalstocken.

Henrik

Publicerat

Ska du skjuta Scenar 108 gr så kan jag kanske få fram 1000-2000 beroende på hur många som finns kvar till bra pris. Mellan 1,50 och 2 kr nånstans.

Publicerat
Ska du skjuta Scenar 108 gr så kan jag kanske få fram 1000-2000 beroende på hur många som finns kvar till bra pris. Mellan 1,50 och 2 kr nånstans.

utan moly eller med.

Publicerat
utan moly eller med.

Utan.

Publicerat
  • Författare

Jag är helt klart intresserad av dessa kulor men jag måste kontrollera hur de skjuter innan jag kan lämna besked.

Henrik

Publicerat

Inga problem. Är på jobb till nästa fredag, kan kolla då om du är intresserad. Köpte själv 700 kulor och då fanns det ett 2000 pack kvar.