Publicerat April 5, 200917 yr http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=180327&ca=5_s Eller vad säger ni..?
Publicerat April 5, 200917 yr Min mening precis. Varför köra mat långa sträckor när det finns på närmare håll. (och jag vet varför om någon undrar )
Publicerat April 5, 200917 yr De senaste i detta är att svenska bönder skickar sina nötdjur för slakt utomlands där dom får bättre betalt nu när den svenska kronan är så låg som den är. Så nu blir vi snuvade på arbetstillfällen också. Jag hörde detta på 7-nyheterna idag på morgonen. http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2745792
Publicerat April 5, 200917 yr Mat är i dag inte längre någonting som skall avnjutas utan bara kommersiella proteiner med tämligen tveksam bakgrund. Jag vet inte om folk inte bryr sig om vad de äter eller faktiskt bara inte har en aning, och bryr sig inte heller... Fanns det överflöd av soyaproteiner på andra sidan jordklotet så kanske det vore ok att importera detta som foder men att skövla och pressa bort djurlivet för att kunna odla djurfoder på export är så grundläggande fel... Köp ekologiskt och närproducerat mina vänner och hjälp till att värna för kvalitén. Både på tallriken och djuret som skall ätas upp!
Publicerat April 5, 200917 yr Mat är i dag inte längre någonting som skall avnjutas utan bara kommersiella proteiner med tämligen tveksam bakgrund.Jag vet inte om folk inte bryr sig om vad de äter eller faktiskt bara inte har en aning, och bryr sig inte heller... Fanns det överflöd av soyaproteiner på andra sidan jordklotet så kanske det vore ok att importera detta som foder men att skövla och pressa bort djurlivet för att kunna odla djurfoder på export är så grundläggande fel... Köp ekologiskt och närproducerat mina vänner och hjälp till att värna för kvalitén. Både på tallriken och djuret som skall ätas upp! Visst fasiken är det ett jäkla system att importera soya och skövla mark för att kunna odla mera och pressa bort djuren från sina marker. Jag gör vad jag kan broder i detta, men alla grönsaker går inte att köpa svenskproducerat tyvärr.
Publicerat April 5, 200917 yr Författare Köp ekologiskt och närproducerat mina vänner och hjälp till att värna för kvalitén. Både på tallriken och djuret som skall ätas upp! Amen !
Publicerat April 5, 200917 yr Inte så konstigt att det skickas djur till Danmark eller Finland när det handlar om hundratusentals kronor i skillnad för en ordinär köttproducent. När priset på sprit eller godis höjs är det ingen som säger något men gud förbjude om det diskuteras att mjölken går upp några ören eller om fläskpriset stiger då skriks det i högan sky. Själv skulle jag lätt betala någon krona till för mjölken eller köttet ( det kött som vi nu köper vilket ej är mycket) om jag visste att det gick direkt till producenten!
Publicerat April 5, 200917 yr Mat är i dag inte längre någonting som skall avnjutas utan bara kommersiella proteiner med tämligen tveksam bakgrund.Jag vet inte om folk inte bryr sig om vad de äter eller faktiskt bara inte har en aning, och bryr sig inte heller... Fanns det överflöd av soyaproteiner på andra sidan jordklotet så kanske det vore ok att importera detta som foder men att skövla och pressa bort djurlivet för att kunna odla djurfoder på export är så grundläggande fel... Köp ekologiskt och närproducerat mina vänner och hjälp till att värna för kvalitén. Både på tallriken och djuret som skall ätas upp! +1
Publicerat April 7, 200917 yr Köp ekologiskt och närproducerat mina vänner och hjälp till att värna för kvalitén. Både på tallriken och djuret som skall ätas upp! Amen ! +1 BUMP Är bara lite nyfiken på denna fråga. Stöder till 100% tesen att närproducerat är vägen framåt. Vi tillverkar världens bästa livsmedel i Sverige. Men är verkligen alltid ekologisk mat den som håller högst kvalité? Är ekologisk mat alltid nyttigare? Är det ekologiska produktionen alltid i etisk framkant när det gäller djurhållningen? Är ekologisk odling alltid snällast mot klimat och miljö? Är ekologisk odling hållbar ur ett globalt försörjningsperspektiv? Ja så säger miljöpartiet
Publicerat April 7, 200917 yr BUMP Är bara lite nyfiken på denna fråga. Stöder till 100% tesen att närproducerat är vägen framåt. Vi tillverkar världens bästa livsmedel i Sverige. Men är verkligen alltid ekologisk mat den som håller högst kvalité? Är ekologisk mat alltid nyttigare? Är det ekologiska produktionen alltid i etisk framkant när det gäller djurhållningen? Är ekologisk odling alltid snällast mot klimat och miljö? Är ekologisk odling hållbar ur ett globalt försörjningsperspektiv? Ja så säger miljöpartiet Svaret på denna frågan är enkel: Nej... Ekologisk mat är inte bättre per default men regelverket ger djuren betydligt bättre klimat och levnadsvillkor. Om man struntar i kärlek till djuren kommer givetvis inte resultatet att bli perfekt... Sen måsta man titta på val av raser också. Snabbväxande djur har inte samma karaktär på köttet men ger mer klirr i kassan... Vad är rätt eller fel? Jag vet i alla fall vad jag tycker. Här måste samvetet få vara en lika stor del som den smaken vi eftersträvar. Skall man äta en kyckling som slaktas efter 33 dagar i ren misär utan att få se dagsljus en enda gång och utan smak eller skall vi satsa på en ekologisk frigående ras som har gått i närmare 100 dagar med fri tillgång till utomhusvistelse och sömn på nätterna... God mat med gott samvete är min tes.
Publicerat April 7, 200917 yr Utan att vara någon expert på området så tänkte jag att det är väl bra om man slipper eller behöver använda konstgödsel, betat utsäde och spruta mot flyghavre, ogräs och insekter, listan kan göras lång, men så faller tanken tillbaka och det finns väl en anledning till att man gör så, visst en del går att filtrera bort men vilket har högst näringsvärde och skulle det likna missväxt om alla gick över till att odla ekologiskt. Närproducerat är jag helt med på men vad är närproducerat, flera silos är nedlagda man får köra ganska långt idag jämfört med för 10 år sen för att leverera spannmål, konkurrensen från övriga EU gör att vi måste antingen hänga på eller göra ett aktivt val. Jag är helt klart för gårdsbutiker som säljer allt från kött, potatis till spannmål från egen eller grannars gårdar, dock ska då majoriteten av folket åka längre sträckor för att handla, kan bli klimatsmartare om man storhandlar en halv gris och en årsförbrukning av mjöl och potatis.
Publicerat April 7, 200917 yr Svaret på denna frågan är enkel: Nej... Ekologisk mat är inte bättre per default men regelverket ger djuren betydligt bättre klimat och levnadsvillkor. Om man struntar i kärlek till djuren kommer givetvis inte resultatet att bli perfekt...Sen måsta man titta på val av raser också. Snabbväxande djur har inte samma karaktär på köttet men ger mer klirr i kassan... Vad är rätt eller fel? Jag vet i alla fall vad jag tycker. Här måste samvetet få vara en lika stor del som den smaken vi eftersträvar. Skall man äta en kyckling som slaktas efter 33 dagar i ren misär utan att få se dagsljus en enda gång och utan smak eller skall vi satsa på en ekologisk frigående ras som har gått i närmare 100 dagar med fri tillgång till utomhusvistelse och sömn på nätterna... God mat med gott samvete är min tes. Självklart - men det du åberopar är emotionella fakta, inte rationella. Det är bara att gratulera att du har råd att tänka på sättet du gör. Ett blindtest på kyckling 1 och 2 alternativt ryggbiff 1 vs 2 har satt större ekoprofiler än dig på pottan dessutom. Mycket är en upplevd affektion. Misär och misär, sjuka djur i konventionella system får tillgång till antibiotika....En ekologisk höna får picka mask och annat den hittar dött som levande, en konventionell har en kontrollerad diet, vilken förpackning är lättast att sätta kvalitets stämpel på tro? Har länge funderat hur vegeterianer kan föredra ekologiska ägg? Sedan får man inte heller snäva in sig i bara slaktkycklingens liv på 40 resp 100 dagar. Utan de med en livscykel på 40 dagar hade vi inte haft en marknad för de som får leva i 100, som trots allt utfodrar 90% av konsumenterna. Ekokyckling är uppfödd på ekospannmål (eller åtminstone påstås det så). Ekospannmål är otvetydigt en vara av sämre kvalité än en konventionell odlad vara, inte heller kan den mäta sig nutristiskt med en konventionell. Det finns sällan spår av kemikalier i någondera, men den ekologiska innehåller oftast högre halter av mykotoxiner (oerhört giftiga ämnen som är dyra att analysera i jämförelse med exempelvis resthalter av kemikalier). I min värld kan du således inte framställa bättre slaktprodukter av en sämre råvara? Märk väl varför utbudet av ekologiska barnmats produkter är så begränsad - tillverkarna är nog lite rädda för eventuella konsekvenser. Det finns populär ekologer (dom som har råd, oftast i storstäder) och så finns det idiologer, de senare respekterar jag. De första agerar i tron att dom gör naturen en tjänst genom att köpa 1 liter ekologisk mjölk. De senare lever 100% efter måttot och kör inte gärna bil och sprider defnitivt inte blyhagel i naturen som fasaner och andra fälthöns sedan pickar i sig. Detta är ett par fakta ur kvalitets perspektivet. Själv är jag ekologisk ur det perspektivet att hemma äter vi inte annat än viltkött. Dock äter viltet på konventionellt odlade åkrar så jag vet inte om det gills egentligen. Det går att köpa ekologisk honung också, men vem säger åt bina att bara besöka ekologiskt odlade rapsfält? Hela krav upplägget är ihåligt, ett kommersiellt jippo a'la Halloween fast året om. Det ekologiska ekosystemet är oerhört komplext, det området ovan är egentligen det där jag är beredd att kompromissa då även jag tycker om att se djur på bete om sommrarna, men då av emotionella skäl. Men i övriga frågeställningar där det ekologiska systemet anses vara superior jmf med det konventionella tål inte det först nämnda en speciellt djuplodande granskning. Exemplet som är tydligast är miljö och klimat påverkan, men också det egoistiska att inte producera när världen svälter.
Publicerat April 7, 200917 yr En fråga i sammanhanget : Finns det studier / analyser gjorda på vad våra vilda djur vi äter innehåller ? Jag menar då allt inklusive kem rester mm som vi människor lämnat efter oss i skog , jord, mark, vatten och luft? Finns det studier sammanställda över flera år ? Tror säkert att det är stora regionala skillnader. / ekebo
Publicerat April 7, 200917 yr Vi har ju en viltvårdsansvarig här på sidan, säkert finns det forskning på åtminstone tungmetaller på fåglar i SJFs regi. Ceciumforskningen är också nåt som är igång fortfarande trots att alla vet att halveringstiden är 137år.
Publicerat April 7, 200917 yr Misär och misär, sjuka djur i konventionella system får tillgång till antibiotika....En ekologisk höna får picka mask och annat den hittar dött som levande, en konventionell har en kontrollerad diet, vilken förpackning är lättast att sätta kvalitets stämpel på tro? Har länge funderat hur vegeterianer kan föredra ekologiska ägg? Har du någonsin varit in i en kycklingfarm??? Jag äter i princip inte kött som är producerad på det sättet av både gastronomisk och mänskligt självexisterande faktum. Det enda jag serverar på bordet hemma är kött från frigående och bra omhändertagna och så pass humant slaktade djur som det kan gå, annars får det vara! Visst fan är det skitdyrt att köpa kött där det kan garanteras men det mesta i frysen kommer från egen bössa. Jag är nog tämligen extrem i mitt tänkande men det är mitt och min familjs val. Jag föder upp mina egna kycklingar och ankor för köket och de smakar så otroligt mycket bättre än någonting som finns tillgängligt och det är med extrem stolthet jag kan tillaga en dylik fågel och känna mig både mätt och stolt över att de har haft ett mycket bra liv, även om de alltid var tänkta att hamna i grytan till slut. Jag kan nog skriva några A4 om mina ideologier vad gäller "god mat etik" men i slutändan måste folk tänka lite själva också...
Publicerat April 8, 200917 yr En fråga i sammanhanget :Finns det studier / analyser gjorda på vad våra vilda djur vi äter innehåller ? Jag menar då allt inklusive kem rester mm som vi människor lämnat efter oss i skog , jord, mark, vatten och luft? Finns det studier sammanställda över flera år ? Tror säkert att det är stora regionala skillnader. / ekebo Finns mycket gjort på fisk, både metaller och organiska ämnen. Kolla på Naturvårdsverkets hemsida under miljögifter.
Publicerat April 8, 200917 yr Finns mycket gjort på fisk, både metaller och organiska ämnen. Kolla på Naturvårdsverkets hemsida under miljögifter. Jo ´jag känner till att det är gjort sådant på fisk men det jag efterlyser är de vilda djur vi jagar och äter, rådjur, hjort , vildsvin, älg, hare mm / ekebo
Publicerat April 8, 200917 yr Jo ´jag känner till att det är gjort sådant på fisk men det jag efterlyser är de vilda djur vi jagar och äter, rådjur, hjort , vildsvin, älg, hare mm/ ekebo Vet att SVA har gjort en del på älg v.g. metaller. I övrigt är det nog ganska tunnt vad jag vet... Äter du inte fisk ?
Publicerat April 8, 200917 yr Har du någonsin varit in i en kycklingfarm???Jag äter i princip inte kött som är producerad på det sättet av både gastronomisk och mänskligt självexisterande faktum. Det enda jag serverar på bordet hemma är kött från frigående och bra omhändertagna och så pass humant slaktade djur som det kan gå, annars får det vara! Visst fan är det skitdyrt att köpa kött där det kan garanteras men det mesta i frysen kommer från egen bössa. Jag är nog tämligen extrem i mitt tänkande men det är mitt och min familjs val. Jag föder upp mina egna kycklingar och ankor för köket och de smakar så otroligt mycket bättre än någonting som finns tillgängligt och det är med extrem stolthet jag kan tillaga en dylik fågel och känna mig både mätt och stolt över att de har haft ett mycket bra liv, även om de alltid var tänkta att hamna i grytan till slut. Jag kan nog skriva några A4 om mina ideologier vad gäller "god mat etik" men i slutändan måste folk tänka lite själva också... Varför gå i försvarsställning? Tycker du gör helt rätt så det är inte nödvändigt. Jag har jobbat med praktiskt jordbruk i 20 år - och ja jag har flera studiekamrater som är kycklingfarmare på Österlen och i Östergötland. Marknaden har satt ett pris vad man är beredd att betala för ett kg kyckling. Tyvärr räcker inte marginalerna till för omloppstider på 100 dagar eller gullande i inhängnader. Nu handlade inte just denna diskussion bara om egna frigående ankor vs bulkproduktionen av kyckling. Det handlar mest om den okunskap som tyvärr florerar i samhället beträffande olika odlingssystem och de haltande kvalitets begreppen på producerad mat. Och där har redan våra politiker tänkt åt oss.... Bon apetit!
Publicerat April 8, 200917 yr Varför gå i försvarsställning? Tycker du gör helt rätt så det är inte nödvändigt.Jag har jobbat med praktiskt jordbruk i 20 år - och ja jag har flera studiekamrater som är kycklingfarmare på Österlen och i Östergötland. Marknaden har satt ett pris vad man är beredd att betala för ett kg kyckling. Tyvärr räcker inte marginalerna till för omloppstider på 100 dagar eller gullande i inhängnader. Nu handlade inte just denna diskussion bara om egna frigående ankor vs bulkproduktionen av kyckling. Det handlar mest om den okunskap som tyvärr florerar i samhället beträffande olika odlingssystem och de haltande kvalitets begreppen på producerad mat. Och där har redan våra politiker tänkt åt oss.... Bon apetit! Det var inte illa menat men det kanske verkade så... sorry Jag har "krigat" i många år för att vi konsumenter skall ifrågasätta mer och ta reda på vad vi faktiskt äter! Det du skriver om att "marknaden har satt sitt pris" är det största problemet! Om inte kosumenter utbildas så kan vi aldrig påverka utgången. Jag tror de flesta producenter skulle vara helt ok med att föda upp djur under "trevligare" former om de fick betalt för allt jobb de lägger ner i produktionen. Se på Bosarps Kyckling som ett exempel. Min lokala handlare var inte helt säker på att det skulle fungera men efter mycket tjat från min sida (och stödköp de första veckorna) säljer de nu som aldrig förr! (detta var före glasbitarna kom in i bilden) En del har tyckt att 100:-/kilo är dyrt för kyckling men när man har påtalat att de kan jämföra det med nästan vilken annan köttbit som helst, utan den kvaliteten, så inser de snabbt att det är ett ganska humant pris för den bättre smaken och känslan. Tråkigt nog kommer vi aldrig att nå nirvana då det inte är realistiskt men kan vi i alla fall få majoriteten att handla produkter från frigående, ekologiska djur så har vi kommit en bra bit på vägen! Denna trenden har redan startat på allvar i europa, dock är skandinavien duktigt efter då vi av någon outgrundad anledning tror att vi (som vanligt) har bäst produkter i världen. Nu kan man nästan inte hitta kyckling i england som inte är frigående! Det kallar jag resultat!!! Smaklig spis på dig oxå!
Publicerat April 8, 200917 yr Vet att SVA har gjort en del på älg v.g. metaller. I övrigt är det nog ganska tunnt vad jag vet...Äter du inte fisk ? Jodå jag äter gärna fisk ! Ska försöka kontakta SVA och kolla med dom vad det gjort....... /ekebo
Publicerat April 8, 200917 yr Wizard, vi skulle på stående fot idag kunna få till ett beslut om att alla hönor, kycklingar och annat med näbb måste gå fritt, det var Astrid Lindgrens vision som sann djurvän, duktig barnboksförfattare men med noll kompetens i områdena frihandel inom EU och marknadsekonomi. Men hade hon levat så hade det varit så det är jag säker på. Det hade lett till följande scenarion: - Ägg och kyckling hade i Sverige kostat 200% mer än samma ägg och kyckling från Finland eller tyskland. - Stor del av vår egen inhemska(majoriteten) livsmedelsproduktion hade slagits ut. (närproducerat?) Vi har idag ett förbud mot burhöns, trots det är det värt för företaget Äggda (i dina hemtrakter - Fleninge) att varje år betala miljoner i böter för att behålla burarna då marknaden fortfarande vill ha billiga ägg. 20-25% av våra konsumerade ägg i påsk kommer från finska burhöns. Det engelsmännen har gjort är nåt fantastiskt, där har de stora (Tesco m.fl) gjort sina egna regler på uppfödarna. Detta strider inte mot EUs frihandelsavtal då man som inköpsorganisationer bestämt att råvaran skall uppfylla vissa etiska krav, dock ej ekologiskt. Detta ger inte utrymme till tjuvimport av billigare produkter såsom i Sverige då handeln vägrar köpa dom. Således, marknaden har makten. Skulle regringen erbjuda investeringsstöd för stall ombyggnader, handeln acceptera endast närproducerat efter nationellt satta normer och konsumenten acceptera dyrare livsmedel så skulle det således inte vara några problem. Men haltar det bara på en punkt faller allt pladask. Slutklämmen mina vänner. Ekologiskt är inte högre kvalité, sällan eller aldrig, men alltid dyrare. Leta efter rättvise/kvalité stämplar typ svensk sigill när ni letar livsmedel. Det är närproducerade livsmedel underkastade de mest rigorösa kvalitets kontroller som finns på den svenska marknaden. Köp ägg från frigående höns i påsk och stöd svenskt jordbruk.
Publicerat April 8, 200917 yr Köp ägg från frigående höns i påsk och stöd svenskt jordbruk. Som lite sidospår, såg på nyheterna igår att sverige är det enda landet i världen som kan garantera salmonellafria ägg.. how scary is that?
Publicerat April 8, 200917 yr Som lite sidospår, såg på nyheterna igår att sverige är det enda landet i världen som kan garantera salmonellafria ägg.. how scary is that? Det kan ingen, men det säljer bra Salmonella kommer 99% av tillfällena via fodret och 1% av tillfällena pga en smittad kaja skiter i fodret. Vi har täckta foderbingar i Sverige Salmonella poppar upp här och där hela tiden, på senaste tiden är det producenter på Öland som är drabbade. Men aktionerna som vidtas är på en nivå som inget annat land i världen kan mäta sig emot. Med utegående fågel ökar riskerna förstås.