Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motion till SJF stämma - Blir tvärlack!

Featured Replies

Publicerat

Sånt här går jag igång på!

En motionär vill att förbundet ska jobba för ett klassifieringssystem för hagelpatroner, röda patroner ska vara us 2, gröna us 3 eller vad han skriver om.

Detta då patronerna snabbt förlorar sin märkning efter att ha laddats och plockats ur x-antal gånger och misstag kan då ske, "ingen jägare vill skjuta på ett rådjur med us 7" eller vad han skrev..

Sicket trams!!!

Om man inte har bättre koll på sina förbannade skott än så så bör man öht inte avlossa ett hagelskott mot något levande!

På culoten står ju fabrikat och man vet väl vad man köpt? Jag kan i mitt garage plocka ihop 15 olika patroner och jag är helt säker på mängden hagel samt storlek på dessa.

En sån här grej kan bli precis hur jävla farlig som helst! Låt oss säga att vi får till klassystemet.. vi ger då antisarna en möjlighet att börja jobba för att få Naturvårdsverket att börja reglera, bara gröna skott till rådjur, minst gula till fågel. Hur bra är det då?

Dessutom, finns inte en tillverkare i världen som missar ett sånt här tillfälle att höja priserna för sina produkter..

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/jag...ndardiserin.asp

Nötter!!!

Mvh!

• Svar 54
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

*suck*

Publicerat
:wub:
Publicerat

Iden är faktiskt inte dum, jag har själv tänkt i samma banor. Vissa tillverkare har ju faktiskt samma färg å culutstämpling på flertalet olika patroner.

Jaktia bl.a brukar dessutom köra med lite olika färger imellan åt till samma laddningar.

Men det finns ju fler saker än hagelstorleken som spelar in och det är ju bl.a laddningen. Det skulle nog bli en ganska kostsam åtgärd att börja märka upp alla patroner med stämplar och färger.

Och att sedan få alla ammunitionstillverkare att börja gå efter en sån standard pga en motion till svenska jägareförbundet. Nja, men å andra sidan så händer det heller ingenting om man bara sitter å svär i kökssoffan

Och för att inte tala om hur lång tid det skulle ta innan alla stora lager samt lager hos handlarna osv var slut så man kunde börja lita på märkningen

Publicerat

O de som e färblind får sluta med hagel? :o<_<

Publicerat
  • Författare

Yepp!

Men i en förlängning så kan det tveklöst bli som så att man förbjuds att skjuta tex kråka och kaja eller duvor med traphagel, man ger antisarna ett verktyg att jävlas helt enkelt!

Suck..

Publicerat
  • Författare

Just det.. stod det inte ngt om att verka för detta i större sammanhang tex i EU eller något sådant joller?

Det är ju precis sånt här som EU INTE ska ges inflytande över, de politikerna som är med i lekstugan där skulle ta små skutt av glädje om de finge ytterligare någon liten detalj att diskutera och göra upp om.

Vi får väl hoppas att jägarna i EU är snäppet mer vitala än de svenska så vi slipper det..

Mvh!

Publicerat

var är det nu som är så farligt med att ändra färgerna? varför skulle det bli annorlunadre ? färutom eventuell pristigning

Publicerat

Synnerligen korkad idé eftersom det aldrig kommer att fungera med all ammunition som redan finns samt all ammunition som tillverkas annorstädes som blandas ihop hemma...

Har man så gamla patroner att märkningen har slitits ut av all hantering skall man nog fundera på om man skall byta jaktmarker för att få tillgång till vilt eller kanske börja jaga mer än en gång per år <_<

Publicerat

Hur svårt är det att spara kartongerna och stoppa tillbaka överblivna patroner i samma kartong efter jakten?

Publicerat
Synnerligen korkad idé eftersom det aldrig kommer att fungera med all ammunition som redan finns samt all ammunition som tillverkas annorstädes som blandas ihop hemma...

Har man så gamla patroner att märkningen har slitits ut av all hantering skall man nog fundera på om man skall byta jaktmarker för att få tillgång till vilt eller kanske börja jaga mer än en gång per år <_<

Jepp, och övningsskjuta mer.. :o

Nee..denna motion var mest trams känner det som.

Publicerat

Helt klart dum ide.

Och just färgen gul.

Tror att många fabrikat kör med gul för att förtydliga att det är en kaliber 20.

Publicerat

Det räcker med två dagar i fickan så är texten borta, beror kanske på hur mycket man rör sig kontra åker bil under jaktdagen...

Publicerat

Hur ska dem lösa problemet med vilken laddning patronen innehåller då om man nu inte vet vilket US nr man stoppar i bössan.

Finns ju några laddningar att ta miste på !!!

Publicerat

annan sak vore ju om ammunitions tillverkarna började använda färg som int flagnar direkt. eller kanske börjare stansa in us och gram i "brassen" va de nu heter igen på svenska. metall delen <_<

Publicerat

Detta var det mest patetiska jag hört på länge, vad är det för vettvilling som vill ha regler för saker som inte behöver regleras? Retar mig nåt oerhört på såna här fullkomligt idiotiska påhitt.

Publicerat

Hagelnumer och vikt borde vara instämplade i culuten

Har man så gamla patroner att märkningen har slitits ut av all hantering skall man nog fundera på om man skall byta jaktmarker för att få tillgång till vilt eller kanske börja jaga mer än en gång per år :lol:

JAg har oftast med mig både 1 3 5 och 7,5or

Sama fabrikat och färg efter ett tag är det inte lät att se vad som är vad

Sjkuter ju inte rådjur varge gång jag är utte

När jag bode på jaktmarken var det ett stort problem då jag alltid hade bössan med när jag rastade hundarna

Märkningen var bortsliten efter tre till fyra dagar :D

Så i mit fal är det inte att jag jagar lite som är probliemett ;)

Mvh Anders Hj

Ps: I mina egenladdade hagel så stansar jag in numrett i culuten (3.36 = 3or 36g )

Publicerat
Länsföreningens beslut, ja, men inte årsstämmans. Ännu, i alla fall. Dvs inte utlagt, om den nu behandlades idag och inte imorgon.

Opps mitt misstag :D

/Lasse

Publicerat

Jag tycker att förbudsivrande förtroendevalda borde märkas med en hög strut att alltid bära på sammankomster och stämmor. Jag kan ta fram några lämpliga färgkodningar som enkelt talar om precis på vilket sätt den förtroendevalde har gjort bort sig.

Publicerat
Jag tycker att förbudsivrande förtroendevalda borde märkas med en hög strut att alltid bära på sammankomster och stämmor. Jag kan ta fram några lämpliga färgkodningar som enkelt talar om precis på vilket sätt den förtroendevalde har gjort bort sig.

a013.gif

Publicerat

Tja.. har en påse blandat som jag egentligen inte vet exakt va de är..

Men va faen lerduvorna går sönder av 1:or oxå...

Min slutsat har blivit att sånt jag inte ser va de är pangas lerduvor med.

Publicerat
  • Författare

Får ibland tag på såna där plugg där det kan vara svårt att veta, skott man får osv. Räcker med att skaka på dem, grovhagel låter annorlunda mot fina hagel. Oavsett vilket så är jag bengsäker på att en kråka på 25 meter viker ihop om man drar på den med us 1..

Mvh!

Publicerat
Sånt här går jag igång på!

En motionär vill att förbundet ska jobba för ett klassifieringssystem för hagelpatroner, röda patroner ska vara us 2, gröna us 3 eller vad han skriver om.

Detta då patronerna snabbt förlorar sin märkning efter att ha laddats och plockats ur x-antal gånger och misstag kan då ske, "ingen jägare vill skjuta på ett rådjur med us 7" eller vad han skrev..

Sicket trams!!!

Om man inte har bättre koll på sina förbannade skott än så så bör man öht inte avlossa ett hagelskott mot något levande!

På culoten står ju fabrikat och man vet väl vad man köpt? Jag kan i mitt garage plocka ihop 15 olika patroner och jag är helt säker på mängden hagel samt storlek på dessa.

En sån här grej kan bli precis hur jävla farlig som helst! Låt oss säga att vi får till klassystemet.. vi ger då antisarna en möjlighet att börja jobba för att få Naturvårdsverket att börja reglera, bara gröna skott till rådjur, minst gula till fågel. Hur bra är det då?

Dessutom, finns inte en tillverkare i världen som missar ett sånt här tillfälle att höja priserna för sina produkter..

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/jag...ndardiserin.asp

Nötter!!!

Mvh!

Jag tillhör den där gruppen nötter som absolut inte bör avlossa skott mot levande djur...

Jag har 3 olika patroner med mig vanligen. 89mm...såna kan jag inte blanda ihop med några andra...trots att jag är en nöt <_< Jag har också 3:or och 5:or...båda dessa av samma märke och samma färg.Brukar ha dessa i olika fickor för att skilja dem åt...men ibland i stridens hetta och när man inte alltid tänker sig för så kan de blandas...å precis som många påpekat så nöts färgen bort ganska snabbt.Visst, kanske inte hela världen om jag använder 3:or istället för 5:or nån gång..men av nån jäkla anledning så har vi olika US och det är väl för att kunna välja den storlek man själv önskar.Jag tycker att grundtanken är god...att det ska vara lättare att skilja på patronerna, däremot kanske man skulle hitta ett annat sätt att lösa det på.Någon nämde att man kan stansa in på "metalldelen"..ja, varför inte.Bättre färg..ännu bättre...

Så Hipshot...sorry, jag delar inte din mening om att detta är trams, däremot kan man kanske lösa det bättre.