Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motion till SJF stämma - Blir tvärlack!

Featured Replies

Publicerat

Bifaller de som tycker detta är trams.

Vi har tillräckligt med lagar, de problem som fel hagelpatron kan ge är redan lagstadgat om. Jakt skall bedrivas utan onödigt lidande.

Även jag har nött bort märkningen på patroner, men jag löste det så att jag endast använder de som jag inte vet vad de är under övningsskjutning.

Oftast vet jag vad det är i patronen trots att märkningen är borta tack vare följande små tips.

Att låta bli att blanda patroner på samma ställe, där endast hagelladdningen skiljer är inte alltför svårt.

Sedan finns det hör och häpna patronbälten.

Byxor och jackor har oftast mer än en ficka, har man dem i en väska kan man använda en påse inuti väskan för den avvikande ammon.

Enligt mig så är det lathet att blanda ihop ammunition, och är man så pass lat så tror jag inte att man orkar se till att man har en korrekt färgad patron i loppet när skottet går.

En lag kring detta skulle bara leda till ökade kostnader för oss, jag betvivlar starkt att viltet skulle skjutas "bättre", och dessutom tror jag att den ickejagande befolkningen totalt skulle skita i den lilla notisen på sidan 18 som skulle publiceras kring detta.

Det vore bättre att SJF gick ut till tillverkarna och bad dem använda en mer beständig märkning, och sedan rekommendera medlemmarna de fabrikat som följer uppmaningen.

Detta skulle innebära gratis reklam som når ca 300 000 av deras konsumenter...vad är det värt?

• Svar 54
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Wow!

Vad denna tråden drog då ;)

Till att börja med, MKJ och andra som känner sig träffade, mitt språkbruk i första inlägget var inte sådär galet genomtänkt. Att skriva i affekt är aldrig speciellt bright.. så vänligen bortse från det.

Själv tänkte jag lite på införandet av Euron i europa.. priserna i de tidigare lågprislanden drog som fan så en ok middag i Grekland kostar typ som samma middag hemma nu mera.

Något standardsystem är jag då helt emot, något tvingande som alla fabrikanter jagas in i. Jag skulle inte gilla en prisökning på patronerna, en extrem morgon kan man dra iväg över 300 plugg och lägg på 20-30& på det priset..

Om de enskilda fabrikanterna vill göra något frivilligt, fine, upp till dem.

Precis som Christian var inne på så ser jag det dock som tämligen fundamentalt att hålla reda på vad man stoppar i bössan, att förväxla trapskott med jaktpatroner ter sig lite långsökt då fabrikaten i princip alltid är olika, att förväxla 9,1 grams Nosler Partition och 11,6 grams dito är precis lika illa och det står inte ett smack om det på hylsan eller kulan.

Verka för detta som ett centralt påbud är precis som HerrBerg fördumnade, hellre verka för en större medvetenhet. Få folk att använda grejerna helt enklet, då lär man sig.

Förväxla us 5 och 3 och vad det nu var.. tror inte det spelar den minsta roll. Även ett vinterpälsat rådjur dimper på vettigt håll för us 5. Då tror jag att problemet blir större den dag man förväxlar åt andra hållet och drar på en hare på styvt håll med us 1!

Sen detta med utgångshastigheterna.. DET är fruktansvärt vettigt! Det är helt sjukt vad påtagligt detta är, skjutit in mej med Stålhagel us 4 på änder och sen skulle jag en dag skjuta samma änder med blyhagel. Undrar om jag någonsin skjutit så illa? Insåg att hastigheten skiljde sig och började klämma till dem snabbare med blyhaglen och fick då bättre effekt..

Mvh!

Publicerat

Jag håller helt med Christian, förbuds- och regleringsivrare har vi alldeles nog av i det här landet som präglas av trygghetsnarkomani så till den grad att man ibland alldeles tappar hakan. Är man så senil eller nonchalant att man lägger alla patroner i samma påse eller på andra sätt inte kan hålla isär dem så är det man själv som har problem och borde sluta jaga.

Jag avskyr dessa påfund och om Jägareförbundet börjar driva frågor av denna typ så kommer jag med all säkerhet aldrig bli medlem. Herregud, nån måtta får det vara...

Publicerat

Har lite av en mellan åsikt. Tror å ena sidan inte att det skulle vara bra med lagreglering på färger, då vi isf hamnar i ett träsk. Om ett fåtal små länder inför färgkrav innebär det antagligen att ett betydande antal märken rycker på axlarna och slutar exportera hit, alternativt tar fram ett fåtal "Scandinavian loads". Utbudet skulle högst antagligen minska, och det är väl knappast eftersrävansvärt. Och hur många kombinationer laddningar & hagelstorlek finns det inte? Vi har snart en rätt intressant färgpalett. Nej, det känns nog som fel väg att gå.

Att däremot inlämna ett förslag till hageltillverkarna om färgkodning kombinerat med tåligare tryck på jaktpatroner (trap och skeet-patroner plockas i regel inte i och ur i lika hög grad), och en lista i förbundets tidning om att "följande tillverkare rekomenderas till följd av tydlig märkning", det skulle kunna ta skruv.

För visst, ingen kan förneka att texten ofta bleknar, och speciellt för äldre med lite sämre syn så kan det vara knepigt i skogen. Så att säga att det är aldrig något problem, bara man har ordning, verkar lite udda tycker jag. Visst, det är sant, men sen när skulle en förenkling vara av ondo?

Publicerat

Nu hade jag med hänsyn till tonen i tråden valt att inte delta mer,

men det Teekkari tar upp är ju en underbar och uppenbar effekt av ett minoritetens beslut.

Exempel alla vet att Gröna patroner är US 3 för så anger rekommendetionen, vad händer då när man i god tro tar en grön Remmington som alla vet kommer att vägra att delta i detta, all Rem ammo som är bly är grön så vitt jag vet och det visar sig vara en US 7,5,

tja då är vi ju där MKJ inte ville att vi skulle vara, ergo,

iför systemet tvingande, acceptera att priserna på ammo drar iväg helt i onödan, att vi kanske rent av inte får hit vissa sorters ammo,

förresten hur var det man skulle särskilja på stål/bly/vismut

inför systemet som en rekommendationen med risken för att man rationaliserar bort sig helt som ointresserad skytt.

Då det har varit en direkt diskurs här vill jag med den yttersta av tydlighet ange att jag varken vill att äldre/mindre välseende skyttar skall tvingas bort från jakten eller att andra skall känna sig begränsade,

men hur skulle det var då om de köpte en kartong med Gyttorp röda nr 3 och Nickel nr 1 som är svarta så har de ammo som de även idag vet vad det är för något och att se skillnad på rött/svart det gör man väl?

Inte för att jag jag känner mig träffad men jag har

Rottweiller tiger 32 grams 3 o 5:or( RÖDA) samt Rem 28 grams i 6:or (GRÖNA) samt Gyttorp Nickel i US 1:or (SVART PAPP),

alla dessa särskiljer sig så pass att jag inte har svårt att klara ut vad jag har i pangen, men nu behövde jag ingen regel för att tänka ut det heller.

Min personliga uppfattning är att SJF har god ordning på prioriteringen av olika saker, detta är inte en prioritet enligt min, bara min och ingen annans mening, till förtydligande jag uttalar mig enbart om vad jag anser.

/Christian