Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motion till SJF stämma - Blir tvärlack!

Featured Replies

Publicerat

Jag förstår problemet. Jag har ex RIO's 36g i 3'or och 5'or. Färgen slits bort och sen är det en litet h-e att veta vad som är vad. Jag kan sitta o jämföra med oslitna patroner och är ändå inte säker. Önskar att jag hade lika god tillgång till kråkmarker som vissa av er andra. Då slapp jag bekymret. 24 000 ha och bara skog. Jag ser och hör mer orre än kråka. :lol:

Men vill INTE ha NVV eller dylikt att i samråd med SJF tvinga fram någon märkning. Hur skulle det bli om vi skulle bli tvingade att skjuta med ammo specialtillverkad för den svenska marknaden och vad är nästa steg? Vi blir tvingade att köpa specialmärkt trap ammo och blir förbjudna att ha den till jakt. Jag ser INTE fram emot att patronerna till lerduveskyttet stiger med 50-100%. Det kommer att innebära långt mycket större risk för skadeskjutning eftersom kostnader för att testskjuta och träna stiger.

Problemet är ju inte svårare att jag själv märker patronerna, det har jag gjort. Målade den stämplade texten i culoten svart med spritpenna. Där nere i stämplarna slits den inte bort. Men sedan händer det. Jag glömmer vilka jag målade. <_<

Mikael

• Svar 54
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

patronbälte, 5:0r till vänster och 3:or till höger, klockrent

Publicerat

Är nog också försiktigt positiv till en färgmärkning. Jag kör Remingtons ammo rätt över som alla är gröna. Har hänt att jag väger patronerna på morgonen för att säkert veta om det är en 6a eller en 2a jag petar i. Andra gånger har stått med patronerna i ljuset för att försöka se hagelstorleken där inne.

Säg att dom svenska tillverkarna typ Gyttorp skulle fixa detta så tror jag deras marknadsandelar skulle skjuta i höjden. Alla i mitt jaktlag skulle iaf bums hoppa på det tåget.

Kalla mig gärna korkad, men det bjuder jag på :mellow:

Publicerat

Säg en ask på 10 smällar US3 36g. Hur många Svenska jägare skjuter slut på den i jakt sammanhang ?

Sen lite fågelammunition i skåpet oxå.

Kan det va så svårt att ha koll på ?

Jag har 2 kalibrar, kal 20 och 12. Med US 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7½ , 8 och nån 9a tror jag.

Ända gisslet är att 20ans 27gramsUS6 ser lika dan ut som 24gUS 7½.

Rullstukning och US nr på stukningen !

Publicerat

Och hur blir det med allternativhagel då ?

Där ska man ju i "regel" gå upp två snäpp , om det gäller stål.

Bismuth hagel?

Och det är här det kommer att hända saker i framtiden !

Nu kan man säga Us 7-5 är bra till fågel om det gäller stål gå upp 2 US nr.

Känns dumt att säga.

Blå - brun är bra till fågel men gäller det stål ja då får du allt ta lite mer kanske orange eller vit !!! :mellow: ???????????

Skit i färgen !!!

Stansa in US nr och laddning i culoten !

Publicerat

Få det som en lag låter jäkligt korkat och svårt, hade däremot skickat ide'n till Gyttorp eller någon annan som nappat p förslaget och fått sälja mera, tror det skulle lyckas bättre.

Om man nu inte vill måla själv vid inköp.

Publicerat

Det finns fler fabrikat än ett som bruksdugliga patroner. Kanske kan man personligen som jägare köpa olika US nummer från olika fabrikat för att få den färgkodning man önskar, om man har det bekymmer som påtalas. Lite mer pyssel dock...

Publicerat
Det finns fler fabrikat än ett som bruksdugliga patroner. Kanske kan man personligen som jägare köpa olika US nummer från olika fabrikat för att få den färgkodning man önskar, om man har det bekymmer som påtalas. Lite mer pyssel dock...

Så lät är det inte

Patronerna ska gå bra i bössan oxå (men det är ju inte alla som provar det :mellow: )

Mvh Anders Hj

Publicerat

Det hela är skitlätt. Finns behovet är det leverantörerna som skall uppfylla det. Att be SJF att försöka påverka EU till att genomdriva detta också i andra Eu-länder är hål i huvudet. Då utgår jag från att SJF i Dalarna inte har något emot att vargfrågan sköts från Bryssel?

Publicerat

Ser det hela som ett urkorkat utslag av trygghetsnarkomani,

dvs man är så otrygg med vad man sysslar med att man inte skall fortsätta med det,

reglerings Sverige är ett tilltagande skitland kan jag låta meddela allt behöver inte ha regler för att fungera.

/Christian

Publicerat
Ser det hela som ett urkorkat utslag av trygghetsnarkomani,

dvs man är så otrygg med vad man sysslar med att man inte skall fortsätta med det,

reglerings Sverige är ett tilltagande skitland kan jag låta meddela allt behöver inte ha regler för att fungera.

/Christian

Hepp, starka ord! :rolleyes:

Är du representativ för alla jägare? Törs lova att en efter gallup bland alla söndagsjägare som ändå utgör den stora massan men inte surfar här så skulle någon form av uppmärkning önskas. Om man sedan väljer färg eller som vakjägaren säger en stämpling är för mig egalt, men jag skulle gladligen betala 20-30% mer för en patron som har denna vädersäkra märkning.

Så resonerar en ansvarsfull jägare, som kanske inte skjuter 5000 plugg om året.

Publicerat
Hepp, starka ord! ^_^

Är du representativ för alla jägare? Törs lova att en efter gallup bland alla söndagsjägare som ändå utgör den stora massan men inte surfar här så skulle någon form av uppmärkning önskas. Om man sedan väljer färg eller som vakjägaren säger en stämpling är för mig egalt, men jag skulle gladligen betala 20-30% mer för en patron som har denna vädersäkra märkning.

Så resonerar en ansvarsfull jägare, som kanske inte skjuter 5000 plugg om året.

Kan vi inte lagstifta om att folk inte skall vara dumma i huvudet i stället?

Jag har tre färger nagellack i mitt vapenskåp. En klutt svart färg för stora hårvilt (1-3), rött för 5:or och inget alls för hagel för småpippisar. Ni får fundera vad jag har den tredje nagellacken till :rolleyes: Dessa kostade mindre än 50 spänn på HM. Att önska sig lagar är som att dricka vatten ur en brandslang. Man får betydligt mer än man bett om...

Publicerat

Hur många målar sina hagelskott idag, nagellack eller spray, jag vet ingen! känns som det saknas underlag.

Tanken i sig är god men börja med en lag kommer nog inte stanna vid annat än 50-100% höjning, gör man det som en grej till merförsäljning och sen lobbar in det som en standard så blir ökningen minimal, hur ska man sen göra med de olika kalibrarna :rolleyes:

Publicerat

Ehh

Crap -tok edit,

kortfattat, jag avskyr regler de används bara emot utövare,

lagstiftning är fel väg och tokdyrt för oss, ja det kanske är bra för någon, kul för honom då, på våran bekostnad

Det här behövs inte lagstiftas om, bara att någon stor ÅF ser det som en säljande pryl/gimmick och köper ett par 10-15 ton ammo från någon tillverkare.

Är trött på regelivrare.

Re edit-

främst til MKJ när frågan skyttars lämpligthet med kula och inskjutning av vapen samt med lämplig kula då heter det oftast att det är skyttens ansvar,

vi borde kanske införa ett märkningssystem även för kulammo så att vi inte tar minste även där, efter vad jag erfar är det ju väsentligen mer ett bekymmer där med att folk har fel ammo/fel skottställning än att någon tar fel på ett US nummer,

förövrigt så kan noteras att det mesta som pillas i hagelbössor på jakt efter pälsat vilt med hagel är 1-5 dvs storlekar som lätt fäller ett rådjur på försvarliga avstånd.

Känns då inte detta som ganska marginellt egentligen och totalt meningslöst?

/Christian

Publicerat
Om man sedan väljer färg eller som vakjägaren säger en stämpling är för mig egalt,

nu kanske ni tycker jag är xtra petig men.

May 9 2009, 16:34[/color] ' post='304733']

eller kanske börjare stansa in us och gram i "brassen" va de nu heter igen på svenska. metall delen :P

May 10 2009, 12:53[/color] ' post='304929']

Skit i färgen !!!

Stansa in US nr och laddning i culoten !

jag var först! :rolleyes:^_^

Publicerat

Herr Berg och Christian svänger sig helt enkelt i andra kretsar än vad jag gör. ;)

Men även ni blir gamla en dag och då kanske man inte tycker det det är rättvist att bli kallade för dumma i huvudet för att man har svårt för att skilja en 12/70 28g US 5 till räven mot i samanhanget vansinnig 24g laddning US 7,5 när bägge hylsorna är röda och gjorda av plast och texten är borta?

Pertan - Nagellack, då har vi ju erkänt att det är ett reellt problem iaf. Dock är lösningen betydligt lättare än så. Med en lagstiftning skulle tillverkarna få anpassa sig om du vill sälja ammo på den svenska marknaden.

För mig är det stor skillnad att skjuta US 5 eller US 1 mot ett vinterpälsat rådjur på 25 meter, inte sällan skillnaden mellan fiasko och succe.

Herr Berg som är en duktig eftersöksjägare kan nog berätta vad han helst ser att skytten använt när han kommer till skottplatsen. Men även jag vet hur jobbiga hageleftersök är där haglen inte förmått tränga in till vitala organ.

Radium - du är en riktig föregångare :(

Publicerat
Radium - du är en riktig föregångare ;)

erkännandet jag väntat på i åratal! :(:lol: :lol: :lol:

Publicerat

Tycker grund iden är bra ! Säkrare märkning om det är färger eller instansat spelar ingen roll bara man vet man stoppar i bössan.

Kan inte förstå ilskan hos vissa över detta förslag ? SJF är väl en medlemsorganisation där majoriten beslutar ? Och vi böjer oss väl för majoriteten i det demokratiska SJF ?

/ ekebo

Publicerat
Men även ni blir gamla en dag och då kanske man inte tycker det det är rättvist att bli kallade för dumma i huvudet för att man har svårt för att skilja ...

Folk BLIR dumma i huvudet om man tar ifrån dem deras ansvar att välja rätt. Och folk vänjer sig i allt högre grad vid att någon annan tar hand om det hela. Det finns spännande forskning som visar att när man har installerat kameraövervakningssystem i tunnelbanor minskar folks benägenhet att ingripa vid misshandel etc. Det finns ju någon annan som har det ansvaret.

Herr Berg som är en duktig eftersöksjägare kan nog berätta vad han helst ser att skytten använt när han kommer till skottplatsen. Men även jag vet hur jobbiga hageleftersök är där haglen inte förmått tränga in till vitala organ.

Helst ser jag att folk har använt kula eller slugs, och i övrigt skulle jag säga att "ju grövre desto bättre" :rolleyes: Men jag vill dementera det där med att jag skulle vara en duktig eftersöksjägare, jag har haft turen att få en kanonhund och så hänger jag bara på i "dumänden" av linan. Lättaste jobbet i världen, men säg det inte till någon <_<

Publicerat

Idén med en säkrare märkning tycker jag kan vara bra. Men jag tror inte ett skit på diverse kryptiska färgkoder eller lagstiftning kring det.

Blandar man ihop det med befintlig sortiment så blir det bara knas som med gamla och nya nummer på storlek. Jag har några gamla 7or och 5or som är det samma som nya 2or eller 3or eller hur det nu var..... :rolleyes: Men vilka av patronerna var det som hade gamla och nya nummer? <_< Det blir bara skit av allt ihop till slut.

Men jag skulle inte vara ledsen om tillverkarna självmant lade till en bra märkning som inte går att blanda ihop utan att försöka klå oss på en massa slantar bara för att de bytt en stämpel. Att stämpla klartext i botten på hylsan är då perfekt.

Det finns ju inget som säger att det måste stå "GYTTORP 12 GYTTORP 12" instämplat i rumpan på patronen. Det kunde ju lika gärna stå "GYTTORP 12 36g 1-1/4oz us5" så har man en internationell gångbar märkning.

Det är väl något för tillverkarna att SJÄLVA ta tag i och förbättra som en ren konkurensfråga gentemot andra. Står jag och jämför 2st likvärdiga patroner till ungefär samma pris så kan det vara sådan sak som avgör vilken låda jag köper.

Jag har så här mellan tumme o pekfinger 6-7 olika sorter och fabrikat för jakt i skåpet och ser skillnad på alla utom 2 när det blir slitet och kan ju då enkelt gå tillbaka till asken o kika. Men jag vet många som inte ens har lådorna kvar. De har en liten påse med blandade patroner som de köpte flera år tillbaks i tiden utan att ha en aning om vad som är vad.

Publicerat

Motionen bifölls, enhälligt. Förbundsstyrelsen har nu alltså uppdraget att "förbättra utformningen av innehållsdeklarationen på hagelammunition". Inte så särskilt dramatiskt om ni frågar mig. Vi har sedan tidigare påbörjat ganska intensiva kontakter med ammunitionsfabrikanter och de har vad jag erfarit varit väldigt intresserade av att förbättra sin märkning om vi vill det. Det stora problemet enligt mig idag är dock kanske inte US-märkningen, snarare avsaknaden av en "utgångshastighet" som är obligatorisk i t ex Danmark. Mäter vi stålhagelammunition av vanliga fabrikat så skiljer det enormt mycket i prestanda och utgångshastighet. Faktiskt så mycket att den ammunition man inte kan sälja i t ex Danmark säkerligen hamnar i Sverige... Också så mycket att man bör variera framförhållningen med vissa fabrikat och att man definitivt får högst kännbara / märkbara skillnader i anslagsenergi.

Att vi skulle få ytterligare förbud och begränsningar tack vare ett märkningssystem tror jag är överdramatiskt. Vi har redan idag begränsningar i US-nummer för jakt och jag kan inte se att färgen på patronerna skulle få antijaktsidan att ivra för ytterligare förbud.

Jag kan heller inte se att en märkning skulle påverka priset. Visst, ammunition som är osäljbar i andra länder på grund av bristande prestanda lär försvinna även här, men att märka askar med "utgångshastighet" eller olika färg på olika patroner kostar knappast extra på en fullt konkurrensutsatt marknad.

Givetvis är det fabrikanterna som vi ska "hjälpa" till att märka sin ammo, inte stimulera EU till att införa krav.

Publicerat

MKJ- alltid trevlig att föra en konstruktiv diskussion,

det förefaller som om du har missat huvudfrågan,

jag ser ingen fördel med en reglering av märkning

Jag ser fördelarna i sak även om jag inte förstår hur man kan undlåta att

1. se till att ha en ny ask med känd storlek på hagel

2. hålla reda på de skott man har

så att man oaktat ålder kan hålla koll på sakerna,

ja även jag har en div påse där sådant jag inte längre vet vad det är hamnar.

fullpälsat rå på vintern @25 meter, ja det tarvar ju att man vet vad man sysslar med.

Noterade herr Bergs inlägg ovan, det är helt riktigt, alla former av regleringar av detta slag lyfter bort ansvaret från utövaren/den ansvarige och på det sättet försämras situationen oaktat den goda intentionen från storebror.

Slutligen, jag svänger mig nog inte alls i några kretsar, men jag delar gärna ett postivit utbyte av ståndpunkter och argument.

Linkis tydliggörande ovan stillar en del av farghågorna men inte alla, det är klart är man till åldern stigen så kanske man skiter i det här, de negativa effekterna torde ligga en 5 till 10 år in i framtiden när man då lagförs för att ha skjutit räv med gröna skott när det måste vara röda eller högre valörer.

/C

Publicerat
Linkis tydliggörande ovan stillar en del av farghågorna men inte alla, det är klart är man till åldern stigen så kanske man skiter i det här, de negativa effekterna torde ligga en 5 till 10 år in i framtiden när man då lagförs för att ha skjutit räv med gröna skott när det måste vara röda eller högre valörer.

/C

Det är dock inte vad motionen, eller vårt arbete, handlar om utan avsikten är att förenkla för jägaren. Det var ju faktiskt inte så hemskt länge sedan vi hade mer långtgående föreskrifter om hagelgrovlek. Jag kan inte personligen minnas att det blev någon stor debatt om det hela, och vet inte hur mycket jägarkåren brydde sig om att man exempelvis inte fick skjuta änder med grövre hagel än 6:or (eller hur det nu var... minns inte exakt). Reglerna togs dock bort, så jag antar att man från myndighetshåll ansåg att de inte behövdes. Någon annan kan dock säkert bakgrunden till det beslutet bättre än jag.

Personligen ser jag det inte som sannolikt att vi går mot en utveckling med föresrkrifter om lämplig hagelstorlek för olika viltarter, och även om så vore ser jag det inte som ett stort problem. Om än ej heller önskvärt...

Publicerat

Fredrik-

nu vet inte jag vad ni i form av förbundet emotser för framtiden i form av grön/antijakt lobby men i våra grannländer har den extremt stor slagkraft och tyngd,

det finns helt klart anledning att fundera på vad man idag företar ur sådana perspektiv, förmodligen gör ni redan det och det är bara jag som inte förstår bättre/ vet mer.

Att det historiskt hade funnits reglering som sedermera tagits bort visar ju klart på att det saknas behov av regler,

V0 och andra uppgifter på hagelpatronerna är bara vettig produktutveckling och för V0 egentligen ett krav.

/C

Publicerat

Varför tror ni vi har en svensk opinion som är så pass positivt inställda till jakt?

Jag vet egentligen inte men tror kanske att det kan ha att göra med att vi ligger i framkant etiskt sett i många sakfrågor och varit duktiga med att kommunicera dom. En märkning av patronerna är ytterligare ett sådant argument. Att vara säker på vad du faktiskt skjuter med är faktiskt god jakt etik, sidan 1 dessutom. Då jag också vet att det är ett upplevt problem hos många förstår jag inte varför en lagändring känns så abstrakt för vissa, kanske för att man i sin jaktliga utövning inte kommer i kontakt med denna kategori människor? Det var därför jag förmodade att S_C och herr berg förmodligen inte gör det. Ofta är det gamla jägare som inte släpar läsglasögorna med sig ut i skogen, har flera av dessa i mina jaktlag. Men dom är ju knappast idioter som borde sluta jaga.

Kan ta det här med etik ett steg till. Jag har skjutit vildsvin i Rumänien och kronvilt på brittiska öarna med .243W och 100graines kulor, dom dör och det gör dom förmodligen här hemma också men ändå får vi inte - det är svensk lag på det och ingen opponerar sig trots att de flesta länder har "generösare" ammospann på klass 1 vilt. Jag har en 9,3a som med övningsammo förmodligen avger såväl större sårkanal som mer energi på 150 meter än vad .222an avger vi mynningen med sin blyspets, ändå är den första förbjuden och den andra tillåten på rådjurpurshen för att det är svensk lag på det, rätt eller fel men ingen opponerar sig.

Det som förvånar mig med fågeljakten är att man får använda övningsammo till jakt såsom US 7,5 trap. Var är etiken i det? Ramlar inte kråkan eller måsen så var hållet för långt för trapskottet men jag har fanimig sparat en krona mot att dragit en 6a. Sådan retorik får mig att tveka om etiken, och förklara det för kråkan som seglar vidare med 5 för små hagel i kavajen bortom apporthundarnas sökradie. Kan vi ha energikrav på kulammon så kan vi åtminståne ha storleksregler för fågeljakten då en 28 grams 6a dödar bättre än en 24 grams 7,5a i många på gränsen situationer. Har aldrig sett trapskott på en and eller fasanjakt, varför då, är dom mer hårdskjutna än kråkan eller truten? IOM att såväl eftersök som avståndsbedömning är avgjort svårare på flygande vilt är det underligt att det inte redan är under lupp.

Etik är viktigt utåt och naturligtvis också innåt, det är en otroligt viktig del av komunikationen mot den svajande massan. Minsta felsteg får oerhörda proportioner.

25 meter med US 1 tarvar visst omdömme, något jag har fått efter 20 år som rådjursjägare och 227 skjutna rådjur, men även för mig går det åt h-vete ibland även fast jag gör vad jag kan för att minmera risken. Men jag skulle aldrig ö.h.t ladda US 5 mot rådjur någon gång även om det säkert, precis som i 243ans exempel, fungerar under gynnsamma förhållanden.

Således är poängen, alla lagar som kan komuniceras ut som positiv mot allmänhet är relvant nog för en utvärdering. I detta fall med bättre märkning finns inga förlorare, bara vinnare. Vår jakt som vi bedriver den är faktiskt väldigt oreglerad jmf med andra länder.

Även jag söker debatt och meningsutbyte och det får man genom att tycka olika och diskutera. Man behöver inte vara osams för att man tycker olika heller, det kan dom få syssla med på andra forum.