Publicerat Maj 12, 200917 yr Jag vet att man kan skriva ut dessa blanketter på internet. Är ju lika enkelt att gå in med den på polisstationen. Kostar ju hur som helst 600 kr för första vapenlicensansökan. Självklart har säljaren alla uppgifter som behövs på sin licens, men då måste man ju kunna lita på säljaren också... Fördelen med vapen är att det är svårt att ljuga och bedra i båda riktningar, har gjort en hel del affärer och det är ärligt och bra folk, som köper och säljer, förstår om det känns pirrigt i början men ibland hittar man inte guldbössan i vapenaffären.
Publicerat Maj 12, 200917 yr Författare Fördelen med vapen är att det är svårt att ljuga och bedra i båda riktningar, har gjort en hel del affärer och det är ärligt och bra folk, som köper och säljer, förstår om det känns pirrigt i början men ibland hittar man inte guldbössan i vapenaffären. Det har du helt rätt i. Men jag ska se om jag hittar någon bössa som passar mig i någon vapenaffär före jag börjar leta på internet.
Publicerat Maj 13, 200917 yr HAr själv lite olika kalibrar & 6,5x55 är en mycket trevlig allround kaliber & som funkar utmärkt på allt svenskt vilt, billig att skjuta med om man jämför med många andra kalibrar & ett stort utbud av ammo, speciellt om du laddar själv.
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare HAr själv lite olika kalibrar & 6,5x55 är en mycket trevlig allround kaliber & som funkar utmärkt på allt svenskt vilt, billig att skjuta med om man jämför med många andra kalibrar & ett stort utbud av ammo, speciellt om du laddar själv. Jo, jag har läst att det är en bra allround-kaliber. Sen har den ju ganska billig ammunition precis som du skriver, om man jämför med t.ex. 308 och 30-06. Har funderat på en 6,5x55:a just med tanke på att den funkar bra på allt vilt, och inte har så dyr ammunition. Dessutom verkar det vara en bra "nybörjar kaliber".
Publicerat Maj 13, 200917 yr LÄR dig skjuta, dvs skjut mycket med en 6.5x55 och sen kan man börja titta på grövre doningar. Sen när du är varm i kläderna och vill testa nåt nytt har du iaf grunderna. //Micke, som just slagit till på en 6.5x55 IGEN...
Publicerat Maj 13, 200917 yr Hur många trådar har skapats med just denna frågeställning..? Men det är ju en fråga som de allra flesta ställer sig i början på jägarbanan. Tittar du i de andra trådarna, så ser du att du får exakt samma svar i dessa som i din egen - ingen kan ge ett allmängiltigt svar, det blir för personligt. 6,5'an kommer alltid upp, och lika självklart är att någon genast tycker att den är för klen - och sen börjar spekulerandet i den perfekta kalibern... Och att hitta svaret på Den frågan på detta forum är helt garanterat dömt att misslyckas. Här finns grabbar som haft vapen i många, många år och byter frenetiskt och är lika entusiastiskt säkra på att de hittat "rätt" varje gång de köpt en ny kaliber, för att efter en tid ha sålt vapnet... 6,5x55 är en bra allroundkaliber, få kalibrar kan mäta sig i allsidighet som den, och det är precis det du Inte vill ha när du blir lite mer varm i kläderna. Då börjar du titta efter den perfekta kalibern för just din jakt. Laddar du inte själv, så är 6,5x55 ett givet förstaval just för att du får fler skott på övningsbanan än alla andra kalibrar. Det är skäl nog att börja med 6,5x55. Vad beträffar rekylen, så har din personliga skjutstil, stocken och vikten på vapnet större betydelse än kalibern. Själv har jag fällt hare, katt, kråkfågel, vildsvin, räv, rådjur och älg med .375H&H Mag - det är inte kalibern utan användandet av den som gör den "allround".
Publicerat Maj 13, 200917 yr Hur många trådar har skapats med just denna frågeställning..? Men det är ju en fråga som de allra flesta ställer sig i början på jägarbanan. Tittar du i de andra trådarna, så ser du att du får exakt samma svar i dessa som i din egen - ingen kan ge ett allmängiltigt svar, det blir för personligt. 6,5'an kommer alltid upp, och lika självklart är att någon genast tycker att den är för klen - och sen börjar spekulerandet i den perfekta kalibern... Och att hitta svaret på Den frågan på detta forum är helt garanterat dömt att misslyckas. Här finns grabbar som haft vapen i många, många år och byter frenetiskt och är lika entusiastiskt säkra på att de hittat "rätt" varje gång de köpt en ny kaliber, för att efter en tid ha sålt vapnet... 6,5x55 är en bra allroundkaliber, få kalibrar kan mäta sig i allsidighet som den, och det är precis det du Inte vill ha när du blir lite mer varm i kläderna. Då börjar du titta efter den perfekta kalibern för just din jakt. Laddar du inte själv, så är 6,5x55 ett givet förstaval just för att du får fler skott på övningsbanan än alla andra kalibrar. Det är skäl nog att börja med 6,5x55. Vad beträffar rekylen, så har din personliga skjutstil, stocken och vikten på vapnet större betydelse än kalibern. Själv har jag fällt hare, katt, kråkfågel, vildsvin, räv, rådjur och älg med .375H&H Mag - det är inte kalibern utan användandet av den som gör den "allround". Vad kan man säga... håller fullständigt med trots att jag aldrig ägt en halv sjua. /Lasse
Publicerat Maj 13, 200917 yr gör såhär. skriv ner de kalibrar du vill ha om det nu är. 6,5 ,308 eller 30-06. sätt lapparna i en hatt. plocka upp en lapp. om du inte är nöjd med det lappen så plockar du upp en lapp tills du är nöjd.
Publicerat Maj 13, 200917 yr man skall iaf resonera som du redan gör att välja en lite mer hanterlig kaliber till en början. 6,5 308 och liknande klassiska kalibrar är vettigt. tycker du det är skoj kommer du ändå att skaffa fler bössor. det har sagts flertalet gånger men jag säger det här igen. du kan skaffa en äldre potent bössa med hög driftsäkerthet, typ huskvarna, mauser mm, finns många. dessa kan du få för 2-3000 krlägg sedan 3-4000 kr på riktigt bra begagnad kvalitetsoptik. Du kommer ha så roligt och bli så nöjd utan att lägga ut skitmycket pengar. sedan kan du byta senare NÄR du utvecklats och finner behovet. det kostar att skjuta också och det behöver man mycket i början anser jag. mvh Kalle
Publicerat Maj 13, 200917 yr gör såhär. skriv ner de kalibrar du vill ha om det nu är. 6,5 ,308 eller 30-06. sätt lapparna i en hatt. plocka upp en lapp. om du inte är nöjd med det lappen så plockar du upp en lapp tills du är nöjd. Det var det bästa jag läst på länge, det ska jag råda alla som funderar på kaliber att göra
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare Hur många trådar har skapats med just denna frågeställning..? Men det är ju en fråga som de allra flesta ställer sig i början på jägarbanan. Tittar du i de andra trådarna, så ser du att du får exakt samma svar i dessa som i din egen - ingen kan ge ett allmängiltigt svar, det blir för personligt. 6,5'an kommer alltid upp, och lika självklart är att någon genast tycker att den är för klen - och sen börjar spekulerandet i den perfekta kalibern... Och att hitta svaret på Den frågan på detta forum är helt garanterat dömt att misslyckas. Här finns grabbar som haft vapen i många, många år och byter frenetiskt och är lika entusiastiskt säkra på att de hittat "rätt" varje gång de köpt en ny kaliber, för att efter en tid ha sålt vapnet... 6,5x55 är en bra allroundkaliber, få kalibrar kan mäta sig i allsidighet som den, och det är precis det du Inte vill ha när du blir lite mer varm i kläderna. Då börjar du titta efter den perfekta kalibern för just din jakt. Laddar du inte själv, så är 6,5x55 ett givet förstaval just för att du får fler skott på övningsbanan än alla andra kalibrar. Det är skäl nog att börja med 6,5x55. Vad beträffar rekylen, så har din personliga skjutstil, stocken och vikten på vapnet större betydelse än kalibern. Själv har jag fällt hare, katt, kråkfågel, vildsvin, räv, rådjur och älg med .375H&H Mag - det är inte kalibern utan användandet av den som gör den "allround". Nej, jag laddar inte själv. Och jag börjar mer och mer bli övertygad om att en 6,5x55:a är en bra nybörjarbössa som skulle passa mig bra. "Laddar du inte själv, så är 6,5x55 ett givet förstaval just för att du får fler skott på övningsbanan än alla andra kalibrar". Menar du att ammunitionen är billigare än till andra kalibrar eller vad menar du när du skriver detta?
Publicerat Maj 13, 200917 yr Nej, jag laddar inte själv. Och jag börjar mer och mer bli övertygad om att en 6,5x55:a är en bra nybörjarbössa som skulle passa mig bra. Menar du att ammunitionen är billigare än till andra kalibrar eller vad menar du när du skriver detta? 6,5ans ammunition är billigar. Det skiljer drygt en 100 lapp för en 50 ask Norma Jaktmatch mot te.x 308W eller 30-06. Men 6,5an är inte bara en nybörjar kaliber det är en bra kaliber för hela livet.
Publicerat Maj 13, 200917 yr 6,5ans ammunition är billigar. Det skiljer drygt en 100 lapp för en 50 ask Norma Jaktmatch mot te.x 308W eller 30-06. Men 6,5an är inte bara en nybörjar kaliber det är en bra kaliber för hela livet. Oh! Det visste inte jag. Jag står i valet och kvalet mellan 6,5 och 308 (ska inte köpa vapen än men jag gillar att planera lååångt i förväg vid dyra inköp), men om 6,5:ans ammunition är så mycket billigare så väger det helt klart över åt det hållet. Tack för informationen!
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare 6,5ans ammunition är billigar. Det skiljer drygt en 100 lapp för en 50 ask Norma Jaktmatch mot te.x 308W eller 30-06. Men 6,5an är inte bara en nybörjar kaliber det är en bra kaliber för hela livet. Säger som Kristin: Tack för informationen. Att ammunitionen är så mycket billigare än till t.ex. 308W väger helt klart över till 6,5:ans fördel. Är jaktammunitionen också billigare till 6,5x55 än 308 och 30-06 dito?
Publicerat Maj 13, 200917 yr Anton1, där är skillnaderna mindre, men å andra sidan räcker de två askar du köper i taget ganska länge, varför två kan du fråga dig, jo för att de med lite tur/eftertänksamhet vid köp från din sida kommer från samma batch och bör då skjuta lika i din framtida bössa. Test genomförd av en tidning jag inte längre minns, förmodligen Vapentidningen visade stora variationer, läs 10-15 cm i höjd och sida mellan batcher av ammo med ett par eller flera år imellan, det var Norma man testade och som fick bära hundhuvudet men det är nog inte fabrikatet som är det viktiga utan det faktum att det skiljer mellan batcher. Med de 40 skott som två askar Norma innehåller så klarar du dig både ett och kanske två år om du har normal svensk jakt, är den bättre än så är det bara att gratulera dig alt att du bjuder in mig. /Christian
Publicerat Maj 13, 200917 yr Säger som Kristin: Tack för informationen. Att ammunitionen är så mycket billigare än till t.ex. 308W väger helt klart över till 6,5:ans fördel. Är jaktammunitionen också billigare till 6,5x55 än 308 och 30-06 dito? Nej. Tittade på Vapex hemsida och fann att vulkan till 6,5an var lite dyrare än till 308 och 30-06 Men jaktammunitation gör man inte av med så många på ett år så det spelar ingen roll. Jag te.x sköt 2 råbockar i fjol plus några skott på inskjutningsbanan mot 2 askar jaktmatch. Så där spelar inte priset någon roll.
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare Anton1,där är skillnaderna mindre, men å andra sidan räcker de två askar du köper i taget ganska länge, varför två kan du fråga dig, jo för att de med lite tur/eftertänksamhet vid köp från din sida kommer från samma batch och bör då skjuta lika i din framtida bössa. Test genomförd av en tidning jag inte längre minns, förmodligen Vapentidningen visade stora variationer, läs 10-15 cm i höjd och sida mellan batcher av ammo med ett par eller flera år imellan, det var Norma man testade och som fick bära hundhuvudet men det är nog inte fabrikatet som är det viktiga utan det faktum att det skiljer mellan batcher. Med de 40 skott som två askar Norma innehåller så klarar du dig både ett och kanske två år om du har normal svensk jakt, är den bättre än så är det bara att gratulera dig alt att du bjuder in mig. /Christian Ursäkta mig om jag är lite efter men vad är en batch?
Publicerat Maj 13, 200917 yr Ursäkta mig om jag är lite efter men vad är en batch? Fabrikationsserie typ. Ammo tillverkad på olika datum kan beté sig marginellt olika. (tändhatt & krut kans skilja bl a) Man bör alltid, i mitt tycke, skjuta in ny ammunition av annan batch innan man jagar så man är 100%. Det brukar inte slå så mycket på 40 meter men på 150 kan det vara skillnaden mellan knall & fall och en rejäl skadeskjutning. Fast jag tycker det är så kul att skjuta vilket fall som helst så jag hittar på allehanda anledningar till att åka och skjuta ändå
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare Fabrikationsserie typ.Ammo tillverkad på olika datum kan beté sig marginellt olika. (tändhatt & krut kans skilja bl a) Man bör alltid, i mitt tycke, skjuta in ny ammunition av annan batch innan man jagar så man är 100%. Det brukar inte slå så mycket på 40 meter men på 150 kan det vara skillnaden mellan knall & fall och en rejäl skadeskjutning. Fast jag tycker det är så kul att skjuta vilket fall som helst så jag hittar på allehanda anledningar till att åka och skjuta ändå Okej, tack för svaret. Nu förstår jag vad en batch är.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Författare Med risk att jag inte håller mig till ämnet med detta... Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa ett vapen med kalibern 6,5x55. Därför har jag börjat leta och titta efter sådana bössor, och hittade bland annat en Tikka M65, i just denna kaliber, på blocket. Är det en bra bössa/modell?
Publicerat Maj 14, 200917 yr Med risk att jag inte håller mig till ämnet med detta... Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa ett vapen med kalibern 6,5x55. Därför har jag börjat leta och titta efter sådana bössor, och hittade bland annat en Tikka M65, i just denna kaliber, på blocket. Är det en bra bössa/modell? Mycket bra bössa i grunden, nu handlar frågan istället om skick och pris. /C
Publicerat Maj 14, 200917 yr Författare Mycket bra bössa i grunden, nu handlar frågan istället om skick och pris./C Priset ligger på 5350 kr och skicket är "bra bruksskick". http://www.blocket.se/jamtland/Tikka_M65_6...tm?ca=2&w=1
Publicerat Maj 14, 200917 yr Är det långt hemifrån? Kontrollera om det finns möjlighet till att provskjuta. beviset sitter i tavlan när det gäller skjutvapen. /Christian
Publicerat Maj 14, 200917 yr Författare Är det långt hemifrån?Kontrollera om det finns möjlighet till att provskjuta. beviset sitter i tavlan när det gäller skjutvapen. /Christian Nej, det är inte så långt hemifrån. Ville bara veta om det var en bra bössa innan jag eventuellt bestämmer mig för ett köp. Men jag ska kolla upp om det går att provskjuta. Bra tips!