Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber ska man välja?

Featured Replies

Publicerat

Du kan använda vilken bössjävel som helst med en kaliber som motsvarar klass 1.

Vilken du ska välja är ju upp till dig, vilken DU vill ha.

Dör älgen av en Husqvarna? JA!

Dör älgen av en Tikka JA!

Välj den som passar bäst, passar den inte spelar det ingen roll om det står Stiga eller Blaser på bössan.

• Svar 85
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Du kan använda vilken bössjävel som helst med en kaliber som motsvarar klass 1.

Vilken du ska välja är ju upp till dig, vilken DU vill ha.

Dör älgen av en Husqvarna? JA!

Dör älgen av en Tikka JA!

Välj den som passar bäst, passar den inte spelar det ingen roll om det står Stiga eller Blaser på bössan.

Ja, jag vet. Sorry, om jag formulerade mig lite fel... B) Jag ska testa Husqvarnan och se hur den går, sen får jag bestämma mig efter det.

Publicerat
Okej, tack. Jag får helt enkelt pröva vilket kikarsikte som passar mig och mina ögon bäst. ^_^

Det kommer att ta ett antal år och många timmar i skogen för att komma fram till det.... B) Den vägen har de flesta på detta forum gått..

En del velar och byter kikarsikte stup i kvarten (undertecknad... :rolleyes: ) Tror att jag haft hemma 4-5 olika sikten sista året och "testat" och det enda som är kvar är mitt Zeiss Varipoint 2,5-10x50. Kanske för att det är det optimala allroundsiktet... B):D

/Må

Publicerat
Zeiss Varipoint 2,5-10x50. Kanske för att det är det optimala allroundsiktet... :rolleyes:

Jupp det var Jim som sa det, en 2.5-10x50 är en Jack of all trades, och ett ruggigt smidigt sikte, i varje fall för mig som är van vid klumpigare saker.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Var och provsköt Husqvarnan idag, och när jag ska göra anläggning efter att jag siktat på träffområdet, så hamnar riktmedlet i kikarsiktet ovanför träffområdet om ni fattar vad jag menar. Vad är fel, behöver jag ett högre kindstöd? En längre kolv?

Bössan passade dock perfekt för farsan, som har kortare armar än mig, spelar armlängden någon roll?

Tacksam för hjälp.

Publicerat
  • Författare

Med risk för att vara tjatig...

Men ni som kan mycket om Husqvarna-modeller kanske kan avgöra vad detta är för modell. :D Är ju väldigt bra pris på den, så därför frågar jag om detta. ;)

http://www.blocket.se/vasternorrland/Husqv...tm?ca=2&w=3

Publicerat

Ett vettigt paket till ett vettigt pris.

Publicerat

Priset är bra, om vapnet och du fungerar ihop är detta säkert ett bra köp...

/Håkan H

Publicerat
Med risk för att vara tjatig...

Men ni som kan mycket om Husqvarna-modeller kanske kan avgöra vad detta är för modell. ;) Är ju väldigt bra pris på den, så därför frågar jag om detta. :D

http://www.blocket.se/vasternorrland/Husqv...tm?ca=2&w=3

Vågar inte säga säkert vaad det är för modell. Finns många som byggt om äldre modeller så att de liknar 1640.

Om det är bättre eller sämre än fabriksgjort beror nog på smeden...

Men kolla gärna denna länk och jämför.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=362837

MVH // Henrik

Publicerat

har själv en tikka 65 i 6,5X55 en helt underbar bössa som skjuter otroligt bra. kalibern är outstanding verkligen. du gör inte bort dig med en tikka 65 i 6,5

Publicerat
  • Författare
har själv en tikka 65 i 6,5X55 en helt underbar bössa som skjuter otroligt bra. kalibern är outstanding verkligen. du gör inte bort dig med en tikka 65 i 6,5

Har nu bokat en sådan bössa som du tipsade om! :huh: Såg riktigt fin ut, väldigt bra skick. Dock så påstår handlaren att det inte går att få tag i nya (extra) magasin till denna modell(Tikka M65), stämmer detta? Passar ett magasin från någon annan modell typ LSA 65?

Tacksam för svar.