Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber ska man välja?

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag valde själv .308w - dels med tanke på ett ev. kommande blförbud men oxå för att kulan är något större, bra utbud av ammunition och för att det finns vapen med kort låda vilket sparar vikt ;)

• Svar 85
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
hej,

jag valde själv .308w - dels med tanke på ett ev. kommande blförbud men oxå för att kulan är något större, bra utbud av ammunition och för att det finns vapen med kort låda vilket sparar vikt ;)

Blir det inte en kraftigare rekyl med en kort låda jämfört med en lång? Är det ett förslag att det ska bli blyförbud eller? Vet att den nuvarande regeringen sade nej till ett blyförbud.

Publicerat

hej,

inget snack om saken, 6,5 är en fin kaliber för svenska förhållanden även om den inte är i överkant på något sätt. fördelen om du köper begagnat är att dessa vapen enligt många handlare är väldigt "kalla" just nu vilket kan ge bra bössa för pengarna.

du vinner 3-4 hekto om du köper t.ex. en Sako 75 i .308w istället för 6,5 - skillnaden i rekyl pga. den lättare bössan tror jag inte du kommer att känna av :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Drar upp den här tråden igen... :D

Har nu tittat på tre vapen som verkar intressanta. :D Dessa är Tikka M65 6,5x55, Tikka LSA 65 och Husqvarna 1600 alla i samma kaliber. Vilken får man mest bössa för pengarna? Är det bra kvalité på dessa bössor? Vad skiljer Tikka M65 och LSA 65 åt? De ser ju likadana ut...

Tack på förhand.

Publicerat
Vilken får man mest bössa för pengarna? Är det bra kvalité på dessa bössor?

Tack på förhand.

först beror det på hurudan summa/skick bössorna är. mest nog summan :D.

Tikka M65 och LSA 65

alltså vad jag fattat men kan ha fel. men det är samma bössår. alltså ena är en tikka m-65 andra är en tikka m-65 LSA (light strong accurate) modell =).

men vet dock inte vad som skiljer sig mellan bössorna. säkert vikten och fin slipning =). nån annan kanske kan fylla på med mera kött =)

Publicerat
  • Författare
först beror det på hurudan summa/skick bössorna är. mest nog summan :D.

Tikka M65:an ligger på 5000 kr, i mycket bra skick och utan kikarsikte, LSA 65:an kostar 4000:- i fint skick, samt Husqvarna 1600 i ett bra skick, kostar 4900 kr inkl Pecar 3-7x35. Vilken bössa är mest prisvärd?

Publicerat
Tikka M65:an ligger på 5000 kr, i mycket bra skick och utan kikarsikte, LSA 65:an kostar 4000:- i fint skick, samt Husqvarna 1600 i ett bra skick, kostar 4900 kr inkl Pecar 3-7x35. Vilken bössa är mest prisvärd?

finne som jag är måste jag säga vilken som helst av tikkorna :D så klarar du dig nog bra =) sedan köper du ett ordentligt kikarsikte!.

Publicerat
  • Författare
finne som jag är måste jag säga vilken som helst av tikkorna :D så klarar du dig nog bra =) sedan köper du ett ordentligt kikarsikte!.

Självklart ska jag köpa ett ordentligt kikarsikte. :D Finns ju bra begagnade att köpa för relativt bra priser, typ Leupold, Bushnell, m.fl.

Publicerat

TIKKA självklart.. Har själv en 1640 (1600) fast i cal. 220Swift. Det trycke du får på den bössan är inte i samma division som ett Tikka orginaltrycke och det är betydligt lättare att skjuta bra med ett bra trycke än ett svampigt gammalt HVA trycke. Så köper du 1600an kommer du till slut att köpa nytt trycke som går på kanske 1500 spänn eller så. Dom kan iofs justeras bättre av en vapensmed men aldrig lika bra som Tikkas trycken. Sen får du ju löstagbart magasin, modernare bössa med betydligt bättre slutstycksgång i tikkan.

Vi har M65 i klubben som låne/hyr bössa på älgbanan så jag har provskjutit den ena. Sköt först med min 9,3a å sen med M65 i 6,5. Funderade över varför det inte small.. Men det hade det ju gjort :lol::D Rekylen behöver du INTE vara rädd för i alla fall.

Kanske skulle tillägga att jag precis fått hem min 6,5 pipa till Blasern. Inge fel på den kalibern även om jag inte gillar den på älg. Onödigt med köttförstöring för så klen kaliber.

Publicerat
  • Författare
TIKKA självklart.. Har själv en 1640 (1600) fast i cal. 220Swift. Det trycke du får på den bössan är inte i samma division som ett Tikka orginaltrycke och det är betydligt lättare att skjuta bra med ett bra trycke än ett svampigt gammalt HVA trycke. Så köper du 1600an kommer du till slut att köpa nytt trycke som går på kanske 1500 spänn eller så. Dom kan iofs justeras bättre av en vapensmed men aldrig lika bra som Tikkas trycken. Sen får du ju löstagbart magasin, modernare bössa med betydligt bättre slutstycksgång i tikkan.

Vi har M65 i klubben som låne/hyr bössa på älgbanan så jag har provskjutit den ena. Sköt först med min 9,3a å sen med M65 i 6,5. Funderade över varför det inte small.. Men det hade det ju gjort :P;) Rekylen behöver du INTE vara rädd för i alla fall.

Kanske skulle tillägga att jag precis fått hem min 6,5 pipa till Blasern. Inge fel på den kalibern även om jag inte gillar den på älg. Onödigt med köttförstöring för så klen kaliber.

Tack för upplysningen! :D Låter bra det. ;) Jag ska nog satsa på en Tikka. :) Är det så att alla Tikka har löstagbart magasin eller är det bara LSA 65 och M65 som har det?

Sen det här med köttförstöring. Sitter skottet där det ska, så blir det ju inte så mycket köttförstöring. ;)

Publicerat

6,5:an kan grisa till det rätt ordentligt med en blöt kula. Faktum är att jag tycker att min 338:a med bondad kula slår sönder mindre..Trycket på 1600 är klart sämre än på Tikkorna men det är ett bra "paket" med Pecar-siktet..Kläm och provskjut helst bössorna innan och ta den som passar dig bäst. Oavsett om du väljer en HVA eller Tikka så får du en bra bössa som räcker din livstid ut om du vårdar den. Vill minnas att både M65 och LSA65 har samma löstagbara 5-skotts kryssmagasin för övrigt..

Publicerat
Jag har tänkt köpa min första bössa och jag undrar vilken kaliber som är lämplig om man ska jaga mest älg, men kanske också något rådjur och fågel. Har funderat på en 6,5x55 på grund av att det verkar vara en bra "allround"-kaliber och att det finns relativt billig ammunition till den kalibern. Vad tycker ni, vilken kaliber bör jag välja? Något/några fabrikat som är bättre än andra?

PS. Är ny här på forumet och det finns säkert liknande trådar om detta, men jag hoppas att det är okej att jag skapade denna tråd. DS.

Om regeringen får spunk igen och tar fram blyförbudet som det dillades om sitter du dåligt till med 6,5:an

Borde vara smart att köpa 308, inte asdyrt att skjuta med heller...

Publicerat
  • Författare
Om regeringen får spunk igen och tar fram blyförbudet som det dillades om sitter du dåligt till med 6,5:an

Borde vara smart att köpa 308, inte asdyrt att skjuta med heller...

Okej. Men det känns inte som om att det är aktuellt med ett blyförbud, men jag vet inte hur regeringen tänker.. :lol: Jag kan ha fel... Låter bra det där med löstagbara kryssmagasin, jag vill nog gärna ha en bössa med ett sådant. :huh: Men det är inte ett måste. Kan lika gärna bli typ en Hva, men jag ska nog känna och provskjuta bössorna före jag bestämmer mig, precis som du föreslog doenitz. ;)

Publicerat

Som jag föreslog på ett annat forum så är den bästa lösningen att komplettera med en billig 8X57JS eller 9,3X57 med Aimpoint till den renodlade älgjakten och ha en 6,5:a till bana, rådjur, räv och fågel och reserv klass 1:a..En Hva 640 i 8X57JS i bra skick går att hitta för under 1500 tex..Väljer man att använda Aimpoint går det också utmärkt att ha kvar den förträffliga gamla flaggsäkringen..

Publicerat
  • Författare
Som jag föreslog på ett annat forum så är den bästa lösningen att komplettera med en billig 8X57JS eller 9,3X57 med Aimpoint till den renodlade älgjakten och ha en 6,5:a till bana, rådjur, räv och fågel och reserv klass 1:a..En Hva 640 i 8X57JS i bra skick går att hitta för under 1500 tex..Väljer man att använda Aimpoint går det också utmärkt att ha kvar den förträffliga gamla flaggsäkringen..

Du menar alltså att Aimpoint är det bästa siktet för älgjakt? Jag kan inte så mycket om dem...

Publicerat

Korta håll på rörligt vilt i dagsljus så är Aimpoint ett bra alternativ..Dock är det individuellt hur ens ögon uppfattar punkten. För vissa passar ett lågförstorande kikarsikte bättre.. Meoptas lågförstorande modeller med K-dot riktmedel brukar få riktigt bra kritik. Leupolds VX-II 2-7X33 är också ett bra älgjaktssikte, dock inget för vakjakten. Fördelen med ett Aimpoint är också i montaget då flaggan går fri på tex en gammal Hva 640..

Publicerat
  • Författare
Korta håll på rörligt vilt i dagsljus så är Aimpoint ett bra alternativ..Dock är det individuellt hur ens ögon uppfattar punkten. För vissa passar ett långförstorande kikarsikte bättre.. Meoptas lågförstorande modeller med K-dot riktmedel brukar få riktigt bra kritik. Leupolds VX-II 2-7X33 är också ett bra älgjaktssikte, dock inget för vakjakten. Fördelen med ett Aimpoint är också i montaget då flaggan går fri på tex en gammal Hva 640..

Okej, tack. Jag får helt enkelt pröva vilket kikarsikte som passar mig och mina ögon bäst. ^_^

Publicerat

Ett gammalt 2,5ggr sikte med grova riktmedel och 20mm glugg brukar man kunna få riktigt billigt. Tittade på ett Helia med ståltub och kristallklar optik för en tusenlapp för ett tag sedan. Funkar kanon till älgjakt.

Publicerat
  • Författare
Ett gammalt 2,5ggr sikte med grova riktmedel och 20mm glugg brukar man kunna få riktigt billigt. Tittade på ett Helia med ståltub och kristallklar optik för en tusenlapp för ett tag sedan. Funkar kanon till älgjakt.

Ok, var finner man ett sådant enklast? Blocket? ^_^

Publicerat

Blocket, Tradera och inte minst tyska eGun..Går att göra fynd nere på kontinenten. Köpte själv ett 10 år gammalt Karl Kaps 6X36 med tyska ettan i skapligt skick för 700 pix för ett år sedan..

Publicerat
  • Författare
Blocket, Tradera och inte minst tyska eGun..Går att göra fynd nere på kontinenten. Köpte själv ett 10 år gammalt Karl Kaps 6X36 med tyska ettan i skapligt skick för 700 pix för ett år sedan..

Tack, jag ska kolla där. <_<

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu lånat hem en Husqvarna 1600 6,5x55 över helgen för provskjutning. Vet inte om det är en bra bössa, men den ser ut att vara i bra skick. De Tikkorna jag tittat på på internet, fanns tydligen inte kvar enligt handlaren... :) Sen så ringde jag till en annan handlare som har en Tikka M65 6,5x55 Battue inkl kikarsikte för 3900 kr. Vad menas med Battue? :lol: Vill egentligen ha en Tikka, så ev. blir det att åka och titta på denna. Visst måste Tikkan vara prisvärdast då den kostar 3900 kr mot Husqvarnans 4900 kr?

Publicerat

Battue brukar innebära relativt kort bössor med kvartspång designade för snabba skott vid drevjakt..Vad som är mest prisvärt beror ju också på vad för optik som ingår. Rent tekniskt så har Tikka M65 framförallt bättre trycke än 1600:an och en stock som är lämpligare för kikarsikte.

Publicerat
  • Författare
Battue brukar innebära relativt kort bössor med kvartspång designade för snabba skott vid drevjakt..Vad som är mest prisvärt beror ju också på vad för optik som ingår. Rent tekniskt så har Tikka M65 framförallt bättre trycke än 1600:an och en stock som är lämpligare för kikarsikte.

Till Tikkan vet jag inte vilken kikare som ingår, till 1600:an ingår en Pecar 3-7x35 (förmodligen fabriksmonterad). Låter som att man ska satsa på en Tikka M65 med andra ord istället för 1600:an... Men 1600:an är väl också en bra bössa som passar till älgjakt?

Publicerat
  • Författare

Vilken skulle ni föredra, Hva 1600 kontra Tikka M65 Battue till älgjakt? B) Går en Battue-modell bra att använda till det?