Publicerat Maj 12, 200916 yr Vilka sikten är bra till älgjakt och vilka ska man akta sig för? Har tittat på ett Burris Fullfield 2, är det något att ha?
Publicerat Maj 12, 200916 yr Stod och höll i ett Swarovski Habicht 1.5-6x42 för en timme sen, kanske 3-5 år gammalt. Riktmedel 4. 6000:- Riktigt fint och grymmare sikte för dom pengarna får du leta efter.
Publicerat Maj 12, 200916 yr Författare Stod och höll i ett Swarovski Habicht 1.5-6x42 för en timme sen, kanske 3-5 år gammalt. Riktmedel 4. 6000:-Riktigt fint och grymmare sikte för dom pengarna får du leta efter. Okej, var kan man köpa ett sådant? Tips på någon bra hemsida?
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare Har kollat runt lite på internet efter olika kikarsikten. Det finns ju en mängd olika märken, några som man inte ska köpa? Har bland annat kollat på ett Tasco sikte av serien Worldclass, många säger att den serien/det märket är skit, är det så?
Publicerat Maj 13, 200916 yr Har kollat runt lite på internet efter olika kikarsikten. Det finns ju en mängd olika märken, några som man inte ska köpa? Har bland annat kollat på ett Tasco sikte av serien Worldclass, många säger att den serien/det märket är skit, är det så? ja om det inte står made in japan på den men det var länge sedan dom gjordes där. jag gillar leupold bäst i mellan prisklassen, inte vassaste skärpan men vassaste garantin och mycket förlåtande och lätt att jaga med. ofta stort synfält och det gillar jag på jakt.
Publicerat Maj 13, 200916 yr Författare ja om det inte står made in japan på den men det var länge sedan dom gjordes där.jag gillar leupold bäst i mellan prisklassen, inte vassaste skärpan men vassaste garantin och mycket förlåtande och lätt att jaga med. ofta stort synfält och det gillar jag på jakt. Vilken är mellanprisklassen som du syftar på? Menar du begagnade eller nya?
Publicerat Maj 13, 200916 yr Vilken är mellanprisklassen som du syftar på? Menar du begagnade eller nya? jag menar både beggat och nytt.
Publicerat Maj 13, 200916 yr undvik billiga "kina" sikten som: jahti jakt,oxo,ritz,mm... men visst du kan ha tur att ett sikte under 2000kr håller å funkar.. men hipsvips ramlar korset ner... det är ju lite, man får de man betalar för.. men man behöver inte alls de dyraste för att jaga älg i dagsljus... men kolla på leupold..vx1-vx2...bushnell elite 3200-4200..zeiss Conquest 1,8-5,5x38 för 4895kr på pn-jakt nikon monarch,Fieldmaster... det finns en hel del att välja på...lycka till...
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare undvik billiga "kina" sikten som: jahti jakt,oxo,ritz,mm... men visst du kan ha tur att ett sikte under 2000kr håller å funkar..men hipsvips ramlar korset ner... det är ju lite, man får de man betalar för.. men man behöver inte alls de dyraste för att jaga älg i dagsljus... men kolla på leupold..vx1-vx2...bushnell elite 3200-4200..zeiss Conquest 1,8-5,5x38 för 4895kr på pn-jakt nikon monarch,Fieldmaster... det finns en hel del att välja på...lycka till... Okej, tack för tipset. Någon speciell förstoring man bör ha, typ 3-9x40 borde väl vara bra?
Publicerat Maj 14, 200916 yr Burris fullfield 2 som du nämner i första inlägget har fått bra kritik och verkar vara ett bra kikarsikte till bra pris. Har dock inte testat så det är bara vad jag läst mig till . Däremot kan jag rekommendera bushnell elite 4200-serien och även 3200-serien. Ett 4200 3-9x40 går lös på ca $300 inkl frakt, exkl moms & tull.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Okej, tack för tipset. Någon speciell förstoring man bör ha, typ 3-9x40 borde väl vara bra? Jag skulle föreslå 2-7. För det är inte så ofta man skjuter på så långa håll. Jag har skjutit fler älgar på ett avstånd under 10 meter än över 100 meter. Och jag har för mig att det var någon undersökning som visade att dom flesta älgarna sköts på mindre än 60 meter. Men varför inte ett rödpunktsikte, det är väldigt trevligt om man sitter "inne" i skogen.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Okej, tack för tipset. Någon speciell förstoring man bör ha, typ 3-9x40 borde väl vara bra? En älg är ett stort djur, alla växlar från 1,1-4 över 1,5-6, 2,5-10 och 3-9 samt även en 3-12 bör fungera väl till älgjakt, själv har jag lite olika varianter beroende på vapnet och vad jag tycker är bra, du kommer inte att hamna fel annat än mot din egen smak/tycke om du väljer bland dessa, en leupold VxI tom II serien är bra, om du har lust och ork att leta lite är de äldre Ziess/S&B/Swarowski värda att satsa på, diskursen är genomarbetad om detta med val av optik men välj/sätt ditt maxpris och så kommer vi/ eller i varje fall jag att bistå dig med råd och tankar, det jag anser vara viktigast är att du håller dig borta från sådan optik som inte har en toppen garanti eller som är erkänt bra, ofta sammanfaller dessa saker. De råd som andra har meddelat ovan behöver egentligen inte kompletteras mer. /Christian
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare En älg är ett stort djur, alla växlar från 1,1-4 över 1,5-6, 2,5-10 och 3-9 samt även en 3-12 bör fungera väl till älgjakt,själv har jag lite olika varianter beroende på vapnet och vad jag tycker är bra, du kommer inte att hamna fel annat än mot din egen smak/tycke om du väljer bland dessa, en leupold VxI tom II serien är bra, om du har lust och ork att leta lite är de äldre Ziess/S&B/Swarowski värda att satsa på, diskursen är genomarbetad om detta med val av optik men välj/sätt ditt maxpris och så kommer vi/ eller i varje fall jag att bistå dig med råd och tankar, det jag anser vara viktigast är att du håller dig borta från sådan optik som inte har en toppen garanti eller som är erkänt bra, ofta sammanfaller dessa saker. De råd som andra har meddelat ovan behöver egentligen inte kompletteras mer. /Christian Okej, jag skulle kunna tänka mig att köpa ett kikarsikte för max 5000 kr. Men det får gärna vara begagnat också, bara det är bra kvalitet och garanti.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare Skulle till exempel det här siktet kunna vara något eller är det bara skrot? Är duplex ett bra riktmedel? http://www.handladigitalt.se/leupold-39x40...ikte-p-777.html
Publicerat Maj 14, 200916 yr Det är absolut inget fel på det siktet, kommer att fungera bra till nästan all jakt som du kommer att vilja/kunna förta. Köper du nytt har du bra garantier, det kan vara en bra sak. för 5 000 kr kan du dock få lite "mer" om du går på beg marknaden, om du vill det. /C
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare Det är absolut inget fel på det siktet, kommer att fungera bra till nästan all jakt som du kommer att vilja/kunna förta. Köper du nytt har du bra garantier, det kan vara en bra sak. för 5 000 kr kan du dock få lite "mer" om du går på beg marknaden, om du vill det. /C Gäller inte garantin om man köper ett begagnat sikte, typ Leupold?
Publicerat Maj 14, 200916 yr En annan fråga att fundera på är vilken typ av riktmedel man vill ha. Iof kanske det är svårt att som nybörjare att va på det klara vilket riktmedel man gillar. Själv har jag svårt för hårkors (som jag tycker försvinner i en jaktsituation (stress?!?!)) i alla varianter och trivs bättre med grova stolpar (rm 1, 2, 11) eller belyst punkt. Denna tråd gäller sikte för älgjakt, och då är inte "ljuset" en parameter för val av riktmedel som det kan vara för andra jaktformer. /Må
Publicerat Maj 14, 200916 yr Gäller inte garantin om man köper ett begagnat sikte, typ Leupold? jo den gäller 30 år eller i vissa fall mer oavsett om man är första ägaren eller inte. tror det bara är IOR som har bara garanti till första ägaren.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare En annan fråga att fundera på är vilken typ av riktmedel man vill ha. Iof kanske det är svårt att som nybörjare att va på det klara vilket riktmedel man gillar.Själv har jag svårt för hårkors (som jag tycker försvinner i en jaktsituation (stress?!?!)) i alla varianter och trivs bättre med grova stolpar (rm 1, 2, 11) eller belyst punkt. Denna tråd gäller sikte för älgjakt, och då är inte "ljuset" en parameter för val av riktmedel som det kan vara för andra jaktformer. /Må Ja, vilket riktmedel passar bra till älgjakt? Duplex?
Publicerat Maj 14, 200916 yr Ja, vilket riktmedel passar bra till älgjakt? Duplex? jag tycker k-dot funkar så jäkla bra men av dom vanligare får man väl säga att den gamla goda tyska ettan är mycket bra för ren älgjakt. men vad tusan träffområdet är ju ganska stort så det är inte hela världen vad man än väljer.
Publicerat Maj 14, 200916 yr Författare jag tycker k-dot funkar så jäkla bra men av dom vanligare får man väl säga att den gamla goda tyska ettan är mycket bra för ren älgjakt.men vad tusan träffområdet är ju ganska stort så det är inte hela världen vad man än väljer. Okej, hur ser tyska ettan ut? Är det någon av dessa(se länk)? http://www.pjs-jakt.se/bilder/riktmedel%20pecar.jpg
Publicerat Maj 15, 200916 yr hej, torsbohandels brukar ha bra med sikten hemma och vettiga priser, annars är Blocket.se ett bra tips. 1: an eller 4: an är i mina ögon bra riktmedel, Leupolds duplex kan framstå som lite tunnt tycker jag. för 5000 kr. får du en 1,5-6x42 från t.ex. Helia eller kanske Zeizz i bra skick, ett kanonköp i mina ögon! om du kollar på www.zeizz.se och sedan letar dig vidare till kikarsikten så har de bilder på alla riktmedel.
Publicerat Maj 15, 200916 yr Författare hej,torsbohandels brukar ha bra med sikten hemma och vettiga priser, annars är Blocket.se ett bra tips. 1: an eller 4: an är i mina ögon bra riktmedel, Leupolds duplex kan framstå som lite tunnt tycker jag. för 5000 kr. får du en 1,5-6x42 från t.ex. Helia eller kanske Zeizz i bra skick, ett kanonköp i mina ögon! om du kollar på www.zeizz.se och sedan letar dig vidare till kikarsikten så har de bilder på alla riktmedel. Finns väl bra Leupold för de pengarna också? Har Zeiss samma garantier som Leupold?