Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare hej,torsbohandels brukar ha bra med sikten hemma och vettiga priser, annars är Blocket.se ett bra tips. 1: an eller 4: an är i mina ögon bra riktmedel, Leupolds duplex kan framstå som lite tunnt tycker jag. för 5000 kr. får du en 1,5-6x42 från t.ex. Helia eller kanske Zeizz i bra skick, ett kanonköp i mina ögon! om du kollar på www.zeizz.se och sedan letar dig vidare till kikarsikten så har de bilder på alla riktmedel. Ett kikarsikte från Zeiss med den där dimensionen och förstoringarna är belysta. Känns som lite överkurs om man ska ha det till mestadels älgjakt...
Publicerat Maj 15, 200917 yr Ett kikarsikte från Zeiss med den där dimensionen och förstoringarna är belysta. Känns som lite överkurs om man ska ha det till mestadels älgjakt... Tycker jag med Efter att läst dina 2 trådar så tycker jag att du ska köpa en 6,5an (som vi kom överens om ) och sätta på en beg/ny Leupold 3-9*40 så har du det en fin början på din jägarkarriär. Sen är det bara och jobba och spara till en större vapengarderob senare. För du kommer också in i köpstadiet och vill ha mera du med Då ska vi komma med mera råd om du vill, det finns lika många råd som medlemar ungefär men det viktigaste är ju att dom passar din jakt och plånbok.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare Tycker jag med Efter att läst dina 2 trådar så tycker jag att du ska köpa en 6,5an (som vi kom överens om ) och sätta på en beg/ny Leupold 3-9*40 så har du det en fin början på din jägarkarriär. Sen är det bara och jobba och spara till en större vapengarderob senare. För du kommer också in i köpstadiet och vill ha mera du med Då ska vi komma med mera råd om du vill, det finns lika många råd som medlemar ungefär men det viktigaste är ju att dom passar din jakt och plånbok. Okej, tack för tipset. Blir nog att satsa på en 6,5:a och ett Leupold kikarsikte. Ska man välja Leupold VX-I eller VX-II? Det kanske inte spelar så stor roll eller?
Publicerat Maj 15, 200917 yr Okej, tack för tipset. Blir nog att satsa på en 6,5:a och ett Leupold kikarsikte. Ska man välja Leupold VX-I eller VX-II? Det kanske inte spelar så stor roll eller? VX-II är ju dyrare och borde vara bättre Men hur mycket bättre under en vanlig jaktdag det vet jag inte.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare VX-II är ju dyrare och borde vara bättre Men hur mycket bättre under en vanlig jaktdag det vet jag inte. Okej. Ett Pecarsikte är väl inget att ha? Typ det som sitter på denna bössa: http://www.blocket.se/kalmar/Husqvarna_160...tm?ca=2&w=1
Publicerat Maj 15, 200917 yr Okej, tack för tipset. Blir nog att satsa på en 6,5:a och ett Leupold kikarsikte. Ska man välja Leupold VX-I eller VX-II? Det kanske inte spelar så stor roll eller? VXII är markant bättre i optiken. VXI är budget och det märks.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare VXII är markant bättre i optiken. VXI är budget och det märks. Okej, det låter suveränt. Visst bör det fungera bra till älgjakt?
Publicerat Maj 15, 200917 yr Nu pratar ni ju mycket om kickarsikten med förstoring, men annars duger ju aimpoint till all älgjakt som bedrivs inom normala avstånd. Fast visst är förstoring bra att ha om man ska kolla antalet taggar innan skott, annars är rödpunkten allt du behöver ! plus att du kan skjuta med bägge ögonen öppna vilket ger bra mycket bättre "vidvinkel" och vad jag tycker mindre risk att skjuta i ett träd i trånga pass.. men det är ju bara jag.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Okej. Ett Pecarsikte är väl inget att ha? Typ det som sitter på denna bössa:http://www.blocket.se/kalmar/Husqvarna_160...tm?ca=2&w=1 pecar är ett tyskt kvalitets sikte så det är okej.
Publicerat Maj 15, 200917 yr Nu pratar ni ju mycket om kickarsikten med förstoring, men annars duger ju aimpoint till all älgjakt som bedrivs inom normala avstånd. Fast visst är förstoring bra att ha om man ska kolla antalet taggar innan skott, annars är rödpunkten allt du behöver ! plus att du kan skjuta med bägge ögonen öppna vilket ger bra mycket bättre "vidvinkel" och vad jag tycker mindre risk att skjuta i ett träd i trånga pass.. men det är ju bara jag. vadå? skulle det inte gå att skjuta med bägge ögona öppen med kikare? går utmärkt å skjuta med bägge ögona öppna med kikare. skjuter alltid med bägge ögona öppen för att ha koll på hunden etc.. tycker det är något alla borde lära sig från början så mycket enklare och se vart hund och eventuellt andra djur tar vägen.nu vet jag att det är omöjligt för vissa att göra det pga vilket öga som är dominant osv..
Publicerat Maj 15, 200917 yr Här har du en fin kikare för pengarna.... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18358
Publicerat Maj 16, 200917 yr Till renodlad älgjakt hade jag satsat på en begagnad Leupold VX-II 2-7X33 tack vare den robusta, lätta och kompakta konstruktionen, förträffliga garantin och att man täcker in avstånd från korthåll till 150 meter lätt med förstoringen.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare vadå? skulle det inte gå att skjuta med bägge ögona öppen med kikare? går utmärkt å skjuta med bägge ögona öppna med kikare. skjuter alltid med bägge ögona öppen för att ha koll på hunden etc.. tycker det är något alla borde lära sig från början så mycket enklare och se vart hund och eventuellt andra djur tar vägen.nu vet jag att det är omöjligt för vissa att göra det pga vilket öga som är dominant osv.. Tror att jag har ett vänsterdominerande öga, är dock inte säker... Kanske lite off topic men...
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare Här har du en fin kikare för pengarna....http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18358 Finns den kvar? Fanns ju tydligen någon spekulant tidigare...
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare Ber om ursäkt för att jag har så många frågor och kanske verkar lite jobbig och dryg... Har hittat ett begagnat Shirestone 3-10x44 för 1700 kr i väldigt bra skick. Har läst att Shirestone inte är värt sitt höga pris, stämmer det? Är det ett bra sikte?
Publicerat Maj 16, 200917 yr Tror att jag har ett vänsterdominerande öga, är dock inte säker... Kanske lite off topic men... enkelt att ta reda på. kolla med båda ögonen och sikta med fingret på tex en lysknapp sedan blundar du med höger öga,flyttar sig fingret från lysknappen är höger öga dominant osv
Publicerat Maj 16, 200917 yr Ber om ursäkt för att jag har så många frågor och kanske verkar lite jobbig och dryg... Har hittat ett begagnat Shirestone 3-10x44 för 1700 kr i väldigt bra skick. Har läst att Shirestone inte är värt sitt höga pris, stämmer det? Är det ett bra sikte? Skulle mycket hellre lägga en femhundring till och få ett Leupold VXII. Är utan tvekan värt det.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare enkelt att ta reda på. kolla med båda ögonen och sikta med fingret på tex en lysknapp sedan blundar du med höger öga,flyttar sig fingret från lysknappen är höger öga dominant osv När jag blundar med det högra ögat så flyttar sig fingret. Då har jag alltså ett högerdominerande öga. Jag som trott att det är tvärtom, att det ögat som fingret inte flyttar sig när man stänger det, att det är det dominerande av de två. Är det det dominerande ögat man ska ha stängt när man kollar i ett kikarsikte?
Publicerat Maj 16, 200917 yr När jag blundar med det högra ögat så flyttar sig fingret. Då har jag alltså ett högerdominerande öga. Jag som trott att det är tvärtom, att det ögat som fingret inte flyttar sig när man stänger det, att det är det dominerande av de två. Är det det dominerande ögat man ska ha stängt när man kollar i ett kikarsikte? om du är höger skytt och har ett höger dominerande öga behöver du inte blunda utan det går bra att skjuta med båda ögonen öppen men skjuter du ifrån vänster och har höger dominant öga bör du blunda med höger öga annars blir det nån sorts brytningsfel typ,kan inte förklara exakt men det blir i allafall knas..
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare om du är höger skytt och har ett höger dominerande öga behöver du inte blunda utan det går bra att skjuta med båda ögonen öppen men skjuter du ifrån vänster och har höger dominant öga bör du blunda med höger öga annars blir det nån sorts brytningsfel typ,kan inte förklara exakt men det blir i allafall knas.. Jag är högerskytt, då kan jag alltså skjuta med båda ögonen öppna.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare Skulle mycket hellre lägga en femhundring till och få ett Leupold VXII. Är utan tvekan värt det. Finns det begagnade Leupold VX-II för 2200 kr? Jag har inte hittat några...
Publicerat Maj 16, 200917 yr Finns det begagnade Leupold VX-II för 2200 kr? Jag har inte hittat några... vari-x II har jag sålt för dom pengarna iaf.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare vari-x II har jag sålt för dom pengarna iaf. Okej. Är det någon skillnad på Vari X-II och VX-II? Vilket är bättre?
Publicerat Maj 16, 200917 yr Okej. Är det någon skillnad på Vari X-II och VX-II? Vilket är bättre? dom är ganska likvärdiga speciellt om det är en vari-x scandinavia (kan ej stava) men coatingen ska vara bättre på vx-II och den har klick på justeringen. jag tycker en vx-II och en vari-x II scandinavia är väldigt lika i optiken iaf.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Sorry, det var vari XII jag menade. Förkortade lite av misstag... Dessa finns dock gott om att få tag i under 2500:-.