Publicerat Maj 16, 200917 yr jag kan även hälla med defransson om nyttan att lägga på några spänn och köpa en II i stället för I. dom är mycket bättre för pengen.
Publicerat Maj 16, 200917 yr Författare jag kan även hälla med defransson om nyttan att lägga på några spänn och köpa en II i stället för I.dom är mycket bättre för pengen. Okej, tack för infon. Om jag köper ett Leupold kikarsikte, så ska jag helt klart satsa på ett ur VX-II serien.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare Med risk för att låta tjatig... Har tittat på en bössa med ett Classic 3-9x40 kikarsikte, är Classic ett bra sikte, eller bara skrot? Har letat runt på internet, men inte funnit någon bra information om siktet.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Med risk för att låta tjatig... Har tittat på en bössa med ett Classic 3-9x40 kikarsikte, är Classic ett bra sikte, eller bara skrot? Har letat runt på internet, men inte funnit någon bra information om siktet. jag har aldrig kollat i ett classic kikarsikte men namnet ger mig rysningar. chansen är väl stor att det är något som vapentillverkaren satt sitt namn på som typ ett husqvarna sikte och med tanke på classics bössor så lär det inte vara top of the line.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare jag har aldrig kollat i ett classic kikarsikte men namnet ger mig rysningar. chansen är väl stor att det är något som vapentillverkaren satt sitt namn på som typ ett husqvarna sikte och med tanke på classics bössor så lär det inte vara top of the line. Okej, tack för infon. Lät ju inget vidare direkt. Siktet sitter på en ombyggd Carl Gustaf 96. Går ju att köpa bössan, men byta kikarsikte eftersom fästen sitter monterade.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Det finns en uppsjö med dynga för lockande priser. Bestäm vilken förstoring du vill ha, ta reda på de fabrikat som tillverkar dessa. Sen är det bara leta, leta leta, leta... Vad som är bra pris märks ganska snart, de är sålda redan när du ringer och nästa gång kanske du är först.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Ber om ursäkt för att jag har så många frågor och kanske verkar lite jobbig och dryg... Har hittat ett begagnat Shirestone 3-10x44 för 1700 kr i väldigt bra skick. Har läst att Shirestone inte är värt sitt höga pris, stämmer det? Är det ett bra sikte? Anton, inga Shirestone i världen är värda pengar att betala, du kan hitta så mycket bättre för 1700 kr och för 4 000 pix får du denna http://www.blocket.se/stockholm/Leupold_V_...m?ca=11&w=3 det är bara att slå till. http://www.blocket.se/ostergotland/Kikarsi...m?ca=11&w=3 tok fint sikte det finns fler, bara att leta. En Shirestone kommer inte att vara stabil genom växeln och har ungeför samma mörkeregenskaper som en toarulle, det finns undantags exemplar men detta är det gemena resultatet. Köp en 2-7x35 leupold VXI ny för 500 kr mer än vad du avser att lägga på skräpet och ha ett sikte som är SKOTTFAST. lycka till. /Christian
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare Anton, inga Shirestone i världen är värda pengar att betala, du kan hitta så mycket bättre för 1700 kr och för 4 000 pix får du dennahttp://www.blocket.se/stockholm/Leupold_V_...m?ca=11&w=3 det är bara att slå till. http://www.blocket.se/ostergotland/Kikarsi...m?ca=11&w=3 tok fint sikte det finns fler, bara att leta. En Shirestone kommer inte att vara stabil genom växeln och har ungeför samma mörkeregenskaper som en toarulle, det finns undantags exemplar men detta är det gemena resultatet. Köp en 2-7x35 leupold VXI ny för 500 kr mer än vad du avser att lägga på skräpet och ha ett sikte som är SKOTTFAST. lycka till. /Christian Tack, då vet jag. Ett VX-II är bättre än ett VX-I, av vad jag läst iaf. Men båda är nog bra sikten.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare Det finns en uppsjö med dynga för lockande priser. Bestäm vilken förstoring du vill ha, ta reda på de fabrikat som tillverkar dessa. Sen är det bara leta, leta leta, leta... Vad som är bra pris märks ganska snart, de är sålda redan när du ringer och nästa gång kanske du är först. Okej, tack för upplysningen. Funderar på detta sikte, eller något liknande med förstoringen 3-9x40: http://www.handladigitalt.se/leupold-39x40...lver-p-746.html
Publicerat Maj 19, 200917 yr Okej, tack för upplysningen. Funderar på detta sikte, eller något liknande med förstoringen 3-9x40:http://www.handladigitalt.se/leupold-39x40...lver-p-746.html då har du ett här. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=80373
Publicerat Maj 19, 200917 yr Far har Pecar på båda sina studsare, mycket trevliga kikare med utmärkt skärpa och riktigt bra ljusinsläppp. Det skall vara stora fel på kikaren för att den inte skall vara värd 1800kr. Tror nypriset på en sådan går på dryga 10 000. Nu blev ju en annan lite sugen också
Publicerat Maj 19, 200917 yr Annars finns ju det här: http://www.blocket.se/stockholm/Leupold_3_...m?ca=10&w=3 Har ju snackats mycket gott om Leupold vari X-II i den här tråden och detta var ju billigt!
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Finns säkert en del andra trådar om detta, men är Tasco-sikten något att ha? De har ju trots allt livstids garanti. Har tittat på ett Tasco Target & Varmint 6-24x40: http://www.handladigitalt.se/tasco-624x40-...kte-p-2243.html
Publicerat Maj 26, 200917 yr Finns säkert en del andra trådar om detta, men är Tasco-sikten något att ha? De har ju trots allt livstids garanti. Har tittat på ett Tasco Target & Varmint 6-24x40:http://www.handladigitalt.se/tasco-624x40-...kte-p-2243.html nej av dom fem jag ägt har bara ett funkat bra. du har ju fått bra tips för tusan.
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare nej av dom fem jag ägt har bara ett funkat bra.du har ju fått bra tips för tusan. Ja, jag såg bara detta och undrade om det var bra eller inte. Nu vet jag att jag inte bör satsa på ett sådant. Blir nog något av de tips jag fått tidigare.
Publicerat Maj 26, 200917 yr Ja, jag såg bara detta och undrade om det var bra eller inte. Nu vet jag att jag inte bör satsa på ett sådant. Blir nog något av de tips jag fått tidigare. Anton, tänker inte vara elak eller ogin men under älgjakt är 99,999% av tiden spenderad med att göra andra saker än att skjuta på älgar, du kommer att vandra i skogen, trilla i skogen, bada, vada, klättra osv, bössan/siktet kommer att stötas i olika saker, träd, bilar vid i och urlyftning, bli blött, bli varmt, bli kallt osv. Enligt principen KISS, Keep It Simple Stupid, är det bara att inse att allt med rattar och stora linser går bort vid älgjakt, allt som inte kan anses ha ett etablerat rykte som skottfast är att välja bort, osv. Jag har fått den aktuella Tascon rekommenderad för rent banskytte, dvs där det bara är papp som kan skadas, all annan användning är utesluten, enligt skytten som förespråkar siktet, han är en erkänt god och meriterad skytt måste det skottställas om för varje gång det används osv, det har helt klart en del brister. Slutsatsen är att om du köper en 3-7x35 pecar med nr 1 riktmedel i för 1700 kr har du gjort ett bra köp, en Tasco för samma peng har du gjort ett annat val och köp. /Christian
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Anton,tänker inte vara elak eller ogin men under älgjakt är 99,999% av tiden spenderad med att göra andra saker än att skjuta på älgar, du kommer att vandra i skogen, trilla i skogen, bada, vada, klättra osv, bössan/siktet kommer att stötas i olika saker, träd, bilar vid i och urlyftning, bli blött, bli varmt, bli kallt osv. Enligt principen KISS, Keep It Simple Stupid, är det bara att inse att allt med rattar och stora linser går bort vid älgjakt, allt som inte kan anses ha ett etablerat rykte som skottfast är att välja bort, osv. Jag har fått den aktuella Tascon rekommenderad för rent banskytte, dvs där det bara är papp som kan skadas, all annan användning är utesluten, enligt skytten som förespråkar siktet, han är en erkänt god och meriterad skytt måste det skottställas om för varje gång det används osv, det har helt klart en del brister. Slutsatsen är att om du köper en 3-7x35 pecar med nr 1 riktmedel i för 1700 kr har du gjort ett bra köp, en Tasco för samma peng har du gjort ett annat val och köp. /Christian Tack, har inte tänkt på det, vilket jag borde gjort. Jag ska satsa på ett skottfast sikte med bra kvalité, det är nog säkrast, precis som du säger.
Publicerat Maj 27, 200917 yr Anton, det är av omsorg för dig som vi svarar, hade vi inte brytt oss hade vi inget sagt, även om det bär mig och min personliga smak emot är det nog som så att en 1-4 alt 1,5-6 är det mest versatila älgjaktstub man kan ha. Jag har en försmak för höga X-värden. /Christian
Publicerat Maj 27, 200917 yr Författare Anton, det är av omsorg för dig som vi svarar, hade vi inte brytt oss hade vi inget sagt, även om det bär mig och min personliga smak emot är det nog som så att en 1-4 alt 1,5-6 är det mest versatila älgjaktstub man kan ha. Jag har en försmak för höga X-värden. /Christian Tack för att ni bryr er. Okej, jag ska kolla upp sikten med den förstoringen du nämner.
Publicerat Maj 27, 200917 yr Jag måste nog erkänna att jag för en gångs skull håller med Christian helt o hållet. En 6-24 eller 8-40x50 kikare är inget för älgjakten och då kvittar det om det är en Tasco eller Swarowski. När älgen kommer förbi på 20-30meter så kommer du med 6 eller 8 gånger att enbart se päls i hela kikaren o vet inte om det är bogen eller röven du siktar på..... Grundinställningen om man sitter på korta pass är typ 3-5gånger när saker kan hända snabbt på korta håll. Men skulle man sedan få chans till ett långskott på +80m kanske kan ta ett 200m skott med stöd. Då får det inte jäktas och då har man all tid i världen att dra upp till 7-9ggr. När du sedan åker på röven nerför stenhällen så vill dina jaktkamrater inte höra dig gråta som ett barn på radion för att du repade din 25 000kr kikare. Den ska vara skottfast, skottfast och återigen skottfast. Även fast man ska kolla efter varje smäll kikaren kan få så bör den sitta i ett idiotstadigt montage, ståltub är inte fel, fast jag har själv en alu-tub av kraftigare variant. Du ska kunna sitta med den i ösregn i en vecka utan att den ska ta in en miljardels droppe vatten. En begagnad Pecar av 3-7x35 eller någon annan kvalitetskikare är inte fel. Kanske en 3-9x40, tristare än så finns inte.... Jag talar mig ofta varm för Bushnell Elite serien om man tar hem dom själv då priset blir ganska okej. Jag har stått på näsan säkert 100ggr i skogen och bössan har aldrig ändrat träffläget. Vet precis hur olika typer av ammo slår. Skulle ledigt kunna kamra en varmint patron o nypa en räv på 200m om det skulle bli läge för det. Mikael
Publicerat Maj 28, 200917 yr Micke har rätt i det han anför ovan, men för dem som vid mer än 3x på siktet bara ser päls i det föreslår jag att de öppnar höger alternativt vänster öga och skjuter med båda ögonen öppna, det går med viss träning att skjuta på korta håll med högre förstoring men de är inte optimalt och inget som man medvetet skall sträva efter. /Christian
Publicerat Maj 28, 200917 yr I samtliga reklamblad på kikare så stor det att dom är fukt, vatten och rekylsäkra. Men i den "generösa" garantin så innebär det på en del av de billiga märkena att de inte går sönder av rekylen, att träffläget vandrar runt lite hur som helst eller att de flyttar träffläget när man zoomar får man liksom leva med. Men man får inte utsätta kikarsiktena för regn, då gäller inte fuktgarantin...... Vi hade en sådan kikare på älgjakten som immade igen första blöta dagen. Det var 2500kr åt h-e för den killen o jakten saboterad. Han hade samtidigt förverkat garantin genom att utsätta kikaren för regn. Det stod det ingenting om på hemsidan, bara i garantivilkoren som följde med kikaren. Han sa att han borde ha sparat ett par tusen till o köpt en sådan där Elite 3200 som jag har. Han blev inte så värst road över att få veta att jag betalade 1100kr mindre än vad han gjorde då han blev lurad att köpa en 250kr kikare för 2500kr. Jag var ganska sugen på att ta en av lurendrejarna bakom märket i skägget nere på Elmia mässan och avlägsna honom därifrån. De målar upp en ganska fin fasad om "billig kvalitetsoptik" och hade full monter av folk som inte tillhör "forumgenerationen"
Publicerat Juni 1, 200917 yr I samtliga reklamblad på kikare så stor det att dom är fukt, vatten och rekylsäkra. Men i den "generösa" garantin så innebär det på en del av de billiga märkena att de inte går sönder av rekylen, att träffläget vandrar runt lite hur som helst eller att de flyttar träffläget när man zoomar får man liksom leva med. Men man får inte utsätta kikarsiktena för regn, då gäller inte fuktgarantin...... Vi hade en sådan kikare på älgjakten som immade igen första blöta dagen. Det var 2500kr åt h-e för den killen o jakten saboterad. Han hade samtidigt förverkat garantin genom att utsätta kikaren för regn. Det stod det ingenting om på hemsidan, bara i garantivilkoren som följde med kikaren. Jag känner igen mig och får väl vara ärlig och outa mig själv Tog min examen för lite drygt 2 år sedan och köpte, utan att först göra en marknadsundersökning eller höra mig för, ett sikte från en icke namngiven näthandel som det skrivits en del om här och på robsoft... I vintras fick jag köpa ett nytt. Det gamla tålde för visso regn, men efterhand insåg jag att det inte var skottfast. Inte så att det vandrade speciellt mycket, bråkdelen av en milimeter för varje skott, dvs inget man märker dagligdags. Men efter ett par turer till älgbanan befann sig träffpunkten helt plötsligt 10 cm högre än vid början av säsongen. Detta upptäckte jag den hårda vägen när jag fick en förvånande knall och falleffekt på ett rådjur..... Nu kommer det mest irriterande i det hela. Jag reklamerade siktet, men var dumsnål nog att inte skicka försändelsen REK. Givetvis blev det en av de 14000 försändelser som posten tappar bort varje år. Eller tog handlarn chansen och påstod att försändelsen tappats bort? Jag vet inte och har ingen möjlighet att efterforska det hela. For till Torsbo och köpte ett begagnat Helia istället. Då insåg jag helt plötsligt vad jag gått miste om genom att låta mig bländas av fagra ord i annonser och på nätet. Näe, i fortsättningen kollar jag definitivt runt med folk som vet något och tar deras råd i seriöst övervägande innan jag köper optik. Hellre något slitet och fungerande än ny skit!