Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg

Featured Replies

Publicerat

Läste att svenska jägarförbundet tyckte att 150 varg är en lagom siffra, Vad är åsikten här på forumet?

Här uppe i dalarna har vi många och ingen verkar tycka att det är särskilt skoj.

• Svar 63
  • Visningar 10,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ungefär 150 för mycket, räcker väl med dom som finns på Kolmården :lol:

Publicerat
Ungefär 150 för mycket, räcker väl med dom som finns på Kolmården :lol:

+1

• 5 months later...
Publicerat

Finns väl en anledning varför Sverige försökte utrota de för längesedan.

Såg spår efter 2 vargar i helgen på älgjakten i Västernorrland. Var ju inget kul för hundförarna.

Även i helgen sågs 3st vargar på mina småviltsmarker B)

Där har jag ju planer på att släppa hunden på rådjur till helgen...

// S

Publicerat

Alldeles för lite. Vargen fanns här långt innan oss, och ska inte utrotas bara för att vi tycker det är bekvämare så. Man får anpassa sig efter miljön, i stället för att anpassa miljön efter oss. Det har alltid slagit slint när människan har utrotat eller inplanterat vilt. Eller växter för den delen.

Men visst känns det surt att viltet minskar i antal i takt med att rovdjuren gör återtåg till sina gamla trakter. Vi har betydligt mindre med rådjur, men ser allt oftare spår av lo. Jag har sett lo tre gånger de senaste åren.

Men så är det.

Vill man odla sallad i kaninburen, får man räkna med ett visst svinn... :angry: (Jämför med får i vargrika områden)

Publicerat

jo men man kan ju inte tvinga folk att sluta ha får bara för man vill ha varg i ett tidigare vargfritt område ???

Publicerat

Vargen var här innan oss etc tycker inte jag duger som argument, nu är människan här och i viss mån anpassas naturen efter det på samma sätt som andra djur konkurreras ut av ett tredje under perioder, det finns inget som säger att allt ska vara likadant hela tiden, och det har det inte heller varit.

Sen handlar det ju inte om att vi håller på och utrotar vargen, frågan handlar ju om vi ska ÅTERFÖRA den I SVERIGE trots att folk i dess närhet mår dåligt av det. Den är inte hotad globalt sett så frågan jag ställer mig är varför vi prompt måste ha den i Sverige när vi klarat oss bra utan den en längre tid och när det finns hundratusentals i exempelvis östeuropa.

Publicerat
jo men man kan ju inte tvinga folk att sluta ha får bara för man vill ha varg i ett tidigare vargfritt område ???

"Tidigare vargfritt område" är det ju för att våra förfäder gjorde det till vargfritt. Det misstaget har vi möjlighet att rätta till, inom rimliga gränser förstås.

Publicerat

vem säger att det var ett misstag att utrota vargen ?? det fanns skäl till att vargen jagades förr i tiden

Publicerat

Homo Sapiens ÄR toppredatorn som innan Canis Lupus fick långt gående handicap av staten effektivt såg till att hålla positionen som toppredator. Vår biotop eller säg Sverige för enkelhetens skull har bara plats för en enda toppredator, två är alltså en för mycket och ingen stans tillåts ett sådant förhållande vara, det ligger i sakens natur att den ena eller andra predatorn vinner kampen. Om däremot den ena predatorn ges oskäligt och långtgående skydd så blir det ofelbart en obalans.

"This town ain't big enough for the both of us"

Publicerat
Finns väl en anledning varför Sverige försökte utrota de för längesedan.

Såg spår efter 2 vargar i helgen på älgjakten i Västernorrland. Var ju inget kul för hundförarna.

Även i helgen sågs 3st vargar på mina småviltsmarker ;)

Där har jag ju planer på att släppa hunden på rådjur till helgen...

// S

Vart i västernorrland jagar du.

Publicerat
Homo Sapiens ÄR toppredatorn som innan Canis Lupus fick långt gående handicap av staten effektivt såg till att hålla positionen som toppredator. Vår biotop eller säg Sverige för enkelhetens skull har bara plats för en enda toppredator, två är alltså en för mycket och ingen stans tillåts ett sådant förhållande vara, det ligger i sakens natur att den ena eller andra predatorn vinner kampen. Om däremot den ena predatorn ges oskäligt och långtgående skydd så blir det ofelbart en obalans.

"This town ain't big enough for the both of us"

Fel från början till slut. Luktar dessutom illa av tjugo- och trettiotal...

Publicerat

Nåja men för att återgå till huvudfrågan.

Först anser jag att alla län i Sverige skall hålla varg, dvs alla skall dela på ansvaret för våra predatorer,

den lokalan nivån och deras vandringar skall och kommer att styras av jakten och avskjutningen.

I princip har jag otroligt svårt att förstå varför vissa områden, vissa grupper av personer skulle få någon form av exklusiv status,

vargfritt område är en rent kommunistiskt tanke eller med andra och ickepolitiska ord, tror du att vargen bryr sig om vad vi säger att han/den får vandra?

Nu blev det visst lunch.

Jag återkommer vidare i ärendet vid ett senare tillfälle.

/Christian

Publicerat

Oavsett alla argument för och emot så den känslan jag har haft i kroppen under årets älgjakt när det har varit lösa hundar i såten och det har upptäckts flera vargar som är på kollisionskurs med hundarna inte rolig. Man mår riktigt dåligt när man vet att den hunden man gosade med innan man gick ut i skogen är på väg att möta varg i skogen.

Nu har det gått bra och det är förmodligen för att vi har upptäckt vargarna först och kunnat med hjälp av pejl och löpande passkyttar få tag i hundarna men det har inte känts bra så länge hunden varit lös.

Visst, hundföraren vet om det när man släpper att det finns varg i området och man väljer ändå att släppa så det är ju en risktagning.

Jag har dock blivit helt övertygad om att vargen ska bort. Då menar jag all varg överallt i detta land. De tillför inte ett skit utan bara ställer till med elände.

Publicerat

Löshundsjakten kommer med all sannolikhet att vara ett minne blott om vargen får öka var så säker. Att få släppa en hund och lyssna till en fin jakt är det som räknas i min värld, det är också det som är en del av våran livsstil, vi som bor på eller väldigt nära markerna och är uppväxta med jakten som en naturlig del i våra liv!

Har läst ett flertal ggr om hur enkelt det framstår att stängsla in betesdjur mot rovdjur och hålla uppsikt över dom. Frågan är om de som uttalar sig om detta någonsin arbetat praktiskt med lantbruk och djurproduktion? Dygnet har bara 24 timmar, tiden räcker knappt till ändå, priserna är urusla i dagsläget, fler och fler lantbruksföretag går på knä och på det kommer då en press att vargen kan när som helst slå till och decimera produktionen kraftigt.

För min del får det gärna vara vargfritt, politiskt inkorrekt javisst men det är min åsikt! Vad tillför egentligen vargen förutom lemlästade boskap och ihjälbitna hundar??

Publicerat

Bara en tanke som slagit mig och med väldigt dåligt med kött på benen.

Om det nu blir vargjakt i Sverige igen och man skjuter ner stammen till en mer hanterbar nivå, borde inte vargen få en större respekt för människan och kanske hålla sig ifrån bebyggelse och tamdjur och kanske tillslut jakthundar då?

Vargarna känns ju rättså sluga ändå och kanske tar lärdom av att människan är farlig, något som dagens vargstam knappast kan ha lärt sig då det daltats och gullats med de små liven.

Som sagt bara en tanke, jag har ingen som helst kunnskap i varjens betende.

//Nyllet

Publicerat
Bara en tanke som slagit mig och med väldigt dåligt med kött på benen.

Om det nu blir vargjakt i Sverige igen och man skjuter ner stammen till en mer hanterbar nivå, borde inte vargen få en större respekt för människan och kanske hålla sig ifrån bebyggelse och tamdjur och kanske tillslut jakthundar då?

Vargarna känns ju rättså sluga ändå och kanske tar lärdom av att människan är farlig, något som dagens vargstam knappast kan ha lärt sig då det daltats och gullats med de små liven.

Som sagt bara en tanke, jag har ingen som helst kunnskap i varjens betende.

//Nyllet

i princip så har du rätt fast det kommer ta några år innan det blir ett allmänt beteende hos vargen dock finns det andra snabbare sätt fast gud förbjude om man tog till dom metoderna då dom innefattar smärta hos djuret

Publicerat

Varg i Sverige ? Varför ? Utrotningshotad art ? Det finns ca 100 000 i Ryssland , 60 - 80 000 i Nord Amerika enl uppgifter jag läst.

Dessa vargar är av samma typ som dom vi har här.

Nä, nollvision för Sverige.

I vissa länder jag besökt tar man effektivt bort stora predatorer som inkränktar på människors försörjning.

Vargen är mkt intelligent o läraktig. Lär den att hundskall o människor kan vara farligt. DVS jaga den. Dom lär sig garanterat

Publicerat

Vi har klarat oss bra utan varg länge varför då helt plötsligt ha en massa varg som tar våra älgar och hundar :blush:

De är va jag tycker :rolleyes:

Publicerat

Alltså - ärligt talat! Vargen är här! Vi är jägare. Vad gör jägaren i dagens sverige? Jo vi vårdar våra viltstammar! Vi utrotar inte! Det är iaf min syn på människans/jägarens/toppredatorns roll i naturen. Visst! Jag bor i västerdalarna och vi har, lokalt sett, enormt med varg! Men vi kan inte stirra oss blinda på utrotning av en existerande art(må så vara att den "kommit tillbaka" och finns i uppsjö i andra länder). Detta tycker jag FASTÄN vi tvingas/väljer att banda med hundarna på älgjakten. FASTÄN min dröm om löshund har skjutits fram på oöverskådlig tid. FASTÄN jag mkt hellre skulle VILJA ha det som för 15 år sen...Call me a fool - I´m used to it! :D

Dock! Och här är jag mycket bestämd: Vi måste sprida de 210(eller vad nu målet/taket är satt till i dags dato)individerna över hela landet! Landskaps-/länsvis bör det enl mig finnas rum för 1-2 flockar(eller motsvarande antal individer). Om/hur/när det nu blir jakt i vinter så hoppas jag vid gudarna att inte en vargs hår kröks längst söderut. Ska bli myyyyyycket intressant att se hur avskjutningen fördelas...Dagens koncentration av varg i MITT område är för hög. Hade det varit samma koncentration i hela landet hade jag förespråkat fri jakt också...Men så är inte fallet!

Jag vet att jag är ganska udda i mitt sätt att se på vargen, åtminstone om man ser till jägare i min omgivning. Ivrigt har detta debatterats i jaktstugor runt om mig i åratal och jag har idiotförklarats mer än en gång. Men...jag kan inte köpa utrotning eller uttryck som SGT(Se Gin Tonic ;) ) helt enkelt. Mot mina principer som jägare... Skulle dock lagets hund råka illa ut är jag bland de första som skyddar!

Publicerat

När det väl blir jakt borde man jaga dem med hundar så att de lär sig att både människor och hundar är "farliga". Det borde finnas någon hundras som är lämplig att använda för den typen av jakt. Sen om det funkar var en annan sak men med tanke på hur läraktig en hund är så borde de kunna lära sig ganska snabbt vargarna också och då kanske det blir ett mindre problem med lite tur.

Publicerat
När det väl blir jakt borde man jaga dem med hundar så att de lär sig att både människor och hundar är "farliga". Det borde finnas någon hundras som är lämplig att använda för den typen av jakt. Sen om det funkar var en annan sak men med tanke på hur läraktig en hund är så borde de kunna lära sig ganska snabbt vargarna också och då kanske det blir ett mindre problem med lite tur.

Te x Irlänsk varghund användes till vargjakt så det är väl bara att avla igång rasen på jakt igen:)

Publicerat

synd att dalslandshunden är utrotad annars var den visst en bra varghund har jag hört

Publicerat

Hur skulle det fungera med löshundsjakt där flera hundar jagar tillsammans? Skulle vargen ställa till med samma problem för jakten?

Borzoier har väl annars använts för vargjakt, vore något att se.

Annars så är jag nog på Lissnils våglängd.

Publicerat
Hur skulle det fungera med löshundsjakt där flera hundar jagar tillsammans? Skulle vargen ställa till med samma problem för jakten?

Borzoier har väl annars använts för vargjakt, vore något att se.

Annars så är jag nog på Lissnils våglängd.

Har läst någonstans att det har hänt att varg har plockat hund efter hund vid ett ståndskall med flera hundar inblandade..... Vet inte vilken ras eller vart men men......