Publicerat Oktober 28, 200916 yr som jag har förstått det så var det både en herdehund och jakthund speciellt för varg men men och dalbohund heter den ju
Publicerat Oktober 28, 200916 yr som jag har förstått det så var det både en herdehund och jakthund speciellt för varg men men och dalbohund heter den ju Kaustisk herdehund är annars ganska effektiv på varg, finns ett trevligt klipp på youtube där man ser vad en sådan hund gör mot varg, i det klippet får man se vilket idiotiskt djur vargen är med sitt meningslösa dödande. Går in och har ihjäl ett får, direkt när det är dött så hoppar den på nästa, osv osv tills herdehundarna kommer in och gör slut på odjuren Den filmen borde tvångsvisas för naturmuppar/vargkramare, så dom får se bevis på att vargen inte bara dödar tillräckligt för att stoppa hungern, utan dödar för dödandets skull.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr vissa av dom här herdehundsrasena går ju med konstant med fårflocken men vad skulle lagen säga om det och sen att hundarna flyger på och dödar en eller flera vargar ??
Publicerat Oktober 29, 200916 yr vissa av dom här herdehundsrasena går ju med konstant med fårflocken men vad skulle lagen säga om det och sen att hundarna flyger på och dödar en eller flera vargar ?? Troligtvis skulle det väll bli rättspsykiatrisk undersökning till att börja med, där skulle dom vela länga och väl om dom ska spärra in ägaren till hunden i 46år utan permission, alternativ om dom dömer än som någesånär frisk så blir det väll 18år på kumla, självklart i isoleringscell och utan besök osv, och ca 434,000 dagsböger på ett par hundringar styck. Det är nog ungefär sådär det skulle se ut, men när man vänder på det, när statens vilt dödar våra familjemedlemar, ja jag kallar min hund för familjemedlem då är det bara "jaha synd för dig, köp en ny hund.." Skrattretande! Nu när jag ändå spyr galla över varg och rättsystemet, så kan jag fortsätta med hur sjukt är det inte att två 15åringar som dödade en lika gammal flicka får 18månader som straff, men dödar man en varg, vipps så är det 2år bakom lås och bom som gäller, och en jäkla massa skadestånd till staten.. GRRRRRR blir så arg!
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Nu när jag ändå spyr galla över varg och rättsystemet, så kan jag fortsätta med hur sjukt är det inte att två 15åringar som dödade en lika gammal flicka får 18månader som straff, men dödar man en varg, vipps så är det 2år bakom lås och bom som gäller, och en jäkla massa skadestånd till staten.. GRRRRRR blir så arg! Antar att detta system är till för att upprätthålla jämstäldheten mellan stad och landsbygd. På landet är folk rädda för de stora rovdjuren och i stan är folk rädda för sinnesjuka mördare och andra våldsverkare. Tar man inte bort det ena kan man ju inte ta bort det andra heller. Så måste det ju vara.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr I Finland jagar man, med framgång, bland annat vargen med ryss-stövare och (tror jag) foxhound. Plotten borde fungera, tcker jag. Om man nu vill ha en plott som tar an vargspår... Talade nyligen med en finsk laikauppfödare som varit med på sådana framgångsrika jakter. Det verkar som att det blir omväxlande drev, gångstånd och ståndskall: verkar vara grymt spännande! Givetvis jagar man bara en varg åt gången!
Publicerat Oktober 29, 200916 yr enda saken man inte hör om vargjakten är hur det går till..med vilken hund man än släpper så spårar man och stöter vargen ur legan.man kan vara uppemot 150man på enjakt,läst några bra artiklar som kommer ut snart i pressen
Publicerat Oktober 29, 200916 yr I Finland jagar man, med framgång, bland annat vargen med ryss-stövare och (tror jag) foxhound. Plotten borde fungera, tcker jag.ingen varg är skjuten i finland ännu med russtövar.allihopa som jagar vargar med hundar har A-foxhundar.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr enda saken man inte hör om vargjakten är hur det går till..med vilken hund man än släpper så spårar man och stöter vargen ur legan.man kan vara uppemot 150man på enjakt,läst några bra artiklar som kommer ut snart i pressenexakt f-c.det går bätre spåra vargen med hundar och när vargen är ur legan so släpper man hundar do har vargen en reaktion gå undan dom är också tagit up vargen bara med hundar men riskerna att bli utan hund växer.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Är det inte risken att bli utan hund som gör den irlänska varghunden till ett bra alternativ? Tänk att släppa tre-fyra samspelta sådana det torde bli tufft för en varg att ta dom;) 81-86 cm i mankhöjd och en minimivikt på 54 kg..... Dax att avla på dessa tror ja
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Är det inte risken att bli utan hund som gör den irlänska varghunden till ett bra alternativ? Tänk att släppa tre-fyra samspelta sådana det torde bli tufft för en varg att ta dom;) 81-86 cm i mankhöjd och en minimivikt på 54 kg..... Dax att avla på dessa tror ja Största felet är väll att dom har under många år försökt att avla bort det "aggresiva" som jag tror behövs i väldigt många raser.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Största felet är väll att dom har under många år försökt att avla bort det "aggresiva" som jag tror behövs i väldigt många raser. Instämmer hos dessa raser behövs nog det lite skarpa hundar...... Va ut och tittade på lite bilder på hemsidan på varghund och det råder inga tvivel om vad dessa skulle kunna va kapabla till.....
Publicerat November 13, 200916 yr Tycker vi börjar bli lite O.T. Jag tycker att det är intressant med varg. Och tycker inte att vi skall utrota dem. Inte ens lokalt här i Sverige. Det här är den lilla natur romantikern i mig som talar. Men jag är glad så länge de håller sig borta från mig. Det här är dubbelmoral av värsta sorten och jag är absolut inte stolt över det men kan ändå inte ändra på det... Jag har i ett antal år hävdat att med den avfolkningen vi nu har av landsbygden i allmänhet och Norrlandsinland i synnerhet så kommer inte inaveln att vara något större problem på sikt. Om det kommer in en "ny" varg var femte eller kanske t.o.m. var 10 år så späder detta ut inhemska (?) gener tillräckligt ändå. Så jag tror att ca 100 vargar kanske hade räckt. Men att 150 kanske kan vara en OK kompromiss. Åtminstone om de 150 inte springer omkring på min mark... Sedan finns en fördel med att komma upp till kring 200. Man behöver inte alls vara restriktiv med beslut om skyddsjakt. Individer som stryker omkring i bebodda trakter kan inte ses som särskillt skyddsvärda då det inte är någon fara om antalet under något år skulle droppa ner tiotalet procent. OK idag finns väl dryga dussinet individer som pga genuppsättningen får ses som lite extra skyddsvärda. Men det kan knappast bli fler för då är de ju inte längre unika...
Publicerat Januari 1, 201016 yr Ungefär 150 för mycket, räcker väl med dom som finns på Kolmården +1 sverige utrota vargen en gång i tiden för att slippa de vi har idag med att dom tar hundar och går i hagarna efter boskap. så holl vargen kort,
Publicerat Januari 2, 201016 yr Det finns runt 2500 björnar i Sverige som går i ide och är inte så stor konkurrent till oss om födan.Vi äter ju Björn och det är gott så den är mer som tillgång till oss Och ingen som tjötar att vi ska skjuta alla björnar för att den attackerar hunden och hussen kommer i kläm Lodjur runt 1800 och den vill också många få väck för den skadan den gör för våran konkurenns om vilten. Järven har vi väl runt 500 och ska man jämföra hur mycke det ska finnas Varg så är väl Järven som den bästa jämförelse Så runt 500 vargar har vi råd med och då är stammen tryggat
Publicerat Januari 2, 201016 yr Det finns runt 2500 björnar i Sverige som går i ide och är inte så stor konkurrent till oss om födan.Vi äter ju Björn och det är gott så den är mer som tillgång till oss Och ingen som tjötar att vi ska skjuta alla björnar för att den attackerar hunden och hussen kommer i kläm Lodjur runt 1800 och den vill också många få väck för den skadan den gör för våran konkurenns om vilten. Järven har vi väl runt 500 och ska man jämföra hur mycke det ska finnas Varg så är väl Järven som den bästa jämförelse Så runt 500 vargar har vi råd med och då är stammen tryggat Håller ej med dig där, vi har inte råd med 500 vargar. När dom håller till på vissa platser som dom gör nu så blir det problem. Men du får ha din åsikt i frågan. Jag anser att beslutet som är taget av riksdagen är bra. Även att vi har vargjakt nu.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Jag är helt och fullt av den uppfattningen att Sverige är alldeles för exploaterat för att kunna bära en stark vargstam, det är nog illa med de andra tre stora. Som jag ser det är den enda anledningen att vargen har fått etablera sig och stammen vuxit sig så pass stark är pengarna och det helt orimliga straffvärdet på att skjuta. Det är hiskeliga belopp som skickas ut till drabbade, inte bara av vargen utan även av de andra stora. Ersättningen till renägarna har nämnt i den andra tråden. Har Ett par exempel. En fårägare utanför Säter förlorade 4 får som lokatten slog. Länsstyrelsen skulle i o m det stå för förstärkta stängsel samt ett lamadjur, beräknad kostnad över 25000 + arbetskostnad. Detta förutom de få tusenlappar som ersättning för förlorade djur. En god vän i särna har "levande" fäbodvall. Rovdjurssäkra elstängsel runt vallen, samtliga nötdjur har pejl på sig när de är på skogsbete(på dagtid), måste köpa hö mitt i sommarn för att stödutfodra, får timpenning för allt extraarbete, t o m för att flaskmata ett lamm då en tacka tagits av varg. Minns inte siffran för detta men ni förstår att det är stora summor. Är det verkligen hållbart att vi ska hålla på med detta, som någon nämnde så kostar en radiomärkning av varg över 100 000, skulle vi märka alla borde vi hamna på över 20 miljoner. Alla dessa som är ute på statens kostnad och spårar. Dessutom kostar ju alla dessa tjänstemän ett antal miljoner varje år. Etc etc. Ne, det är dags att öppna böckerna och sammanställa vad detta egentligen kostar, forskare + tjänstemän+ andra anställda + Ersättning för förlorade djur + rovdjursäkringar av drabbade gårdar mm. Men en sak är ju alltid positiv, det skapar ju om inte annat gott om flygtimmar för helikopterpiloterna.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Håller ej med dig där, vi har inte råd med 500 vargar. När dom håller till på vissa platser som dom gör nu så blir det problem. Men du får ha din åsikt i frågan. Jag anser att beslutet som är taget av riksdagen är bra. Även att vi har vargjakt nu. Håller inte med .Är vi mer beroende av vilten som finns i skogen än vad vargen är på grund av överlevnad Vi har ju valmöjloghet att äta det som vi tycker vegetariskt ,fisk eller animalisk föda och det har inte vargen någon möjlighet till o välja Ändå har den funnits här innan vi kom Det som är så himla tråkigt att vi har tappat totalt respekt vad naturen är som en egen fungerande ekologisk system och vi ska vara där o påverka utan att ta till hänsyn till arter som tillhör faunan på grund av våran egna egoistiska vinningar Låt naturen sköta det själv. Självklart så tillhör vi själva i naturens kretslopp och vi har valmöjlighten att påverka till det bättre och det sämre för andra arter,så som det ser ut idag så har rovdjuren som våran konkurenter förlorat ändå hade vi kunnat rädda dem om det fanns någon empati för dem
Publicerat Januari 10, 201016 yr Alltså - ärligt talat! Vargen är här! Vi är jägare. Vad gör jägaren i dagens sverige? Jo vi vårdar våra viltstammar! Vi utrotar inte! Det är iaf min syn på människans/jägarens/toppredatorns roll i naturen. Visst! Jag bor i västerdalarna och vi har, lokalt sett, enormt med varg! Men vi kan inte stirra oss blinda på utrotning av en existerande art(må så vara att den "kommit tillbaka" och finns i uppsjö i andra länder). Detta tycker jag FASTÄN vi tvingas/väljer att banda med hundarna på älgjakten. FASTÄN min dröm om löshund har skjutits fram på oöverskådlig tid. FASTÄN jag mkt hellre skulle VILJA ha det som för 15 år sen...Call me a fool - I´m used to it! Dock! Och här är jag mycket bestämd: Vi måste sprida de 210(eller vad nu målet/taket är satt till i dags dato)individerna över hela landet! Landskaps-/länsvis bör det enl mig finnas rum för 1-2 flockar(eller motsvarande antal individer). Om/hur/när det nu blir jakt i vinter så hoppas jag vid gudarna att inte en vargs hår kröks längst söderut. Ska bli myyyyyycket intressant att se hur avskjutningen fördelas...Dagens koncentration av varg i MITT område är för hög. Hade det varit samma koncentration i hela landet hade jag förespråkat fri jakt också...Men så är inte fallet! Jag vet att jag är ganska udda i mitt sätt att se på vargen, åtminstone om man ser till jägare i min omgivning. Ivrigt har detta debatterats i jaktstugor runt om mig i åratal och jag har idiotförklarats mer än en gång. Men...jag kan inte köpa utrotning eller uttryck som SGT(Se Gin Tonic ) helt enkelt. Mot mina principer som jägare... Skulle dock lagets hund råka illa ut är jag bland de första som skyddar! Jag håller nog med i största delen av det du säger, På Tjörn har vi just nu ingen varg och när den väl är här så är det på genomresa ,Lo har funnits stationärt under flera år. Men kommer det Björn så blir jag orolig (Se Åke från Åstol) . Jag förstår er med mycket Varg i hemtrakten och tycker att det borde vara ok att minska stammen rejält men att sedan plantera in nytt friskt vargblod längre ner i Sverige det finns väl mycket för vargen att livnära sig på här/där med tex Kron ,dov älg ochStadsveganer mfl. Däremot utrotning! skäms på er vi gillar ju räven och den käkar råkid och hare så den knappt kan röra sig och det under fredningstiden dessutom! Dessutom äter den våra familjemedlemmar också, Katterna! De hoppar in i hagen och har ihjäl lamm för bönderna. Grävlingen dödar på liknande lustfyllt sätt som vargen! töm hönsgården! Jag vill inte göra som gamla tiders jägare ingen stryknin här inte. Vargen är ett djur som kanske är lite missanpassat just nu men det kommer säkert att lösa sig med tiden och då kommer även jag sitta på vargpass för jag vill ha en fin mössa med öron på som värmer i kylan.
Publicerat Januari 10, 201016 yr När slutade människan att vara en del av naturen och gick över till att bara vara en åskådare? Vargen skulle gladeligen utrota alla andra rovdjur om den kunnat, det gör inte människan även om vargen kan vara ett riktigt pain in the ass. Därför är inte vargjakten fri. Vargen bidrar inte med ett skit förutom sin blotta existens, som dock inte skall förringas, den är viktig för väldigt många som tycker om att veta att den finns även om man nu aldrig kommer att få se någon. Om dessutom sveriges vargar var de sista i världen så skulle man inte få kröka ett hår på dom 27 som man fick i år.
Publicerat Januari 10, 201016 yr När slutade människan att vara en del av naturen och gick över till att bara vara en åskådare? Där satte du nog fingret på hela problemet.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Nåja men för att återgå till huvudfrågan.Först anser jag att alla län i Sverige skall hålla varg, dvs alla skall dela på ansvaret för våra predatorer, den lokalan nivån och deras vandringar skall och kommer att styras av jakten och avskjutningen. I princip har jag otroligt svårt att förstå varför vissa områden, vissa grupper av personer skulle få någon form av exklusiv status, vargfritt område är en rent kommunistiskt tanke eller med andra och ickepolitiska ord, tror du att vargen bryr sig om vad vi säger att han/den får vandra? Nu blev det visst lunch. Jag återkommer vidare i ärendet vid ett senare tillfälle. /Christian Alltså - ärligt talat! Vargen är här! Vi är jägare. Vad gör jägaren i dagens sverige? Jo vi vårdar våra viltstammar! Vi utrotar inte! Det är iaf min syn på människans/jägarens/toppredatorns roll i naturen. Visst! Jag bor i västerdalarna och vi har, lokalt sett, enormt med varg! Men vi kan inte stirra oss blinda på utrotning av en existerande art(må så vara att den "kommit tillbaka" och finns i uppsjö i andra länder). Detta tycker jag FASTÄN vi tvingas/väljer att banda med hundarna på älgjakten. FASTÄN min dröm om löshund har skjutits fram på oöverskådlig tid. FASTÄN jag mkt hellre skulle VILJA ha det som för 15 år sen...Call me a fool - I´m used to it! Dock! Och här är jag mycket bestämd: Vi måste sprida de 210(eller vad nu målet/taket är satt till i dags dato)individerna över hela landet! Landskaps-/länsvis bör det enl mig finnas rum för 1-2 flockar(eller motsvarande antal individer). Om/hur/när det nu blir jakt i vinter så hoppas jag vid gudarna att inte en vargs hår kröks längst söderut. Ska bli myyyyyycket intressant att se hur avskjutningen fördelas...Dagens koncentration av varg i MITT område är för hög. Hade det varit samma koncentration i hela landet hade jag förespråkat fri jakt också...Men så är inte fallet! Jag vet att jag är ganska udda i mitt sätt att se på vargen, åtminstone om man ser till jägare i min omgivning. Ivrigt har detta debatterats i jaktstugor runt om mig i åratal och jag har idiotförklarats mer än en gång. Men...jag kan inte köpa utrotning eller uttryck som SGT(Se Gin Tonic ) helt enkelt. Mot mina principer som jägare... Skulle dock lagets hund råka illa ut är jag bland de första som skyddar! Två inlägg som är inne på samma spår, tankar och åsikter som jag. Här kan jag ju säga att min far och jag INTE tycker lika, farsgubben tillhör nollvisionsfalangen, jag gör det ej. Angående beslutet att hålla en vargstam på för tillfället 210 individer har jag svårt att säga något om, däremot råder det ingen tvekan enligt min åsikt att vårt land kan hysa ett störa antal, OM dessa sprids ut! Det är orimligt att några få län ska hysa hela det svenska beståndet. Den lokala popualtionen är med stor sannolikhet för hög inom vissa områden. Dessutom är det orimligt att vi, jag bor och jagar i ett av dessa områden, inte ska få vara med och besluta hur stammen ska förvaltas. När det handlar om varg i renbetesområden så krockar två "principer" för min del, varg i hela sverige och samernas ställning. I den frågan har jag inte kommit till någon klar egen ställning men det lutar åt att jag anser att samerna och rennäringen har förtur. Jag jagar mestadels rådjur med tax, farsgubbens tax. Självklart tycker jag att jaktsituationen är otäck. På något sätt måste vi ta itu med det som vi kan lösa, hur ska jakt med lössgående hund bedrivas så säkert som möjligt. Vi har inte politiskt stöd, eller folkets stöd, för att lösa den delen av jakten med hjälp av total avskjutning. Gnugga geniknölarna hur löshundsjakt ska, om det överhuvudtaget går, bedrivas i framtiden. Skydd för hundarna?? en tanke. Förhoppningsvis underlättar vargjakten denna del också genom att flocken lär sig, lukt av människor och skall från jakthund är något som man bör undvika. Avslutningsvis, "civilt" arbetar jag mycket med problemlösning för enskilda individer, ingen bra idé att lägga ner all sin energi på faktorer som man har små möjligheter att påverka när det finns andra vägar och lösningar som ger godtagbart resultat snabbare och lättare. Fokusera på att hitta lösningarna, inte hindren.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Lite kul att läsa alla 456000 insändare efter artikeln i avloppsbladet om vargjakt -"Det är ju som att gå ut i skogen och skjuta en tam hund, hur svårt kan det vara" hahahahaha!