Publicerat Januari 11, 201016 yr Två inlägg som är inne på samma spår, tankar och åsikter som jag. Här kan jag ju säga att min far och jag INTE tycker lika, farsgubben tillhör nollvisionsfalangen, jag gör det ej.Angående beslutet att hålla en vargstam på för tillfället 210 individer har jag svårt att säga något om, däremot råder det ingen tvekan enligt min åsikt att vårt land kan hysa ett störa antal, OM dessa sprids ut! Det är orimligt att några få län ska hysa hela det svenska beståndet. Den lokala popualtionen är med stor sannolikhet för hög inom vissa områden. Dessutom är det orimligt att vi, jag bor och jagar i ett av dessa områden, inte ska få vara med och besluta hur stammen ska förvaltas. När det handlar om varg i renbetesområden så krockar två "principer" för min del, varg i hela sverige och samernas ställning. I den frågan har jag inte kommit till någon klar egen ställning men det lutar åt att jag anser att samerna och rennäringen har förtur. Jag jagar mestadels rådjur med tax, farsgubbens tax. Självklart tycker jag att jaktsituationen är otäck. På något sätt måste vi ta itu med det som vi kan lösa, hur ska jakt med lössgående hund bedrivas så säkert som möjligt. Vi har inte politiskt stöd, eller folkets stöd, för att lösa den delen av jakten med hjälp av total avskjutning. Gnugga geniknölarna hur löshundsjakt ska, om det överhuvudtaget går, bedrivas i framtiden. Skydd för hundarna?? en tanke. Förhoppningsvis underlättar vargjakten denna del också genom att flocken lär sig, lukt av människor och skall från jakthund är något som man bör undvika. Avslutningsvis, "civilt" arbetar jag mycket med problemlösning för enskilda individer, ingen bra idé att lägga ner all sin energi på faktorer som man har små möjligheter att påverka när det finns andra vägar och lösningar som ger godtagbart resultat snabbare och lättare. Fokusera på att hitta lösningarna, inte hindren. Problemlösning säger du! Det här är säkert inte funkis eller så har väl någon annan tagit patent på det Men så här tänker jag! Vargen är väl rädd eller skyggar åtminstone för människor så om man vid drev jakt med hund skulle fästa en högtalare med Radio eller en radiomottagare som man själv kan prata i Ser man vargspår så kan man ju harkla sig och sedan dra till med Du varg Du varg kom inte hit (Ronja R dotter). Om vargen hör en vilt gläfsande jycke som är tätt följd av en Tondöv människa så borde den väl avvika utan att titta närmare eller ta smakprov! På tal om tondöva människor så kanske man ska passa sig för att välja: Var är vargen med Imperiet. Förlåt alla dåliga skämt och håna mig lite för den dåliga iden eller ge mig ros för att jag har räddat all värdens vovvar. Iden kanske går att bygga på åtminstone.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Vargen håller ju älgstammen frisk och det har all forskning resultatat visat att dem tar sjuka djur som är lättfångat för dem och det är vi väl överens om Vi jägare skjuter både friska älgar som är bra för stammen och sjuka och det är vi överens också om. När det blir varg jakt hur då ska vi jägare se att vi skjuter dem mest inavlade vargar som inte är bra för stammen för att stammen ska bli friskare. Då är ju en ända lösningen att det finns forskare som har koll på vargstammen och vilka djur som ska skjutas nästa gång om vi ska ha en bättre vargstam. Så nästa gång det blir en vargjakt så hoppas att vi sköter det på samma sätt som vargen håller älgstammen frisk att vi skjuter av dem sjuka vargar och inte hej vild vilka som helst som det hände nu Sen att Vargen får gärna sprida sig söderut för att stammen ska bli större Småland och runt Västra Götaland
Publicerat Januari 16, 201016 yr Så nästa gång det blir en vargjakt så hoppas att vi sköter det på samma sätt som vargen håller älgstammen frisk att vi skjuter av dem sjuka vargar och inte hej vild vilka som helst som det hände nu Utveckla gärna. Vart jagade du varg där det sköts "hej vild" som du skriver ? För det är väl inte kvällstidningarnas uppgifter du bygger din åsikt på hoppas jag ?
Publicerat Januari 16, 201016 yr Nja.. vargen tar den älg som kommer framför näsan, frisk eller sjuk spelar igen roll vilket är rimligt. Den här naturromantiska idén om vargen som baneman för skadade älgar..bara.. är bara nys. Vilt generellt är rätt friska krabater och skulle rovdjuren bara mumsa sjuka individer så skulle de snabbt svälta ihjäl. Mvh!
Publicerat Januari 17, 201016 yr Utveckla gärna.Vart jagade du varg där det sköts "hej vild" som du skriver ? För det är väl inte kvällstidningarnas uppgifter du bygger din åsikt på hoppas jag ? Nix från svt Och jag skulle kunna länka hur mycke som helst av sidor som inte hade med kvällstidningar att göra En fråga hur blir vargen mindre inavlad om man minskar stammen http://svt.se/2.22620/1.1834501/daligt_sky...nder_vargjakten http://efterarbetet.etc.se/25199/vargjakte...-okontrollerad/
Publicerat Januari 17, 201016 yr Nja.. vargen tar den älg som kommer framför näsan, frisk eller sjuk spelar igen roll vilket är rimligt. Den här naturromantiska idén om vargen som baneman för skadade älgar..bara.. är bara nys.Vilt generellt är rätt friska krabater och skulle rovdjuren bara mumsa sjuka individer så skulle de snabbt svälta ihjäl. Mvh! Ja .Dem sjuka först och dem med sämre kondition du har väl kollat naturprogram också hur det funkar eller sitter du med djupare kunskaper än forskare inom rovdjursforskning har
Publicerat Januari 17, 201016 yr Nja.. vargen tar den älg som kommer framför näsan, frisk eller sjuk spelar igen roll vilket är rimligt. Den här naturromantiska idén om vargen som baneman för skadade älgar..bara.. är bara nys.Vilt generellt är rätt friska krabater och skulle rovdjuren bara mumsa sjuka individer så skulle de snabbt svälta ihjäl. Mvh! ha ha. ja, precis, vargen tar det vilt som kommer framför näsan..... herregud javisst. du tror inte på att den hellre väljer enklare villebråd än vuxen älgtjur då? även om den "kommer framför näsan"........? mvh
Publicerat Januari 17, 201016 yr ha ha. ja, precis, vargen tar det vilt som kommer framför näsan..... herregud javisst. du tror inte på att den hellre väljer enklare villebråd än vuxen älgtjur då? även om den "kommer framför näsan"........? mvh Det spelar väl ingen roll ändå om det är et sjuk älg eller frisk dem tillhör ju deras fauna och dem sjuka faller ju först
Publicerat Januari 17, 201016 yr Den välbekanta doften av troll ledde mig hit.. Jag gör som Hipshot och avfärdar att vargar endast äter skadat vilt, som framgått under så kallade "dokumentärer" och "fakta" om varg. För det är väl det vi alla hört, att varg är ofarliga. De äter bara skadat vilt och låter Bambi och Lille skutt vara ifred. Nonsens.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Den välbekanta doften av troll ledde mig hit..Jag gör som Hipshot och avfärdar att vargar endast äter skadat vilt, som framgått under så kallade "dokumentärer" och "fakta" om varg. För det är väl det vi alla hört, att varg är ofarliga. De äter bara skadat vilt och låter Bambi och Lille skutt vara ifred. Nonsens. Dem äte nog Bambi och Lilleskutt med och det tillhör deras föda precis som gödkalv till oss
Publicerat Januari 18, 201016 yr Ja .Dem sjuka först och dem med sämre konditiondu har väl kollat naturprogram också hur det funkar eller sitter du med djupare kunskaper än forskare inom rovdjursforskning har Japp! Grejen är att vårt vilt är jävligt friskt helt enkelt, naivt att tro att rovdjuren bara mumsar sjuka djur för då skulle de svultit ihjäl för riktigt länge sedan. Mycket av den forskning skulle jag tro som kommer fram till dessa slutsatser kommer från platser där naturen ser annorlunda ut, betydligt mycket mer vilt i stora hjordar osv. Mycket vilt innebär ökade sannolikheter för rovdjuren att finna svaga byten. Vargen i detta sammanhanget lever under så pass tuffa förhållanden att den tveklöst självständigt måste kunna ta en vuxen älg och jag lovar dej, den gör det. Klart den väljer kalv före ko/tjur men finner den en ensam älg så åker den med, tro inget annat. Tex.. ena vargen som vart skjuten i Dalarna låg och mumsade på ko+kalv.. De var tre vargar i det gänget tror jag, de hade alltså plockat först den ena och sen den andra. Om du tänker efter, hur ofta ser du själv sjuka skadade djur i buskarna? Det är inte så vanligt, de som kör hund på jakter märker detta rätt tydligt. Är viltet sjukt och eländigt så plockar hundarna det och med undantag för gris i kombination med överskarpa jyckar så är det inte så vanligt.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Dem äte nog Bambi och Lilleskutt med och det tillhör deras födaprecis som gödkalv till oss Käka gödkalv du så håller jag mej till vilt
Publicerat Januari 18, 201016 yr Käka gödkalv du så håller jag mej till vilt Ja du, Jag föredrar Lamm och Vilt framför allt annat kött och försöker undvika massodlat Gris och Nötdjur Kyckling var det länge sen jag smakade på ,hellre vilt än odlat protein och det är av humanistiska skäl och av kvaliteten i köttet. (För att jag tycker väldigt illa om massprodudecerande protein Fabriker) Och om vi ska ändå hålla på med protein så kan jag dra till med mosantho som förstör mycket av levande växtliv runt värden (Indien. Sydamerika) men det är ju ett annat kapitel
Publicerat Januari 20, 201016 yr dunkar in den här länken http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ktdebatt-i-TV4/ i tråden är om en vargjaktsdebatt på 4 i kväll 22:40 om nån nu är intresserad utav detta