Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska ni panga bock med i år?

Featured Replies

Publicerat
Remington Pointed Softpoint Core-Lokt 180grain i .308:an :)

Har nåt liknande. Är helt grön på vad som är bra och vad som är anus. Bad helt enkelt att få en ask lämplig rådjursammunition när jag hämtade ut min studsare.

Remington Express Core Lokt 180 gr (kaliber 308) heter mina plugg.

Om någon har erfarenhet av dessa (bra eller dålig) så dela gärna med er. Om den är kass; varför? Om den duger; fine. Verkar hålla ihop skapliga träffbilder på 100 meter i alla fall. Jämförelsevis billig är den också (vilket ibland gör en orolig), 235 pesetas för 20 smällar.

Som sagt: Sräp eller funkis? Hit me!

Mvh. Fitz

Edit: Såg att det finns en förkortning inblandad: "PSP" Kan det månne betyda Pointed Soft Point? I så fall har vi nog samma plugg.

Frågan kvarstår dock: Billigt junk eller bra skit?

Edit 2: Ovanstående skall avskjutas med en sprojtans ny Sauer 202 Classic (min helt egna första studsare * snyft *) samt en bättre begagnad Leupold Vari x II 3-9 x 40. Så det så!

• Svar 87
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

bockjäveln kom aldrig förra året när jag hade 6,5:an så i år så provar vi även skogstrallande med kal 30-30, antingen 160 gr flextip laddad till kl 1 eller 150 gr nosler flatnose, båda med 201 krut duktigt komprimerat av kulan :) . den får nog kasa med på alla äventyr den lille lekisbössan. det får bli mindre allvarligt detta året och mer cowboystuk med hatt, oljerock och bössa ;)

Publicerat
Klockrent!!! Bockjakt är för ungdomar och andra mindre vetande...............folk med lite vett skjuter dom för hund........ :(

...och då ser markerna ut som hos mig, när gubbklubben fått härja fritt.. ^_^

Publicerat

Jag ska försöka ta min första bock i år. En sextaggare hade han på 5 m då jag var ute och kolla i veckan. kan vara medalj han var enorm.

Plus jag har aldrig sett så många bockar på ett sånt litet område som i år. typ 3-4 stora bockar,på 3 åkrar som bara är 100-200 meter ifrån varandra.

Jag har sett mer bock en vad jag har sett get i år.

Blir farsans 6,5x55.

Publicerat
...och då ser markerna ut som hos mig, när gubbklubben fått härja fritt.. :(

+1 !

Urvalsskjutning ?? Va e´de ?? ^_^

Publicerat
Kan ju tillägga det, att jag ser verkligen fram emot att få använda kombinationen Tham och P-A:s nya rådjurslockpipa, och min 357 Magnum nu i höst... ^_^

Jag har också en sådan på ingång tillsammans med filmen....

Undrar hur det kommer att fungera i realia.

/Christian

Publicerat
+1 !

Urvalsskjutning ?? Va e´de ?? ^_^

Precis, det är omöjligt att hitta bock på smygjakten. Men när de lyckas få fram de enstaka djuren som finns med hund så smäller det hänsynslöst.

Det är ju bolagets mark.. och här existerar ingen viltvård annat än från några få småviltsjägare (5-10st av 250man) men 26400ha är lite svårt att täcka upp om man inte är så många, och dessutom inte har pengar från föreningen/markägaren att röra sig med.. =(

Publicerat

För egen del är det utan tvekan så att det är smyg och vakjakten som är nummer ett, jag uppskattar både möjligheten till aktiv urvalsjakt, lugna kontrollerade skott och möjligheten att studera viltet under ostörda former.

Min inställning till att skjuta rådjur med hagel torde vara ganska väldokumenterad vid det här laget så det är ingen större vits att gå in på den igen.

I år är valet av vapen till bockjakten lite mer komplicerat än vad som normalt är fallet, jag har faktiskt flera riktigt bra alternativ.

1. Jag kan ta min gamla beprövade r-93 i 308win som alltid är ett säkert kort. Laddad med en 150 grainskula i 880 m/s funkar den utmärkt till allt svenskt vilt och kommer att även i fortsättningen vara det naturliga valet när det finns möjlighet till klass1 vilt.

2. Jag kan välja min lilla 6x45 som är byggd för att vara optimal till just smyg och vakjakt efter rådjur och räv. Den laddar jag med en 85 grains Sierra HPBT i 875 m/s och efter ett drygt 20tal rådjur så vet jag att det är en väldigt lyckad kombination med korta flyktsträckor, rimlig köttförstöring och en mycket låg rekyl. De flesta av mina rådjur skjuter jag i närheten av bebyggelse varför det gäller att störa så lite som möjligt och kombinationen 6x45 och en ATec CMM6 stör inte speciellt mycket :rolleyes:

3. Eventuellt så får min nya T3 varmint i 6.5x55 följa med ut i skogen denna säsongen. Då handlar det om att prova bössan under fältförhållanden (troligen kommer jag mest att ta med den när målsättningen är att decimera rävungar på nyslagna fält där avstånden kan bli rätt långa. Under ett antal år var min rådjursladdning en 120 grains BT, från början laddade jag den maximalt till ca 900 m/s men på senare år lättade jag lite på gasen och den nuvarande laddningen ligger på runt 870 m/s och rätt placerad är det nog en ganska optimal laddning.

Förmodligen kommer det att bli 6x45:an som får följa med mest men vi får väl se vad utfallet blir...

Henrik

Publicerat
Klockrent!!! Bockjakt är för ungdomar och andra mindre vetande...............folk med lite vett skjuter dom för hund........ :rolleyes:

Var med lite ironi jag skrev det där.............hehe, har jagat mycket bock själv och ska skjuta en i år med med 6,5:an.

Visst är bockjakten trevlig med bra möjlighet till urvalsjakt, men föredrar tveklöst ett bra drev i skogen. Dessutom är det inget som hindrar att man släpper drevdjuret om det inte är rätt djur att skjuta! Handen på hjärtat..........är väl inte så många bockjägare i detta riket som har kunskapen att bedöma bockens ålder/kvalitet heller alla gånger.........och dessutom ha is i magen att släppa skottchansen..........

Beträffande vad jag skjuter med blir det Tikka m/65 Continetal 6,5x55, förmodligen laddad med bal.tip 120g, som även är min rävbeväpning. Ska montera Stony Point rapid pivot teleskopiska benstöd, det blir kalas. Har jag chansen så skjuter jag räv före bock............något fler borde ta till sig!!!

Publicerat

Så sant Upptag71 att man bör premiera räven före bocken. Lite ot nu men det är alltför ofta tycker jag man hör att "jag kunde ju inte skjuta räven för jag väntade på bocken".

Har skjutit räv så många ggr när både älg och rådjur kommit fram bara minuter efteråt. Sköt tom en galt 10 minuter efter en räv för några höstar sedan, sitter man bara still och väntar skrämmer man definitivt inte annat vilt.

Publicerat

Får väl se om jag hinner med ngn bock i år. Oavsett blir det som många andra skriver, räven före råbockarna.

Oavsett var det blir så blir det med samma pang som vanligt; McMillan Signature, .308 med Meopta 3-12x50 med troligen fabriskladdad Rhino kula. Ska ju funka även på grisarna ju! :rolleyes:

Publicerat

/Christian

Nere hos dig kommer det nog att fungera bättre än hos mig, då ni har ungefär 3000% mer rå än vad vi har.

Men visst kommer det funka här också, jag har ju lockat in bock varje år med mycket sämre pipor än denna, så det här kommer nog att bli bra. :huh:

Precis, det är omöjligt att hitta bock på smygjakten. Men när de lyckas få fram de enstaka djuren som finns med hund så smäller det hänsynslöst.

Samma här, och det gör att man känner att den seriösa urvalsjakten en annan försöker göra, är rätt meningslös ibland.. :rolleyes:

Har jag chansen så skjuter jag räv före bock............något fler borde ta till sig!!!

Japp, det är fanimej en självklarhet.

Håller man inte efter predatorerna, så förtjänar man inte att få skjuta några rådjur heller.

Publicerat

Fan duvjakten börjar då ju..............

Så bocken får allt vara kvar i skogen!

Publicerat
+1 !

Urvalsskjutning ?? Va e´de ?? :rolleyes:

Det kan dem inte stava till där KaptenKrok jagar :huh:

Publicerat
Det kan dem inte stava till där KaptenKrok jagar :wub:

Det är väl så det blir antar jag, med stora marker och när medlemarna till största delen jagar en gång per år.. undantaget de få som smygjagar, det lilla antalet som jagar med stövare och tax-maffian som är kvar i 90-talets överbefolkning av rådjur i tänket :)

Det blir nog självsanering här också en vacker dag.

Publicerat

Det får bli mina Oryx 200 grains framför 51 grains URP i 30-06an

Publicerat

Varför ändra på ett vinnande koncept! Vulkan i 6,5*55 !!

Kan inte förstå hur man kan skjuta räv , de är ju så oskyldiga :wub:

Publicerat

Liksom för Henrik är framförallt smyg men även vakjakten min huvudsakliga jaktmetod.

Bockjakten är årets ABSOLUTA höjdpunkt ^_^ inget är bättre!

Huvudsaklig beväpning blir min 308 laddad med 168grains Nosler Ball Tip.

Med allra största sannolikhet kommer även kalibrarna 30-30 , 300H&H och 9,3x57 följa med ut i bockmarkerna.

/Micke

Publicerat

/Christian

Lockpipa??

Varför vill du ha viltet närmare ^_^B)

/Micke

Publicerat

Så länge grisarna tycks växa i mängd så får 9,3-62 följa med.

Har funnit en stor harmoni med den bössan.

Det är som Kaffe o rökt kött.. kan ej vara utan den. =)

Publicerat

jag anväder en sako 75 hunter i kaliber 6,5*55. Kula oryx laddad med N 204 (44 grain). har funkat fint varje gång.

Publicerat
Lockpipa??

Varför vill du ha viltet närmare :rolleyes::)

/Micke

Mike- nu missförstod du mig, jag vill att de skall komma ut i det öppna där man kan se dem, det är svårt att jaga på det man inte ser,

jag har förresten sett ut ett av mina bockpass för året, helt ok vidd, men jag skall börja med att att jaga på en av skogsbockarna som jag har sett ett par gånger under förra året.

Den är stor.

/Chris

Publicerat

Liktsom för Mr Mauser så är bockjakten den stora händelsen på året!

I år kommer det bli lite annorlunda mot de andra åren.

Vapen: Tikka M55

Kaliber: 6mmBR

Optik: Trijicon Accupoint 5-20x50

Laddning: 75grs Barnes X med 32grs N-140 bakom sig vilket ger cirka 940m/s.

Skottplaceringen för min del beror lite på. Står djuret såpass till så att det finns en chans att det kan gå över gränsen så sätter jag pärlan lite högt igenom båda bogarna men är det långt från gränsen så sätter jag skotten strax bakom bogen.

MVH/Jocke

Publicerat

Kan någon URLa till info om thams piprackare? Inte hört något om den förut??

Länka gärna även till ljudprov.

tack på förhand mvh c-a

Publicerat

Jag ändrar mitt ovanstående till 55gr Oryx i .222rem, om det visar sig att bössan kan stabilisera den tyngre kulan tillräckligt =))) Blir inget långhållskytte för min del iofs, men det får ju inte sprida en A4 på 80m iaf..