Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska ni panga bock med i år?

Featured Replies

Publicerat
Har nåt liknande. Är helt grön på vad som är bra och vad som är anus. Bad helt enkelt att få en ask lämplig rådjursammunition när jag hämtade ut min studsare.

Remington Express Core Lokt 180 gr (kaliber 308) heter mina plugg.

Om någon har erfarenhet av dessa (bra eller dålig) så dela gärna med er. Om den är kass; varför? Om den duger; fine. Verkar hålla ihop skapliga träffbilder på 100 meter i alla fall. Jämförelsevis billig är den också (vilket ibland gör en orolig), 235 pesetas för 20 smällar.

Som sagt: Sräp eller funkis? Hit me!

Mvh. Fitz

Edit: Såg att det finns en förkortning inblandad: "PSP" Kan det månne betyda Pointed Soft Point? I så fall har vi nog samma plugg.

Frågan kvarstår dock: Billigt junk eller bra skit?

Edit 2: Ovanstående skall avskjutas med en sprojtans ny Sauer 202 Classic (min helt egna första studsare * snyft *) samt en bättre begagnad Leupold Vari x II 3-9 x 40. Så det så!

Råkade helt missa ditt inlägg =) Det är samma kula, fast jag kommer ladda mina själv =) PSP = Pointed Soft Point. Vill minnas att Exabit här på forumet jagade rådjur just med den kulmodellen förra säsongen, och enligt honom dog de som han sköt på iaf, så jag är övertygad att det kommer funka utmärkt för dig att skjuta med den kulan om bara träffen sitter där den ska =)

• Svar 87
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Såhär kan det se ut om man använder Sakos SP

Inget jag direkt blev förtjust i men nog dog dom allt.

post-1846-1244811128_thumb.jpg

Publicerat

O här TSX utgångshål.

Det konstiga om man tittar på dessa två bilder.. Vilket sprang längst? Det med 5cm utgångshål eller det med 2 cm?

Svar: TSX = knall & fall, Sako SP= ca 30 meter. Fast SP till synes gjorde mer skada.

post-1846-1244811336_thumb.jpg

Publicerat

Antingen Hornady SST 150gr eller SGK BT 150gr... i 308W då försåss... :)

Publicerat
Vill minnas att Exabit här på forumet jagade rådjur just med den kulmodellen förra säsongen, och enligt honom dog de som han sköt på iaf, så jag är övertygad att det kommer funka utmärkt för dig att skjuta med den kulan om bara träffen sitter där den ska =)

Det låter ju bra det där. Är ingen skarpskytt att tala om så det blir moderata håll med stadiga stöd så jag ska förhoppningsvis sätta träffarna där dom ska.

Tack för svaret! Hur kan det komma sig att dessa plugg är så pass billiga (jämförelsevis i alla fall)? Vad är det som skiljer från till exempel Oryxen, eller går det inte att göra vettiga jämförelser?

Mvh. Fitzenstrahl

Publicerat

Bara jag som ska ta dom med pil? ^^

Publicerat

a118.gif

Nästa år kanske..

Publicerat

Yes! :D

rätt vad det är C-A så står jag utanför din dörr med ett stort smajl o bågen i näven :D:lol:

Publicerat
Yes! ;)

rätt vad det är C-A så står jag utanför din dörr med ett stort smajl o bågen i näven ^_^:P

:D:D

• 2 weeks later...
Publicerat

För min del blir det att jaga med 6,5x55 och 130gr Accubond bakom nån mängd N160 eller 204. har inte bestämmt mig än. Spelar inte så stor roll bara kulan funkar och man har bra precision.

Jag vill INTE missa chansen om jag får en för vi har så otroligt lite rådjur som dessutom är SKYGGA!!! Jag har vaktat rådjur X antal kvällar sen jag tog jägarexamen för typ 9 år sedan. Brorsan har varit ute, Kusinen och en kompis. Ingen har fått skjuta. Jag och kusinen har sett var sin bock men inte kommit till skott.

Urvalsjakt finns inte på kartan förän man fått skjuta en bock... Vilken som helst!! ;) Det är en bragd att överhuvudtaget få skjuta ett rådjur här uppe. <_<

Publicerat

Det blir 223 med sakos gamehead eller 308 med sakos hammerhead.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

Min bockmedicin blir 22ppc toppad med en 50grains barnes x av den gammla typen som jag har ett gäng kvar av.

Mvh Jocke

Publicerat

Alternativ 1 blir nog drillingen i kaliber 12+12+5,6x50R Mag. Laddad med rhino 50 gr är den bra till bockarna. Skönt att ha samma bössa till duvor och gäss under dagen.

Alternativ 2 är kipplaufen i kaliber 7x57R. Där sitter ett ljusstarkare sikte som kan vara bra att ha om man råkar på någon tjurig gammelbock som inte vågar sig ut förrän i sista ljuset.

Publicerat

Remington ultra bonded kal 30-06. Z6i 2-12 x 50 på toppen (Har bara en studsare!)

Publicerat

Sako 75 Hunter 9.3x62 18.5 gram Sako Hammerhead eller Tikka M65 Continental 6.5x55 10.1 gram Sako Gamehead.

Tro de stryker flagg oavsett rigg :lol:

Kan även bli så att jag inte skjuter nån alls... Låter nån annan skjuta istället, då vet man inte vad det blir annat än en död bock :lol:

Publicerat

Om det blir bockjakt för mig i år (har inte riktigt bestämt mig ännu...) så blir det antagligen med min nyinförskaffade Arisaka och Normas blyspets i 6,5 Jap. Lite udda måste man väl vara :lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

Är det någon som har provat Ballistic Tip på rådjur. Min far har en 6,5 med 7,8g Nosler BST för räv, men vi har inte vågat prova den på rådjur med rädsla för att det inte blir något kvar.

Själv tänker jag jaga rådjur med en 243 med en 6,5g Sierra GK. Sen har jag även laddat en 6,2g nosler BST till den för räv, men den tror jag inte jag kommer att våga använda på rådjur.

Vore kul att höra om någon har erfarenheter från BST på rådjur som sagt.

Publicerat

Jag har skjutit skapligt mycket rådjur med 120 grains BT i 6.5x55 och det är en riktigt bra medicin. Det går att dra upp den till ett Vo på dryga 900 m/s men då kan den bli lite väl stygg, jag rekommenderar istället hastigheter på 860-880 m/s som rätt vettiga.

Sätter du skottet mitt i bogen så blir det mest hundmat kvar men med skottplacering i bogvecket eller strax bakom så har du klart rimlig köttförstöring och korta flyktsträckor.

Henrik

Publicerat

Njae.... Jag tänker nog inte skjuta någon bock i augusti, om jag inte lägger ned två-tre rävar först. Men gör jag det blir det 42,8gr Norma 202 som puffar på en Hornady Interbond 165gr.

Bössan blir en Remington XCR Compact Tactical med en VMAC ljuddämpare och en Zeiss 6-24x56 med riktmedel 63, monterat med Leupold MarkIV-ringar på en 20 MOA Picatinnyskena från Near. Benstöd från Harris, bakre monopod från Accushot.

Publicerat
Njae.... Jag tänker nog inte skjuta någon bock i augusti, om jag inte lägger ned två-tre rävar först. Men gör jag det blir det 42,8gr Norma 202 som puffar på en Hornady Interbond 165gr.

Bössan blir en Remington XCR Compact Tactical med en VMAC ljuddämpare och en Zeiss 6-24x56 med riktmedel 63, monterat med Leupold MarkIV-ringar på en 20 MOA Picatinnyskena från Near. Benstöd från Harris, bakre monopod från Accushot.

fan du var inte måttlig du ! B) men kul med bra grejer!

Publicerat
fan du var inte måttlig du ! :wub: men kul med bra grejer!

Det duger åt mig ^_^

Skämt åsido, den bössan börjar närma sig perfektion nu. Kanske att ringarna borde bytas mot Nears Alphamounts (sadelmontage på picatinnyskena) men jag tvivlar att det kommer att resultera i någon större skillnad vad fällda vilt anbelangar. B)

Publicerat
Det duger åt mig B)

Skämt åsido, den bössan börjar närma sig perfektion nu. Kanske att ringarna borde bytas mot Nears Alphamounts (sadelmontage på picatinnyskena) men jag tvivlar att det kommer att resultera i någon större skillnad vad fällda vilt anbelangar. ^_^

:P Som klyschan lyder... "Det kostar att ligga på topp." ;D

Blir faktiskt lite avis på din pang dära.. Fast jag fattar inte vad det är för kaliber på den? 308?

Den skulle kunna bli perfekt om den hade kal .243win. :wub:B)

Publicerat

.308 Win.

Har just breakat in den, träffbild på nämnda laddning var 18mm (3 skott). Det finns mycket roligt med den bössan, den är rostfri och belagd med ett svart sintrat material av industridiamanter mm som gör den rätt så stryktålig. Vidare är pipan flutad och kolven är lite plats runt ett aluminiumblock, helt okänsligt för väder och vind. Det finns inte ett gram organiskt material i den bössan.

Publicerat
.308 Win.

Har just breakat in den, träffbild på nämnda laddning var 18mm (3 skott). Det finns mycket roligt med den bössan, den är rostfri och belagd med ett svart sintrat material av industridiamanter mm som gör den rätt så stryktålig. Vidare är pipan flutad och kolven är lite plats runt ett aluminiumblock, helt okänsligt för väder och vind. Det finns inte ett gram organiskt material i den bössan.

ljuvligt... LJUVLIGT! som sagt. Avis på allt utom kalibern B) Har du ingen bild på skapelsen?

Publicerat

Ser verkligen fram emot att få, genom min nya kikare titta på getterna med sina kid med urbota gott kaffe och några goda köttbulls- och äggmackor. Allt detta ska jag bära med mig i min nya ryggsäck som jag fick i födelsedagspresent.

För säkerhets skull tar jag med bössan, en sako 222-någonting. Ammunitionen behöver jag nog inte använda och känner således inte till några benämningar.

Som sällskap har jag en fullt laddad iPhone (spanar webbväder, forum och twitter....) samt min digitalkamera så jag kan plåta soluppgången och några harar som skuttar.

Men; det är några av årets finaste morgnar som jag verkligen ser fram emot :-D