Publicerat Juli 22, 200916 yr Va på marken igår o kollade över läget. Och fick syn på en fin 6:a, provade på lite smygande. och kom in på 40 meter, Tänkte att den 16 augusti ska han få sej en smäll från min 9,3-62 med Lapua naturalis. Eller så låter jag honom växa på sej.. =)
Publicerat Juli 22, 200916 yr 125 gr Nosler Ballistic Tip....och om jag vill ha ngn stek kvar siktar jag nog också ett par cm bakom bogen
Publicerat Juli 23, 200916 yr Såg precis på Mikeal Tham - Lockjakt på Rådjur. Där sköt de nästan genomgående med 6,5 och Nosler BT. Så tydligen är det inte helt förkastligt i alla fall. Fast jag tyckte de sköt väldigt långt fram på alla sina skott, men jag kan ha sett fel. Edit: Grisfingrar
Publicerat Juli 23, 200916 yr Där sköt de näsan genomgående med 6,5 och Nosler BT. Så tydligen är det inte helt förkastligt i alla fall. Fast jag tyckte de sköt väldigt långt fram på alla sina skott, men jag kan ha sett fel. Tv-skott, de vill nog att viltet skall bli på platsen, det är inte filmmässigt att ha den springandes iväg ur bild och från platsen även om det är en dödande träff. /Christian
Publicerat Juli 23, 200916 yr Ser verkligen fram emot att få, genom min nya kikare titta på getterna med sina kid med urbota gott kaffe och några goda köttbulls- och äggmackor. Allt detta ska jag bära med mig i min nya ryggsäck som jag fick i födelsedagspresent.För säkerhets skull tar jag med bössan, en sako 222-någonting. Ammunitionen behöver jag nog inte använda och känner således inte till några benämningar. Som sällskap har jag en fullt laddad iPhone (spanar webbväder, forum och twitter....) samt min digitalkamera så jag kan plåta soluppgången och några harar som skuttar. Men; det är några av årets finaste morgnar som jag verkligen ser fram emot :-D Ja visst är bockjakten härlig! Och om man lämnar ammunitionen hemma är ju chansen så mycket större att man får se nått
Publicerat Juli 23, 200916 yr Såg precis på Mikeal Tham - Lockjakt på Rådjur.Där sköt de näsan genomgående med 6,5 och Nosler BT. Så tydligen är det inte helt förkastligt i alla fall. Fast jag tyckte de sköt väldigt långt fram på alla sina skott, men jag kan ha sett fel. Har också lagt märke till att dom skjuter långt fram och väldigt lågt. Kan nog vara som Christian säger. Att dom vill ha dom på plats fortast möjligt för att få så få upprörda som möjligt bakom tv-apparaterna. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Jagar inte aktivt efter bockarna, det gör dom så bra runt om ändå. Men om det dyker upp en på grisåtlen innan lampan gått en timma under horisont och han inte är för jävla gammal och seg, en lagom 4a så kanske jag pangar på han och då blir det med samma medcin som grisarna får smaka på framöver, Lapua Mega 12g nedladdad till 815meter/sek från röret på min gammla Carl Gustav 30-06a. " Laddade av gubben"
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Jag är lite mellan jaktbössor så jag tänkte panga bock med min långhållsbössa. Sako TRG-22 i kaliber 308 Win. Toppad med ett SuB PMII 4-16. RCC dämpare. Harris benstöd. Funderar fortfarande över kula, men har blivit tipsad om 150 grains Accubond och är sugen på att prova den eller 165 grainaren. Då den väger uppemot ett ton så hoppas jag att jag har löst en lite lättare bössa till de mer rörliga jakterna börjar. / Peter
Publicerat Augusti 5, 200916 yr @ Resistent Off topic, men det var mig en träffande signatur du har. Hahaha =)
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Ser verkligen fram emot att få, genom min nya kikare titta på getterna med sina kid med urbota gott kaffe och några goda köttbulls- och äggmackor. Allt detta ska jag bära med mig i min nya ryggsäck som jag fick i födelsedagspresent.För säkerhets skull tar jag med bössan, en sako 222-någonting. Ammunitionen behöver jag nog inte använda och känner således inte till några benämningar. Som sällskap har jag en fullt laddad iPhone (spanar webbväder, forum och twitter....) samt min digitalkamera så jag kan plåta soluppgången och några harar som skuttar. Men; det är några av årets finaste morgnar som jag verkligen ser fram emot :-D Vackert på min ära, vackert! Själv tar jag med mig bössan och ammunitionen, skall det bli någon första bock så... Ännu har den inte hunnit trilla men det sista som överger mig är hoppet! Bössan är min första och enda som jag ägt i en vecka nu(!!), Winchester model 777, 308WIN. Med Norma Oryx från kartong. Skjuter hål-i-hål på åttio meter utan överslag. Känns bra med tanke på att den mesta jakt jag kommer bedriva den närmsta tiden blir grisvaktande vid åtel Skotten då, jo helst strax bakom bogbladet. Men det är lätt att säga nu, annat när man har första bocken mitt i korset i Leupold 3-9x50, och pulsen skenar. Väntar på att det skall ljusna nu så jag kan ge mig av mot ett hygge där en fin bock siktades igår. Markägaren som jag känner väl och är god vän med insisterade på att jag skulle sitta där så jag får en trofé och lite att fylla frysen med någon gång