Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Hunter .222Rem

Featured Replies

Publicerat

Av en vapenhandlare har jag blivit erbjuden att byta in min Lakelander och lägga 1000:- mellan för att få en Sako Hunter .222 i jättefint skick (enligt handlaren).

Är det en bra deal enligt er?

Och ni sakofiler - Sako Hunter 222? Jag trodde det hette Sako 75/85 Hunter eller Sako Vixen? Enbart beteckningen "Sako Hunter" är det ngn äldre modell eller måste den heta ngt mer än hunter? Vad kan sägas om denna bössa i övrigt? Hur hanterar den t.ex. de högre kulvikterna i 222?

Tanken är att använda den till allt från tjäder och räv till rådjur, och till rådjur kanske man vill gå upp lite i kulvikt, eller vad tros?

• Svar 74
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• kalleanka70
    kalleanka70

I brist på respons i tråden så slog jag till ändå. Kom över en massa ammo till OK pris också! Nu hoppas vi bettan skjuter som man förväntar sig också. Råbockspremiären i augusti blir första stora test

Posted Images

Publicerat
Av en vapenhandlare har jag blivit erbjuden att byta in min Lakelander och lägga 1000:- mellan för att få en Sako Hunter .222 i jättefint skick (enligt handlaren).

Är det en bra deal enligt er?

Och ni sakofiler - Sako Hunter 222? Jag trodde det hette Sako 75/85 Hunter eller Sako Vixen? Enbart beteckningen "Sako Hunter" är det ngn äldre modell eller måste den heta ngt mer än hunter? Vad kan sägas om denna bössa i övrigt? Hur hanterar den t.ex. de högre kulvikterna i 222?

Tanken är att använda den till allt från tjäder och räv till rådjur, och till rådjur kanske man vill gå upp lite i kulvikt, eller vad tros?

vad är det för fel på lakelandern till tjäder och rådjur.

Publicerat

Hej

Ett utmärkt erbjudande. ^_^

Jag har just lagt mig till med Mr Fiberclass gamla Hunter .222.

I jämförelse med 6,5an får du en småviltbössa utan rekyl och lättare nättare och smidigare. B)

Huntern jmf med vixen är en lite mer vuxen kolv, handutfyllnad och inte så kantig.

Jag har bara varit ute en gång på skjutbanan hittils och kan inte uttala mig om högre kulvikter.

Jaktmatch går in 4skottsserier på en tumnagel eller en markeringslapp. Den jaktammon jag provade Remington accutip spred ut till 30-35 mm. det var 3,6 grams. Ska köpa blyspets i 3,2 gram samt 4 gram och ev 3,6 grams oryx och prova hur det beter sig.

Själv är jag helsåld men då har jag gått och suktat på en sån här pang i två år. B)

Sen är det klassisk Sako, finns med flera olika pipor.

Jag tror 222 i hunter är samma stigning som vixen dvs 1:12.

Men det finns nog fler som kan bidra med kunskap.

MVH

H

Publicerat

Hunter är en skitfin bössa. Hade A1 låda på min. Ångrar lite att jag satte sågen i den B)

Publicerat
  • Författare
vad är det för fel på lakelandern till tjäder och rådjur.

Inget, men jag vill ha en lättare bössa att släpa på =) Och ska jag skjuta med lakelandern i 6,5 kan jag lika gärna ta 308:an känns det som =) Vill ha en bössa som är ännu mer lite finlir B)

Publicerat

om man bortser från bössorna (då jag har bara skjutit med lakelander 6,5x55 och sako 222r inte ägt någon av dom) och bara ser till kalibrarna som jag jagat lite med så kan jag säga att 6,5x55 är bättre på dom avstånden som rå och fågeljakt kan kräva.

jag har skjutit svinbra med båda på tavla och kanske jag tränar över genomsnittet men med 6,5x55 har jag extremt bra procent på lyckat jaktresultat.

222r haltar lite där och jag vet inte om jag kan säga till 100% procent vad det beror på men jag är inte lika stort fan av 22 kulor som 264 kulor iaf.

EDIT jag hann inte se ditt svar kapten krok men eftersom jag gillar vikt på bössor kan du bortse från mitt svar B) .

Publicerat
  • Författare
om man bortser från bössorna (då jag har bara skjutit med lakelander 6,5x55 och sako 222r inte ägt någon av dom) och bara ser till kalibrarna som jag jagat lite med så kan jag säga att 6,5x55 är bättre på dom avstånden som rå och fågeljakt kan kräva.

jag har skjutit svinbra med båda på tavla och kanske jag tränar över genomsnittet men med 6,5x55 har jag extremt bra procent på lyckat jaktresultat.

222r haltar lite där och jag vet inte om jag kan säga till 100% procent vad det beror på men jag är inte lika stort fan av 22 kulor som 264 kulor iaf.

Det är egentligen inte så mkt kalibern i sig som avgör valet, det hade lila gärna kunnat vara en 6,5:a som är smidigare och lättare. Men det vore väldigt kul att prova en ny kaliber oavsett =) Dagar som jag förväntar mig längre skotthåll eller då det blåser mer kommer förmodligen 308:an få följa med istället.

EDIT: jag hann inte se din edit, haha =)

Publicerat

Köp bössan o pipa om till 6x45 B)

Publicerat

Klart du sKa ha en 222a, inget snack om sakon :lol:

Jag har aldrig hållt i en hunter vad jag vet men min vixen är så himla lätt och smidig, tills stödben stor kikare och dämpare kom på då vet jag inte längre :(

Är inte helt förtjust i slutstycksgången men den är ju som den är.

/Lasse

Publicerat

ett vanligt råd är att tänka mindre och köpa mera och det håller jag med om. :lol:

köp skjut och jaga och hitta din egna dröm kaliber.

jag tror att du inom två år har en custom bössa i en 6mm kaliber om jag kollar i min kristallkula.

det är sällan någon hittar hem till sin kaliber någonsin och jag själv är ständigt på hugget letades fast jag egentligen varit nöjd i flera år.

Publicerat
  • Författare
ett vanligt råd är att tänka mindre och köpa mera och det håller jag med om. :(

köp skjut och jaga och hitta din egna dröm kaliber.

jag tror att du inom två år har en custom bössa i en 6mm kaliber om jag kollar i min kristallkula.

det är sällan någon hittar hem till sin kaliber någonsin och jag själv är ständigt på hugget letades fast jag egentligen varit nöjd i flera år.

Hahaha, oj oj.. det finns måååååånga kalibrar jag har bestämt mig att äga "nån gång".. och mååååånga bössor i dessa kalibrar också =) Undan taget sakon, nästa bössa jag köper SKA vara en Kimber Single Shot Varmint i .223 :lol:

Publicerat
Hahaha, oj oj.. det finns måååååånga kalibrar jag har bestämt mig att äga "nån gång".. och mååååånga bössor i dessa kalibrar också =) Undan taget sakon, nästa bössa jag köper SKA vara en Kimber Single Shot Varmint i .223 :P

Hmmm.... vill minnas att du var rätt entusiastisk över Remmyn också, hur länge hade du den? :D:lol::(

Publicerat
  • Författare
Hmmm.... vill minnas att du var rätt entusiastisk över Remmyn också, hur länge hade du den? :):rolleyes::)

Jag säger ju att det är många bössor jag vill ha =)

Publicerat

Även jag tycker att du ska haka på detta erbjudandet. Inget snack om annat. 1000kr i mellan är ju inte farligt. SAKO Hunter är riktigt trevliga vapen särskilt dom med den lilla lådan alltså 222rem t.ex.

Detta kommer bli bra ska du se.

Lycka till!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Även jag tycker att du ska haka på detta erbjudandet. Inget snack om annat. 1000kr i mellan är ju inte farligt. SAKO Hunter är riktigt trevliga vapen särskilt dom med den lilla lådan alltså 222rem t.ex.

Detta kommer bli bra ska du se.

Lycka till!

MVH/Jocke

Jag tror oxå det =) Ska dit på lunchen nu och visa upp Lakelandern så får vi se om det blir affär av det hela. Vilket jag hoppas på =)

Men detta med SAKO Hunter och 75/85 hunter då? Har ni nån koll på det, är detta då en äldre än 75/85 hunter? Eller hur ligger det till med modell beteckningarna här? =)

Publicerat

Det fanns en modell som hette Hunter precis innan 75:an kom så svaret är Ja, det är en lite äldre modell än 75 och 85.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Det fanns en modell som hette Hunter precis innan 75:an kom så svaret är Ja, det är en lite äldre modell än 75 och 85.

MVH/Jocke

Nu är det klart! Lakelandern, 1000kr mellan och då får jag SAKO'n samt sako-ringar =)

På bössan stod det: SAKO AI 222REM, om "AI" gör någon klokare?

Den var i superbra skick! Mekaniskt ser den knappt använd ut, inte en repa på slutstycket och gången är hur fin som helst. Någon extremt liten skavank på kolven, i övrigt helt i 100%-igt skick! =) Satt öppna riktmedel monterat men de ska jag skruva av och sätta dit täckskruvar (som han hade inne och de kostade 60kr/st.. för skruv!)

Så nu kommer det snart en ny köpes annons på lite laddprylar :D Och om någon har hylsor tills över så lyssnar jag gärna :o

Publicerat

A1 betyder modernare låda än vixen. Vad är lakelandern värd?

Publicerat
  • Författare
A1 betyder modernare låda än vixen. Vad är lakelandern värd?

3000kr kanske, om jag hade haft turen att nån alls ville ha den? Så jag fick 3500kr för den av handlarn, plus sakofästen för 30mm glugg (vad nu det kostar).

Och jag köpte lakelandern för 3000kr

Publicerat
3000kr kanske, om jag hade haft turen att nån alls ville ha den? Så jag fick 3500kr för den av handlarn, plus sakofästen för 30mm glugg (vad nu det kostar).

Och jag köpte lakelandern för 3000kr

kan nog påstå att du gjorde en bra affär, jag ska handla ringar och fästen til min 222a och det kommer nog att landa på ca 2000 :D

Måste spana på din nya pang någon gång, verkar vara bra mycket bättre låda och slutstycke på den min är ett litet rappel.

/Lasse

Publicerat

Håller med skurebo om en bra affär. Fast min var bättre, gav 2900:- för min i nyskick :D Minns jag rätt så är den största skillnaden i styrhylsan som är annorlunda utformad på A1 lådan.

Publicerat
  • Författare
Håller med skurebo om en bra affär. Fast min var bättre, gav 2900:- för min i nyskick :D Minns jag rätt så är den största skillnaden i styrhylsan som är annorlunda utformad på A1 lådan.

Ja, tyckte styrhylsan påminde om något liknande en M98. Såg väldigt gedigen ut =) Inte ett glapp nånstans =)

När kan den här bössan vara från då, hur många år gammal är rimligt att den är?

Publicerat
  • Författare

Svarar på min egen fråga:

1979/80 AI/L461 och tillverkades i kalibrarna .17 Rem, .222 Rem, .223 Rem och även i utförandet enkelskott =)

Google is the sh*t! :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Liten uppdatering då =)

Har alltså fått hem bössan, monterat kikare, laddat ammo och testskjutit =)

Det krävdes inte många skott innan man kunde se tydliga tecken på värmespridning. Hade tyvärr för dåligt med tid idag för att låta den svalna ordentligt.

Bästa träffbilden mätte ca. 30mm c/c och laddningen var:

Lapua FMJ Spitzer 55gr med 19gr Norma 201 bakom.

Tyckte bössan spred lite väl mycket, även om jag nu inte gjort en laddstege (tänkte börja på 19 och gå upp till 20,5 i 0,5-steg). MEN.. mitt arma nöt. Jag fick aldrig några sakofästen och ringar, utan någon form av Weaver adapter till SAKO och Weaver stålringar.

Det stod quick release system på paketet till weaver-ringarna och de har alltså ganska stora skruv som man ska kunna skruva av ringarna med bara fingrarna. Dessa hade jag inte dragit med mejsen, så när jag efter skjutningen kom på mitt misstag kunde jag dra åt ringarna med bara händerna en ganska bra bit. Jag vill gärna tro att detta kan ha varit en bidragande del till spridningen, eller vad tror ni? :)

Checklista inför nästa testskjutning:

1) Sätt fast kikaren ordentligt!

2) Gör färdigt hela laddstegen att ta med.

3) Slipa ur förstocken och frilägg pipan.

4) Plastbädda. (Kommer förmodligen ske efter nästa skjutning, om jag känner mig själv rätt ;))

I övrigt är jag sjukt nöjd med själva bössan och framförallt kalibern! .222... jag är kär =) Perfekt kompis till .308:an =)