Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Hunter .222Rem

Featured Replies

Publicerat
I övrigt är jag sjukt nöjd med själva bössan och framförallt kalibern! .222... jag är kär =) Perfekt kompis till .308:an =)

Tror du har fullkomligt rätt, en trevlig och bra klass II som komplement till .308:an. Må ni bli lyckliga tillsammans!

Mvh!

• Svar 74
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• kalleanka70
    kalleanka70

I brist på respons i tråden så slog jag till ändå. Kom över en massa ammo till OK pris också! Nu hoppas vi bettan skjuter som man förväntar sig också. Råbockspremiären i augusti blir första stora test

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Tror du har fullkomligt rätt, en trevlig och bra klass II som komplement till .308:an. Må ni bli lyckliga tillsammans!

Mvh!

Tack! Jag tror vi kommer bli riktigt bra vänner, denna bössan och jag. Fast jag tror hon kommer vara lite småsur på mig tills jag iklär henne en Nikon 4,5-14x44 hehe.. =)

Publicerat
  • Författare

Oj oj oj, när jag nu drog åt Weaverringarna (infästningen mot weaverklackarna alltså) med mejsel istäället för med fingrarna kunde jag dra skruvarna nästan 2,5varv innan det ens kändes att det började ta emot.. hehehe.. Jaja.. man kan inte komma ihåg allt jämt, eller hur?

Publicerat

Sako är toppen fina bössor men dem har en svaghet och det är deras udda lösning med koniska kilspår för kikaren. Jag tyckte burris klackar med leuopold ringar fungerar annars är nog Optilock base den bästa lösningen. Att du kunde efter dra 2,5varv innebär nog att något flexar ordentligt vilket inte är optimalt

Publicerat
  • Författare
Sako är toppen fina bössor men dem har en svaghet och det är deras udda lösning med koniska kilspår för kikaren. Jag tyckte burris klackar med leuopold ringar fungerar annars är nog Optilock base den bästa lösningen. Att du kunde efter dra 2,5varv innebär nog att något flexar ordentligt vilket inte är optimalt

Bra med tips =)

Jag tror inte det har med ngt flexande att göra eftersom jag inte efterdrog, jag hade ju glömt dra dem första gången ;)

Publicerat

Många klagar på Sako´s fästen pga deras utformning, dvs att dom är koniska. Har själv aldrig ägt nån hårt rekylerande Sako, bara en 222:a som byggdes om till 22 ppc.

Hade Leupold´s QR fästen på den som Robban har nu och jag har aldrig upplevt problem med dom.

Hur många har egentligen haft problem med dom??

Gissar på ett litet fåtal och dom som haft det har skrikit väldigt högt. Sen har nog, ja kalla det gruppptryck eller vad ni vill, men jag tror många tror att det är ett dåligt system. Skjuter man fram baserna och drar dom ordentligt så anser jag att man inte har nåt problem. Drar man dom inte så är det säkert problem. Nu har jag bara provat Leupold´s system så jag ska inte kalla mig expert på Sakofästen men jag tror säkert det finns sämre system än Leupold.

Vilka märken på fästen är det som har spökat egentligen och vem har monterat dom??

Publicerat

Sakos fästen är väl några av de mer välgjorda på marknaden.

Jag har en 308 Win, har inga bekymmer med mina,

koniska baser skall vara en fördel enligt konstruktionen, själv vet jag inte men det fungerar för mig.

Känns lite som att kritiken är missriktad

Christian

Publicerat

Om du köpt bössan på Bofab i Grums nyligen så är det förmodligen min gamla sako222.

Kanon bössa kruxet för mig var att jag aldrig använde den.

I fall det är min gamla så har du köpt en oskuld som max skjutit 200skott och med bara en jakt dag.

Hade jag haft mer plats i vapengarderoben så hade jag behållt den :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Om du köpt bössan på Bofab i Grums nyligen så är det förmodligen min gamla sako222.

I fall det är min gamla så har du köpt en oskuld som max skjutit 200skott och med bara en jakt dag.

Det är den bössan jag har köpt ja =) Fan vad kul =) Världen är bra liten =)

Har du alltså haft den i c.a. 20-30 år sen den var ny??

Jag är grymt nöjd med den, och den var ju som du vet otroligt välvårdad och fin =)

Provskjutningen förra veckan blev inte riktigt rättvisande mot bössan med tanke på att jag inte dragit kikarfästet och dessutom gjorde en höftad laddning av ett gäng patroner =) Jag räknar dagarna till semestern nu så snart blir det ett mer seriöst test =)

Publicerat
  • Författare

Måste bara höra.. inte har du hylsor kvar från din tid som ägare..? =)

Publicerat
Det är den bössan jag har köpt ja =) Fan vad kul =) Världen är bra liten =)

Har du alltså haft den i c.a. 20-30 år sen den var ny??

Jag är grymt nöjd med den, och den var ju som du vet otroligt välvårdad och fin =)

Provskjutningen förra veckan blev inte riktigt rättvisande mot bössan med tanke på att jag inte dragit kikarfästet och dessutom gjorde en höftad laddning av ett gäng patroner =) Jag räknar dagarna till semestern nu så snart blir det ett mer seriöst test =)

Köpte den ny 98 precis innan Johnny Påhlsson stänge butiken i Karlstad. Fick den då ny för 6.000:- med sako opilock fästen och ett 3-9x38 weaver sikte. Siktet krånglade däremot.

Publicerat

Träffbilden jag sköt med nya siktet på 80m i höstas.

Ursäkta bildkvalitén tagen med mobilkameran.

post-2559-1246279791_thumb.jpg

Publicerat
Måste bara höra.. inte har du hylsor kvar från din tid som ägare..? =)

Jo jag har både hylsor verktyg och kulor som aldrig blev använda.

Publicerat
  • Författare
Träffbilden jag sköt med nya siktet på 80m i höstas.

Ursäkta bildkvalitén tagen med mobilkameran.

Uh va kul att få veta vart den varit innan =)

Träffbilden var ju klart lugnande att se =) Vet du hur denna bössan uppträder med olika kulvikter och kultyper? Iofs kanske du inte har superkoll om du bara skjutit 200 skott med den :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Jo jag har både hylsor verktyg och kulor som aldrig blev använda.

Asch, verktyg beställde jag ju ett nytt.. däremot hade det varit najs med lite fler hylsor och kulor =)

Du kan ju PM:a mig om du känner att du kan tänka dig att skiljas även från dem :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Andra testskjutningen... bössan sprider 10-12cm.. =( Vet inte vilken parameter som kan vara fel.. Den hemska OXO-gluggen ska jag testa att byta ut mot gluggen jag har på 22:an.. Iofs kinajunk det oxå, men lite dyrare och känns lite mer gedigen, om man jämför just de två iaf.

Sen är nog laddningen i klenaste laget.. 19grain norma 201 till winchester SP 55grain-kula. Har gjort en laddning med 20gr norma 201 nu.. Det verkar som det sotar väldigt i pipan, kan kanske ha med den låga laddvikten att göra? Tanken var att hålla ned hastigheten lite för eventuella rådjur som råkar komma i min väg.. men sprider den 12cm på 100m får jag nog släppa den tanken eller byta kula tills jag hittar en som funkar.

Mathias - den träffbilden du lade in bild på, vilken ammo är den skjuten med? Det är ju sådär det ska se ut!

Publicerat

Hade nog testat en bättre kula om jag vore i dina skor.

Publicerat

Mmm jag med,

en Sierra SGK/SMK alternativt att jag börjat med en laddning som slår bra i ett annat vapen, eller tom JM

om det inte slår som man vill måste man utesluta en felkälla i taget, det är svårt om laddningen är det som orsakar spridningen.

Vi eller i varje fall jag lider med dig och vill hjälpa dig så långt vi kan.

/Christian

Publicerat

Hej Kapten Krok,

jag skulle säga att laddningen är alldeles för låg vilket innebär att du kan få stabiliseringsproblem. Dessutom kan det ofta vara svårt att få till precisionen med såpass låga laddningar som 19 grain Norma 201 till en 55 grainskula. Jag tror att du har ett Vo på under 800 m/s och kanske ned emot 750 m/s vilket enligt mitt sätt att se det är långt ifrån optimalt.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej Kapten Krok,

jag skulle säga att laddningen är alldeles för låg vilket innebär att du kan få stabiliseringsproblem. Dessutom kan det ofta vara svårt att få till precisionen med såpass låga laddningar som 19 grain Norma 201 till en 55 grainskula. Jag tror att du har ett Vo på under 800 m/s och kanske ned emot 750 m/s vilket enligt mitt sätt att se det är långt ifrån optimalt.

Henrik

Precis vad jag misstänkte också, skönt att få det bekräftat av folk som kan sin sak =) Eftersom jag är extrem nybörjare på laddning så har jag gått efter Normas min-laddning. Jag tycker skurebos "hellre fattig än blind" är en bra beskrivning på hur jag sakta knallar framåt på laddstigen ^_^

Har laddat upp ett gäng Lapua FMJ Spitzer 55grain med 20grain norma 201. Vi får se om det hjälper ngt lite =)

Och Skurebo! Detta helgon! Han skickar ett gäng 55grain balistic tip åt mig att prova =) Kärlek till småland! ^_^

Publicerat
Precis vad jag misstänkte också, skönt att få det bekräftat av folk som kan sin sak =) Eftersom jag är extrem nybörjare på laddning så har jag gått efter Normas min-laddning. Jag tycker skurebos "hellre fattig än blind" är en bra beskrivning på hur jag sakta knallar framåt på laddstigen ^_^

Har laddat upp ett gäng Lapua FMJ Spitzer 55grain med 20grain norma 201. Vi får se om det hjälper ngt lite =)

Och Skurebo! Detta helgon! Han skickar ett gäng 55grain balistic tip åt mig att prova =) Kärlek till småland! ^_^

Icke det är 50 grain :P

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Icke det är 50 grain ^_^

/Lasse

Äääääääh, 5 graaain hit eller dit har väl ingen dött av? ^_^

Publicerat

Vad menar du med svaghet? Personligen tycker jag de är något av det bästa som finns men om du med svaghet menar att de är lite egna/unika så får man väl bara hålla med. Eller har jag missuppfattat dig helt?

Högaktningsfullt.

/C

Publicerat
Vad menar du med svaghet? Personligen tycker jag de är något av det bästa som finns men om du med svaghet menar att de är lite egna/unika så får man väl bara hålla med. Eller har jag missuppfattat dig helt?

Högaktningsfullt.

/C

Jag menar att dem har lätt att glida och inte tåla några större belastningar, testa gärna att montera fästena utan kikare och känn efter med handkraft och lätta knackningar är det rätt vanligt att fästena kan flyttas lite och gör dem det på ett koniskt spår ger det dirikt träffläges förändringar. Sedan gör konstruktionen det svårt att förändra avståndet mellan fästena och på deras kortare låda är det inte speciellt optimalt med en större kikare, ända fördelen jag kan hitta är att du kan justera i sida genom att flytta den fästet.

Jag har själv jagat 15år med en Sako och med bra fästen är det inga problem därför jag rekommenderar Optiloc Basemount eller burris baser då dessa var dem som fungerade för mig men att snåla på fästen är sällan bra och i synnerhet inte på en Sako.

Publicerat

De allra minsta Sakolåsen är något av personliga favoriter hos mig (jag pratar givetvis om L461 och AI) men visst är det så att kilspåren är en konstruktion som lämnar en del i övrigt att önska. Kanske framför allt på såpass korta lås som ett litet vixenlås där det korta avståndet mellan ringarna gör det lite krångligare att hitta en kikare som passar med avseende på ögonavståndet.

Kapten Krok,

visst förstår jag din försiktighet men jag skulle tro att det är frukterna av just denna försiktighet som du ser på tavlan i form av medioker precision. Min rekommendation är att du med hjälp av en laddstege tar dig upp till 22.5-23.0 grains N201 som bör ge dig ett Vo på strax över 900 m/s. Om du har tillgång till kronograf underlättar det hela proceduren avsevärt. Sierra kulan #1390 i 55 grain brukar normalt skjuta rätt bra. När det gäller helmantelkulor i .224 så är det ett kapitel för sig och något som verkligen kan göra en gråhårig i förtid.

Om du provar Skurebos 50 grains BT så bör du normalt kunna få till precisionen, i vart fall om du får upp farten och därmed trycket till lite bättre nivåer ^_^

Henrik