Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Hunter .222Rem

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Kapten Krok,

visst förstår jag din försiktighet men jag skulle tro att det är frukterna av just denna försiktighet som du ser på tavlan i form av medioker precision. Min rekommendation är att du med hjälp av en laddstege tar dig upp till 22.5-23.0 grains N201 som bör ge dig ett Vo på strax över 900 m/s. Om du har tillgång till kronograf underlättar det hela proceduren avsevärt. Sierra kulan #1390 i 55 grain brukar normalt skjuta rätt bra. När det gäller helmantelkulor i .224 så är det ett kapitel för sig och något som verkligen kan göra en gråhårig i förtid.

Om du provar Skurebos 50 grains BT så bör du normalt kunna få till precisionen, i vart fall om du får upp farten och därmed trycket till lite bättre nivåer ^_^

Henrik

23grain?? Får det ens plats i hylsan? =) Jag laddade som sagt upp ett gäng lapua-kulor med 20 grain, och det är ju nästan uppe i hylshalsen ^_^

Tendenserna är att bli tunnhårig innan jag blir gråhårig i mitt fall är jag rädd.. :P

• Svar 74
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• kalleanka70
    kalleanka70

I brist på respons i tråden så slog jag till ändå. Kom över en massa ammo till OK pris också! Nu hoppas vi bettan skjuter som man förväntar sig också. Råbockspremiären i augusti blir första stora test

Posted Images

Publicerat

Kommer du ihåg att den hemska OXOgluggen presterade en träffbild på ca 12 cm på 300meter när den satt på min 6,5a i vintras? Jag tror du kan låta den sitta till du får köpt en riktig kikare och koncentrera dig på laddtipsen du fått ^_^

Publicerat
  • Författare
Kommer du ihåg att den hemska OXOgluggen presterade en träffbild på ca 12 cm på 300meter när den satt på min 6,5a i vintras? Jag tror du kan låta den sitta till du får köpt en riktig kikare och koncentrera dig på laddtipsen du fått ^_^

Hahaha.. ja jaj aja.. tjôtpelle... grusa inte mina planer att övertyga mig själv om att jag måste ha ett nytt kikarsikte.... ^_^

Publicerat

Det är inte det jag säger, klart du måste ha en bättre glugg ^_^

Men det är nog inga problem att köra med den medan du provar ut en vettig laddning. Däremot kanske du ska försöka köpa något bättre innan bockjakten.

Publicerat
  • Författare
Det är inte det jag säger, klart du måste ha en bättre glugg ^_^

Men det är nog inga problem att köra med den medan du provar ut en vettig laddning. Däremot kanske du ska försöka köpa något bättre innan bockjakten.

Uj uj.. det kommer jag inte hinna. Litar jag inte på den tar jag winchestern på bockjakten.

Publicerat

Visst får du i 23 grains Norma 201, för att vara på den säkra sidan var jag precis vid laddbänken för att kontrollera. Nu hade jag i o f s bara Normahylsor i lager så det var dessa jag kontrollerade mot men med hjälp av droptuben var det inga problem att få i 23.0 grains Norma 201 utan att man behöver fundera på att komprimera krutet jag skulle tro att det var 5-6mm "kvar" i hylshalsen.

Jag gjorde också en snabb körning i Quickload för att få lite mer kött på benen och 23.0 grains N201 ger ett Vo på ca 910 m/s med 22" pipa. Trycket är rätt beskedligt och ligger på 3200 bar (max trycket för en 222 rem är 3700bar). Det ända som kanske sticker ut lite grann om man inte är så varm i kläderna som handladdare är att fyllnadsgraden ligger på 101% men genom att använda en droptub så behöver man inte komprimera krutet vid kulisättningen. Har man nu ingen droptub så är det inga problem att komprimera krutet någon enstaka procent när man sätter i kulan.

rent generellt kan man säga att de krutsorter som vi har idag och som är avsedda för att ladda gevärspatroner brinner renast och jämnast vid trycknivåer som faktiskt ligger något högre än de 3200bar som 23.0 grains N201 ger. Din laddning på 19.0 grains ligger enligt quickload på 1800 bar vilket är ett för lågt tryck för att krutet skall brinna på ett tillfredställande sätt.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Visst får du i 23 grains Norma 201, för att vara på den säkra sidan var jag precis vid laddbänken för att kontrollera. Nu hade jag i o f s bara Normahylsor i lager så det var dessa jag kontrollerade mot men med hjälp av droptuben var det inga problem att få i 23.0 grains Norma 201 utan att man behöver fundera på att komprimera krutet jag skulle tro att det var 5-6mm "kvar" i hylshalsen.

Jag gjorde också en snabb körning i Quickload för att få lite mer kött på benen och 23.0 grains N201 ger ett Vo på ca 910 m/s med 22" pipa. Trycket är rätt beskedligt och ligger på 3200 bar (max trycket för en 222 rem är 3700bar). Det ända som kanske sticker ut lite grann om man inte är så varm i kläderna som handladdare är att fyllnadsgraden ligger på 101% men genom att använda en droptub så behöver man inte komprimera krutet vid kulisättningen. Har man nu ingen droptub så är det inga problem att komprimera krutet någon enstaka procent när man sätter i kulan.

rent generellt kan man säga att de krutsorter som vi har idag och som är avsedda för att ladda gevärspatroner brinner renast och jämnast vid trycknivåer som faktiskt ligger något högre än de 3200bar som 23.0 grains N201 ger. Din laddning på 19.0 grains ligger enligt quickload på 1800 bar vilket är ett för lågt tryck för att krutet skall brinna på ett tillfredställande sätt.

Henrik

Det är bara att krypa till korset och producera en laddstege då :) vad är en droptub för övrigt? =)

Publicerat
Det är bara att krypa till korset och producera en laddstege då :) vad är en droptub för övrigt? =)

En tub, ie ett rör av viss minsta längd,runt 25 cm brukar vara bra, i ett icke statiskt material, koppar/annan metal är att föredra,

med den fart krutet får i tuben packar/komprimerar det sig bättre,

de flesta har tuben direkt på krutdoseraren.

/Christian

Publicerat

Det fina med Sakos baser är ju att gluggen sitter bättre ju hårdare vapnet rekylerar ;)

Fast det innebär ju att de är som minst användbara på en liten .222a :)

Sätt på ett par optilock och glöm detta med att fästena skulle vara problemet.

Publicerat
  • Författare

Laddade upp 4st winchester sp 55gr med 20gr N201 och samma kula med 21gr N201.

Laddningen med 20gr gav en träffbild om ca. 40mm @ 100m.

När jag sköt serien med 21gr krut blev det lite tokigt dock, satte de två första skotten i stort sett hål i hål men vid tredje skottet upptäckte jag att pappret släppt från tavlan och efter kontroll kan man se att pappret var på sniskan innan skotte avlossades, så det satt ca. 5cm under. Efter att ha satt fast tavlan igen och en spring tur på 100m * 2 så sköt jag fjärde och sista skottet som blev på plats ca. 18mm till höger om hål i hål-skotten.

Känns som jag börjar hitta rätt med krutet till Winchester SP'n. Sköt även 4 st Lapua FMJ Spitzer med 20gr N201 bakom och den träffbilden mäter nånstans 30-35mm.. så 21gr skulle nog göra susen även där.

Tänk att ett par grain hit och dit kan göra sån skillnad =)

Publicerat
  • Författare
En tub, ie ett rör av viss minsta längd,runt 25 cm brukar vara bra, i ett icke statiskt material, koppar/annan metal är att föredra,

med den fart krutet får i tuben packar/komprimerar det sig bättre,

de flesta har tuben direkt på krutdoseraren.

/Christian

Ahh, då är jag med. Jag har den krutdoserare som följer med Lee Breech Lock Challanger-setet, om det är tub i den har jag dock ingen aning om. Det vet du säkert bättre än mig =)

Publicerat

Kul att du verkar vara på rätt väg :lol:

I mitt fall har jag droptuben integrerad med en kruttratt vilket också funkar rätt bra.

Henrik

Publicerat

En riktig budget variant på drop-tub är ett sugrör från närmsta skräpmat ställe kostar gratis och fungera riktigt bra :lol:

Skoj att det börjar lira annars är mina tips Norma 200 och Lapua 55gr. om man söker en FMJ laddning så funkar den ofta bra.

Publicerat
  • Författare
Kul att du verkar vara på rätt väg :lol:

I mitt fall har jag droptuben integrerad med en kruttratt vilket också funkar rätt bra.

Henrik

Ja, känns bra =)

Det finns nog en hel del småpryttlar till detta handladdandet som jag aldrig hört talas om :lol:

Denna gången mätte jag upp med krutmåttet och vägde varje laddning, dett är nått fruktansvärt vad det kan variera upp och ned med det där krutmåttet. Tricklade krutkorn ur en tomhylsa för att hamna rätt. Det tar förvisso lite mer tid, men det är väl bättre att det blir bra än att det går supersnabbt antar jag :lol:

Publicerat
  • Författare
En riktig budget variant på drop-tub är ett sugrör från närmsta skräpmat ställe kostar gratis och fungera riktigt bra :lol:

Skoj att det börjar lira annars är mina tips Norma 200 och Lapua 55gr. om man söker en FMJ laddning så funkar den ofta bra.

Men ett sugrör lär ju lätt bli statiskt?

Jaa, jag köpte 201 med tanken att ha moderata hastigheter på laddningen, men det är väl bara att inse att This rifle was built for speed :lol:

Norma 200 och en kronograf är uppsatta på inköpslistan. =)

Publicerat
Klart du sKa ha en 222a, inget snack om sakon :lol:

Jag har aldrig hållt i en hunter vad jag vet men min vixen är så himla lätt och smidig, tills stödben stor kikare och dämpare kom på då vet jag inte längre :lol:

Är inte helt förtjust i slutstycksgången men den är ju som den är.

/Lasse

Jag har en sako vixen som också krånglar i slutstycket den likson kärvar och det är ingen precision mellan delarna.

Är ´det så på allas 222 eller?

Publicerat
  • Författare
Jag har en sako vixen som också krånglar i slutstycket den likson kärvar och det är ingen precision mellan delarna.

Min kärvar inget, lent som siden att repetera. Det är inte så att den behöver en grundlig rengöring?

Publicerat

Om din Vixen är som min så glappar slutstycket ganska mycket om det är det du menar. Ingen Sauer gång på det inte, men funkar gör det.

/Lasse

Publicerat

Det här med hastighet, tryck och räffelstigningar kan ställa till det ibland.

problemet handlar oftast om att man försöker använda bössorna till något de inte konstruerats för. Man kan säga att en Vixen i 222 rem är ett praktexempel på detta problem.

Dessa bössor har en räffelstigning på 14" vilket innebär att de är avsedda för 50 grains kulor med möjlighet att använda 55 grains kulor så länge som hastigheten inte är för låg. Att försöka minska köttförstöringen genom att ladda tyngre kulor eller kulor i lägre hastighet brukar sällan bli så lyckat. Väldigt enkelt uttryckt är det så att en tyngre kula behöver alltid en tvärare räffelstigning eller en högre hastighet för att stabiliseras. Nästa problem är att alla kulor inte konstruerats på samma sätt vilket innebär att längden på den varierar mellan olika konstruktioner trots att vikten är densamma, en längre kula behöver alltid en tvärare räffelstigning än vad en kortare kula gör.

Om man vill ha mindre köttförstöring en vad standard laddningarna erbjuder i en vixen så är rekommendationen att prova en 55 grains premiumkula i maximal hastighet (d v s en bit över 900 m/s). Här finns det flera vettiga alternativ, som Rhino och Barnes(53 grain) men förmodligen även den nya oryxen från Norma (som jag dock inte har någon erfarenhet av).

Jag skulle dock inte tveka att gå på bockjakt med en kula som din sierra eller en motsvarande hornady eftersom de enligt min erfarenhet är "good enough" även om de inte är några premiumkulor precis.

Att sänka hastigheten med samma krut som man använder till "vanliga laddningar" är ingen bra idé av flera olika skäl.

• För det kommer den sämre stabiliteten att inverka menligt på precisionen
  • Dessutom har en förhållandevis instabil kula ett betydligt mer oförutsägbart uppträdande i viltet, både kulhaverier och bristande kursstabilitet kan bli problem med kulor som inte är tillräckligt stabila.
  • Låga laddningar av förhållandevis långsamtbrinnande krut kan vara potentiellt livsfarliga, det finns flera dokumenterade fall av vapensprängning som berott på för låga krutladdningar (dock krävs det att man frångår de publicerade startladdningarna för att detta skall kunna inträffa).
  • Vill man nu ha lägre utgångshastigheter än normalt för en kaliber så måste man gå på snabbare krut än vad som normalt rekommenderas för patronen, det är så man gör med subsonicladdningar men detta är inget för nybörjare utan kräver en hel del kunskap.
  • Kruten kommer som sagt att brinna både ojämnare och skitigare om de inte kommer upp till de arbetstryck de är konstruerade för

Så rekommendationen är att ladda till patronens fulla potential och istället byta kula om du är väldigt rädd för köttförstöringen ;)

OBSERVERA att detta inte är någon uppmaning till att överskrida maxtrycket!!

Henrik

Publicerat
Min kärvar inget, lent som siden att repetera. Det är inte så att den behöver en grundlig rengöring?

Den grundliga rengöringen är redan gjord så det är inte det som krånglar

Om din Vixen är som min så glappar slutstycket ganska mycket om det är det du menar. Ingen Sauer gång på det inte, men funkar gör det.

/Lasse

Ja den glappar åt alla hål.

Funkar gör den defenitivt men det har hänt att den har kärvat när man laddar om som i en jaktsituation och det gillar jag inte.

Danne

Publicerat
  • Författare
Det här med hastighet, tryck och räffelstigningar kan ställa till det ibland.

problemet handlar oftast om att man försöker använda bössorna till något de inte konstruerats för. Man kan säga att en Vixen i 222 rem är ett praktexempel på detta problem.

Dessa bössor har en räffelstigning på 14" vilket innebär att de är avsedda för 50 grains kulor med möjlighet att använda 55 grains kulor så länge som hastigheten inte är för låg. Att försöka minska köttförstöringen genom att ladda tyngre kulor eller kulor i lägre hastighet brukar sällan bli så lyckat. Väldigt enkelt uttryckt är det så att en tyngre kula behöver alltid en tvärare räffelstigning eller en högre hastighet för att stabiliseras. Nästa problem är att alla kulor inte konstruerats på samma sätt vilket innebär att längden på den varierar mellan olika konstruktioner trots att vikten är densamma, en längre kula behöver alltid en tvärare räffelstigning än vad en kortare kula gör.

Om man vill ha mindre köttförstöring en vad standard laddningarna erbjuder i en vixen så är rekommendationen att prova en 55 grains premiumkula i maximal hastighet (d v s en bit över 900 m/s). Här finns det flera vettiga alternativ, som Rhino och Barnes(53 grain) men förmodligen även den nya oryxen från Norma (som jag dock inte har någon erfarenhet av).

Jag skulle dock inte tveka att gå på bockjakt med en kula som din sierra eller en motsvarande hornady eftersom de enligt min erfarenhet är "good enough" även om de inte är några premiumkulor precis.

Att sänka hastigheten med samma krut som man använder till "vanliga laddningar" är ingen bra idé av flera olika skäl.

• För det kommer den sämre stabiliteten att inverka menligt på precisionen
  • Dessutom har en förhållandevis instabil kula ett betydligt mer oförutsägbart uppträdande i viltet, både kulhaverier och bristande kursstabilitet kan bli problem med kulor som inte är tillräckligt stabila.
  • Låga laddningar av förhållandevis långsamtbrinnande krut kan vara potentiellt livsfarliga, det finns flera dokumenterade fall av vapensprängning som berott på för låga krutladdningar (dock krävs det att man frångår de publicerade startladdningarna för att detta skall kunna inträffa).
  • Vill man nu ha lägre utgångshastigheter än normalt för en kaliber så måste man gå på snabbare krut än vad som normalt rekommenderas för patronen, det är så man gör med subsonicladdningar men detta är inget för nybörjare utan kräver en hel del kunskap.
  • Kruten kommer som sagt att brinna både ojämnare och skitigare om de inte kommer upp till de arbetstryck de är konstruerade för

Så rekommendationen är att ladda till patronens fulla potential och istället byta kula om du är väldigt rädd för köttförstöringen B)

OBSERVERA att detta inte är någon uppmaning till att överskrida maxtrycket!!

Henrik

Härligt att läsa dina utlägg =) glasklart!

Problem #1 blir ändå att hitta ett rådjur att avlossa vapnet mot, inte helt lätt - så lyckas jag så långt kanske jag får leva med lite köttförstöring, om det nu skulle bli någon vill säga ;)

Publicerat
Andra testskjutningen... bössan sprider 10-12cm.. =( Vet inte vilken parameter som kan vara fel.. Den hemska OXO-gluggen ska jag testa att byta ut mot gluggen jag har på 22:an.. Iofs kinajunk det oxå, men lite dyrare och känns lite mer gedigen, om man jämför just de två iaf.

Sen är nog laddningen i klenaste laget.. 19grain norma 201 till winchester SP 55grain-kula. Har gjort en laddning med 20gr norma 201 nu.. Det verkar som det sotar väldigt i pipan, kan kanske ha med den låga laddvikten att göra? Tanken var att hålla ned hastigheten lite för eventuella rådjur som råkar komma i min väg.. men sprider den 12cm på 100m får jag nog släppa den tanken eller byta kula tills jag hittar en som funkar.

Mathias - den träffbilden du lade in bild på, vilken ammo är den skjuten med? Det är ju sådär det ska se ut!

Norma jaktmatch + Sako optilock

Enda träffbilderna på 10 cm fick jag när en lins var lös i kikaren.

Bössan har aldrig varit skitig varit extremt noga med rengörning.

• 2 years later...
Publicerat

Lyfter denna gamla tråd.....

Letar klass 2 bössa. Hittade bl a en Sako Hunter .222 R och verkar vara bra.

Säljaren hävdar toppenskick och av mailade bilderna att döma ser det bra ut....

Vad tror ni? Prisvärt? 4 500 kr inkl Leupold kikare!

Publicerat

I brist på respons i tråden så slog jag till ändå. Kom över en massa ammo till OK pris också! Nu hoppas vi bettan skjuter som man förväntar sig också. Råbockspremiären i augusti blir första stora testet!