Publicerat Juni 14, 200916 yr Vi disskuterar spår i lite dagböcker och sånt men här kan alla fylla på med inlägg i form av erfarenheter och frågor. Har deltagit i en viltspårkurs för att se lite vad som lärs ut och med hunden som yrke tappar man lite grundtänk, jag har åtminstone en förmåga att befinna mig långt fram i tänket, blir väl så. Vad är ett spår? Det är en mängd olika saker mark som har trampats, i en del fall blodlukt och lukt efter en klöv som släpats och så då människan som gått spåret som tappar doftmolekyler hela tiden för jag har inte sett någon spårläggare i eboladräkt än. Vilken doft följer hunden? Har man lagt ut ett blodspår själv och släpat en klöv efter sig så kan man inte utan att veta vilken doft som hunden följer om man inte provar, det finns två sätt som jag spontant tänker på det ena är att spåra ett friskt rådjur, behöver inte vara i timmar utan ta det där rådjuret du såg gå och beta på åkern, vänta nån timme och gå på med hunden eller så lär du in viltdofterna med urvalsmetod, du tar rådjurslukt som ex och två krukor som är upp o ner när hunden luktar på rätt doft får den beröm och fel så händer ingenting, sen utökar man det hela till flera krukor kanske 5 st och fortsätter vill du ha en stövare rådjursren så har du en med hare och en med rådjur det viktiga är att doften av hare ska vara befäst först, sen berömmer du vid markering på hare, oftast behöver maninte korrigera vid doft av fel djur om nu inte hunden blir helt till sig i trasorna. Hur börjar jag? På mina laikor har jag faktiskt börjat spåra vilt först för att få rätt doftbild, säger inte att det är rätt men det känns bra, på tjänstehundarna jag höll p med tidigare så började jag alltid lägga spår på grus, korta kanske 25m liggtid max 5min och här styrde jag väldigt mycket, de kom inte framåt om de försökte lukta brevid kärnan, i gruset ser man avtyrycken om man vrider lite grann på foten och då gick det lättare att se vad hunden gjorde, paus fick de ta men inte syssla med annat. Vad är gränsen för en hund? Det äldsta dokumenterade spåret jag läst om är från staterna där man i klippiga bergen spårade två människor som inte kom fram , det spåret var 14dagar gammalt och man spårade i en vecka tror jag det var. Gränsen sitter alltså mest i människan hur har jag tränat min hund och vilka förutsättningar ger jag den, sen finns det undantag en hund med dåliga nerver kan alltså inte hålla ihop koncentrationen eller en mycket vek hund som om man råkar trampa på spårlinan så är den förstörd i en vecka, är inte lämpliga. Inlärning! Inlärning så kör kortare spår och kanske 3 st i taget, går att lägga efter varandra 3x100m en paus mellan och sen vidare, liggtid en timme, vänta en längre stund och kör ett likadant till och sen ännu ett, är hunden mer motiverad för varje gång eller kroknar den av, liten mätsticka som man bör anteckna vänta sen i 3 dagar och gör om samma övning, var det bättre eller sämre än förra gången, vänta 3 dagar och en gång till ökar lusten så kan du gå på och lägga längre spår 3x200m 3 gånger, sen 3x300m 3 gånger, nu är det nog befäst och inlärningen sitter, det är även nu du sätter tempot på hunden, får det vara en oxe eller ett lamm, går hunden och sliter hela tiden så gör den av med mycket energi, mycket kraft går till att slita runt föraren istället för att haft koll på vinkeln. Våga prova! Vinklar, tider längder går att tänja på hur mycket som helst egentligen, låt hunden misslyckas nån gång hjälp den inte fram för då kan ni spåra själva den dagen det blir svårt, men bli inte arg om hunden inte fixar ert fina spår som ni planerat och tagit er tid att göra, se det som en lärdom kanske hoppade lite högt idag, det gick inte att gå från 3 tim gamla spår till 18 tim gamla, men ingen bryr sig väl om det. Godis! Jag har sett det mesta i den vägen och jag är väl inte klar än, korvspår och annan form av utfodring under spåret avrådes, det stör hunden och de som håller på så har en problemlösning att komma runt inte en hund som motiverar sig själv att spåra och komma ifatt, de bra tjänstehndar jag haft och på kul provat för att se om de blir bättre har ignorerat korv och annat, de riktigt dåliga åt gladeligen och slutade följa spåret om det inte låg korv var 3:e/meter.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Åh en tråd i min smak. En dum fråga... Krukorna - hur ordnar man vittring i dem?
Publicerat Juni 14, 200916 yr Jag lägger fällor för hunden när jag lägger ut spår. Mitt hetaste tips är: ha alltid med en lina på 10 meter när man lägger viltspår! Det går att göra mycket bus med en sådan.. Fälltyp 1: Lämna klöven på någonstans på spåret. Kliv av och gör en halvcirkel tillbaka i spåret, tag fram din lina och klöven från ett annat djur och kasta klöven över spåret du har lagt. drag hem klöven med linan. Gå tillbaka och fortsätt spåret. Testa gärna med älg, skogsfågel, vildsvin etc över det klassiska spår-med-rådjursklövspåret. Markera dessa punkter väl, det är häftigt att komma fram till dem med hunden och ha facit. Ge akt på kroppshållning mm hos hunden när de råkar ut för dessa störningar. Fälltyp 2: Knyt fast klöven i 10-meterslinan och se till att ha en liten tyngd i linans andra ände. Kasta tyngden 10 meter åt vänster, lämna klöven där du är och gå höger. Gör en omfattande rörelse i en halvcirkel för att komma fram till lintyngden du kastade åt vänster. hala in klöven. Nu blir det spännande att se: följer hunden klöven eller följer den husse? Den här går att variera i det oändliga, om man vill dra spåret uppför ett brant bergsparti kastar man upp vikten för branten, går tillbaka i spåret, och närmar sig branten från andra hållet, och drar klöven uppför berget.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Åh en tråd i min smak. En dum fråga... Krukorna - hur ordnar man vittring i dem? Doft från det djur du vill ha, lägg sterila kompresser ihop med djuret så doften från djuret kontaminerar kompressen, tång och handskar för att inte dofta människa, sen lägger du kompressen i krukan, för ordningens skull lägger du icke kontaminerade kompresser i de övriga krukorna, vattenförsök har jag börjat med och det verkar funka. Då lägger du en bit älghår i vatten sen kan man använda det till att spraya ett spår eller lära in doftbilden, nu kan man hoppa över krukorna, men då ska hunden förstå vad den ska göra, måste nog göra en bildserie om det hela.
Publicerat Juni 14, 200916 yr sterila kompresser ihop med djuret så doften från djuret kontaminerar kompressen Helt klart nobelprisläge på detta! Jävlar vad smart.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Nu till pessimisten.... jag då.. Läst om de där med krukor.. Går tydligen o samla dofter ur nygångna spår oxå med kompress o en bit folie. Fast... Hur säkra är vi på att doftpadden inte kontanimeras av mäniskolukt.. Doftpartiklar är ju flyktiga, vi andas osv. Även handskarna o tång blir troligen mäniskolukt på. Ett dött vilt som vi tagit reda på luktar oxå av mäniska så fort vi tar i det. Har klart exempel från förra hunden, Münster som bringselrappoterade allt dött vilt utom gris... Visserligen rapporterade hon men inte med remmen i munnen. All träning där någon mäniska varit i kontakt med grisen bringselrapporterade hon korrekt. Men utan mäniskodoft på eller i närheten av död gris så plockade hon inte upp remmen. Hade troligen o göra med att hon kopplat lite ruskande i viltet (kolla att det är dött) innan hon plockade upp bringselremmen. Förmodligen hade hon fått nån känga av icke död gris och då blivit försiktigare o lät bli o gå på samma mina fler ggr. Doftpadds träning med krukor osv tror jag är väldigt bra i samband med att styra in hundar på visst vilt o stopp på fulvilt osv.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Doft från det djur du vill ha, lägg sterila kompresser ihop med djuret så doften från djuret kontaminerar kompressen, tång och handskar för att inte dofta människa, sen lägger du kompressen i krukan, för ordningens skull lägger du icke kontaminerade kompresser i de övriga krukorna, vattenförsök har jag börjat med och det verkar funka.Då lägger du en bit älghår i vatten sen kan man använda det till att spraya ett spår eller lära in doftbilden, nu kan man hoppa över krukorna, men då ska hunden förstå vad den ska göra, måste nog göra en bildserie om det hela. Ok, wow vilka metoder det finns. Himla intressant ämne...
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Nu till pessimisten.... jag då.. Läst om de där med krukor.. Går tydligen o samla dofter ur nygångna spår oxå med kompress o en bit folie. Fast... Hur säkra är vi på att doftpadden inte kontanimeras av mäniskolukt.. Doftpartiklar är ju flyktiga, vi andas osv. Även handskarna o tång blir troligen mäniskolukt på. Ett dött vilt som vi tagit reda på luktar oxå av mäniska så fort vi tar i det. Har klart exempel från förra hunden, Münster som bringselrappoterade allt dött vilt utom gris... Visserligen rapporterade hon men inte med remmen i munnen. All träning där någon mäniska varit i kontakt med grisen bringselrapporterade hon korrekt. Men utan mäniskodoft på eller i närheten av död gris så plockade hon inte upp remmen. Hade troligen o göra med att hon kopplat lite ruskande i viltet (kolla att det är dött) innan hon plockade upp bringselremmen. Förmodligen hade hon fått nån känga av icke död gris och då blivit försiktigare o lät bli o gå på samma mina fler ggr. Doftpadds träning med krukor osv tror jag är väldigt bra i samband med att styra in hundar på visst vilt o stopp på fulvilt osv. Du är helt inne på rätt linje och det finns mycket att beakta, det är just för att skapa styrning i positiv riktning som man använder doftpadds. Ok, wow vilka metoder det finns.Himla intressant ämne... Visst är det intressant och sksa man utifrån forskningen på att hitta minor med hund så skulle man ta ett par tre olika doftmolekyler som är gemensamma för ex björn och bara träna hundarna på dessa.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Jag lägger fällor för hunden när jag lägger ut spår. Mitt hetaste tips är: ha alltid med en lina på 10 meter när man lägger viltspår! Det går att göra mycket bus med en sådan.. Fälltyp 1: Fälltyp 2: Bra tips där Bengt Helt klart nobelprisläge på detta! Jävlar vad smart. Får väl dela det med dig då
Publicerat Juni 14, 200916 yr Suveränt ämne och diskussion !! Heja Pertan Du har många goda ideer ser jag i ditt inlägg. Vi brukar med SVCH hundarna lägga ut villospår i form av gris eller älgklövar tvärs över spåret som är draget med rådjursskank. Vi har antingen en hjälpläggare med ut i spåret när det läggs eller så har vi själva en extralina med oss med den andra skanken i. Vi stannar upp och kastar linan med skanken i 90 grader h + 90 v från en viss punkt, samt dra den mot oss där vi står. Därefter tar vi upp den och fortsätter lägga spåret med ordinarie rådjursskank. Vi har börjat dra ner på blodmängden samt tunnat ut den och lägger med större luckor på blodet. Vi lägger spåren längre också samt tar dem efter längre tid, oavsett väderleken. Det är alltid intressant att se hur de agerar i det ordinarie spåret resp när de hittar på annat. Torr väderlek har vi erfarenhet av, är väldigt mycket svårare för hundarna att hitta rätt, på. De gissar mer och det tar betydligt längre tid att gå dem jämfört med "fuktigare" spår. Inte mer blod alltså utan fuktigare väderlek och underlag. De har dessutom nosen lägre ner mot backen jämfört med färskare och fuktigare spår. Väldigt intressant det där för att se skillnaden mellan individerna också. // Jägare utan gränser
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Jägare utan gränser: det förvånar mig inte att du gjort den upptäckten med fuktiga spår finns inte mycket som bär vittring så bra som vatten, har märkt att varma torra dagar har de ett litet problem att ta tag i, hade en hund som var , förlåt är som en gud i spåret dock inte i min ägo, spårade överallt hur som helst men på asfalt så stannade han bara upp, under övrigas semester så gav jag mig inte han skulle spåra på asfalt, vi gick ett spår på blandat underlag och kom ut på asfalt , där stor han lika förvånad som vanligt, vi stod still med kort lina, väldigt länge efter 30 min så provade han att kolla av asfalten och spårade sen även där, ett sånt där guldämne som ändå kan ha sina förutfattade meningar, nog kännns doften det gäller att ge hunden chansen också, hur man läser hunden och kan tyda signaler.
Publicerat Juni 15, 200916 yr Klämmer in en fråga om det är okej... Är det sant att just vitmossa tar bort all vittring?
Publicerat Juni 15, 200916 yr Författare Klämmer in en fråga om det är okej... Är det sant att just vitmossa tar bort all vittring? Spontant nej det stämmer inte jag har spårat på vitmossa utan att märka någon förändring, ska man gå lite på djupet i frågan så vad skulle det vara i vitmossa som tar bort vittring, vitmossa innehåller vatten och vatten binder vittring bra, dessutom är vitmossa inte helt ren utan det finns barr och löv i den som inte har den effekten.
Publicerat Juni 15, 200916 yr Spontant nej det stämmer inte jag har spårat på vitmossa utan att märka någon förändring, ska man gå lite på djupet i frågan så vad skulle det vara i vitmossa som tar bort vittring, vitmossa innehåller vatten och vatten binder vittring bra, dessutom är vitmossa inte helt ren utan det finns barr och löv i den som inte har den effekten. Okej fick nämligen höra det då jag gick viltspårskurs med förra hunden, och det har präntat sig fast i huvudet. Praktiskt vid spårläggning om det inte stämmer, att slippa fundera över det då mossiga områden infinner sig.
Publicerat Juni 15, 200916 yr Va som brukar va lite knepigt är skiften mellan torrt-blött o varmt-kallt, typ från fuktig skog ut på soldränkta torra hyggen, stora solvarma stenhällar osv o tvärt om. Jycken kan ha problem o kalibrera om på snabbt förändrad vittringsbild har jag märkt några ggr. Kanske på grund av sånt här som vitmossan fått skulden nån gång o så blev de en sanning?
Publicerat Juni 15, 200916 yr Va som brukar va lite knepigt är skiften mellan torrt-blött o varmt-kallt, typ från fuktig skog ut på soldränkta torra hyggen, stora solvarma stenhällar osv o tvärt om. Jycken kan ha problem o kalibrera om på snabbt förändrad vittringsbild har jag märkt några ggr. Kanske på grund av sånt här som vitmossan fått skulden nån gång o så blev de en sanning? Låter väldigt logiskt och möjligt att det är så.
Publicerat Juni 17, 200916 yr En fundering... Hur ofta är lagom att träna spår? Förstås omöjligt att svara generellt på men betänk att det (i mitt fall) är en ganska ung hund med fågeljakt som huvudsaklig syssla, viltspår/ev kommande eftersöksträning som extrajobb och stor arbetsmotor. En - två - tre gånger i veckan?
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare En fundering... Hur ofta är lagom att träna spår?Förstås omöjligt att svara generellt på men betänk att det (i mitt fall) är en ganska ung hund med fågeljakt som huvudsaklig syssla, viltspår/ev kommande eftersöksträning som extrajobb och stor arbetsmotor. En - två - tre gånger i veckan? Helt beroende på hund för inlärning skrev jag lite i första inlägget, att vidareutveckla så beror det lite på hur svårt det är för hunden, lägger man 1-3 spår en dag så vänta 3-5 dagar så hunden hinner smälta det som hänt, hundar lär sig och sen måste de utarbeta händelsen, det kan ta lite tid, vill man kan man träna uthållighet i spåret och då välja att köra flera i rad typ intervall träning, eller ett långt som man pausar i spåret och är det varmt se till så hunden får vatten, innan den dippar, man kan lära hundar tänja på gränser också, hade en hopplös tant som stannade och gav hunden vatten var 150:e meter, vi var inte i öknen och jag tror det handlade om koncentration. Träna upp hunden att spåra ofta och länge så är den van att jobba men gör det med insidan, sett folk som tokkört sina hundar och de spårar men sen kommer dippen de har inte lärt sig något eller hunnit för mitt i den fas de klurar och funderar så ska de ut och jobba igen, en cykelrunda kan man ta det nöter inte på hjärncellerna.
Publicerat Juni 17, 200916 yr Okej, är helt med på att pausa efter ett krävande arbete där hjärnan fått gå varm. Ibland tar ivern överhand då det går bra, bäst att hejda sig lite så det blir bästa möjliga kvalitet på träningen.
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Okej, är helt med på att pausa efter ett krävande arbete där hjärnan fått gå varm. Ibland tar ivern överhand då det går bra, bäst att hejda sig lite så det blir bästa möjliga kvalitet på träningen. Du ska bygga ett berg inte gräva en grop brukar jag säga, sen får man placera in det lite vart man tycker
Publicerat Juni 17, 200916 yr märkte idag att det var svårt att spåra i tor teräng, la ett släpspår med en vildsvins klöv idag medans hun var borta, sen när hankom hem 2 timmar senare så fick han vila enstund sen gick vi till spåret, men han visa inget intresse i början av spårt.. deft kan ha varit pga att det var på en sten häll mde lite mossa på, men sen efter en stund så visade ja på han spåret en bilt bort där det gick lite lättare att spåra för han men sen kom vi till ett litet dike där han fick problem sen ville han knappt spåra nå mera emn han gick iallfall hyffsat i spårt men det kan ju ha varit att det var rätt tort över stenar sen när vi kom fram till en skotar väg där det hadde kommit upp liera så stanna han till och inte viste vart spåret gick sen var det så fram till spårslutet så idag var en sån dag man inte önskar komma under e-sök men det kan ha berott på att jag inte hadde nå blod i spåret, så amn hoppas att det inte händer när det är dax för spår kurs med han
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare märkte idag att det var svårt att spåra i tor teräng, la ett släpspår med en vildsvins klöv idag medans hun var borta, sen när hankom hem 2 timmar senare så fick han vila enstund sen gick vi till spåret, men han visa inget intresse i början av spårt.. deft kan ha varit pga att det var på en sten häll mde lite mossa på, men sen efter en stund så visade ja på han spåret en bilt bort där det gick lite lättare att spåra för han men sen kom vi till ett litet dike där han fick problem sen ville han knappt spåra nå mera emn han gick iallfall hyffsat i spårt men det kan ju ha varit att det var rätt tort över stenar sen när vi kom fram till en skotar väg där det hadde kommit upp liera så stanna han till och inte viste vart spåret gick sen var det så fram till spårslutet så idag var en sån dag man inte önskar komma under e-sök men det kan ha berott på att jag inte hadde nå blod i spåret, så amn hoppas att det inte händer när det är dax för spår kurs med han Torrt det har regnat i en vecka, mossa brukar vara bra att spåra på binder vatten och doft lätt. Doften av en klöv överstiger mycket, kör några grunder som jag beskrev längst upp i gammal skogsterräng vänta en timme och kör 3 st 100m spår, snitsla så du inte tappar bort dig själv.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Torrt det har regnat i en vecka, mossa brukar vara bra att spåra på binder vatten och doft lätt.Doften av en klöv överstiger mycket, kör några grunder som jag beskrev längst upp i gammal skogsterräng vänta en timme och kör 3 st 100m spår, snitsla så du inte tappar bort dig själv. okejokej, det är i skogen bakom mej och den kan jag istortsätt utantill, sen är han 4 år och har klarat sånna spår tidigare men då var det blod med men gris var nytt för han och sen var han rätt trött oxå, men tängte tästa för det kan ju komma sånna tillfällen oxå att ett djur inte blöder när det inte får genomslag,
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare okejokej, det är i skogen bakom mej och den kan jag istortsätt utantill, sen är han 4 år och har klarat sånna spår tidigare men då var det blod med men gris var nytt för han och sen var han rätt trött oxå, men tängte tästa för det kan ju komma sånna tillfällen oxå att ett djur inte blöder när det inte får genomslag, Det handlar inte om att man går vilse utan att du ska veta vart du stoppat stöveln, är han 4 år och van att gå spår så borde det funka även nu, en släpad klöv ger ett luktindex på vi säger 100 och de klarar att känna 0,1, antingen fuskar hunden eller så hjälper du den för mycket. vill du prova hunden på konstlat vildsvinsspår kan jag nog fixa det. Hur går det med vapperiet?