Publicerat Juni 18, 200916 yr Det handlar inte om att man går vilse utan att du ska veta vart du stoppat stöveln, är han 4 år och van att gå spår så borde det funka även nu, en släpad klöv ger ett luktindex på vi säger 100 och de klarar att känna 0,1, antingen fuskar hunden eller så hjälper du den för mycket. vill du prova hunden på konstlat vildsvinsspår kan jag nog fixa det.Hur går det med vapperiet? okejokej, skulle var kul att tästa han på nå eftersöks spår som inte jag har lagt, som det setr ut i vinklarna så brukar han inte fuska för där brukar han göra en lov runt för att sen gå på det igen valperiet går väl inte så bra presis om jag får säga det själv,var tvungen att tacka nej pga pengar brist på laikan valpen
Publicerat Juni 18, 200916 yr En viktig sak... lägg obscent många snitslar. Jag hänger kanske en var 5:e meter när jag lägger spår, jag är inte intresserad av att hunden skall hitta klöven utan vad jag vill lära mig är hundens kroppsspråk när han är på respektive av spåret. I min värld är spårträning mer en fråga om att lära husse/matte lära känna hundens spårbeteende än vad det är att lära hunden spåra...
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare okejokej, skulle var kul att tästa han på nå eftersöks spår som inte jag har lagt, som det setr ut i vinklarna så brukar han inte fuska för där brukar han göra en lov runt för att sen gå på det igen valperiet går väl inte så bra presis om jag får säga det själv,var tvungen att tacka nej pga pengar brist på laikan valpen Bra att kunna säga nej istället för att samla ihop det sista och mörka läget, lägg lite dollar på bysse och brudar, du hinner med ett antal hundliv också och behöver inte skynda, vill du hänga med på jakt i höst så säg till, har marken utanför Uppsala åt ditt håll. Angående hunden så har den för bråttom varje gång, det kallas att hunden ringar, söker spår och det är bra att de slår ett varv, en del söker sig bort och kommer aldrig hitta igen spåret, att den inte lär sig finns det lite olika synsätt på, vi hoppar detaljerna, be någon i familjen lägga ett blodat spår, ca 4 tim senare tar du det och du kan endast få hjälp i starten, sen ska du ta dig runt, nu kommer du få lägga cellerna i kors, slut på rullator och andra hjälper
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare En viktig sak... lägg obscent många snitslar. Jag hänger kanske en var 5:e meter när jag lägger spår, jag är inte intresserad av att hunden skall hitta klöven utan vad jag vill lära mig är hundens kroppsspråk när han är på respektive av spåret. I min värld är spårträning mer en fråga om att lära husse/matte lära känna hundens spårbeteende än vad det är att lära hunden spåra... Helt rätt herrberg, det man måste koppla bort är sin egen styrning och det gör man om man tänker som du, kopplar bort allt och läser hunden.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Bra att kunna säga nej istället för att samla ihop det sista och mörka läget, lägg lite dollar på bysse och brudar, du hinner med ett antal hundliv också och behöver inte skynda, vill du hänga med på jakt i höst så säg till, har marken utanför Uppsala åt ditt håll.Angående hunden så har den för bråttom varje gång, det kallas att hunden ringar, söker spår och det är bra att de slår ett varv, en del söker sig bort och kommer aldrig hitta igen spåret, att den inte lär sig finns det lite olika synsätt på, vi hoppar detaljerna, be någon i familjen lägga ett blodat spår, ca 4 tim senare tar du det och du kan endast få hjälp i starten, sen ska du ta dig runt, nu kommer du få lägga cellerna i kors, slut på rullator och andra hjälper bössa har jag redan 2 st, men ingen hagelpang än då jag är ute efteren halvauto, och brudar slösar amn alltid pengar på, det har ajg en erfarenhet av emn det har inte blirr så mkt än men det kommer säker att bli mera det var det jag försökte göra men sen kom det den dag då jag skulle hämta den men då fattades de alldeless för mkt så då skjöt ja upp det nån helg men sen tog ja beslutet att avstå!! och Pertan jakt vill jag alltid vara med på, gärna i höst efter både gris och grimbart så det är bara att hojat till nån vecka inna så ska jag övertala morsan att skjusa ut mej till dej så vi kan jaga så om du känner att du vill lägga nå spår nån gång kan du väll hojta till så kan vi väl göra det tilsammans och så kan du bedömma hur han är, en i laget tyckte att jag skulle fortsätta med det och sen gå anlagklass med han, sen dedära med att få nån av pärona att lägga spår blir nog inte så lätt när dom knappt är emd på att få han ordentlig lydig så tror jag knappt på att dom vill lägga nå spår åt oss, sen sa syrran att vi skaffa inte hun för att du ska jaga med den utan att det skulle var en sofpotatis
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Okej vi hoppar brudarna, det är en spårtråd och jag gick off topic. vi hörs till hösten och 848 går utanför dig så morsan kan sova. Ska du spåra så har du väl något levande vilt på marken? spana in vänta MINST en timme sen får hunden ta upp spåret. Sätt en snitsel där du såg djuret försvinna eller kom ut.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Okej vi hoppar brudarna, det är en spårtråd och jag gick off topic.vi hörs till hösten och 848 går utanför dig så morsan kan sova. Ska du spåra så har du väl något levande vilt på marken? spana in vänta MINST en timme sen får hunden ta upp spåret. Sätt en snitsel där du såg djuret försvinna eller kom ut. ja vi gör ju det. jepp den gör det, gångs tid är 20 min till bussen okej, det behövs inte gå så långt, rådjur har ja runt hörnet så där brukar ja ta chansen.
Publicerat Juni 21, 200916 yr En liten fråga... Hur mycket blod ska man använda? Alltså, det är ju olika beroende på svårighetsgrad osv. Men på ett ungefär. Om man säger per 100 meter, hur mycket använder ni till: - Lätt spår - Medelsvårt spår - Svårt spår - Mycket svårt spår?
Publicerat Juni 21, 200916 yr En liten fråga... Hur mycket blod ska man använda?Alltså, det är ju olika beroende på svårighetsgrad osv. Men på ett ungefär. Om man säger per 100 meter, hur mycket använder ni till: - Lätt spår = rätt mkt blod upp till 4dl hadde jag i början när jag la ett lätt 100 meters spår till hun - Medelsvårt spår = då har jag 2½ dl till ett spår - Svårt spår = max 1dl - Mycket svårt spår? = 2 stänk ungefär har jag till ett mkt svårt spår
Publicerat Juni 21, 200916 yr - Lätt spår = rätt mkt blod upp till 4dl hadde jag i början när jag la ett lätt 100 meters spår till hun Så mycket? (och du menar 100 meter? ) Har nog varit snål, 3-4 dl till 600 m till ett "normalt" spår.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Så mycket? (och du menar 100 meter? )Har nog varit snål, 3-4 dl till 600 m till ett "normalt" spår. Ett anlk spår och öppenklass läggs med en tredjedels liter blod. typ 3.3 dl och bägge ska vara 600 m långa Själv får ja lätt 2,5 dl till att räcka bra bit över 700-800 m. HAr en labratorieflaska som rymmer 2,5 dl och går att lägga droppe för droppe. 2,5 dl blir många droppar o räcker lååångt om man lägger en droppe per meter. Mycket beror på vilken typ av blodläggarflaska man använder. Eller käpp o burk med blod osv. Blod luktar mycket o ligger kvar länge o luktar mer när det legat några timmar. Ett blodat spår med släpad klöv + husse/mattes spår är en rejäl doft korridor. Några timmar senare så avtar människodoften och klöven o det som luktar längst är nog blodet.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Jag brukar använda mig av en halvliters PET-flaska när jag lägger spåret. Borrar ett hål i korken, mellan 1-2 mm stort. Håller flaskan upp & ner medan jag går med släpande klöv/vilt. Det brukan gå ganska lite blod, kanske 1-2 dl på dryga 100m... Eller nått sånt, beror på hålets storlek förstås. Men man kan borra 3 olika strlk på korkar & se vad man tycker passar sig i mängd av blod. Enkelt, billigt & bra sätt att justera blodmängd på.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare På en km använder jag nog normalt inte mer än 2-3dl om det ska vara lätt, ska det vara svårt ingenting utom kanske två stänk efter 8-900m
Publicerat Juni 21, 200916 yr Så mycket? (och du menar 100 meter? )Har nog varit snål, 3-4 dl till 600 m till ett "normalt" spår. jepp det så hadde jag när han var valp men nu har jag ca 2½ dl på 500meter, och ibland mindre nu har jag kanske 4,5 stänk ur en flaska på ett svårt spår på ca 700meter+
Publicerat Juni 21, 200916 yr Okej, det varierar litegrann hur man gör alltså... Angående flaska använder jag antingen en urdiskad ketchupflaska, eller så en halvliters drickesflaska med en sådan kork som går att dra upp och ner om ni förstår vad jag menar... innehållit någon sorts färgglad sportdryck.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Ha i tanken att du utgår från kraftigt skadat vilt till vilt som knappast skadats i en trafikolycka, det är serariot du måste träna för, tränar man utan blod blir det en happenings det händer, hunden måste ha ett brett register av förutsättningar, tänk utifrån olika mindre bra jakt tillfällen till riktigt dåliga trafikskador. Det är hur du läser din hund och kan avgöra om viltet är ett skadat vilt eller om det kanek är en bom, vill minnas att herrberg hittade blod efter 8-900m det var första droppen, har satt bra press på laget att allt påskjutet vilt ska spåras och utredas som träffat.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Ha i tanken att du utgår från kraftigt skadat vilt till vilt som knappast skadats i en trafikolycka, det är serariot du måste träna för, tränar man utan blod blir det en happenings det händer, hunden måste ha ett brett register av förutsättningar, tänk utifrån olika mindre bra jakt tillfällen till riktigt dåliga trafikskador.Det är hur du läser din hund och kan avgöra om viltet är ett skadat vilt eller om det kanek är en bom, vill minnas att herrberg hittade blod efter 8-900m det var första droppen, har satt bra press på laget att allt påskjutet vilt ska spåras och utredas som träffat. Sådant händer hela tiden, det är tyvärr inte ett undantagsfall. Exempelvis har vi denna "sanning" att det är lönlöst att göra efterök på hagelskjutna rådjur eftersom de inte tar sårlega. Det gör de visst det, men kanske inte den första kilometern. Problemet är att man inte har hundar som fixar att hålla samma djur hela den sträckan. Drivande hundar och stötande hundar, liksom kortdrivare, är avlade till att vara opportunister och byter vilt hela tiden. Lite hårddraget kan man säga att antalet skadskjutningar går upp drastiskt, och antalet helbommar går ned, när man eftersöker "bommar" med en bra hund. Jag ställer mig jättefrågande till dessa enorma blodmängder ni talar om, det gäller alla. Varför inte använda en roller i stället? Vill man träna sin hund för verkligheten och inte bara för viltspårmeriteringarna är det en bättre idé att lägga blod i början av spåret och sedan nästan trappa av helt. För en känslig hundnos kan också lukten av blod vara bedövande, min hund spårar sämre om man lägger på för mycket blod.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Jag ställer mig jättefrågande till dessa enorma blodmängder ni talar om, det gäller alla. Varför inte använda en roller i stället? Vill man träna sin hund för verkligheten och inte bara för viltspårmeriteringarna är det en bättre idé att lägga blod i början av spåret och sedan nästan trappa av helt. För en känslig hundnos kan också lukten av blod vara bedövande, min hund spårar sämre om man lägger på för mycket blod. En roller som man målar med alltså? Smart!
Publicerat Juni 21, 200916 yr En roller som man målar med alltså? Smart! Bara för att dubbelkolla (jag kämpar just nu med en matförgiftning och mitt sinne för humor är utraderat)... så bara för att förtydliga: det där med rollern var ett skämt. Sorry om jag inte fattade att du skämtade, om du nu gjorde det.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Bara för att dubbelkolla (jag kämpar just nu med en matförgiftning och mitt sinne för humor är utraderat)... så bara för att förtydliga: det där med rollern var ett skämt. Sorry om jag inte fattade att du skämtade, om du nu gjorde det. Haha, nej jag är trög på riktigt såg faktiskt framför mig hur det kunde fungera med en roller med långt skaft att dra efter sig, fast med närmare eftertanke känns det fruktansvärt opraktiskt! *asg igen* (Matförgiftning, usch själv får jag skylla på trötthet *vissel*)
Publicerat Juni 21, 200916 yr Haha, nej jag är trög på riktigt såg faktiskt framför mig hur det kunde fungera med en roller med långt skaft att dra efter sig, fast med närmare eftertanke känns det fruktansvärt opraktiskt! *asg igen* (Matförgiftning, usch själv får jag skylla på trötthet *vissel*) Urff... Inte roligt, det är rätt. Men jag skulle tro att pipett är ett bra verktyg. Låt hunden använda sin näsa, det är ju bara korkat att låta den få för lätta spår. Det är ju du som skall lära dig läsa hunden, right?
Publicerat Juni 21, 200916 yr har jag laggt ett spår år min pudel, ca 400meter, inge blod la det vid 20,30 så jag funderade på att få det om en stund då har det legat i 2timmar
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Herrberg och jag har haft saken uppe på vårat bord, man får vad man tränar, hagelbom bör realistiskt prövas lite hår och kanske bara ett spår, utan blod spåra upp emot en km, sen nått stänk, vidare till en lega................ Tänk skadat vilt.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Urff... Inte roligt, det är rätt. Men jag skulle tro att pipett är ett bra verktyg. Låt hunden använda sin näsa, det är ju bara korkat att låta den få för lätta spår. Det är ju du som skall lära dig läsa hunden, right? Du har såklart alldeles rätt.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Sitter på vanligt modem o de e trögt.. Men får väl ändå försöka lägga till lite.. Hål i djuret ger blod. Har några exempel där rådjur träffats med ett hagel. De blöder så fort det är hål på huden. Jycken känner det givet men vi hittar inget. Det ska till ett bra tränat öga för att upptäcka några enstaka stänk. Hår på skottplats brukar innebära träff. Räcker som sagt med ett hagel för en dödande träff.. visserligen kan det ta en del tid... Ett hagel i ren musklatur läker. Inre organ leder ofta till döden men tar lååång tid. Lunga hjärt dödar relativt snabbt, djuret drunknar i sitt eget blod eller förblöder. Jag kanske är annorlunda men min blick ligger mestadels i marken när jag går o håller jycken i linan.. Letar blod, spårstämplar o va man nu kan hitta som ger kvittens på att hunden håller spåret. Men givet håller jag koll o läser hund oxå, men den där kvittensen är så trevligt att få På tärningsspår kollar jag marken oxå, alltid bra o öva på att se blod.