Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Helt utifrån mig själv så tycker jag det är skitsvårt att se enstaka blodstänk, utan litar helt på jycken.

• Svar 63
  • Visningar 16,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jovisst.. inte är det lätt.

Men min svaghet är att jag vill ha kvittens, svårt o lita på hunden.

Har haft flera jyckar o gått med många andras jyckar o att blint lita på hunden är inte rätt.

Flera olika hundar har slagit blå duster i hussar/mattars ögon o spårar inte rätt vilt utan nått annat som lockat mer.

Litar vi blint så behöver vi ju inte ens ta om ett spår från början.

Har till o med haft en jycke som kom på delad 1:a plats i en större eftersökstävling för några år sen.

Årets eftersökekipage där finalen gick på Öster-malma.

Jag litade inte helt på henne heller.. <_<

Vi som hundförare måste ju kunna tänka lite själva oxå.

• 2 months later...
Publicerat

jag har problemet att jag har nedsatt färgseende har skiit svårt att se blod i skog och gräs. Då är det bra att lita på hunden!

Publicerat
Urff... Inte roligt, det är rätt. Men jag skulle tro att pipett är ett bra verktyg. Låt hunden använda sin näsa, det är ju bara korkat att låta den få för lätta spår. Det är ju du som skall lära dig läsa hunden, right?

Jag är inte säker... Men kan det vara fel att träna hunden med OLIKA blodmängd på varje spår för att vänja hunden att det kan vara mycke & ibland mycke lite blod vid ett eftersök? Tycker nog att allsidig spårträning ger bästa resultat. Nu är jag en praktisk jägare & inte nån jaktprovs-tok...

Publicerat
Jag är inte säker... Men kan det vara fel att träna hunden med OLIKA blodmängd på varje spår för att vänja hunden att det kan vara mycke & ibland mycke lite blod vid ett eftersök? Tycker nog att allsidig spårträning ger bästa resultat. Nu är jag en praktisk jägare & inte nån jaktprovs-tok...

Nog ska det vara allsidig träning, prov spåren är ju alldeles för mycket blodade enligt mig. De jag lärde mig när jag började var att droppa var eller vartannat steg, sen skulle svårigheten vara ett uppehåll på 10-20m, hur ofta är det så på ett riktigt eftersök?

• 11 months later...
Publicerat

Blod, blod, blod...

Vid trafikolyckor upplever jag ofta att det inte blöder alls om de påkörda djuren och jag vill inrikta mig lite på eftersök på trafikskadat vilt så jag vill undvika att använda blod vid spårläggning.

Lägger man spåren på samma vis som när man blodar eller ska jag gå någon annan väg när man lägger spår utan blod?

Publicerat

Hallå alla eftersöksproffs... är jag ute och cyklar eller ställer jag tokiga frågor? :(

Publicerat
Hallå alla eftersöksproffs... är jag ute och cyklar eller ställer jag tokiga frågor? :(

Kan säga för min egen del så tränade jag upp den bästa eftersökshund jag någonsin får i ett hjorthägn. Utan blod när han blev lite erfaren. Drog en klöv av ett annat vilt än dovhjorten som fanns i hägnet. Den hunden hade lett mig till Kina på ett spår. Utan blod.

Publicerat
Kan säga för min egen del så tränade jag upp den bästa eftersökshund jag någonsin får i ett hjorthägn. Utan blod när han blev lite erfaren. Drog en klöv av ett annat vilt än dovhjorten som fanns i hägnet. Den hunden hade lett mig till Kina på ett spår. Utan blod.

På marken jag flyttar till går det ett femtiotal dov 50 meter från huset i stort sett dagligen... är det bara att släpa en rådjursklöv över fältet där doven går och hoppas på att hunden fattar vad den ska göra eller behövs nånting annat?

Publicerat
På marken jag flyttar till går det ett femtiotal dov 50 meter från huset i stort sett dagligen... är det bara att släpa en rådjursklöv över fältet där doven går och hoppas på att hunden fattar vad den ska göra eller behövs nånting annat?

Träna ngn annanstans i början om hunden är helt grön. Jag hade mkt blod i början av hägnträningen för att successivt minska till att helt upphöra med blod.

• 3 months later...
Publicerat

Här ska det lusläsas noga, lyfter tråden lite för min egen del.

Publicerat

intressant läsning!! sitter själv och planerar på att skaffa en beagle, och funderat en hel del på just spårträning..

• 4 months later...
Publicerat

Jag lägger fällor för hunden när jag lägger ut spår. Mitt hetaste tips är: ha alltid med en lina på 10 meter när man lägger viltspår! Det går att göra mycket bus med en sådan..

Fälltyp 1:

Lämna klöven på någonstans på spåret. Kliv av och gör en halvcirkel tillbaka i spåret, tag fram din lina och klöven från ett annat djur och kasta klöven över spåret du har lagt. drag hem klöven med linan. Gå tillbaka och fortsätt spåret.

Testa gärna med älg, skogsfågel, vildsvin etc över det klassiska spår-med-rådjursklövspåret. Markera dessa punkter väl, det är häftigt att komma fram till dem med hunden och ha facit. Ge akt på kroppshållning mm hos hunden när de råkar ut för dessa störningar.

Fälltyp 2:

Knyt fast klöven i 10-meterslinan och se till att ha en liten tyngd i linans andra ände. Kasta tyngden 10 meter åt vänster, lämna klöven där du är och gå höger. Gör en omfattande rörelse i en halvcirkel för att komma fram till lintyngden du kastade åt vänster. hala in klöven. Nu blir det spännande att se: följer hunden klöven eller följer den husse?

Den här går att variera i det oändliga, om man vill dra spåret uppför ett brant bergsparti kastar man upp vikten för branten, går tillbaka i spåret, och närmar sig branten från andra hållet, och drar klöven uppför berget.

Har en fundering här, om man kommer fram och hunden så att säga går i fällan. Ska man korrigera då, och i så fall på vilket sätt?

Jag tänker mig kanske ett nej och sedan visa på det spåret man vill att hunden följer?

Publicerat
  • Författare

Har en fundering här, om man kommer fram och hunden så att säga går i fällan. Ska man korrigera då, och i så fall på vilket sätt?

Jag tänker mig kanske ett nej och sedan visa på det spåret man vill att hunden följer?

Ja och nej beror lite på hur hunden gör, det dyker upp något nytt en nyfiken hund måste bara kolla en spåridiot gör det inte alls, den skulle inte ens märka om du knyter fast linan och tar en fika, lite på hund typ så får man agera olika.

Tar man i för mycket på en nyfiken känslig hund så kan den upphöra att spåra för tid o evighet eller bli osäker och väntar på råd från husse hela tiden vågar inte ta egna beslut, följer ett tag men tappar kallar vi det för men det beror på att den inte klarar uppgiften beroende på inlärningen.

Följer den efter dig i spåret så har den fel doftbild, det brukar jag råda bot på genom att spåra vilt som varit ute på en äng eller en åker, när de gått därifrån så spårar du viltet.