Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var går din praktiska gräns på jakt?

Hur Långt? 140 röster

1. 1. Maxhåll i meter.

• 100
      13%
      19
    • 200
      60%
      85
    • 300
      20%
      28
    • 400
      3%
      5
    • 500
      0%
      1
    • 600
      1%
      2

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Gör en liten undersökning om hur långt de flesta tror sig klara av att skjuta under jakt med kula, med säkerhet att träffa målet under ideala förutsättningar.

Det ni har idag i vapenskåpet är utgångspunkten för detta.

/Micke

• Svar 63
  • Visningar 6,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Intressant, jag noterar att du skriver "under ideala förutsättningar" då skulle jag ta ett skott på upp mot 200. Men med lite vind och bristfälligt stöd så pratar vi helt andra avstånd naturligtvis.

Publicerat
  • Författare
Intressant, jag noterar att du skriver "under ideala förutsättningar" då skulle jag ta ett skott på upp mot 200. Men med lite vind och bristfälligt stöd så pratar vi helt andra avstånd naturligtvis.

Precis! inga yttre eller andra förutsättning är någon faktor att ta hänsyn till i denna fråga.

/Micke

Publicerat

Har skjutit toppfågel på 250 meter, men jag låg då inbäddad i snö så det kändes som jag låg i en skjutbänk, men där går min gräns.

OT.

Det är lite lustigt detdär, inte många gnäller på om jag skjuter en fågel på 200+ men J*vlar om jag skjuter en älg (som har 18x så stort träffområde) längre bort än den magiska gränsen 80 meter, då är man nästan morbid.....

//OT

Andreas

Publicerat
Har skjutit toppfågel på 250 meter, men jag låg då inbäddad i snö så det kändes som jag låg i en skjutbänk, men där går min gräns.

OT.

Det är lite lustigt detdär, inte många gnäller på om jag skjuter en fågel på 200+ men J*vlar om jag skjuter en älg (som har 18x så stort träffområde) längre bort än den magiska gränsen 80 meter, då är man nästan morbid.....

//OT

Andreas

Morbidt eller ett utslag av dubbelmoral, jag ser det som det senare.

En intressant aspekt är att britterna är väsentligen mer anpassade efter skyttet, skyttens förmåga och omständigheterna,

däröver brukar man få frågan, whats your max range? Svarar man ärligt så får man pass efter det.

Min upfattning är att det enbart är skytten/arna som är de begränsande faktorerna idag.

/Christian

Publicerat

Jag röstade på 300 då jag i princip enbart jagar fågel skulle jag jaga älg i fjällen kunde jag nog kräva nya alternativ att rösta på :wub: Man bör tänka på att det är en sak att skjuta på banan och en annan att gör det under jaktliga förutsättningar och jag finner inget nöje att skjuta på långa avstånd utan försöker alltid komma så nära som möjligt och skott över 200 hör till ovanligheter.

Publicerat

OT.

//OT

Andreas

ha ha ja det där har jag tänkt på en del själv.

min egna gräns ligger ganska långt men det är mycket sällan jag nyttjar den då jag inte har problem att komma närmare.

dom häftigaste jakt skotten är på nära håll ju längre bort destå mindre puls om man säger så men vid tex eftersök så kan jag nog sträcka ut det ganska långt om kulfång och allt annat ser bra ut.

Publicerat

Mitt absoluta max är 300m om allt känns rätt vill säga dock har jag bestämt mig för att sätta gränsen vid 200 ändå mtp att jag inte så ofta har tillgång till skjutbana med avstånd på 400 och uppåt.

Vem som än nu sade det så var det en skitbra idé som jag tog till mig, att öva på ett längre avstånd än man utövar praktiskt.

/Robban

Publicerat
Mitt absoluta max är 300m om allt känns rätt vill säga dock har jag bestämt mig för att sätta gränsen vid 200 ändå mtp att jag inte så ofta har tillgång till skjutbana med avstånd på 400 och uppåt.

Vem som än nu sade det så var det en skitbra idé som jag tog till mig, att öva på ett längre avstånd än man utövar praktiskt.

/Robban

jag tycker det även är viktigt att träna lite jaktmässigt ibland, jag tycker om att jogga lite eller gå om det är snö före jag skjuter och det har givit mycket goda resultat.

samt att jag alltid tävlar och tränar med samma stöd som jag jagar med, förutom vinter ligan på hacksjö då och banskyttet.

Publicerat

Eftersom jag inte har haft möjlighet att träna på längre håll än 300 meter så får det bli min gräns.

Citat asm,

"Det är lite lustigt detdär, inte många gnäller på om jag skjuter en fågel på 200+ men J*vlar om jag skjuter en älg (som har 18x så stort träffområde) längre bort än den magiska gränsen 80 meter, då är man nästan morbid....."

Det där med långhållsskytte, kalibrar (6,5 nästan kriminell) och andra "konstigheter" har jag konsekvent undvikit att kommentera eftersom bristande logik och förutfattade meningar grasserar.

Raggarö

Publicerat

Jag brukar hålla min gräns strax över 300 meter på älg men det är ju under optimala förutsättnigar med bra stöd och att djuret står någorlunda stilla.

Jag har en så länge inte skjutut en älg under maxavståndet 80 meter.

Publicerat

Jag la min röst på 300meter då det känns som att jag i dagsläget med min 6mmBR skulle klara av att skjuta rå och räv på detta avstånd. Men då får som sagt vind och annat vara fråntaget.

Börjar vi sedan blanda in lite vind osv. så drar jag min gräns vid 200meter. Till nästa sessong med ny stock så kommer jag förhoppningsvis att kunna sträcka gränsen ytterliggare. Problemet då blir jag jag kan enbart få ut över 400meter på en av våra jaktmarker och där finns en del boende i det området så jag får i så fall införskaffa mig en ljuddämpare och börja träna med där för att inte störa.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har en teoretisk gräns på 300 meter (stort stillastående vilt som dyker upp framför min skjutbänk när jag precis har skjutit en serie som jag gillar träffbild och träffläge på :D men en praktisk på 200. Jag röstade således 300.

Långhållsskytte är en märklig sak och en problematisk diskussion i mellanmjölkens land.

Det kräver omdöme hos skytten (men kräver det mer omdöme än ett skott på flygande kricka?) och framför allt träning OCH ruskigt bra utrustning. Det finns inget som heter en "vanlig bössa duger", "joförfan, jaktmatch och jaktammunition samskjuter - det är ju samma kulvikt", etc. Det där går helt på tvärs med gamla tumregler som hårdsäljs av SJF mfl för att de är 80% rätt och bara 20% fel för den traditionelle älgjägaren som sliter på älgbanan för att få ihop sina bronsserier i september.

Sedan händer det rätt ofta att man även bland riktigt slipade och vältränade skyttar inte får gehör för en diskussion om bantiden på kulan. Oavsett hur duktig man är som skytt blir det en skadskjutning om djuret bestämmer sig för att promenera iväg i skottögonblicket om bantiden börjar bli en halv sekund eller så.

Lägg till detta diskussionen om vilket vilt man får skjuta på vilka håll. Orre på 250 är inga problem, älg på 150 tycker många är åt helvete. Men jag kommer under denna säsong att ta skott på 300 meter på räv om tillfälle ges - redan 100 meter är ett avstånd där mycket få jägare kan lämna garantier på var träffen kommer att sitta på dessa små djur och jag tror att jag ligger över snittet på 300 under rätt förutsättningar.

Under denna säsong kommer jag att följa i Mr Mausers mfl fotspår och arbeta för att med bibehållen etik kunna sträcka ut mina skotthåll med kula. Jag har bytt kulvapen för att kunna få en stabilare plattform att skjuta repeterbara skott med, för med denna inriktning kommer jag att behöva ett vapen där jag vet hur det skjuter när den skjuter som sämst, inte när det skjuter som bäst.

Jag har alltså gjort en ordentlig insats för att komma till en enklare och mer förutsägbar plattform. PipbytarSauer gick bort och en Remington gick in, Leupold QR gick bort och Picatinnyskena med tillhörande Alphamount sadelmontage gick in, Sauerns trästock försvann och nu sitter där en syntetstock byggd på en aluminiumram. Vi får se hur långt det räcker.

Publicerat

Hej,

med min 6x45:a klarar jag under normalförhållanden att träffa snusdosan på 300m (d.v.s. 7cm) eftersom det viltet som primärt blir aktuellt för mig på dessa håll är räv så känns det OK att skjuta ut till 300m med den kombinationen.

Herr Berg tar upp en relevant problematik när det gäller bantiden som kan ställa till det om man inte är noggrann med att välja rätt skottsituationer. Fördelen med lite längre skotthåll är att viltet som regel är helt omedvetet om din närvaro vilket gör att jag väldigt sällan varit med om några oförutsedda ruscher när djuren står ett par hundra meter från jägaren. Däremot gäller det självklart att var uppmärksam på hur djuren rör sig och att skjuta när man förväntar sig att djuret står helt still ett par sekunder.

Kommer viltet för nära så ökar flyktrisken istället vilket gör att det ur ett rent skadeskjutningsperspektiv är betydligt sämre att få djuren inom 50m än att ha dem på 100-200m. Det är precis dessa avstånd som jag anser är de optimala för kuljakt, mellan 100-200m kan jag skjuta lugna kontrollerade skott på ostört vilt. Min egen skadeskjutningsstatistik ger dessutom samma besked, de skadskjutningar som jag varit orsak till har alla varit inom 60m :D antingen på djur som var i rörelse redan när jag lyfte bössan eller på vilt som kastade i skottet.

Henrik

Publicerat

Eftersom en av förutsättningarna var ”Det ni har idag i vapenskåpet” Så blir min max gräns 100 meter. Det eftersom skåpet ”bara” innehåller ett stycket 9,3x57:a med holografiskt rödpunkt och ett stycket gammal Arme mauser m/96 som är diskad eftersom den inte är klassad som jaktvapen!

9,3:an ska förvisso utrustas med ett lämpligt kikarsikte men jag tror det max flyttar gränsen till 200 meter.

Sen väntar jag på licens till en 6,5x55, den har jag lite högre tankar om när det gäller avståndsskytte. Men som sagt det får tiden utvisa.

Publicerat

På räv och toppfågel ligger jag kvar på förra årets gräns mest på grund av att jag inte har fått till det vapen som används till den jakten efter ombyggnation av vapensmed. Den gränsen är 150m, målet var att hinna prova om 200m kan vara detta jaktårs gräns men det får tiden utvisa.

För min del på älgjakten så ligger max ungefär på 150m också men det är på grund av hur vi i mitt jaktlag jagar vilket ofta resulterar i ganska korta visningstider. Annars hade det nog varit 200-250m.

Publicerat

300 meter maxavstånd på rådjur. Då med bra stöd.

Publicerat

Nu blir det här rent teoretiskt för mig, eftersom jag till 90% bara jagar älg med löshund. Och då skjuter jag bara på fast stånd åt hunden så jag kommer inte skjuta på särskillt långa håll.

Jag jagar för spänningen och upplevelsen och då med hund. Jag har så lång älgjakt med liten tilldelning så jag kan välja när jag tycker att jag ska skjuta. att då skjuta älgar på långa håll ger mig inte mer än arbete.

Jag skjuter gärna på långa håll och tycker det är riktigt roligt men då på tavlor, där kan jag ändra svårighetsgraden till absurdum och på så sätt få mina kickar. Att sitta och skjuta på djur på långa håll känns för mig lika spännande på som att se målarfärg torka.

Jag har absolut inget emot dom som ser en tjusning i det och så länge det sker innom skyttens förmåga så är det ok för mig. Men jag kräver nog lite mer "insatts" och spänning innan jag kallar det jakt.

Men teoretiskt med optimala förutsättningar med dom bössorna jag har skjuter jag gått och väl en älg på 400m, men det förutsätter att jag vet avstånd samt att jag har tillgång till bra stöd(liggande med benstöd). Nu kommer jag förmodligen med jakten jag har idag inte skjuta på längre än 10-70m förutsatt att det inte är ett påskjutet djur.

Mvh Rikard

Publicerat

Jag röstade 500 m, det avståndet skjuter jag bra på & med bra stöd & vindstilla skulle jag få en bra träff på ett rådjur.

Men under jakt så skulle jag inte skjuta på mer än 300 m max.

Publicerat

Spännande tråd.

Jag röstade på 300m. Funkar när alla parametrar är optimala.

För att gå ifrån frågan och lägga till när det är som vanligt så sätter jag 200m som gräns, som så många andra så övar jag ju för att öka den lite granna men det tar nog ett tag innan jag vågar anse mig så bra att jag klarar det.

Kul frågeställning detta med att det är ok att skjuta på tex en orre på 200+ men inte ett rådjur, en räv ok men inte en älg.

Kan någon som är klokare en jag förklara varför.

En anledning tror jag är att tex älg generellt anses som mer värd av någon anledning.

/Lasse

Publicerat

La min röst på 300 m det är min teoretiska gräns men problemet är att veta när det är trehundrameter. Tycker det är svårt med avståndsbedömningen när man går över 150 m men det är väl för man skjuter det mesta på under 30m.

Publicerat

var är min 800 m ? :blush:

Publicerat

150, absolut max 200 meter på ett större mål ligger mitt jaktliga maxavstånd på. Har över medel grejor och 20 års praktisk erfarenhet till trots. Det är one shot - one kill som gäller. På 150 har jag kontroll och inget går ifrån mig på det hållet när jag använder stödben, är det inte så det skall vara? Har skjutit några vilt på 200+, men då finns inte den kontrollen jag vill ha med mig längre.

Hur många av er som skriver 300 har provat det praktiskt mot levande vilt, eller ens tavla? Lite nyfiken bara och ej moraliserande över huvud taget. :blush:

Svårighetsgraden 200-300 meter upplever jag närmare logaritmisk än linjär. Att behärska 200 väl innebär inte att man behärskar 300 öht. Skyttar som Micke, Henrik Lars m.fl. får det att verka lätt, men det kommer ju knappast av sig själv. Man måste ut på avstånden då bulkskjuta träffbilder på 100 aldrig kommer att hjälpa.

Publicerat
Svårighetsgraden 200-300 meter upplever jag närmare logaritmisk än linjär.

Visst är det så! Målets storlek för betraktaren minskar med kvadraten på avståndsökningen, dvs ett och samma mål på 200 kommer att erbjuda en siktbild 44%, dvs 1/(1,5*1,5) av sin tvärsnittsarea, på 300 meter. Men man får 70% extra bantid för kulan (uppskattning), 50 cm nedslag i kulbana i stället för 10, och brutalt värre vindpåverkan på grund av att kulan hänger längre tid i luften. Mindre mål och svårare att träffa, helt riktigt.

Men träningen är alltid av godo.

Publicerat
Hur många av er som skriver 300 har provat det praktiskt mot levande vilt, eller ens tavla? Lite nyfiken bara och ej moraliserande över huvud taget. ;)

300 Meter, Tavla ja vilt nej. Har skjutit älg på ca200 rådjur på ca 150 eller likande, Räv ca 200.

Skulle idag inte komma mig för att skjuta på ett vilt på 300 meter MEN om alla parametrar var perfekta så vet jag att jag skulle träffa med ett bra skott.

Frågan var ställd så och därav mitt svar.

Att det är stor skillnad på 200 och 300 meter är det ingen tvekan om, precis som du skriver så får våra( kan man skriva så)? Duktiga skyttar här inne det ibland att se väldigt lätt ut , se bara på Mickes 200m serie på 10 sek. Hur svårt kan det vara att träffa med ett skott och gott om tid Nu vet nog de flesta här inne att det är allt annat än lätt, jag själv hade nog bara haft ett eller max två träff i tavlan.

Det är skitsvårt med långa håll, väldigt mycket spelar in i hur utgången blir och tyvärr så kanske inte alla har klart för sig hur mycket träning (bra grejor underlättar ju en del) det ligger bakom sådana skott.

Men som någon sa innan en and i medvind är ju inte precis lätt den heller ^_^

Som vid alla jaktskott gäller det ju att veta vad man gör och ibland går det fel i alla fall.

/Lasse