Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Var idag och sköt ut nya hylsor det verkar som denna kaliber är ganska hård mot hylsorna, efter 10 laddningar gick hattarna väldigt lätt i och några har hoppat lös vid tidigare skytte :D

Ändå är inte den laddning jag använder speciellt het men normas hylsor är nog ganska mjuka och i denna kaliber tror jag inte Lapuas är mycket bättre, det märks ingen påtaglig skillnad på tavlan när man skjuter hylsorna första gången så den ring som är på bröstet gör nog mera för ögonen än precisionen.

Här en bild på en nyformad och en skjuten hylsa men tyvärr blev bilden som vanligt dålig ;)

post-857-1261478998_thumb.jpg

Denna serie är nog bland det bästa jag skjutit på 300 så nog verkar det skjuta skapligt när man formskjuter ;) Och det är 5 skott även om det ser ut som 3 men resterande serier låg runt 50mm så denna var nog slumpen lite snäll

post-857-1261479090_thumb.jpg

• Svar 286
  • Visningar 69k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag ser bara 4 träffar men det kan vara en 5: där inne någonstans,

läskigt bra skjutet och med otroligt snygga hylsor/patroner.

Angående val av hylsa håller jag med dig, Norma är mjukare men samtidigt segare på något sätt, de arbetshärdas långsammare i hylsahalsen,

men det är bara min ringa uppfattning.

/Christian

Publicerat

Helvete vilken 300-serie! 50 mm är ju egentligen inte skitdåligt det heller... :)

Publicerat
  • Författare
Helvete vilken 300-serie! 50 mm är ju egentligen inte skitdåligt det heller... :)

Visst var det men man får inte glömma att sådana serier föds av tur och slump, varken bössan eller jag kan skjuta 16mm. på 300 håller jag runt 50mm i snitt är det helt Ok.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Denna bössa har gjort mig smått galen på slutet då det blivit höga tryck så att hattarna hoppat ur med jämna mellanrum :D

Felsökt förbrilt och även testat lägre laddningar utan framgång började fundera på göra en isvak och placera bössan där, men nu verkar problemet var löst :D Patronläget var skuret med en brotsch från Stenros och den hade kort throat så kulorna satt djupt i halsen vilket troligen skapade problemen att det nöp under tryck eller blev någon doughnut kan bara inte fatta att det fungerade med första laddningen av hylsor :)

Nu har throaten skurits 3mm. längre och har skjutit ut 35 nya hylsor utan problem så det verkar som att det var där det satt, men glädjen är inte fullständig för då pipan inspekterades med borescope syntes redan en del slitage.

Pipan har gått runt 500 skott och inte maxladdat ändå bedömde Stefan den ungefär lika sliten som en 6PPC efter 1500 så frågan är befogad om jag valde så smart kaliber :D

Men har redan nya planer på byggen men det blir väl en ny tråd senare kanske ;)

Publicerat

Skönt att ni verkar hitta en lösning på problemet.

Pipor är ju inga problem, det finns ju folk som lever på att sälja sånna......sen är dom billigare om man köper 12pack.. :rolleyes:

Jag funderar själv på bygge så det ska bli intresant och se hur dina tankar går.....för jag gissar att det är en fältskytte bössa du funderar på.

Mvh Rikard

Publicerat
frågan är befogad om jag valde så smart kaliber :rolleyes:

260 el 260 AI ska du ha B) Aldrig provat en AI men läste att du har i stort sett samma prestande som en 6,5-284 men med 3 grain mindre krut.

Publicerat

Då ska det bli ytterst intressant att titta i min 270-pipa med ett borescope då denna pipa borde vara sönderbränd i throaten. Jag håller på att samla mod nu och kommer förmodligen att inhandla ett borescope inom överskådlig framtid. Är övertygad om att det är väl investerade pengar.

Publicerat
Då ska det bli ytterst intressant att titta i min 270-pipa med ett borescope då denna pipa borde vara sönderbränd i throaten. Jag håller på att samla mod nu och kommer förmodligen att inhandla ett borescope inom överskådlig framtid. Är övertygad om att det är väl investerade pengar.

Ja köp du så skall jag använda den. :rolleyes:

Publicerat
Ja köp du så skall jag använda den. :rolleyes:

Kommer utrustas med myntinkast B)

Publicerat

Tråkigt med pangen Lars dock är det bra att ni kommit underfund med problemet...

Jag är själv inne på att pilla ihop en 6,5-06 då jag eventuellt kommit över en billig 658:a med utsliten pipa att bygga på. B)

Förlitar mig på att det finns laddata att tillgå norrutöver. :rolleyes:

Publicerat
Kommer utrustas med myntinkast B)

Ha ha!... Bra idé, skall sätta ett sånt på dörren in teill smedjan! :rolleyes:

F.Ö. så var det en ruggig serie där Lars, lika kul varenda gång man får se dom, tyvärr dock för sällan men kul likväl!

Publicerat
  • Författare
260 el 260 AI ska du ha B) Aldrig provat en AI men läste att du har i stort sett samma prestande som en 6,5-284 men med 3 grain mindre krut.

Ja det är inga dåliga val tror jag Stefan skjuter 260 AI den verkar skjuta bra och går nog att klämma ur bra fart, men frågan blir hur pipan mår av den om man laddar i ++ registret :rolleyes:

Är väl tal om att Lapua ska göra .308 hylsor för palma match med små hattar dessa formade till .260 AI borde vara fina grejer för att nå rejäla farter men hylsan har kort hals och laddar man den hårt tror jag inte pipan kommer att hålla så länge.

Publicerat
  • Författare
Skönt att ni verkar hitta en lösning på problemet.

Pipor är ju inga problem, det finns ju folk som lever på att sälja sånna......sen är dom billigare om man köper 12pack.. B)

Jag funderar själv på bygge så det ska bli intresant och se hur dina tankar går.....för jag gissar att det är en fältskytte bössa du funderar på.

Mvh Rikard

Jag har vissa planer att släppa 6,5mm spåret för att testa 6XC :rolleyes: Nu säljer Norma ombuden Bergers 105or för 2,60 mollade och vad jag sett av dem i br;en gör spåret intressant.

Tanken är nog att börja att testa en pipa till denna bössa ballistiken blir rätt bra och hanterbarheten borde bli en fröjd, funderar att forma Lapu 6,5x47 hylsor då dessa verkar tåliga och har liten hatt.

Publicerat
  • Författare

Bössan har börjat göra mig :( igen

Var i väg på banan i sista ljuset för att testa några laddningar med 1230 då jag har slut med N160.

Det så rätt lovande ut även om 3skottare kan slumpa lite så verkar det finnas tendenser :( har nu laddat upp ett gäng med 53,5gr. som ska testas på 300 imorgon.

Tyvärr var det för ont om tid och ljus för att skjuta genom kronografen men gissar att det är rätt moderat laddning med 123gr Scenar.

post-857-1266858961_thumb.jpg

Sköt upp sista fem skotten med N160 det såg inte lika roligt ut men orkade inte vänta ut pipmirraget heller.

post-857-1266859030_thumb.jpg

Hoppas vädret är snällt imorgon så man kan få ett kvitto på vad bössan presterar på 300.

Publicerat

9 o 10 ser ju hyfsade ut :(

Publicerat
  • Författare

Har testat på 300 idag men kylan börjar bli lite jobbig länge sedan man kunde njuta på banan -20 idag B)

Vi hade inga vindflaggor så det blir lätt att några skott smiter iväg men tendenser att bössan skjuter tycker jag mig se ändå

post-857-1266948579_thumb.jpg

Sedan sköt jag ut 10 hylsor det syns ingen större skillnad precisionsmässigt, justerade ned ett klick och det blev lika långt från centrum fast åt andra hållet ^_^

post-857-1266948657_thumb.jpg

Har nu fixat 25 Sako hylsor då dessa har mera gods i halsen måste dem svarvas ska bli intressant att se hur dessa fungerar tanken är att detta ska bli fin hylsor :D

Publicerat

Ser lovande ut! ^_^

Är du intresserad av fågångsskjutna Norma 270-hylsor? Eller sitter du nöjd?

Publicerat
  • Författare
Ser lovande ut! ^_^

Är du intresserad av fågångsskjutna Norma 270-hylsor? Eller sitter du nöjd?

Ja lovande men inte riktigt hemma ännu.......

Jag är intresserade av hylsor 270 sägs vara tunnare i halsen så det kan vara intressant att testa har bara använt 30-06

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Gjort en liten modifiering för att få stocken att fungera bättre i bänkstöd, med denna lösning blev den rejält tung ^_^

post-857-1267781594_thumb.jpg

Det är en stål platta som är 300x75 och 20mm borde väl väga runt 3,5kilo gissar jag och bössan passar med denna i normala bänkstöd. Ska strax åka på banan för ett test tanken med denna är både att det ska fungera bättre i stöden och att kunna skjuta från samma stöd som kompisen.

post-857-1267781825_thumb.jpg

Det krävs rejäla fäst punkter då man skall montera något tungt på en bössa denna sitter med två tappar som är 20mm och går genom hela förstocken, dessa har även en fläns som ligger mot på översidan i pipkanlen och är limmade sedan är plattan bäddad mot stocken och sitter plattan med 2st m8 av 12,9 så bultarna lär väl hålla hoppas stocken gör det också B)

Jaja detta var mest för att skrämma upp Robban lite mera kanske hinner med att slänga in några bilder från banan senare...

Publicerat

Ha ha ska du ha hjälp att bära den fram till bänken "gubbe"?.. ^_^

Stefan skulle ju göra nått liknande, börjar ni bli nervösa eller? :D

Väl mött imorgon! B)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nyss beställt en Krieger pipa 6mm med 8" twist till denna bössa och den kommer att kamras för 6XC. Var på banan idag och sköt lite 100-500 och visst är 6,5-06 skoj den skjuter både rakt och rätt men ser nu botten på tusenpacket Scenar 123 och tullat rätt mycket ur Golden target 500 lådan så när dessa kulor är slut är nog pipan det också :(

Känns rätt fånigt att pipan börjar vara slut innan det skjutits någon fälttävling med bössan B) men som tur är blir det två fälttävlingar nästa helg och om jag kommer lös från jobbet i helgen tänkte jag även skjuta toppcup i helgen med bössan.

Har inte bestämt om det blir någon ny 6,5mm pipa får väl känna efter vad jag tycker om XCen däremot råkade det slinka med en Krieger 6mm med 10" twist också men den hamnar nog på något nytt projekt som jag inte bestämt riktigt 100% ännu bara att det blir en 6br och en Mcmillan A5 stock :rolleyes:

Publicerat

Jag förstår att du blev drabbad av 6xc-sjukan mtp hur jäkla bra dom gick på vinterligan, är själv sugen på en sådan men andra projekt ligger före. :rolleyes:

Vad skall detta bygge baseras på för låda?

Publicerat
  • Författare

Jag har inte riktigt bestämt någon låda men kravet är vänster och rostfritt blir väl Tikka eller Remington även om det skulle vara skoj med ett customlås men det blir både dyrt besvärligt och framförallt lång väntetid vilket mitt tålamod inte gillar.

Jo visst var XC bössorna grymma i vinterligan men planen var bestämd redan innan fjaskot där :rolleyes: