Publicerat Mars 23, 201016 yr Hmm jag skickade in för några veckor sedan!Kanske va frisyren då.... Dom kanske inte slutat skratta än?? /Nicke Du fick väl en trasig va? Således knas med din frisyr med Mvh!
Publicerat Mars 23, 201016 yr Intressant. Jag anmälde mig i augusti och var med i Svensk Jakts oktobernummer men någon kråknål har inte dykt upp än. Gör de skillnad på folk tro? Man har ju fått en del skit för frisyren på bilden i tidningen. Jag har fortfarande inte glömt polisongerna sen du var på bild från mässan / "Avdeningen kasta sten i glashus"
Publicerat Mars 23, 201016 yr Du fick väl en trasig va? Således knas med din frisyr med Mvh! Isåfalls med hunden på bilden som frisyren va knasig på.....
Publicerat Mars 23, 201016 yr Jag har fortfarande inte glömt polisongerna sen du var på bild från mässan / "Avdeningen kasta sten i glashus" Fler som känner igen pollisarna tydligen. Fick bildbrev igår där de påstod att det var jag bakom en ratt. 2 lakan kostade det. Suuuuurt. De pengarna skulle ju gått till ammo, kråkammo. Får helt enkelt ansa de hårdare. På dig Jansson verkar pollisarna krypa framåt i ansiktet liksom. Lite jobbigt med galloperande pollisar.
Publicerat Mars 23, 201016 yr På dig Jansson verkar pollisarna krypa framåt i ansiktet liksom. Lite jobbigt med galloperande pollisar. Ja och tyvärr börjar dom inne i örona mina
Publicerat Mars 23, 201016 yr Fler som känner igen pollisarna tydligen. Fick bildbrev igår där de påstod att det var jag bakom en ratt. 2 lakan kostade det. Suuuuurt. De pengarna skulle ju gått till ammo, kråkammo. En rutinerad kråkjägare tar på sig ansiktsmasken då denne sätter sig bakom ratten! Har dessa förhatliga blå skåpen påväg till ena stortippen, skitjobbiga! Mvh!
Publicerat Mars 24, 201016 yr En rutinerad kråkjägare tar på sig ansiktsmasken då denne sätter sig bakom ratten!Har dessa förhatliga blå skåpen påväg till ena stortippen, skitjobbiga! Mvh! Jodå, hade varit snyggt med mask. Ska tänka på det framöver eftersom jag oftast kör med rånarluva vid jakt. Kan bli snygga bilder. Jävligt retligt eftersom man kör den vägen flera gånger når man ska till Malung å jaga å annat och då klarar man sig fastän man står på ibland. När man sen är på väg hem i turisttider och ligger och fiser i bilkö, äter godis och håller avståndet till bilen framför. Då blixtrar det. Man får faen aldrig slappna av. Om man slutar sabba tråden så är jag ororlig att kråkjakten är över. Kollat min jaktdagbok och sista bra streckjakten har varit mellan 15:e och 30:e mars de sista åren. Sista "bra" jakten vi har haft de senaste två åren är just det kajräjset som vi hade i lördags. Oroligt faktiskt. Vill inte att det ska vara slut än. Åkte och spanade en bra stund innan jobbet idag och ingen fågel i luften. Några som skränar och en del fågel i träden där de brukar ha bo. Ska spana imorgon också och provar nog på fredag men hoppet är riktigt lågt ställt faktiskt.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Om man slutar sabba tråden så är jag ororlig att kråkjakten är över. Kollat min jaktdagbok och sista bra streckjakten har varit mellan 15:e och 30:e mars de sista åren. Sista "bra" jakten vi har haft de senaste två åren är just det kajräjset som vi hade i lördags. Oroligt faktiskt. Vill inte att det ska vara slut än.Åkte och spanade en bra stund innan jobbet idag och ingen fågel i luften. Några som skränar och en del fågel i träden där de brukar ha bo. Ska spana imorgon också och provar nog på fredag men hoppet är riktigt lågt ställt faktiskt. Kan inte väder & vind spela större roll för kråkans flytt än kalendertid? Min rent subjetkiva upplevelse är att våren varit sen såtillvida att fram till alldeles nyligen har det varit kallare än normalt ända ner till medelhavet.
Publicerat Mars 25, 201016 yr Var ut till en kompis mark o hissade uven i en av honom påvisad tall. Drog sen upp ett gömsle o de kändes som de kunde bli långt håll. Efter första, vilket senare också visade sig bli sista, anfallet kom de in typ5 kråkisar o skräna o skrek men ville liasom inte dyka ner på UGGLO. Då de var som närmst 35-50m höll vi inne skott o vänta på bättre anfall. Men så bidde de inte. Visade sig senare att Ugglo satt hyffsat snett o den effekten har ja märkt förut vid snedmontering. Vid hemfärd 07.00, 1,5mil, såg ja på hela vägen bara 2kråkor o båda satt på backen. Tror snöandet kanske gjorde de lite markbunden idag? Jaja, ska testas igen med gömslet närmre eler trånga choker o sexor borde också gå
Publicerat Mars 25, 201016 yr Kan inte väder & vind spela större roll för kråkans flytt än kalendertid? Min rent subjetkiva upplevelse är att våren varit sen såtillvida att fram till alldeles nyligen har det varit kallare än normalt ända ner till medelhavet. Kanske men vad jag kollade i fjor så var det jäkligt kallt länge dock utan snö men då var de väck vid denna tiden. Förra året slutade vi jaga kråka strax efter första april då det inte hände något när man var ute. Åkte runt och kollade imorse med och ingen fågel i luften. Någon enstaka kråka som satt här och var så min magkänsla säger att resultatet kommer att bli magert framöver. Skulle behöva någonslags tipp eller slarvig kobonde där det håller till mycket fågel hela året. Minkfaremen vi jagade vid förr är ju nedlagd så där händer inget heller. Min erfarenhet vad gäller väder för kråkjakt är att vädret spelar ingen roll. Ibland flyger det bra vid ett väder och ibland vid ett annat och jag blir faen inte klok på om något väder är bättre än det andra. Eftersom vi jagar kråka i princip 2,5 månad minst två dagar i veckan så provar man ju i alla slags väder. Är ju såpass korkad så man väntar inte in vädret utan är man ledig ska man ut. Så är det. Snöblandat regn i kombination med hård blåst kan jag ju iofs medge att det är skit rent ut sagt för kråkjakt .
Publicerat Mars 25, 201016 yr Ledel.. kylan är inga problem för dem, allt handlar om de finner mat eller ej. Tror alltså att den befintliga snön är en större bromskloss än kyla och barmark. Min tro är att fåglarna är någonstans i mellan oss just nu, verkar rätt lugnt här uppe ännu. Skulle varit ute i morse men kroppen vrålade efter sömn så det blev inget. Ska dock ut i helgen. Mvh!
Publicerat Mars 25, 201016 yr Min erfarenhet vad gäller väder för kråkjakt är att vädret spelar ingen roll. Ibland flyger det bra vid ett väder och ibland vid ett annat och jag blir faen inte klok på om något väder är bättre än det andra. Eftersom vi jagar kråka i princip 2,5 månad minst två dagar i veckan så provar man ju i alla slags väder. Är ju såpass korkad så man väntar inte in vädret utan är man ledig ska man ut. Så är det. Snöblandat regn i kombination med hård blåst kan jag ju iofs medge att det är skit rent ut sagt för kråkjakt . Intressant. Vad är dina erfarenheter av duggregn resp. regn? Är det kråkvärdigt eller är det bättre att stanna hemma?
Publicerat Mars 25, 201016 yr Ledel.. kylan är inga problem för dem, allt handlar om de finner mat eller ej. Tror alltså att den befintliga snön är en större bromskloss än kyla och barmark.Min tro är att fåglarna är någonstans i mellan oss just nu, verkar rätt lugnt här uppe ännu. Skulle varit ute i morse men kroppen vrålade efter sömn så det blev inget. Ska dock ut i helgen. Mvh! Håller med om snön och det är säkert så att de är norr om mig. Pratade med Bohuslän nyss och där var också all snön väck. Jag vet inte om fåglarna kör på ljuset också? Typ hur långa dagarna är? Intressant. Vad är dina erfarenheter av duggregn resp. regn? Är det kråkvärdigt eller är det bättre att stanna hemma? Som sagt, jag går ut oavsett väder men för min del är regn trist. Använder ju uppstoppad uv och eftersom man är rädd om den blir det reservuven vid regn och reservuven kallas inte Quasimodo för inte. Om man jagar med kråka på snurra så kan jag inte säga om regn påverkar. Har ett ställe till exempel där hård blåst från väster fungerar bra för det trycker ner kråkorna bakom ett litet berg där vi sitter i lä så det är nog lite skillnad var man jagar också. Jordbruksmark kontra bebyggelse osv. Svårt att ge råd då man känner sig hyggligt osäker själv. Som sagt, inget är givet. Jo, förresten en sak är jävligt säker. Vänder du dig om i sängen och somnar om blir det inga kråkor skjutna. Jag vet att Hipshot inte håller med alltid men för mig gör det inget om morgonen är kass rent resultatmässigt för det kan vara något annat som ger upplevelsen ändå. Om man bara får in en kråka över uven som tokanfaller en bra stund innan man lyckas få ner den med en klockren träff så är det värt bra mycket mer än en sovmorgon.
Publicerat Mars 25, 201016 yr Snöblandat regn i kombination med hård blåst kan jag ju iofs medge att det är skit rent ut sagt för kråkjakt . Instämmer 100% o då kör jag bara fjäderbeklädd plastuv o sitter skönt i gömsle. Men nå många kråkor faller de int. Men tom går man sällan oavsett väder för ngn stackare brukar alltid vara ngt för nyfiken
Publicerat Mars 25, 201016 yr Måst släng in en fråga jag också... Var med en kompis och la ut fiskrens på en åker igår för att kunna skjut nån räv där eller spåra nån mårdhund därifrån. Och idag när han for förbi så var det ordentligt med kråkor, korpar och skator där, samt en havsörn. Tänkte att vi skulle sitta där i gryningen imorgon och prova skjuta en par kråkor. Nu till frågan; är det lönt att sätta opp uvbulvanen där eller ska men sitta med kråkbulvaner på åteln bara?
Publicerat Mars 25, 201016 yr Ska ni bara jaga där en gång på skoj så skippa uven förutsatt att ni kan bygga ett kanonskydd invid åteln. Risken är att de skyggar om ni smäller upp något större bygge och jagar dagen efter typ, då kan uv något hundratal meter bort på inflygningen vara effektivare. Mvh!
Publicerat Mars 25, 201016 yr Uff.. börjar bli gammal och smart eller nåt enligt Walles definition? Riggat ett nytt ställe på närmsta tippen och gick upp i en ny gran. Första svängen så måste man ju upp hela vägen för att röja väck grenar som är i vägen för uvlyftet. Hyfsat obehagligt dessutom så sumpade jag min Hella huggare sist jag var ut, sumpat två såna här asbra hopvikbara små sågar så det fick bli ngn j-la sunkyxa från Fiskars.. Skoj att hänga i en arm och hugga med den 20 m ovan jord Hur som, vart nog rätt ok, ska bli kul att ha premiär! Måste kirrat någon form av tak på skyddet även men det kan man i värsta fall göra på morgonen innan jakten. Mvh!
Publicerat Mars 28, 201016 yr Fick upp uven i lördags morgon Vi fick in lite fågel med hjälp av MID pipan men ingen riktig snurr. Det är väl för tidigt här uppe Någon vecka till så börjar det nog ta sig bara det slutar snöa. (Är så grymt less)
Publicerat Mars 28, 201016 yr Många frågor om hagelladdningar vid kråkjakten. Vad vinner man på 28g US7 mot 30-32g US6 på kortare skotthåll? Att det blir mycket fler hagel med US7 kontra US6 är jag med på, men är inte hagelkärvens diameter densamma? Ska laddningen paras med en viss choke eller ngt för att bli effektiv? D v s om man ska ladda med US7 på korta håll, behövs en viss choke för att det ska bli effektivare än att panga med en US6? Om man laddar med 36g US6, har man uppnått det man vill med en 28g US7 då?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Vad vinner man på 28g US7 mot 30-32g US6 på kortare skotthåll? Att det blir mycket fler hagel med US7 kontra US6 är jag med på, men är inte hagelkärvens diameter densamma? Ska laddningen paras med en viss choke eller ngt för att bli effektiv? D v s om man ska ladda med US7 på korta håll, behövs en viss choke för att det ska bli effektivare än att panga med en US6? Om man laddar med 36g US6, har man uppnått det man vill med en 28g US7 då? Diametern är den samma, på normala håll räcker 28 gram. Men us 7? Det är inte traphagel du far efter dvs 7 1/2? Tror att en dos 2,5mm hagel dvs us 7 är i det närmsta optimalt till kråkorna. Skjutit flera flera tusen 28:or under några år och de fungerar helt ok! Tror säkert att det går att vrida ur mer prestanda eller något genom att labba med choker, avstånd samt hagel men jag vill hävda att ytterst få dödliga och i princip ingen jägare kan notera någon speciell skillnad. Dock tycker jag att man vinner något på att ratta i trängre choker om haglen är klena och få, blir på så sätt fler hagel i varje peppling. 36 gram us 6 behöver du till kråkorna om du vanemässigt klipper dem på runt 50 meters håll typ.. Jag sköt delar av förra säsongen och denna med vanlig berettachoke och då full och jag är skitnöjd faktiskt, gått förjävla bra! Bra effekt och bra träffar, hade helt klart väntat mej att bomma några fåglar per dag typ pga för trång borrning och onödigt svårt skytte men icke! Mvh!
Publicerat Mars 28, 201016 yr Diametern är den samma, på normala håll räcker 28 gram. Men us 7? Det är inte traphagel du far efter dvs 7 1/2? Tror att en dos 2,5mm hagel dvs us 7 är i det närmsta optimalt till kråkorna. Skjutit flera flera tusen 28:or under några år och de fungerar helt ok!Tror säkert att det går att vrida ur mer prestanda eller något genom att labba med choker, avstånd samt hagel men jag vill hävda att ytterst få dödliga och i princip ingen jägare kan notera någon speciell skillnad. Dock tycker jag att man vinner något på att ratta i trängre choker om haglen är klena och få, blir på så sätt fler hagel i varje peppling. 36 gram us 6 behöver du till kråkorna om du vanemässigt klipper dem på runt 50 meters håll typ.. Jag sköt delar av förra säsongen och denna med vanlig berettachoke och då full och jag är skitnöjd faktiskt, gått förjävla bra! Bra effekt och bra träffar, hade helt klart väntat mej att bomma några fåglar per dag typ pga för trång borrning och onödigt svårt skytte men icke! Intressant. Jag tycker skotttillfällena varierar friskt mellan 15m och 30m men om jag laddar för 30m så löser sig allt därunder om jag förstått dig rätt.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Har varit ute några gånger men får det inte riktigt att funka, upp med uven blåser i pipan och det kommer ofta ett gäng kråkor tämligen omgående, idag kom 5-10 st som skränade argt på uven. Vi sköt två och övriga stack givetvis och sen blir det stendött. Hör kråkor på håll men det går inte att få in dom på lock efter första skottsalvan. Idag var vi i närheten av en soptipp med mycket fågel. Idéer?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Intressant. Jag tycker skotttillfällena varierar friskt mellan 15m och 30m men om jag laddar för 30m så löser sig allt därunder om jag förstått dig rätt. Med 28 gram hagel och säg.. halvchoke så fixar du allt inom 30 meter, tricket är att träffa Mvh!
Publicerat Mars 28, 201016 yr Har varit ute några gånger men får det inte riktigt att funka, upp med uven blåser i pipan och det kommer ofta ett gäng kråkor tämligen omgående, idag kom 5-10 st som skränade argt på uven. Vi sköt två och övriga stack givetvis och sen blir det stendött. Hör kråkor på håll men det går inte att få in dom på lock efter första skottsalvan. Idag var vi i närheten av en soptipp med mycket fågel. Idéer? Låter som ni bråkat med de lokala förmågorna.. De finns i närmiljöen, ni hänger upp uven och lurar några varpå det stendör. Men samtidigt skriver du att det var mycket fågel.. på tippen? Leta efter fåglarnas väg in mot tippen, där ska ni jaga. Mvh!
Publicerat Mars 30, 201016 yr 0430 imorgon ska uven upp Hoppas att få in lite fågel. Återkommer med rapport.