Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

vill int va sånn.... men det där är nog kajor... ;)

Japp det stämmer. Killen som skrev trådarna om Norrlänningar m.m. aka Nordik har varit inne här. Vågar ju inte lämna datorn när man åker och handlar. Förbannat trist men bra bilder han fick upp iaf:)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu när nya pipan har anlänt så måste de jagas :D Bara de blir lite mildare i helgen så ska dom få se på......

Hitta en super full chocke som jag provade med gyttorp 32gr US 5. Vilka fina svärmer :blush: Så nu lever dem riktigt farligt :D

Nån mer som ska ut? Aldrig roligt att frysa ensam :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är det något fel på kråkbloggen då man inte slipper in på sidan??

Bra fråga! Länken funkar inte men jag har inget hört om att de tagit ned bloggen.. Ska kolla lite så får jag återkomma.

Nu när nya pipan har anlänt så måste de jagas :D Bara de blir lite mildare i helgen så ska dom få se på......

Hitta en super full chocke som jag provade med gyttorp 32gr US 5. Vilka fina svärmer :blush: Så nu lever dem riktigt farligt :D

Nån mer som ska ut? Aldrig roligt att frysa ensam :P

Vart nästan lite sugen idag, hundratals kråkor o korpar i närmsta anläggningen här hemma.. Men jag vägrar ge mej ut i minusgrader, inväntar istället plusgrader och förhoppningsvis licenen på nya bössan så jag får inviga den.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir ett race på söndag. bara jag förlänger uvstången 1,5 meter så borde jag ha runt 50-60 fågel som sträcker över dungen så några fler än tidigare borde komma på inflygning. lite orolig för kroknäbben som ville äta upp min uv i söndags.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här e det plussgrader MEN...

Mitt gömsle som e ca 2m på högsta punkt låg helt under snö då jag kollade till det ikväll :angry:

Hade tänkt köra en kråk-koll i helgen men efter skottat i 1/2 timme och man knappt såg resultat, hittade taket på gömslet, lessna jag o bestämde mig för att tjuva med mig vita lakan hemifrån ist.

Såg en kråkjaktsfilm där de hade gjort vintergömsle med lakan och med MKT gott resultat så varför inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här e det plussgrader MEN...

Mitt gömsle som e ca 2m på högsta punkt låg helt under snö då jag kollade till det ikväll :angry:

Hade tänkt köra en kråk-koll i helgen men efter skottat i 1/2 timme och man knappt såg resultat, hittade taket på gömslet, lessna jag o bestämde mig för att tjuva med mig vita lakan hemifrån ist.

Såg en kråkjaktsfilm där de hade gjort vintergömsle med lakan och med MKT gott resultat så varför inte?

vad var de för film jimbolo?

Om man ska anlägga en kråkåtel och sen jaga där dagen efter kommer kråkorna att flyga förbi och sätta sig i tallarna bakom åteln på ca 30m eller kommer dom att flyga in och landa direkt på åteln som över bulvaner jag sett?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad var de för film jimbolo?

Om man ska anlägga en kråkåtel och sen jaga där dagen efter kommer kråkorna att flyga förbi och sätta sig i tallarna bakom åteln på ca 30m eller kommer dom att flyga in och landa direkt på åteln som över bulvaner jag sett?

Minns inte vart jag såg den!

Kan varit på youtube eller ngt jaktprogramm.

Åtm ingen film i min hylla så de var på nätet iaf.

Ang åtel har ja ingen aning.

Jagar nästan uteslutande med uv o ibland bulvanbilder (mest trut)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad var de för film jimbolo?

Om man ska anlägga en kråkåtel och sen jaga där dagen efter kommer kråkorna att flyga förbi och sätta sig i tallarna bakom åteln på ca 30m eller kommer dom att flyga in och landa direkt på åteln som över bulvaner jag sett?

Brukar komma en spejare först. Och anar den oråd! så drar dom andra med. Ibland får man vara kall och kanske släppa ner en två fågel för att kunna skjuta 2 som är på väg in och sedan plocka dem som lyfter från åteln. På så sett så blir de mer fågel i påsen. Sen beter sig kråkorna anurlunda på olika ställen. Filmenmed laknen ligger på tuben sök kråkjakt så dyker den upp har ja för mi.

Mvh S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Länken funkar inte men jag har inget hört om att de tagit ned bloggen.. Ska kolla lite så får jag återkomma.

Vart nästan lite sugen idag, hundratals kråkor o korpar i närmsta anläggningen här hemma.. Men jag vägrar ge mej ut i minusgrader, inväntar istället plusgrader och förhoppningsvis licenen på nya bössan så jag får inviga den.

Mvh!

Här vägrar fågeln flyga så fort de är minus då sitter dom bara och tjurar. Sol och lite lätt bris då trivs dom.

Vad har han nu handlat då. Kan de vara en vinci :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har de snickrats gömsle och provat uv stången. Tyvär var stången för kort. Men går nog om man lyfter upp den en bit.

Nu kan de få bli helg så man får prova :D

Ska lägga granris i botten på gömslet i och med att de är otätt så inte rörelserna syns mot snön. Och ställa upp lite mer granar mot cammonätet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här vägrar fågeln flyga så fort de är minus då sitter dom bara och tjurar. Sol och lite lätt bris då trivs dom.

Vad har han nu handlat då. Kan de vara en vinci :rolleyes:

Nope Browning 425 Game, en ny hagelbock alltså!

Någon skrev innan om att släppa in de första spanarna eller något..

Tror man överskattar deras tänkande rätt rejält alt misstolkar händelserna.

Många gånger samlas fågeln i några speciella träd innan de flyger ned på käket, fungerar alltid så tycker jag. Vilka träd som används beror nog mer på slumpen eller vanans makt dvs de flyger mot de träd där de satt dagen innan typ. Sen är det någon som börjar gå ned och då kommer resten. De är väl rädda för hök eller vad det kan vara, tror inte det har med jakten att göra såvida man inte jagar varannan dag typ. Detta kan vara helt förödande för resultatet då man är ute så min strävan är alltid att få skott på varje fågel som flyger in. På närmsta tippen där jag jagar kan jag välja vilken sida av anläggningen jag ska ställa mej och valet faller alltid på den sida där jag ser att fåglarna flyger in.

Får de klumpa ihop sig så tappar man massor med fågel, varje inflygande kommer att dra sig till flocken och när du sen skjuter så sumpar du samtliga. Har faktiskt hänt att man dragit en smäll i luften i syfte att resa en hög fågel som börjat samla ihop sig med tanken att nästa som flyger in kommer att nappa på uven eller vad man nu har.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope Browning 425 Game, en ny hagelbock alltså!

Någon skrev innan om att släppa in de första spanarna eller något..

Tror man överskattar deras tänkande rätt rejält alt misstolkar händelserna.

Många gånger samlas fågeln i några speciella träd innan de flyger ned på käket, fungerar alltid så tycker jag. Vilka träd som används beror nog mer på slumpen eller vanans makt dvs de flyger mot de träd där de satt dagen innan typ. Sen är det någon som börjar gå ned och då kommer resten. De är väl rädda för hök eller vad det kan vara, tror inte det har med jakten att göra såvida man inte jagar varannan dag typ. Detta kan vara helt förödande för resultatet då man är ute så min strävan är alltid att få skott på varje fågel som flyger in. På närmsta tippen där jag jagar kan jag välja vilken sida av anläggningen jag ska ställa mej och valet faller alltid på den sida där jag ser att fåglarna flyger in.

Får de klumpa ihop sig så tappar man massor med fågel, varje inflygande kommer att dra sig till flocken och när du sen skjuter så sumpar du samtliga. Har faktiskt hänt att man dragit en smäll i luften i syfte att resa en hög fågel som börjat samla ihop sig med tanken att nästa som flyger in kommer att nappa på uven eller vad man nu har.

Mvh!

Var jag som skrev spanare. och med spanare menar jag en fågel som flyger runt bulvanbilden utom skotthåll, träar sedan kallar den in resterande. Annars skjuts det på varje inkommande fågel här i allafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror ni det skulle funka med en nötskrika under Uven? Någon som provat? Var 100% säker att det var en kråka som låg i påsen :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror ni det skulle funka med en nötskrika under Uven? Någon som provat? Var 100% säker att det var en kråka som låg i påsen :unsure:

Tror till och med att det funkar med en gråsparv, men nog borde Nötskrika, skata eller kråka funka bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var jag som skrev spanare. och med spanare menar jag en fågel som flyger runt bulvanbilden utom skotthåll, träar sedan kallar den in resterande. Annars skjuts det på varje inkommande fågel här i allafall.

Gör kråkan ett varv utan att nappa så är det ngt knas med bulvanerna, gör om eller något.. Som sagt tidigare, gäller att få skott på allt.. Då har man receptet för en riktigt bra morgon!

Tror ni det skulle funka med en nötskrika under Uven? Någon som provat? Var 100% säker att det var en kråka som låg i påsen :unsure:

Minns inte att jag testat men jag tror nötskrika är bättre än inget, skulle helt givet testa om jag var du.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns inte att jag testat men jag tror nötskrika är bättre än inget, skulle helt givet testa om jag var du.

Mvh!

Precis minn tanke med bättre änn inget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plusgraderna har kommit till södra Sverige och ser ut att stanna en vecka eller mer. Bifogat en temperaturkarta ifrån yr.no

Tror ni sträcket kan komma redan nu ifall temperaturen håller i sig?

post-4233-0-28636600-1296588332_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15:e och 26/2 hade jag bra eller riktigt bra jakt för två-tre år sen så visst kan de börja röra sig. Det var dock en av de härliga snöfria vintrarna, då fanns mat i mängd för dem.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog årets första tur med uven idag.

Hyggligt med fågel, inge sträck men riktigt kul ändå.

post-399-0-88193200-1296914370_thumb.jpg

post-399-0-78128000-1296914387_thumb.jpg

post-399-0-89168200-1296914397_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog årets första tur med uven idag.

Hyggligt med fågel, inge sträck men riktigt kul ändå.

Du skjuter ju riktigt risigt, 2 bom ju ;) /Din son Anton

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skjuter ju riktigt risigt, 2 bom ju ;) /Din son Anton

Hmmmm. :angry:

En morgontrött som e sotis o kidnappar pappas konto.

Hmmmmmm. :angry::blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. :angry:

En morgontrött som e sotis o kidnappar pappas konto.

Hmmmmmm. :angry::blush:

Dags att byta lösenord då dom börjar bli äldre :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nädå!

Hade glömt att logga ut på hans dator!

Men de löste han efter att han varit rolig på min bekostnad :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...