Publicerat April 17, 201015 yr Hej! Jag har en plast UV men vill förstärka den ytterligare med fjädrar. Var ska jag få tag i fjädrar ska jag köpa eller?? Jag har haft uppe den så som den är men det gick inte bra. Har en 4-5 m lång trä stång som jag har uppe i skogen. Men nu till min fråga, hur ska kråkorna hitta just dit?? Brukar ni locka på dom eller lägger ni dom så att uven är högre upp än alla 20 m tallar???
Publicerat April 18, 201015 yr Sträcket har upphört Nu återstår bara revirfåglarna men det är ju bättre än inget. Bara fått ner 3 kråkor och 1 skata Skyttet har inte varit på topp har bommat så grymt mycket Det har däremot kommit en hel hög med trut synd dom inte är lovliga nu, får ta dom till hösten.
Publicerat April 24, 201015 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=96672 Läs hela tråden så får du några tipps och bra länkar! MVH
Publicerat April 24, 201015 yr Bidde 16 kråkor 3kajjor 10 mås 1 trut samt en korp idag. Allt över uven . Trevligt värre o nya automaten funka klanderfritt med allt, 24-32g, den matades med. Fåglarna föll för de mesta fint men en egengjord chimsbricka e nog ett måste så man får rätta skränkningen. Som de e nu blir de för mkt eller för litet. Så några halvträff o en del sidan omskott blidde de me. SÅ nu ska man hitta en snygg benbit att fila på. Borde bli snyggt mellanlägg i de svarta o grå plast/gummit
Publicerat Juli 24, 201015 yr Drog ut uven på kråkjakt idag. Magert resultat av kråka, =3st, men som bifångst ble de 19kajor 8korpar o 7trutar. Rätt trevlig morgon trots uteblivna kråkor
Publicerat Augusti 14, 201015 yr äntligen har man fått napp. en bonde ringde i eftermiddags å frågade om jag kunde hjälpa han med hans problem å panga av lite svart fågel oss han. Å man va ju inte sen att säga nej direkt Så i morgon bär de ut. så man har längtat.
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Upptäckt en gård med 10talet hemmakråkor och 50talet hemmakajor. Ingen jagar kråkor här så uvbulvan har de nog aldrig kommit i kontakt med under året. Kommer uvbulvan att kunna ge resultat så här tidigt eller är det först framåt oktober som de blir på 'humör'?
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Ställer samma fråga: någon som lyckats med uv jakten än? Om inte när brukar den komma igång? //Martin
Publicerat September 23, 201015 yr Ställer samma fråga: någon som lyckats med uv jakten än?Om inte när brukar den komma igång? //Martin Har inte provat i år alls, kör med kråkbulvaner och lockpipa vart 8 kråkor och 2 skator i söndags. Och urikan vart invigd ska prova lite olika chocker och se vad som passar med ammunition bara. Blir det någon kråkblogg i år på jf? anmälde mig inte förra året vilket var synd Mvh S
Publicerat September 23, 201015 yr Ställer samma fråga: någon som lyckats med uv jakten än?Om inte när brukar den komma igång? //Martin Lyckades hyfsat förra helgen, sköt 64 kråkor för uven Totalt 96 fågel men då räknade jag korp, trut, mås och kajor med. Det var iofs skyddsjakt vid en tipp men bevisligen så var de skitsura på min uv. Har inte provat i år alls, kör med kråkbulvaner och lockpipa vart 8 kråkor och 2 skator i söndags. Och urikan vart invigd ska prova lite olika chocker och se vad som passar med ammunition bara. Blir det någon kråkblogg i år på jf? anmälde mig inte förra året vilket var synd Nope ingen kråkblogg på SJF.. körde bloggen under förra jaktåret då kampanjen Kråkjakten pågick. Bloggen ligger kvar för tips och råd dock. Jag kör nu konsekvent med fullchoke på kråkjakten.. Möjligen om jag ska ut på något ställe där jag har uven ruskigt nära alt väntar mej få in fåglarna på riktigt nära håll att jag kan skruva i något annat men annars så enbart fullchoke. Mvh!
Publicerat September 23, 201015 yr Lyckades hyfsat förra helgen, sköt 64 kråkor för uven Totalt 96 fågel men då räknade jag korp, trut, mås och kajor med. Det var iofs skyddsjakt vid en tipp men bevisligen så var de skitsura på min uv.Nope ingen kråkblogg på SJF.. körde bloggen under förra jaktåret då kampanjen Kråkjakten pågick. Bloggen ligger kvar för tips och råd dock. Jag kör nu konsekvent med fullchoke på kråkjakten.. Möjligen om jag ska ut på något ställe där jag har uven ruskigt nära alt väntar mej få in fåglarna på riktigt nära håll att jag kan skruva i något annat men annars så enbart fullchoke. Mvh! Jo korp finns hur mycket som helst här kunde ha blivit ett antal sådana med, När släpper dom jakten dem? Vad krävs för att få skyddsjakt på dessa räcker det att plantera in fälthöns eller liknande eventuellt skogshare? Vad kör ni för ammunition jag kör gyttorp grouse 6 30 gr. Någon som vet någon som tillverkar 7 i 76 hade sådana förut dessa var mycket effektiva. Mvh S
Publicerat September 23, 201015 yr Dåligt uppdaterad på korpen, tror att vilthägn funkar.. utsättning av vilt funkar inte, de betraktas som vilda i samma ögonblick de sätts ut. Ang hagelnummer så körde jag us 6 och 7 förra helgen.. 32 gram. Bet bra! Drog ngr Gyttorp Special och paketerade då kråkor på gissningsvis 60 meter.. Teauge extenden fullchoke rular Mvh!
Publicerat September 23, 201015 yr Dåligt uppdaterad på korpen, tror att vilthägn funkar.. utsättning av vilt funkar inte, de betraktas som vilda i samma ögonblick de sätts ut.Ang hagelnummer så körde jag us 6 och 7 förra helgen.. 32 gram. Bet bra! Drog ngr Gyttorp Special och paketerade då kråkor på gissningsvis 60 meter.. Teauge extenden fullchoke rular Mvh! Vart fick du tag i Teauge chocken var inne på briely, jag Optima i min berreta så det är samma som du har i dinn benelli, Som jag förmodar att du använder Mvh S
Publicerat September 23, 201015 yr Tror mina choker heter Victory som jag köpte av Beretta.. Teauge fixade Onkel Wizard hem och Brileychoken köpte jag själv i England.. Mvh!
Publicerat September 23, 201015 yr Lyckades hyfsat förra helgen, sköt 64 kråkor för uven Totalt 96 fågel men då räknade jag korp, trut, mås och kajor med. Det var iofs skyddsjakt vid en tipp men bevisligen så var de skitsura på min uv.Nope ingen kråkblogg på SJF.. körde bloggen under förra jaktåret då kampanjen Kråkjakten pågick. Bloggen ligger kvar för tips och råd dock. Jag kör nu konsekvent med fullchoke på kråkjakten.. Möjligen om jag ska ut på något ställe där jag har uven ruskigt nära alt väntar mej få in fåglarna på riktigt nära håll att jag kan skruva i något annat men annars så enbart fullchoke. Mvh! Se där. full choke. Men visst funkar det ohyggligt bra!
Publicerat September 23, 201015 yr Har frågat förut men vilka bulvaner ska man använda och var köps dom billigast?
Publicerat September 23, 201015 yr Har frågat förut men vilka bulvaner ska man använda och var köps dom billigast? Dem coatade är bäst inga reflexer alls.och så ser dem mer äkta ut såpass att det är hagel i några av mina Om du menar kråkbulvaner http://www.jakthandel.se/product.php?cPath...products_id=854 här finns de till rätt ok pris. Mvh S
Publicerat September 24, 201015 yr Räcker 10 st för att få en lyckad jakt? Japp dom är coatade så dem inte reflekterar vid väta tex av morgon daggen. Om 10 räcker säger jag så här ju fler desto bättre, Har haft hygglig jakt på 3 bulvaner och kass jakt på 30 bulvaner så det där går inte att säga, Me ju fler desto bättre. Mvh S
Publicerat September 25, 201015 yr Skickade upp uven i dunge uppe på en kulle ca 400m från en gård som hyser 20-talet kråkor och 50-talet kajor. Mellan kullen och gården är det bara öppna åkrar där de brukar söka föda. Vet inte om det var duggregnet som gjorde det eller om det är för tidigt på säsongen men efter en timmes soljus var det knäpptyst och inte en kråka eller kaja synlig Blåste i MID-pipan ett par gånger och fick in en tjattrande skata inom hörhåll, men den ville inte fram och provocera uven. Ngn annan som nått ngn framgång med uv i Västra Götaland eller häromkring?
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Inte så mycket bättre denna gången. En kråka som flaxade utan såvärst mycket skrän, men den pös direkt när det kom ett par körpur och en och annan sur ormvråk.
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Jag och sambon var ute en sväng idag, Vi möttes av en dimma som inte lättade fören 0730 tiden innan dess kunde vi säkert skjuta 5 fåglar om vi vetat om de var korp eller kråkor? Mycket fågel var det och fart nästan hela tiden, Och om det inte hade varit för klant arslet till skytt som hade haft rätt chock i bössan och inte satt bulvan bilden för långt från gömslet. Så hade det garanterat varit fler fåglar, Nu vart det 4kråkor och 1 skata. Vilket inte är bra alls! Men sambon hade bra roligt på min bekostnad då det gick åt 3 skott på en liten skata Vart 3 dun moln och ändå sprang han Det var då jag börja snegla vilken chock som satt i bössan! Men det bästa på hela dagen var när jag vände en kråka 3 gånger för att sedan lägga han i säcken efter ett fint dun moln i luften, Hade då flyttat fram 15m. med gott resultat. Mvh S
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Testar i morgon igen men lite skeptisk.. Förutsättningarna är goda, bra med fågel och hett ställe.. men statistiskt sett så funkar uven aldrig två gånger i rad på det här stället.. Hoppas jag slipper dimma! Mvh!