Publicerat Juli 13, 200916 yr Springer i runt tal ca 100.000 vildsvin omkring i vårt land. De förökar sig visst som kaniner och om 5 år lär det finnas en ½ miljon om inget görs. Nu är ju vildsvin ett nattdjur och flockdjur och kanske därför svårjagat med båge men annars vore väl det något att få tillstånd för? En galt kan visst väga uppåt 200kilo men är väl ändå inte något problem för en sylvass jaktspets . Köttet lär vara en delikatess rätt tillagat. Myndigheter försöker nu med viltfällor för att få bort dem från vägar och grödor men det lär väl inte räcka till. Stort problem för vissa bönder. Även jakthundar far illa av svinen. Skadade viltsvin blir ofta aggressiva och anfaller även människor. Så avskjutning behövs och varför inte med båge? MEN FÖRST JA TILL RÅDJURSJAKT förstås !
Publicerat Juli 13, 200916 yr Springer i runt tal ca 100.000 vildsvin omkring i vårt land. De förökar sig visst som kaniner och om 5 år lär det finnas en ½ miljon om inget görs.Nu är ju vildsvin ett nattdjur och flockdjur och kanske därför svårjagat med båge men annars vore väl det något att få tillstånd för? En galt kan visst väga uppåt 200kilo men är väl ändå inte något problem för en sylvass jaktspets . Köttet lär vara en delikatess rätt tillagat. Myndigheter försöker nu med viltfällor för att få bort dem från vägar och grödor men det lär väl inte räcka till. Stort problem för vissa bönder. Även jakthundar far illa av svinen. Skadade viltsvin blir ofta aggressiva och anfaller även människor. Så avskjutning behövs och varför inte med båge? MEN FÖRST JA TILL RÅDJURSJAKT förstås ! Det går utmärkt att jaga gris med båge, dock bör man sträva efter sido skott hellre en bredsida då vuxna grisar har kraftiga "sköldar" som kan stoppa tom 30-06 .. Bågen kommer aldrig bli ett vapen för att bekämpa djur, det är inte ett vapen man väljer då man strävar efter hög och snabb avskjutning av te.x skadedjur.
Publicerat Juli 14, 200916 yr ja skulle inte bli lessen om vi fick med Vildsvin! ett perfekt djur för bågjakt! eftersom mycket av jakten kan ske från åtel!.. sedan går det aldelses yperligt att smyga sej nära dom när dom går på sädesfällten! å för att hålla stammen nere så är väll all form av jakt bra på dom?.. MVh
Publicerat Juli 14, 200916 yr ja skulle inte bli lessen om vi fick med Vildsvin! ett perfekt djur för bågjakt! eftersom mycket av jakten kan ske från åtel!.. sedan går det aldelses yperligt att smyga sej nära dom när dom går på sädesfällten! å för att hålla stammen nere så är väll all form av jakt bra på dom?.. MVh Jo naturligtvis är det så, men läste det lite som att det skulle vara mer effektivt att skyddsjaga bort svin med båge och jag menar att det är glest mellan skotten med båge gämfört med kula
Publicerat Juli 14, 200916 yr Författare Jo naturligtvis är det så, men läste det lite som att det skulle vara mer effektivt att skyddsjaga bort svinmed båge och jag menar att det är glest mellan skotten med båge gämfört med kula hehe.... Menade även med båge Oxså. .......Hur är det med "gris" ? Rådjur har ju väldigt kort reaktionstid. Vildsvin är väl mera långsam? Tänker mest på om svin hinner reagera på strängljudet innan pilen är framme. Att de sedan kan springa snabbt har jag sett.
Publicerat Juli 14, 200916 yr hehe.... Menade även med båge Oxså. .......Hur är det med "gris" ? Rådjur har ju väldigt kort reaktionstid. Vildsvin är väl mera långsam? Tänker mest på om svin hinner reagera på strängljudet innan pilen är framme. Att de sedan kan springa snabbt har jag sett. Man kan rangordna sinnena så här Rådjur: Doft/vittring , Hörsel och syn Samma för gris, fast synen är näst intill noll, då de är väldigt närsynta, dock har de ett jäkla väderkorn, reaktionstiden är nog de samma men min erfarenhet med gris är att de är mindre spattiga och på hel spänn, rådjuret däremot är som en fjäder konstant!
Publicerat Juli 15, 200916 yr Båge skulle fungera väldigt bra ute i fälten. I fälten har grisarna fullt upp med att smaska och sannolikt hör de inte annat än ekot från sitt högljudda smaskande. I förra veckan smög jag mig på tre grisar, vid tre olika tillfällen. 1. Gylta, 65 kg, död, avstånd 10-15 meter. (givetvis med studsare, jag jagar inte med båge och har inget intresse av det heller) 2. sort Vet inte, runt de 60-70, jag kunde inte avgöra kön och därför sköt jag inte, avstånd 10 meter. 3. Årsgris, kanske 30 kg, upptäckte mig när jag var 2 meter ifrån och jag fick inte skjutit. Så just båge på vildsvin i skyddsjaktssammanhang, speciellt i närheten av bebyggelse eller städer är ju absolut klockrent. Förövrigt kan man skita i de stora djuren, låt de leva. Avskjutningen skall till 80-90% riktas in på årsgrisar och de är klass 2 till storleken. Håkan
Publicerat Juli 17, 200916 yr en liten undran hur blir det med allt "gräs,säd" som man måste skjuta igenom? samme
Publicerat Juli 17, 200916 yr Tror till motsats från andra att allt reaktivt skytte skall undvikas med pilbåge, dit hör defnitivt spannmålsjakt. Ljusförhållandena är ofta dåliga, hållen orena, skumma vinklar pga mörkret och vikten av ett snabbt andraskott kan aldrig underskattas. Spannmålsjakt (skyddsjakt) skall i sitt rätta samanhang vara effektiv - antingen skall man skjuta fort eller också få svinen att på annat sett fort som fan att lämna fältet - nöjesjaga kan man göra i andra biotoper där det inte kostar bonden pengar. Båge mot gris är nog ett fall för belysta åtlar isf.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Tror till motsats från andra att allt reaktivt skytte skall undvikas med pilbåge. Tror att dom flesta som jagar med båge undviker reaktivt skytte. Kanske något att ta efter för andra jägare? Nu blir det dynamisk grillning, och reaktivt drickande... Trevlig helg på er ALLA.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Tror att dom flesta som jagar med båge undviker reaktivt skytte. Kanske något att ta efter för andra jägare? Nu blir det dynamisk grillning, och reaktivt drickande... Trevlig helg på er ALLA. Undviker normalt sett att argumentera med bågjägare då det sällan funkar att ifrågasätta utan att ni blir sura. Men detta visar precis vad jag alltid hävdat, ni kommer aldrig att nöja er med bara rådjur utan det är ett steg på vägen. Tycker uppriktigt sagt att det är oklokt att börja drömma sig iväg om högvilt innan klartecken fåtts om småvilt, men det är jag det. Hoppas vi är överens om att lämpligare beväpning än båge finns i samband med nattlig skyddsjakt i gröda iaf. Trevlig helg själv.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Undviker normalt sett att argumentera med bågjägare då det sällan funkar att ifrågasätta utan att ni blir sura. Men detta visar precis vad jag alltid hävdat, ni kommer aldrig att nöja er med bara rådjur utan det är ett steg på vägen. Tycker uppriktigt sagt att det är oklokt att börja drömma sig iväg om högvilt innan klartecken fåtts om småvilt, men det är jag det. Hoppas vi är överens om att lämpligare beväpning än båge finns i samband med nattlig skyddsjakt i gröda iaf. Trevlig helg själv. Trist att du känner så, men vi "bågjägare" är vanliga eller som du kanske vill säga riktiga jägare med och med det följer att vi använder samma vett och förnuft som alla andra jägare, dessutom skjuter vi inte på rörliga eller mål som är skymda i gräs och dyligt. Med andra ord så om vi jagar gris/svin med båge så är vi lika noga där som med vilket annat villebråd som helst. Högvillt som du säger är trots allt lättare att fälla med båge än små villt är, av storleks skäl, när det gäller den kliniska aspekten hurvida en pil kan döda ett "högvilt" behövs inte diskuteras längre då detta sedan länge redan är fastställt som fullt dugligt eller likställt med kulvapen jakt. Så tillbaka till ämnet om man ska jaga gris med båge, javissit ska man kunna det, under förutsättningen att skjutläget är sådant att det lämpar sig för båge, detta har inte med vapnet att göra utan skytten som håller i det samma. I USA jagar man mycket gris/svin med båge, oftas för åtel men även ute i skogen då gris/svin är förhållandevis enkla att smyga på då deras syn är väldigt dålig. Nej skjuta med båge under nattsvarta förhållanden är inte bra, och jag tror inte att bågjägare skulle göra det heller då man inte kan sikta! så igen vi använder sunt förnuft som brukligt är innom jägar kretsar, men man kan visst bedriva bågjakt i skyddsjakt endamål, dock är det inte effektivt om man vill/behöver skuta många djur snabbt under en kort tid, det är inte dem som är grejen med bågjakt. Men man ska väl inte förbjuda det av det skälet eller ?
Publicerat Juli 17, 200916 yr Tror till motsats från andra att allt reaktivt skytte skall undvikas med pilbåge, dit hör defnitivt spannmålsjakt. Ljusförhållandena är ofta dåliga, hållen orena, skumma vinklar pga mörkret och vikten av ett snabbt andraskott kan aldrig underskattas.Spannmålsjakt (skyddsjakt) skall i sitt rätta samanhang vara effektiv - antingen skall man skjuta fort eller också få svinen att på annat sett fort som fan att lämna fältet - nöjesjaga kan man göra i andra biotoper där det inte kostar bonden pengar. Båge mot gris är nog ett fall för belysta åtlar isf. Under dessa förhållanden ska man inte jaga, oavsett vapen anser jag
Publicerat Juli 18, 200916 yr Under dessa förhållanden ska man inte jaga, oavsett vapen anser jag Och därmed skulle vi få en rejäl konflikt med lantbrukarna som odlar spannmålen.
Publicerat Juli 18, 200916 yr Trist att du känner så, men vi "bågjägare" är vanliga eller som du kanske vill säga riktiga jägare medoch med det följer att vi använder samma vett och förnuft som alla andra jägare, dessutom skjuter vi inte på rörliga eller mål som är skymda i gräs och dyligt. Med andra ord så om vi jagar gris/svin med båge så är vi lika noga där som med vilket annat villebråd som helst. Högvillt som du säger är trots allt lättare att fälla med båge än små villt är, av storleks skäl, när det gäller den kliniska aspekten hurvida en pil kan döda ett "högvilt" behövs inte diskuteras längre då detta sedan länge redan är fastställt som fullt dugligt eller likställt med kulvapen jakt. Så tillbaka till ämnet om man ska jaga gris med båge, javissit ska man kunna det, under förutsättningen att skjutläget är sådant att det lämpar sig för båge, detta har inte med vapnet att göra utan skytten som håller i det samma. I USA jagar man mycket gris/svin med båge, oftas för åtel men även ute i skogen då gris/svin är förhållandevis enkla att smyga på då deras syn är väldigt dålig. Nej skjuta med båge under nattsvarta förhållanden är inte bra, och jag tror inte att bågjägare skulle göra det heller då man inte kan sikta! så igen vi använder sunt förnuft som brukligt är innom jägar kretsar, men man kan visst bedriva bågjakt i skyddsjakt endamål, dock är det inte effektivt om man vill/behöver skuta många djur snabbt under en kort tid, det är inte dem som är grejen med bågjakt. Men man ska väl inte förbjuda det av det skälet eller ? Hej, kul med ett sakligt inlägg, även om ditt och mitt synsett skiljer sig radikalt på ett antal punkter. Ja vi är alla jägare, det är det som är problemets kärna. Jag och andra som inte riktigt ser finessen med att legalisera bågjakten förväntas att stå bakom detta beslut den dagen det eventuellt dyker upp...då vi alla är jägare och våra jägarorganisationer har slutit upp. Sanningen är att väldigt få är positiva i jägarleden, jag känner ingen faktiskt trots att jag känner väldigt många jägare. Med handen på hjärtat är ni väldigt få som utsätter alla andra för en osanktionerad risk beträffande allmänhetens syn på oss jägare som kollektiv. Detta är vad som stör mig, inget annat. Ni entusiaster bekymmrar mig föga, ni är motiverade och engagerade och förmodligen väldigt duktiga och omdömesfulla på alla vis. Er avskjutningsstatistik är producerat av denna kärngrupp idiologer, men ni jämför er med ett tvärsnitt av 300000 jaktkortslösare som bedriver en hel del jaktformer där bågen inte ens finns representerad. Fair vore en jämförelse mellan drivna kulskyttar som aldrig skjuter på annat än stillastående vilt under 30 meter. Det har alltid funnits för många kul/hagelskyttar som tar skott överstigandes deras förmåga, logiskt är att så blir fallet med näsata generation bågjägare också? Med långbåge på medeltiden sköts hjortdjur och folk på 150 meter, med ibland t.o.m lyckat resultat. Ni har en lång resa kvar att övertyga jägarna, och efter det allmänheten om varför ett jaktvapen utvecklat på stenåldern skall återinträda som jaktvapen. Nu vet jag och också en del andra också att utvecklingen till de nya moderna jaktbågarna är gigantisk beträffande prestanda etc, men grovt uppskattat är 8,9 miljoner svenskar ovetande om detta ännu. Så det du nämner "inte behöver diskuteras längre" gäller kanske här inne på forumet, men det finns ett par kvar att övertyga därute. Och då kommer frågan vem skall göra det? Med tanke på att de centrala jägarorganisationerna står bakom detta förvånar det mig hur lite information som släpps ens i deras egna tidningar. Det borde pågå ett oerhört "bäverarbete" för att förbereda boendes på Ekerö och andra ställen att snart kan man stöta på en camouflerad bågjägare på morgonpromenaden, släpandes på ett rådjur, skjutet helt legalt med båge och pil. Är det kanske så att beslutet inte var helt 100% förankrat i de egna leden, och den typiske jägaren inte heller speciellt intresserad av att läsa om det? Jag vet inget om detta Roger, jag bara spekulerar. Jag är infödd bonde och skyddsjakten är inte att förväxla med rekreationsjakten. Svinen utgör ett hot mot utkomsten hos tusentals bönder i denna tid på året. Det är ett moment av jakt inblandat då skjutvapen och hundar används, men det är allt. Således har vi inget större val än att jaga grisarna när dom dinerar, och det är sällan din och min normala lunchtid tyvärr. Öppenhet varar alltid längst, finns där en dold agenda om att högviltet skall med på sikt så är vi nog alla intresserade av att höra om detta. Min absolut största hjärtefråga är att alltid på ett sakligt sett kunna motivera etiken i min jakt mot "motståndarna" till all jakt, du vet kanske att dom är fler än jaktkortslösarna i Sverige, redan idag? Så balansen och kvalitén på informationen blir mer och mer avgörande i framtiden för att det inte skall barka åt fel håll, dvs inskränkningar i den idag redan legala jakten. Jag kan inte detta med bågjakten, trots att jag läser mycket här. Om inte jag kan som verkligen försöker förstå, kan andra? Mina 25 öre, jag ber om ursäkt för att jag lämnat grundämnet. Men där var vi nästan överens. Mvh Magnus
Publicerat Juli 18, 200916 yr Hej, kul med ett sakligt inlägg, även om ditt och mitt synsett skiljer sig radikalt på ett antal punkter.- Jo det är väl det man kan kalla demokrati antar jag Ja vi är alla jägare, det är det som är problemets kärna. Jag och andra som inte riktigt ser finessen med att legalisera bågjakten förväntas att stå bakom detta beslut den dagen det eventuellt dyker upp...då vi alla är jägare och våra jägarorganisationer har slutit upp. Sanningen är att väldigt få är positiva i jägarleden, jag känner ingen faktiskt trots att jag känner väldigt många jägare. Med handen på hjärtat är ni väldigt få som utsätter alla andra för en osanktionerad risk beträffande allmänhetens syn på oss jägare som kollektiv. Detta är vad som stör mig, inget annat. - allmänhetens syn på jägarkåren generellt har jag svårt att tro att den skulle ändras bara för att bågjakt skulle bli lagligt Jag tror att folk generellt accepterar vad myndigheter beslutar och de vet vad de gör och håller på med, det trots allt därför de är tillsatta att göra sitt jobb, när det gäller en "dålig image" så behöver vi inte bågjakt för det, det sköter så många andra "vanliga" jägare så bra så. Ni entusiaster bekymmrar mig föga, ni är motiverade och engagerade och förmodligen väldigt duktiga och omdömesfulla på alla vis. Er avskjutningsstatistik är producerat av denna kärngrupp idiologer, men ni jämför er med ett tvärsnitt av 300000 jaktkortslösare som bedriver en hel del jaktformer där bågen inte ens finns representerad. Fair vore en jämförelse mellan drivna kulskyttar som aldrig skjuter på annat än stillastående vilt under 30 meter. Det har alltid funnits för många kul/hagelskyttar som tar skott överstigandes deras förmåga, logiskt är att så blir fallet med näsata generation bågjägare också? Med långbåge på medeltiden sköts hjortdjur och folk på 150 meter, med ibland t.o.m lyckat resultat. - 300000 i Sverige ja, men inte menar du att de flera hundra tusen bågjägare värden över inte bär något värde då ? Att samtliga länder som har tillåtit bågjakt har fel och inte har på fötterna för denna jaktmetod ? Naturligtvis finns och det kommer alltid att finnas jägare som överskattar sin förmåga, men det gör inte att vapnet eller jaktmetoden inte är duglig, bara att det kräver mer av jägaren och mycket därför bågjägare genomgår en utbilding i jaktformen, mer än vad man kan säga om traditionell vapen jakt. Tycker även det visar att oss entusiaster tar vårat ansvar inför denna jaktform, och kan inte se det som en negativ sak. Ni har en lång resa kvar att övertyga jägarna, och efter det allmänheten om varför ett jaktvapen utvecklat på stenåldern skall återinträda som jaktvapen. Nu vet jag och också en del andra också att utvecklingen till de nya moderna jaktbågarna är gigantisk beträffande prestanda etc, men grovt uppskattat är 8,9 miljoner svenskar ovetande om detta ännu. Så det du nämner "inte behöver diskuteras längre" gäller kanske här inne på forumet, men det finns ett par kvar att övertyga därute. Och då kommer frågan vem skall göra det? - Först vill jag nog säga att det är inte andra jägare eller allmänhet som bestämmer ( så vida det inte blir folkomröstning förstås) så igentligen behöver man inte deras "tillstånd" däremot söker nog bågjägare en form av acceptans och förståelse och ja, vi kan bli lite väl heta när vi debaterar detta, just för att det är något som vi brinner för och som vi vet ( tillskillnad från de 8,9 milj) att det fungerar hur bra som helst. Om bågajakt blir lagligt, så betyder inte det att du som jägare MÅSTE använda pilgåge, det valet är helt fritt. Men för dem som vill kunna jaga med båge och då det inte finns några kliniska hinder för detta ska man i sann demokratisk anda får göra det. Att sen endel eller många rent moraliskt eller av okunskap inte gillar/fattar ideen med är inget som skall ligga till grund för lag beslut. Om så vore fallet skulle P-Automater, Lapplisor och annat underligt också förbjudas. Med tanke på att de centrala jägarorganisationerna står bakom detta förvånar det mig hur lite information som släpps ens i deras egna tidningar. Det borde pågå ett oerhört "bäverarbete" för att förbereda boendes på Ekerö och andra ställen att snart kan man stöta på en camouflerad bågjägare på morgonpromenaden, släpandes på ett rådjur, skjutet helt legalt med båge och pil. Är det kanske så att beslutet inte var helt 100% förankrat i de egna leden, och den typiske jägaren inte heller speciellt intresserad av att läsa om det? Jag vet inget om detta Roger, jag bara spekulerar. - Ska alla jägare bära någon form av grön uniform för att accepteras? Är det skillnad på om du i görna fjällräven byxor och tweed kavaj med skinnlappar på armbågarna kommer "släpandes" på ett rådjur ? Du pratar om "egna leden" de behöver inte ditt tillstånd för att jaga, det är myndigheternas sak att avgöra, inte du eller "leden" för i så fall skall ingen få jaga utan kikarsikten på mer än 100 meter osv för det är inte förankrat i mina "led" i alla fall, så som du ser är det en debatt som kanske inte leder någonstans. Jag är infödd bonde och skyddsjakten är inte att förväxla med rekreationsjakten. Svinen utgör ett hot mot utkomsten hos tusentals bönder i denna tid på året. Det är ett moment av jakt inblandat då skjutvapen och hundar används, men det är allt. Således har vi inget större val än att jaga grisarna när dom dinerar, och det är sällan din och min normala lunchtid tyvärr. - Inga argument där Öppenhet varar alltid längst, finns där en dold agenda om att högviltet skall med på sikt så är vi nog alla intresserade av att höra om detta. - Det finns ingen dold agenda, myndigheterna konspirerar inte bakom din rygg eller någon annans för den delen, myndiheter har tagit del av information, de har själva sökt upp nödvändig information ang bågjakt, så jag tror de är fullt kapabla att fatta ett vettigt beslut, sen vad det blir återstår och se. Min absolut största hjärtefråga är att alltid på ett sakligt sett kunna motivera etiken i min jakt mot "motståndarna" till all jakt, du vet kanske att dom är fler än jaktkortslösarna i Sverige, redan idag? Så balansen och kvalitén på informationen blir mer och mer avgörande i framtiden för att det inte skall barka åt fel håll, dvs inskränkningar i den idag redan legala jakten. - Inte tror du väl att om bågjakt blir lagligt att de förbjuder all annan jakt ? jaktmotståndare, djurens rätt mfl kommer alldrig acceptera jakt i någon form, och det har de all rätt att känna och tycka som de vill, men det känns som att hur man än vill förklara så vill man inte lyssna, det är då irritationen dyker upp i debatter, ge oss bågjägare en ärlig chans att visa för dig och andra att detta fungerar på alla plan Jag kan inte detta med bågjakten, trots att jag läser mycket här. Om inte jag kan som verkligen försöker förstå, kan andra? - Som jag sa, låt någon visa och förklara hur det fungerar så tror jag att din förståelse ökar även om du kanske endå inte accepterar det till 100%, allt går inte att läsa sig till tyvärr Mina 25 öre, jag ber om ursäkt för att jag lämnat grundämnet. Men där var vi nästan överens. - inte behöver du be om ursäkt, jag ber om ursäkt om min ton kan låta hård, det är INTE avsikten! Roger Mvh Magnus
Publicerat Juli 18, 200916 yr Hej, kul med ett sakligt inlägg, även om ditt och mitt synsett skiljer sig radikalt på ett antal punkter.Ja vi är alla jägare, det är det som är problemets kärna. Jag och andra som inte riktigt ser finessen med att legalisera bågjakten förväntas att stå bakom detta beslut den dagen det eventuellt dyker upp...då vi alla är jägare och våra jägarorganisationer har slutit upp. Sanningen är att väldigt få är positiva i jägarleden, jag känner ingen faktiskt trots att jag känner väldigt många jägare. Med handen på hjärtat är ni väldigt få som utsätter alla andra för en osanktionerad risk beträffande allmänhetens syn på oss jägare som kollektiv. Detta är vad som stör mig, inget annat. Ni entusiaster bekymmrar mig föga, ni är motiverade och engagerade och förmodligen väldigt duktiga och omdömesfulla på alla vis. Er avskjutningsstatistik är producerat av denna kärngrupp idiologer, men ni jämför er med ett tvärsnitt av 300000 jaktkortslösare som bedriver en hel del jaktformer där bågen inte ens finns representerad. Fair vore en jämförelse mellan drivna kulskyttar som aldrig skjuter på annat än stillastående vilt under 30 meter. Det har alltid funnits för många kul/hagelskyttar som tar skott överstigandes deras förmåga, logiskt är att så blir fallet med näsata generation bågjägare också? Med långbåge på medeltiden sköts hjortdjur och folk på 150 meter, med ibland t.o.m lyckat resultat. Ni har en lång resa kvar att övertyga jägarna, och efter det allmänheten om varför ett jaktvapen utvecklat på stenåldern skall återinträda som jaktvapen. Nu vet jag och också en del andra också att utvecklingen till de nya moderna jaktbågarna är gigantisk beträffande prestanda etc, men grovt uppskattat är 8,9 miljoner svenskar ovetande om detta ännu. Så det du nämner "inte behöver diskuteras längre" gäller kanske här inne på forumet, men det finns ett par kvar att övertyga därute. Och då kommer frågan vem skall göra det? Med tanke på att de centrala jägarorganisationerna står bakom detta förvånar det mig hur lite information som släpps ens i deras egna tidningar. Det borde pågå ett oerhört "bäverarbete" för att förbereda boendes på Ekerö och andra ställen att snart kan man stöta på en camouflerad bågjägare på morgonpromenaden, släpandes på ett rådjur, skjutet helt legalt med båge och pil. Är det kanske så att beslutet inte var helt 100% förankrat i de egna leden, och den typiske jägaren inte heller speciellt intresserad av att läsa om det? Jag vet inget om detta Roger, jag bara spekulerar. Jag är infödd bonde och skyddsjakten är inte att förväxla med rekreationsjakten. Svinen utgör ett hot mot utkomsten hos tusentals bönder i denna tid på året. Det är ett moment av jakt inblandat då skjutvapen och hundar används, men det är allt. Således har vi inget större val än att jaga grisarna när dom dinerar, och det är sällan din och min normala lunchtid tyvärr. Öppenhet varar alltid längst, finns där en dold agenda om att högviltet skall med på sikt så är vi nog alla intresserade av att höra om detta. Min absolut största hjärtefråga är att alltid på ett sakligt sett kunna motivera etiken i min jakt mot "motståndarna" till all jakt, du vet kanske att dom är fler än jaktkortslösarna i Sverige, redan idag? Så balansen och kvalitén på informationen blir mer och mer avgörande i framtiden för att det inte skall barka åt fel håll, dvs inskränkningar i den idag redan legala jakten. Jag kan inte detta med bågjakten, trots att jag läser mycket här. Om inte jag kan som verkligen försöker förstå, kan andra? Mina 25 öre, jag ber om ursäkt för att jag lämnat grundämnet. Men där var vi nästan överens. Mvh Magnus Hej! Jag ser dina farhågor ogrundade om bågjaktens framtida införande i Sverige. Ingen annanstans har det scenario du målar upp inträffat. Varken i Finland, Danmark eller nu senast Åland. Vad är det som är så världsunikt i just svensk jakt, som skulle göra att allt det som inte inträffat någon annanstans inträffar i Sverige? Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Bågjägare är inget eget släkte av jägare. Nästan 100% av bågjägarna jagar även med krutvapen. Tror du att de helt tappar omdömet så fort de greppar en båge och att allt vad de lärt sig under sin jakt med krutvapen sätts på undantag? Vad gäller högviltet så ser jag det personligen som självklart att det ska även kunna jagas med båge i framtiden. Det finns inget landlevande djur som inte går att fälla med båge. Men någon dold agenda känner jag inte till. Jag väljer att kalla det utveckling av jaktformen bågjakt. En eventuellt älgjakt med båge kommer ju inte att bedrivas i den form som älgjakten idag bedrivs med krutvapen. D.v.s i älgjaktlag och med passkyttar. Därtill är lockjakt och smygjakt ett ypperligt sätt att jaga högvilt på. Jag vet att diskussioner pågår om en utökad bågjakt i Finland. Där har t.o.m jakt på älg med båge varit på tapeten. Men i ett inledande skede avser det vitsvansviltet på finska fastlandet. Vad gäller allmänhetens syn på bågjägare så kan jag enbart referera till våra grannländer Danmark och Finland som ju haft bågjakten en längre tid. Där ses bågjakten som en fungerande juste jaktform som sker på ett betryggande sätt och lämpar sig utmärkt till att decimera överstora populationer av bl.a fälthare i Helsingfors. Mig veterligen har inga protester från allmänheten inkommit för den verksamheten. Jag tror du försöker göra en fråga av en ickefråga. Du målar upp en framtida problembild som saknar motstycke i andra länder där bågjakten bedrivs på ett etiskt godtagbart sätt. Att man dessutom har gjort stor succé med den stadsnära jakten i flera finska städer är ju bara ett bevis på att det funkar även i allmänhetens ögon. Jag tror inte det är så många som svimmat när de sett bågjägare i tidiga ottan bärandes på fält vilt i Finland eller USA (Vitsvanshjort i urban miljö) För att återgå till vildsvinen så ser jag heller där inga problem att jaga dem med båge. Rätt utförd lämpar sig en båge även för att jaga vildsvin. Men ska man kraftigt decimera en lokal stam av vildsvin så är nog gevär eller fälla att föredra. Fällorna jagar ju dygnet runt. Bågen når inte upp till samma kapacitet i antal fällda vilt. Men vi får väl se vad ett framtida beslut om bågjakten säger. Ännu är inget klart. Sen ser jag det inte som någon nödvändighet att ha 100% uppslutning bakom ett bågjaktsbeslut från jägarehåll. Det uppnår vi aldrig i någon annan jaktfråga heller. Det är bara att läsa vad som skrivs om harjakt med hund, Fällfångst och inte minst diskussionen om fällfångst av vildsvin, klappjakt på fasaner osv. osv. Imorgon drar jag iväg på en veckolång semesterresa med familjen och kommer inte att ha möjlighet att svara på eventuella kommentarer till detta inlägg. Men jag kikar in igen när jag är hemma. m.v.h JS
Publicerat Juli 20, 200916 yr Hej, På ett sett är det roligt att debattera med er, ni är idiologer och de hittar alltid argument som stöder Er sak. Har läst igenom Rogers och JS inlägg och vissa saker går bara inte in, men detta kan jag lämna därhen bortsett från att Roger inte förstår varför man måste skyddsjaga vildsvin i mörker? En gång till, en vildsvinsflock kan förstöra vete för 10000 kronor på en natt om man inte gör nåt åt det. Personligen skrämmer jag mer än skjuter pga att riskerna med att lossa skott i mörker är stora, även med krutvapen, lampor och dyr optik - men efter snart 10 år med vildsvin hemma, och ytterligare 10 från tyskland, har jag lärt mig "the hard way" att man måste statuera exempel ibland. Sverige står inför stora jaktpolitiska frågor, förmodligen större än någonsin förut. Jägarorganisationerna kritiseras för att vara partiska av andra intrsseorganisationer såsom skogsbruket, lantbruket, NTF och rovdjursorganisationerna. Och det är klart att dom är partiska, jag menar vem skulle annars vara det för oss? Förvaltningsfrågorna är a och o för framtiden, tror inte riktigt att alla fattar hur mycket tid som läggs i dessa ämnen på det centrala planet. Därför är det oerhört viktigt att vi agerar korrekt i jägarleden, det är det alltid men just nu är vi under mer syning än någonsin. Vi vill ha mer vildsvin och älg än näringen och trafikorganisationerna anser att markerna klarar och samtidigt färre rovdjur än allmänheten. Det är ett treflankskrig som kräver oerhört med energi och specialist kompetens, men viktigast av allt - trovärdighet. Det gör oss unika i Sverige, varken Danmark, Finland eller Åland har vildsvinsproblematiken, och bortsett från Finland finns där inga stora rovdjur. Men jag skulle inte vilja byta Sverige mot nåt annat land. Vår viltpopulation är unik i Europa, tillika jägarens ställning i samhället. Korrekt i jägarleden, just det. Som jag skrivit förut till JS kan jag förlika mig med bågjakt. Det är inget som någonsin kommer att drabba mig på mina marker således har jag önskat honom lycka till, helt uppriktigt. Mina egna erfarenheter av bågjakt kommer från USA, har gjort en del eftersök efter bågjägare. På den egendomen stod bågjägarna för betydligt fler eftersök än de traditionella sluggjägarna på vitsvans. Men om ni menar att moralen är så pass mycket bättre här än i västra USA får jag väl använda termen - var och en blir salig på sin tro. En båge fäller vilt på betydligt längre håll än ni rekomenderar, idiologen kan nog hålla sig men den vanlige jägaren då? Det jag inte riktigt gillar är att bågjakten håller på att ta sig in bakvägen i Sverige, väldigt lite skrivs och nämns om detta i våra och andras media. Omfattningen har fram till nu varit oklar för mig men nu har JS deklarerat de fulla ambitionerna - inga restriktioner på jaktbart vilt. Kan vara så att ni är visa av tidigare erfarenheter att det är bättre att lobba via myndigheter än att söka bred acceptans i samhället? Men detta är inte sättet för att få acceptans för en ny jaktform i Sverige 2009, det ni riskar är att ni får åka till danmark eller Finland för att jaga, det kollektivet riskar är att samhället tappar förtroende för jägarkåren. Förstår inte med facit i hand (hur det marknadsförts utåt) förstå hur den risk/nytta värderingen såg ut hos jägarorganisationerna. Sedan får ni tro hur mycket nu vill att transitperioden kommer att ske utan problem, jag tror annorlunda. En sådan förändring måste förberedas minutiöst innan det går live, annars kommer aftonbladet m.fl. göra en jättehöna av detta, med hela jägarkåren och jägarorganisationerna i skottgluggen. Hur många svenska jägare utav de 300000 är med SBJ? 300, 500? Vi pratar promille. Hur många av jägarförbundets/riksjägarnas konsulenter är bågjägare? Dessa personer är interfacet mellan samhälle och jägare - är dom komfortabla att prata fördelarna med att jaga vilt med båge med massmedia, eller har dom ens tiden med tanke på vad som snurrar i samhället i övrigt? Mvh Magnus
Publicerat Juli 20, 200916 yr Hej,På ett sett är det roligt att debattera med er, ni är idiologer och de hittar alltid argument som stöder Er sak. Har läst igenom Rogers och JS inlägg och vissa saker går bara inte in, men detta kan jag lämna därhen bortsett från att Roger inte förstår varför man måste skyddsjaga vildsvin i mörker? -Jo förstår visst varförm man måste skyddsjaga vildsvin i mörker, men vad jag säger är att det inte lämpar sig att göra det med båge, saamt att jag inte tycker det är lämpligt att jaga över huvudtaget i mörker om man inte har belysning som gör jakten säker En gång till, en vildsvinsflock kan förstöra vete för 10000 kronor på en natt om man inte gör nåt åt det. Personligen skrämmer jag mer än skjuter pga att riskerna med att lossa skott i mörker är stora, även med krutvapen, lampor och dyr optik - men efter snart 10 år med vildsvin hemma, och ytterligare 10 från tyskland, har jag lärt mig "the hard way" att man måste statuera exempel ibland. Som tidigare, jag argumenterar inte, förstår fullt vilken skada de utgör för jordbrukare Sverige står inför stora jaktpolitiska frågor, förmodligen större än någonsin förut. Jägarorganisationerna kritiseras för att vara partiska av andra intrsseorganisationer såsom skogsbruket, lantbruket, NTF och rovdjursorganisationerna. Och det är klart att dom är partiska, jag menar vem skulle annars vara det för oss? Förvaltningsfrågorna är a och o för framtiden, tror inte riktigt att alla fattar hur mycket tid som läggs i dessa ämnen på det centrala planet. Därför är det oerhört viktigt att vi agerar korrekt i jägarleden, det är det alltid men just nu är vi under mer syning än någonsin. Vi vill ha mer vildsvin och älg än näringen och trafikorganisationerna anser att markerna klarar och samtidigt färre rovdjur än allmänheten. Det är ett treflankskrig som kräver oerhört med energi och specialist kompetens, men viktigast av allt - trovärdighet. Det gör oss unika i Sverige, varken Danmark, Finland eller Åland har vildsvinsproblematiken, och bortsett från Finland finns där inga stora rovdjur. Men jag skulle inte vilja byta Sverige mot nåt annat land. Vår viltpopulation är unik i Europa, tillika jägarens ställning i samhället. Jag har aldrig sagt att vildsvin inte är ett problem Korrekt i jägarleden, just det. Som jag skrivit förut till JS kan jag förlika mig med bågjakt. Det är inget som någonsin kommer att drabba mig på mina marker således har jag önskat honom lycka till, helt uppriktigt. Mina egna erfarenheter av bågjakt kommer från USA, har gjort en del eftersök efter bågjägare. På den egendomen stod bågjägarna för betydligt fler eftersök än de traditionella sluggjägarna på vitsvans. Men om ni menar att moralen är så pass mycket bättre här än i västra USA får jag väl använda termen - var och en blir salig på sin tro. En båge fäller vilt på betydligt längre håll än ni rekomenderar, idiologen kan nog hålla sig men den vanlige jägaren då? En data punkt skapar ingen trend, jag har jagat där i många år själv och har helt motsatt uppfattning/erfarenhet. Visst en båge kan döda på 300 meter om man skulle träffa, en kula från en 30-06 kan döda på 1000 meter om man skulle träffa. Visst kommer det alltid finnas dem som skjuter över sin förmåga, bågskytt som gevärsskytt, detta har som sagt inte med vapnet att göra utan den som hanterar det, ja gruppen bågjägare i sverige och europa är liten det är också det som gör att man har bra koll på personerna och man känner de flesta, utöver detta så är förbunden och utbildningarna där för att förebygga att det missköts. Det jag inte riktigt gillar är att bågjakten håller på att ta sig in bakvägen i Sverige, väldigt lite skrivs och nämns om detta i våra och andras media. Omfattningen har fram till nu varit oklar för mig men nu har JS deklarerat de fulla ambitionerna - inga restriktioner på jaktbart vilt. Kan vara så att ni är visa av tidigare erfarenheter att det är bättre att lobba via myndigheter än att söka bred acceptans i samhället? BAKVÄGEN! det finns bara en väg och det är den vägen man tar i sverige just nu, om det nämns lite i media kan det bero på att media inte anser detta vara något radikalt att skriva om, i övrigt har det varit många artiklar och radioprogram som berört ämnet, i andras media har det gjorts tv program,radio program i villka jag själv deltagit ett flertal gånger, varför och hur ska man söka acceptans i samhället ? dörrknackning,listinsammlingar på ICA ? kom igen nu, det är ju orimligt. Intresant vore om du kunde förklara i hur du ser att jaga högvillt med båge är ett problem, vad du baserar det på och varför skjuta te.x hare är ok men inte hjort? Men detta är inte sättet för att få acceptans för en ny jaktform i Sverige 2009, det ni riskar är att ni får åka till danmark eller Finland för att jaga, det kollektivet riskar är att samhället tappar förtroende för jägarkåren. Förstår inte med facit i hand (hur det marknadsförts utåt) förstå hur den risk/nytta värderingen såg ut hos jägarorganisationerna. Sedan får ni tro hur mycket nu vill att transitperioden kommer att ske utan problem, jag tror annorlunda. En sådan förändring måste förberedas minutiöst innan det går live, annars kommer aftonbladet m.fl. göra en jättehöna av detta, med hela jägarkåren och jägarorganisationerna i skottgluggen. Ursäkta men det där var bara svammel, om det vore fallet varför hände det inte här på lilla Åland då ? det är en av det gnälligaste och petigaste platser jag bott på någonsin ! Ps, Åland är det jägartätaste landet per capita räknat i hela europa Mvh Magnus
Publicerat Juli 20, 200916 yr Dags att härta ner lite - detta är ett debatt forum där olika människor utbyter åsikter med varandra. Du har din ståndpunkt, jag har min. Jag respekterar din förutsatt att du respekterar min. Om du upplever det provocerande att jag frågasätter bågjaktens legitimitet på agendan i tider av betydligt större jägarmässiga vägval skall du veta att jag har inget privat intresse av att stoppa bågjakten, jag ifrågasätter bara det politiskt korrekta, och i vissa fall er interna retorik. Kanske kommer folk bara utan omsvep acceptera jaktformen, det tror du och inte jag. Är fallet som i din teori är ingen skada skedd, blir det som jag tror kan skadan för kollektivet bli rätt stor. Du svarar inte på mina frågor utan översätter dom till svammel? Tycker att mina frågor är rätt naturliga och i högsta grad legitima att ställa. Hur många bågjägare finns det i er organisation? Vad blir det i procent av den jagande populationen? Hur många jaktvårdskonsulenter jagar med båge? Hur har ni utbildat dom som inte bågjagar inför en eventuell launch? Eller skall SBJF ta på sig all information och utbildning som ett minijägarförbund? Hade halva Jägarsverige haft samma brinnade vilja som dig och JS hade det varit annorlunda, eller ens 5%. Det finns folk som vill jaga med svartkrut, helautomatiska vapen och till och med bomourang idagens Sverige, vad gör vi med dom? Tror du jägarorganisationerna sitter och rullar tummarna inför en eventuell vargjakt i Sverige, nej man förbereder sig minutiöst för hur man skall hantera media. Anledningen till att det inte skrivs mer om bågjakten är för att det inte talas om den på samma sett, därav uttrycket bakvägen då allmänheten är oveteande till största del. Allt blåser över, även ett positivt bågjaktsbeslut. Beslut är beslut och obekväma har tagits förut. Men en ny jaktform måste ställas inför faktumet att den måste tillföra förvaltningen någonting. Jag har hitills inte sett några argument som håller, bågen är faktiskt bara en inskränkt studsare med ljuddämpare. Jag tyckte faktiskt synd om Anders Geijer när han fick försöka förklara sig i "grabbarna på fagerhult" med Leif GW Person och Jan Guillou för 15-20 år sedan. Det var inte den perfekta vägen att gå då allmänheten fick en sned och kanske oförtjänt bild av bågjakten då det var hårt vinklat. Men tror du att dessa gentlemän har ändrat uppfattning i frågan? Bägge är kolumnister i Sveriges största dagstidningar idag, Expressen och Aftonbladet. Kom ihåg nu att detta är harmlösa rader på ett internetforum, inget brev till riksdagen. Debatt för ett forum framåt, jag själv saknar självändamål utan ser det som ett avbrott på arbetsdagen.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Dags att härta ner lite - detta är ett debatt forum där olika människor utbyter åsikter med varandra. Du har din ståndpunkt, jag har min. Jag respekterar din förutsatt att du respekterar min. - Självklart respekterar jag dina åsikter Om du upplever det provocerande att jag frågasätter bågjaktens legitimitet på agendan i tider av betydligt större jägarmässiga vägval skall du veta att jag har inget privat intresse av att stoppa bågjakten, jag ifrågasätter bara det politiskt korrekta, och i vissa fall er interna retorik. - Det politiskt korrekta ? ur vems synvinkel, kanske jag missförstår dig på den punkten Kanske kommer folk bara utan omsvep acceptera jaktformen, det tror du och inte jag. Är fallet som i din teori är ingen skada skedd, blir det som jag tror kan skadan för kollektivet bli rätt stor. - Jag undrar fortfarande om du anser att det behövs en folkomröstning i frågan ? det är myndigheterna som avgör denna fråga, så tillvida jag inte missat något. Du svarar inte på mina frågor utan översätter dom till svammel? Tycker att mina frågor är rätt naturliga och i högsta grad legitima att ställa. Hur många bågjägare finns det i er organisation? Vad blir det i procent av den jagande populationen? Hur många jaktvårdskonsulenter jagar med båge? Hur har ni utbildat dom som inte bågjagar inför en eventuell launch? Eller skall SBJF ta på sig all information och utbildning som ett minijägarförbund? - Jag anser att det är ett icke problem som du gör till ett problem, Jag talar inte för SBJF utan bågjakt generellt, jag är inte heller medlem i SBJF utan ordförande i det Ålandska bågjägar förbundet. Hade halva Jägarsverige haft samma brinnade vilja som dig och JS hade det varit annorlunda, eller ens 5%. Det finns folk som vill jaga med svartkrut, helautomatiska vapen och till och med bomourang idagens Sverige, vad gör vi med dom? - De får väl bilda egna förbund och driva sina hjärtefrågor själva enligt samma princip som ABA gjorde här på Åland eller som SBJF gör i Sverige. I övrigt kommenterar jag inte de jaktmetoder som du nämner då det inte har något med bågjakt att göra. Tror du jägarorganisationerna sitter och rullar tummarna inför en eventuell vargjakt i Sverige, nej man förbereder sig minutiöst för hur man skall hantera media. Anledningen till att det inte skrivs mer om bågjakten är för att det inte talas om den på samma sett, därav uttrycket bakvägen då allmänheten är oveteande till största del. - Svenska jägareförbundet har redan behandlat frågan vad jag vet och förstår samt lämnat sitt utalande i ärendet. Allt blåser över, även ett positivt bågjaktsbeslut. Beslut är beslut och obekväma har tagits förut. Men en ny jaktform måste ställas inför faktumet att den måste tillföra förvaltningen någonting. Jag har hitills inte sett några argument som håller, bågen är faktiskt bara en inskränkt studsare med ljuddämpare. - Varför och vad menar du med att den måste tillföra något ? Vilka argument för bågen som jaktvapen håller då, enligt ditt sätt att se på ett dugligt vapen ? Jag tyckte faktiskt synd om Anders Geijer när han fick försöka förklara sig i "grabbarna på fagerhult" med Leif GW Person och Jan Guillou för 15-20 år sedan. Det var inte den perfekta vägen att gå då allmänheten fick en sned och kanske oförtjänt bild av bågjakten då det var hårt vinklat. Men tror du att dessa gentlemän har ändrat uppfattning i frågan? Bägge är kolumnister i Sveriges största dagstidningar idag, Expressen och Aftonbladet. - Gentlemen ? Jag välkommnar dem vilken dag som helst att upprepa samma sak fast under korrekta förhållanden, jag kan till och med ställa upp 20 bågjägare under rätta premisser och förutsättningar, men detta skulle inte gentlemännen ställa upp på för de vet att de skulle tappa ansiktet och det har inte dessa två filurer råd med, det skulle genast ifråga sätta Te.x sanningshalten i Hamilton böckerna, för herrn går ut och säger att han aldrig kommenterar något som han inte är påläst på vilket är en lögn, för det har besvseligen inte gjort i fallet om bågjakt! Kom ihåg nu att detta är harmlösa rader på ett internetforum, inget brev till riksdagen. Debatt för ett forum framåt, jag själv saknar självändamål utan ser det som ett avbrott på arbetsdagen. - Absolut
Publicerat Juli 20, 200916 yr Vi får väl vänta på JS så kanske han kan svara på mina frågor. Ickeproblem eller inte - världen är inte alltid rättvis. En majoritet är dock mer legitim än en minoritet när det skall tas beslut i en demokrati. Vi tillhör samma majortitet - jägarna. Men jag är inte del av den minoritet som ser det naturliga värdet av att införa bågjakten i svensk jaktkultur då jag tror att den kan skada vår kollektiva image i ett läge av tuffa förhandlingar i frågor benämna som Core för alla jägare. I samhället är vi alla en minoritet mot allmänheten. Frågan jag ställt hela tiden är om majoriteten av jägarna alltid skall försvara minoritetens önskemål, även om det är politiskt tveksamt? Jag har aldrig trott på nollvisionen beträffande varg trots att en mycket utsatt minoritet i jägarleden yrkat för den exempelvis. Ni har jägarorganisationerna i ryggen - det är ju bra så långt. Således kan ju mina åsikter skrivas av som svamel till fullo. Men med tanke på hur många självklara ja som SJF fick nej på häromsistens sker inget via automatik heller. Regeringen blir en tuffare och tuffare instans att påverka, även för jägarförbunden - trovärdigheten och den fulla konsekvensanalysen blir viktigare och viktigare. Känns som dom alltid skall ha sista ordet och då är det viktigt att man har på benen ur alla synvinklar och att det är värt att fightas för. "Pick your fights" känns målande. Jag antyder inte att jägarförbundet gjorde sin läxa på ett undermåligt sett, för det tror jag faktiskt inte att dom gjorde. Men signalerna tillbaka var nya och leder till eftertanke - för alla. Min röda tråd har alltigenom mitt svamel varit att viltförvaltningen styr agendan i Sverige, förmodligen en lång tid framöver dessutom. Metoder som kan minska friktionen mellan samhälle, markägare och jägare kommer att priorteras på det centrala planet. Likaså åtgärder som stärker vår image genemot den svajande massan a.k.a allmänheten. Har lite svårt att se vad bågjakten tillför där helt allvarligt. Beträffande "Gentlemännen" delar vi kanske åsikterna, men det skulle jag aldrig skriva på ett publikt forum. Jag vill återigen säga att jag argumenterar utifrån mig själv och ingen annan, såväl i denna fråga som alla andra där jag deltager på detta forum. Söker heller inga fiender bland bågjägare. Jag argumenterar på precis samma sett med folk som jag redan känner på sidan. Jag kommer att gratulera er den dagen ni eventuellt får ett tillstånd, det lovar jag er.
Publicerat Juli 20, 200916 yr Jag kommer att gratulera er den dagen ni eventuellt får ett tillstånd, det lovar jag er.