Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Roslagen Tour -09

Featured Replies

Publicerat

Summering av första dagens jakt med Wizard och Skurebo då rå..

Inledde svagt, otroligt svagt. Tippen var helkass, fick vi 10 fåglar totalt? Koman var nära så Hipshot föreslog hemgång för siesta och därefter en raid på ett antal gårdar i syfte att banka kaja. Vart hårt och bestämt nedröstad, Skurebo och Wizard verkade inte alls påverkade av att ha suttit och snackat skit och druckit gott typ hela natten ;)

Iväg till första gården.. Kul, rockade på bra i 10 minuter och vi sköt kanske 10-15 fåglar eller något. Därefter kom koman smygande igen. Föreslog ånyo siesta och vart återigen nedröstad..

Iväg till nästa gård efter en snabbkoll med gårdsägaren.. jorå finns lite kaja, ni kan ju kolla i ungdjursstallet där finns kajor inomhus som inte flyger ut när man kommer. Aha! Hipshot piggnar till, sånt där brukar kunna vara skoj! Dessvärre hade jag inte Cyclonen med men skit samma, mycket plugg har vi så detta ska nog reda upp sig.

Väl på plats så flyger det kajor som mygg typ runt ungdjursstallet. Osäkerhet kring taktiken initialt men det visade sig snabbt vad som skulle göras. Vi skulle omringa ladan och därefter skjuta efter bästa förmåga och så långt pluggen räckte.

Visade sig vara en högvinst! Tittade in ladan och konstaterade att där måste nog vara runt 500 kajor! Herrejävlar, kommer pluggen att räcka? Utbröt ett fullkomligt galet skjutande! Visade sig att ladan var rätt tät, kajorna kom inte ut i svärm utan i små klumpar vilket gav oss möjlighet att skjuta rätt mycket. Vi sköt alla slut på plugg x flera och det vart både en och sju språngmarscher till bilen efter mer. Tillslut sinade det med kajor, tomt i ladan trodde vi? Helt fel. Minst 150 kvar men ungfågel som var blyga och inte ville komma ut. Slänger mej i bilen och far hem för att hämta Cyclonen och plugg samt utfodra Fancy och hämta vätska och plugg.

Åter på plats, grabbarna hade dragit igen skjutdörrarna så spillet av kajor var minimalt. Pumpar och går in.. Skjuter nog ganska lätt ett 100-tal kajor med cyclonen allt medan gossarna står utanför och brassar på de kajor som chansar på att fly ut.

När krutröken lättat och pluggen var mer eller mindre slut så räknade vi in 287 apporterade kajor. Utöver detta så fanns bra mycket mer fågel i terrängen runt ladan. Fancy tog slut, en i hast inringd extra hundförare kom med två jyckar och de tog slut även de. Vi har alltså lagt 300+ kajor!

Konstaterar att Wizard har skjutit till sig en blå axel, Skurebo har även han rött märke på höger axel samt att gossarna har någon skum glans i blicken efter att ha upplevt en lite smått extrem jakt/avskjutning! De som varit på Gladö och bankat råttor vet vad det innebär när det går plugg, detta var helt i samma klass faktiskt fast roligare skytte då det var flygdjur som mulades ihjäl.

Tror faktiskt att vi lyckats utträtta något vettigt med kajorna, har ett antal stående jobb kring just kajorna och det en flock av hyfsad storlek som vi nu lagt ned. Enligt jordbrukaren så tog det typ två timmar så var alla åter så nu laddar vi för någon liknande övning på måndag morgon. Men då ska jag ha Cyclonen med från början.

Grymt kul att få skjuta så mycket med den, har alltså fullt medvetet skjutit både två och tre kajor i ett skott. De satt så jävla fint på en vajer i taket och om jag då sköt den första i skallen så fick jag genomskott igenom två kajor till..

I morgon blir det nya tag på en annan soptipp och så ska vi ev fläska på ett gäng kanadagäss på en badstrand samt återigen kajor fast på ett nytt ställe. Ev ska även en fastighet stökas av ånyo efter mink.. vi får se vad det blir.

Bilder kommer.. när jag orkar eller någon av de andra. Psykotiskt trött nu.

Mvh!

• Svar 60
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tjohoooooo

satans vad roligt ni måste ha haft,

den dimmiga blicken är det á la 1000 yards blick eller är det mer som en hunger koma?

Härligt att höra att RT-09 är en succé so far.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kameran havererade givetvis :rolleyes:

Kråka på väg in mot Wizard under morgonen..

post-241-1247943591_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Cyclonens hemmaplan..

post-241-1247943674_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Liken, både de levande och döda <_<

Fan också att kameran givit upp ;)

Nu ska vi upp och ta en dust med kajorna på en ny gård samt även mink på ett ställe därefter ska det grillas gutefår som Duracellkaninen hade med sig :rolleyes:

Mvh!

post-241-1247943758_thumb.jpg

Publicerat

Galningar :rolleyes:

Låter förbaskat skoj det där <_<

Publicerat

OJOJOJ! Snyggt men framför allt roligt, Grattis!

Publicerat

För att kludda lite i tråden så har vi nu varit ute och rejsat med minkarna, de var inte hemma :P

Kajorna och duvorna som vi skule skjuta av på gårdarna i kväll var antingen redan skjutna p förmiddagen eller ute någonstans, Wizard och jag fick dock skjuta varsin med Cyklonen som Hipshot motvilligt lånade ut :D

Nu har vi tänt grillen och ska grilla Wizards gute får :D får se hur det kommer att smaka. Allt jag har ätit av den mannens mat har smakat underbart så förhoppningen är att detta inte ska vara annorlunda.

Natten kommer att spenderas ute vid grillen då detta tydligen tar nästan en timma att grilla och sedan ska det ju käkas åxå, så det kommer nog inte att bli någon sömn för oss tre i natt. Vid halv fyra tiden ska vi vara på nästa tipp och försöka oss på att få ner både trut och kråka från luften igen.

/Lasse som fortfarande är skjutsugen :P

Publicerat

Ert äventyr låter helt galet kul, gott sällskap och god förtäring förlänger livet. Man blir mer än lite avundsjuk när man läser om rejset med kajorna, eller tippen för den delen.

Skitjakt på er!

Publicerat

Brukar bli bra jakt då jag inte är med.. :D

Det är ju fn att saker och ting inte alltid blir som man vill.... HAde gärna haft en blå axel också!

Publicerat

fan grabbar, låter vsom ni har haft en sjukt kul dag, god mat, god dricka å sällskap och mula 300 kajor.... bonden måste varit nöjd va?

Publicerat

Nu har vi ätit och är mätta och belåtna!

Youghurtmarinerad gutefår med hemodlad vitlök och timjan verkade gå ner eftersom inget blev kvar!

Skurebo hade med sig skitgott vin från Spanien som nu dessvärre är slut :D

Revelj 03:30 och utfärd till nya kråkmarker. (nej, vi sover inte så mycket denna helgen :P )

Har bränt mig tämligen rejält i solen i dag och har en lite öm axel då jag använde en tämligen snabb men inte rekylfri Hull ammunition, men inte tänker jag klaga inte!

Det var ett helt bizarrt race vi hade i dag med över 300 skjutna kajor! Det lär nog ta ett tag innan vi knäcker det :D

Dock blir det inte mycket kvar som apportvilt med trånga choker och kärnträffar som får himlen att se ut som en bomb i en kuddfabrik :P

I morgon, eller i dag som det faktiskt redan är, så blir det regnställ då vädret har mulnat till det men vi är lika glada för det!

Kan lova att det blir ordentlig vapenvård efter nästa pass, det behövs verkligen!

ZZZZzzzzz........

Publicerat
  • Författare

Hmm gossarna trötta idag :D

03.30 ringde min telefon, ok tungt, men ur sängen kom jag. Kaffet klart och jag har nu lyssnat på Wizards och Skurebos respektive alarm i typ 20 minuter :D

Bra väder som det ser ut, grått och fint.. mest behagligt är väl att det inte är så pissvarmt.. tror Wizard trivs bättre i detta vädret.. om han vaknar :P

Nene dränera vapenskåpet på div vapen, på´t igen ba! Visade sig förövrigt att det var objektivet i kamerna som havererat så nu har jag bytt så nu ska jag förhoppningsvis kunna plåta lite idag igen med bättre resultat än igår.

Mvh!

Publicerat

finfint

Publicerat
  • Författare

Jaha då har vi haft siesta, konstaterat att vi inte ska byta stötdämpare på min bil och lite annat. Morgonen var tämligen lugn, hade något högre förväntningar men det var dåligt med fågel inne i anläggningen. Vart nog 2-siffrigt i alla fall men det var rätt avslaget. Trots grått och mysigt väder så flög truten rätt högt, tror vi sköt tre trut som kom in som de skulle, men annars så var det mest kajor faktiskt.

Har en liten ny kärlek i livet med! Så galet torsk på Wizards Browning.. Snodde den igår en snabbis och sköt en kaja men det vart inte den rätta feelingen, klev ut vid en brant där det låg div slagtavfall och kajan lyfter några få meter under mej. Rent trapskott på nära håll, kajan stöp som fan men man fick inte riktig känsla för grejerna. Idag kom det en solokaja invinglande i anläggningen och jag sög ifatt och klippte till.. *KÄRLEK* Nu ska Rikard leta bössa och sälja en Beretta 687:a..

Köttet har legat i marinad i över ett dygn nu, tar en extra whisky ikväll och tar ett förmiddagsrace i morgon bara. Ska köra förbi en eller två gårdar där vi hade kajmassakern i går bland annat.

Hur kul som helst är det iaf!

Ev dyker Mr Mauser upp ikväll och hjälper oss mumsa upp kultingen som ska konsumeras.

Mvh!

Publicerat

Shit, vad kul ni har.!

(MER BILDER)

Publicerat

jag kan bara säga grattis grattis o grattis till tydligen en underbar helg för er alla!!!

tänkte säga hoppas ni har haft roligt men de säger ju sig sj att ni har haft mer än roligt! B)

Publicerat

Så här ser en dag ut nuförtiden...

Se till att du har tillräckligt med plugg på morgonen!

tipp1.jpg

Placera dig väl i den sköna idyllen :blush:

tipp2.jpg

Hipshot på pass

tipp3.jpg

Undertecknad på pass

tipp4.jpg

Skurebo med bankad korp enligt §4

tipp5.jpg

I morgon så skall Hippen och jag kastbyta bössor. Han tar min kära Browning och jag tar Cyklonen, dock byter vi tebax innan vi bryter. Kom ihåg detta Hippen! :P

Nu skall vi nanna efter en god middag med dricka och Hippens underbara svindyra Havanna cigarrer B)

Publicerat
I morgon så skall Hippen och jag kastbyta bössor. Han tar min kära Browning och jag tar Cyklonen, dock byter vi tebax innan vi bryter. Kom ihåg detta Hippen! :P

Mummel mummel mutter mutter B):blush:

/ Hipshot

Publicerat

Vet inte om du har missta något… Att även Byggare Bobs bössa gick varm denna helg !!!

Publicerat
  • Författare
Vet inte om du har missta något… Att även Byggare Bobs bössa gick varm denna helg !!!

Helt rätt Mojmannen har varit med under hela resan, stod för en ansenlig del av de mulade kajorna i förrgår bland annat!

Nu har iaf sörlänningarna givit sig iväg för denna gången. Spikade att köra samma race nästa sommar fast tidigarelägga den några veckor för att få bättre tryck på tipparna. Kajorna har vi kvar oavsett.. sen hintade jag om att det kunde vara läge att ha med ngr hundra budgetplugg dvs billigast tänkbara bly i stället för de dyrskotten som Skurebo och Wizard stod och smetade kajor med :lol:

Måste dock säga att man som arrangör drog en suck av lättnad efter kajracet i förrgår, kändes som att man var lite home free på något sätt. Sen var det förbannat häftigt att konstatera att Wizard faktiskt var blå om axeln efter den resan ;)

Idag var vi åter till platsen för kajracet i förrgår. En hel del kaja där idag med men på ett annat ställe. Vi tvingades vänta tills jordbrukaren tagit in en skottberörd jycke så när vi kunde skjuta på så var alla kajor borta. Drog till nästa ställe och brassade på i stället och det gick riktigt bra. Kul grej.. Wizard vart beordrad att gå in och skjuta väck alla duvor i en byggnad, en uppgift som han tog sig an med viss entusiasm. Något senare kommer han åter utan duvor med beskedet att där inga fanns. Full möjligt tänkte vi och så var det inget mer med det. Något senare kom vi att prata med jordbrukaren även där och denne berättade att han sett duvor allra högst upp i byggnaden. Där hade inte Wizard varit så Skurebo som då stod där med Cyclonen tog rygg på bonden och gick iväg.

En stund senare kommer han åter med 6-7 döda duvor och ett rätt fint flin i ansiktet.. Visade sig att de funnit duvor där Wizard varit men han hade ju aldrig varit in där tidigare så han hade inte vetat vart han skulle söka dem. Skurebo var dock nöjd -_-

Swingat mer browning idag.. skumt faktiskt, sköt mot ngr rätt höga och snabba tamduvor. Bössan är så mysig i anläggningen att man mysåker med fåglen och skjuter metervis bakom! Klockren på pekskyttet men vid de snabbare skotten krävs mer kraft och tanke bakom skyttet. Man tycker att en så skön och erfaren bössa ska lösa detta själv men icke :rolleyes:

Nu är det lugnt ett tag, nästa ryck blir kommande måndag och jag vet precis vart jag ska stå och då blir det med uv. Jag och Byggare Bob ska dränera en hel del fågel!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Grillad kulting, en del skottland samt lite Cuba.. rätt ok :rolleyes:

Mvh!

post-241-1248088593_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Avlastning hemma..

Nu stänger Hipshot ned och börjar ta tag i kaoset hemma!

Mvh!

post-241-1248088795_thumb.jpg

Publicerat

Tycker mig känna igen den där anläggningen... :rolleyes:

Publicerat

Klockrent grabbar ser ut som om ni haft en ruskigt trevlig sammanstrålning :rolleyes:

Mvh.