Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Roslagen Tour -09

Featured Replies

Publicerat

UHH Hemma igen, även om vi har haft en fantastisk helg på alla sett och vis så är det skönt att vara hemma.

Resan hem gick bra förutom att det blev tvärstopp på E4an vid kungens kurva pga grund av en olycka.

Kul med en liten A4 diesel när man har en bit att åka, vi höll god fart upp och godare på hemvägen, trots det blev snittförbrukningen bara 0,55 :D

Kom på att jag inte varit hemma på 14 dagar :rolleyes:

Tusen tack Rickard, Jensa och Jörgen för en suverän helg med mycket av livets goda, Jakt; Mat, Dryck, lite Cuban och mycket lite med sömnen, varför ska man sova när det finns så mycket annat kul att ta sig för :D

På något vis känns det som man behöver smälta det lite att man varit med och skjutit över 300 kajor på ett par timmar, helt otroligt. Hoppas att det inte var sista gången man kunde vara med på ett sådan otroligt Race.

En bra sak med det vara att när vi var där i dag på förmiddagen så var det soprent på kajor i stallet och en nöjd bonde med en nöjdare bondhustru. Meningen med racet var ju trots allt att hjälpa bonden att bli av med kajorna som inte hör hemma inuti ett ungdjurs stall.

Nu blir det mat och dusch för mig och ev en tidig sängträff.

/Lasse

• Svar 60
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
UHH

/Lasse

Tunnis :rolleyes: borta 14 dar då finns det mycket hemma att göra kolla till kelgrisarna till exempel. :D

Lasse lätt avundsjuk på kaj racet. :D

Publicerat
UHH Hemma igen, även om vi har haft en fantastisk helg på alla sett och vis så är det skönt att vara hemma.

Resan hem gick bra förutom att det blev tvärstopp på E4an vid kungens kurva pga grund av en olycka.

Kul med en liten A4 diesel när man har en bit att åka, vi höll god fart upp och godare på hemvägen, trots det blev snittförbrukningen bara 0,55 :D

Kom på att jag inte varit hemma på 14 dagar :rolleyes:

Tusen tack Rickard, Jensa och Jörgen för en suverän helg med mycket av livets goda, Jakt; Mat, Dryck, lite Cuban och mycket lite med sömnen, varför ska man sova när det finns så mycket annat kul att ta sig för :D

På något vis känns det som man behöver smälta det lite att man varit med och skjutit över 300 kajor på ett par timmar, helt otroligt. Hoppas att det inte var sista gången man kunde vara med på ett sådan otroligt Race.

En bra sak med det vara att när vi var där i dag på förmiddagen så var det soprent på kajor i stallet och en nöjd bonde med en nöjdare bondhustru. Meningen med racet var ju trots allt att hjälpa bonden att bli av med kajorna som inte hör hemma inuti ett ungdjurs stall.

/Lasse

Tack själv Lasse

MVH Jörgen

Publicerat
Tunnis :rolleyes: borta 14 dar då finns det mycket hemma att göra kolla till kelgrisarna till exempel. :D

Lasse lätt avundsjuk på kaj racet. :D

Tror du inte jag har varit och kollat in dom :D Mer om det i min dagbok om en stund.

/Lasse

Publicerat

Hemma igen och inser att jag har tittat efter skjutbara fåglar hela resan hem :lol:

Otroligt stort tack till Hippen & Byggare Bob som lotsade runt oss skjutkåta boys på alla tippar och gårdar :wub:

Orkar inte skriva mer just nu för nu måste jag jaga kapp lite sömn, men jag har hittat en ny guru på fällor! Byggare Bob är en mästersnickrare av fällor och en vass rackare på hagelbössa!

Dessutom så är han spirituell ledare för §4 klubben :lol::lol::lol:

Mer i morgon med bilder & så men åter igen - TACK FÖR EN UNDERBAR HELG!!!

Den enda aktivitet som kan rivalisera denna helgen är möjligen duvjakt i Argentina, men inte med samma spänning!

Publicerat

Ni ser ut att ha haft en riktigt trevlig helg!

Vad innebär §4? någon skyddsregel som lyder på något vis?

Publicerat
Vad innebär §4? någon skyddsregel som lyder på något vis?

Det är ett internskämt/universalsvar på äkta jägarmanér i stil med -"hur långt är ett snöre"

Det har inget att göra med skyddsjakt på hare i inhägnad anläggning :wub:

Publicerat

bilder imorgon sa du. imorgon är nu de kan jag intyga :D

väntar med spänning på bilder. ni verkar som sagt haft grymt skoj!!!

borde kanske fundera på o börja sälja såna här jakter? :D:rolleyes:

Publicerat

Ledsen att jag inte kunde komma med, men jag erbjöd mig faktiskt, trots att resekostnaderna var litet i högsta laget.

Dessutom är jag mycket avundsjuk på Hipshots stilistiska förmåga, hade jag den skulle jag skriva en blogg, var så säker. :D

Nu är jag ingen hävert på det här forumet, men jag tror mig ha laddat upp en fil med en bild på två bergsgetter. Men titta noga, för det kan vara svårt att se dempost-4021-1248161575_thumb.jpg

Publicerat
Ledsen att jag inte kunde komma med, men jag erbjöd mig faktiskt, trots att resekostnaderna var litet i högsta laget.

Dessutom är jag mycket avundsjuk på Hipshots stilistiska förmåga, hade jag den skulle jag skriva en blogg, var så säker. :rolleyes:

Nu är jag ingen hävert på det här forumet, men jag tror mig ha laddat upp en fil med en bild på två bergsgetter. Men titta noga, för det kan vara svårt att se dempost-4021-1248161575_thumb.jpg

Snygg bild tycker mig känna igen miljön :D Visst ser man getterna :D

/Lasse

Publicerat

Nu har jag vaknat till liv och dricker morgonkaffet!

Så här kan man se ut efter ett race utan solkräm :rolleyes:

tipp6.jpg

Efter hårda övningar tyckte jag att det var dags för vapenvård vilket nedröstades tämligen snabbt... Men jag gav mig inte och till slut satt vi alla där och putsade!

Det var välbehövligt med tanke på hur mycket sot och mög jag hade runt pipmynningarna...

tipp7.jpg

Efter detta så grillade vi vildsvinet som Byggare Bob hade levererat. MYCKET gott blev det!!! :D

tipp8.jpg

Skurebo, Byggare Bob och Hippen monterade ner trutsnurran medans jag fick snällt knata dryga 500 meter genom ett kärr och hämta en fågel som blev skammad, för att sedan traska tebax. Har man skjutit ett dåligt skott får man också knata lite :D

tipp10.jpg

Skurebo och jag fick ett ofrivilligt stopp vid Kungens Kurva på hemvägen. En bilolycka och hela räddningskåren gav oss 20 minuter på E4:an och en bensträckning var på plats.

tipp9.jpg

I dag skall jag ägna lite tid åt barnen, hunden och frugan. Dock kanske inte just i den ordningen :D

Nu återstår bara frågan... När åker vi igen! :D

Publicerat

NÄR? Hippen är ju på semester så nu har vi halva roslagen för oss själva :D

/Lasse

Publicerat
NÄR? Hippen är ju på semester så nu har vi halva roslagen för oss själva ;)

/Lasse

Du har helt rätt!

Jag åker och handlar plugg så ses vi senare i natt. (smiter iväg när frugan och barnen har somnat :rolleyes::lol:;) )

Publicerat
Du har helt rätt!

Jag åker och handlar plugg så ses vi senare i natt. (smiter iväg när frugan och barnen har somnat ;):D:D )

:rolleyes::lol:;)

Perfekt

/lasse

Publicerat

Fly by hos mig så tar jag plats också :rolleyes:

Publicerat
Fly by hos mig så tar jag plats också :rolleyes:

Check :lol:

/lasse

Publicerat

Har pratat idag med Nina på Norrtälje kommun ( Min, chef ) Och informerat henne om Roslagen Tour –09. Hon fick även lite bilder från jakten och på kajberget !! Hennes kommentar var… Bra jobbat, vilket arbete ni har gjort ! Hon ville att jag skulle framföra ett stort tack till er alla som var med på Roslagen Tour -09

Ville bara framföra det. Lasse, Jens och Rikard !

MVh Jörgen (Byggare Bob) B)

Publicerat
  • Författare

Riverman Senior på min ära, tänk om min egen far hade varit tillräckligt teknisk för att regga här även han B)

Skum dag idag, vaknade svintidigt och var upp och käkade. Konstaterade att det var för kallt för att ge sig ut och fiska så jag gick och la mej igen.. Sovit hela dagen, hade visst en hel del att ta igen!!!!

Är i alla fall jävligt glad att Wizard körde alla dessa mil i sin bensinslukare och tog sig upp, varit en toppenhelg! Det enda smolket därvidlag är väl att Max och Mr Mauser kastade in handdukarna men båda hade milt sagt vettiga anledningar till detta, en bra och en tråkigare..

Halvpissig anslutning på ngt konstigt mobilt modem här så skrivandet är en tålamodsprövande sysselsättning men vi försöker iaf..

Räkna med ett race även nästa år men vi siktar då på att tidigarelägga, kan man göra denna tokrensning strax efter midsommar så tror jag det gör mer nytta. Fan nu strular uppkopplingen igen..

Mvh!

Publicerat
Du har helt rätt!

Jag åker och handlar plugg så ses vi senare i natt. (smiter iväg när frugan och barnen har somnat B):wub:^_^ )

Vi kan ju köra en §4 så har vi HELA roslagen för oss själva !! :P

Publicerat
Vi kan ju köra en §4 så har vi HELA roslagen för oss själva !! :P

:D:lol:;) Jag tar med Kl 1:an med då :PB)

Hälsa Nina och säg att det var en glädje att kunna hjälpa till :D

/Lasse

Publicerat
:blink::huh:<_< Jag tar med Kl 1:an med då :wub::lol:

Hälsa Nina och säg att det var en glädje att kunna hjälpa till ^_^

/Lasse

Får fixa en § 4+ om du har kl 1:an med dig ^_^

Ska hälsa Nina det :)

Publicerat
Får fixa en § 4+ om du har kl 1:an med dig :blink:

Ska hälsa Nina det :huh:

Det löser du <_<

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Undrar om Nina är så tacksam att hon kan sponsra med ngr kartonger plugg -_-

Lite planering så syr vi ihop samma race nästa sommar. Det knepiga är att man då måste vädja till bönderna att ha lite tålamod med kajorna tills vi kommer så att säga.. vi får se, ska nog lösa sig. Gården vi var på nattetid där vi tog 3-4 kajor bara efter minkarna är minst lika ansatt av kajor som den gård där vi sköt så galet mycket..

Sen tror jag att om man pytsar ut en rejäl hög säd på Husby så kan man skjuta samma mänger utomhus, har för mej att ett gäng som var där för några år sen drog ned uppemot 200 fågel.

Mvh!

Publicerat

Denna tråden är rent ut sagt för djäklig. Kan inte låta bli att klicka mig in för att läsa om era bravader och det kliar obehagligt i fingrarna när man läser om er Tour i Roslagen. Snudd på att man skulle försöka muta sig till en plats vid ett sådan tillfälle bara för att få uppleva en sådan svartfågelfest :D

Jobbar och lobbar som en idiot för att ens få komma åt en gård i mina hemtrakter som har köttdjur i lösdriftshallar. Ägaren är helt ointresserad och bryr sig inte så mycket om att fåglarna hackar sönder hans ensligestorbalar så han ser inte vitsen med att vi undanröjer lite kajor och kråkor på hans marker.

Nu vet jag såklart inte hur mycket tid och möda Hipshot lagt ner på att få tillträde till gårdarna, men jag tycker det är konstigt att bönderna är så ovilliga att åtgärda sina sanitära oangelägenheter kring boskapen.

Faen - inte ens min släkting släpper till, fast han skjuter å andra sidan på allt som rör sig närhelst han får chansen så han vill väl inte få in en dåre till på sin gård.

Oavsett läser jag avundsvärt om era bravader, om och om igen...

Publicerat

Sicket berg av fågel, kajorna ökar verkligen och är ett stort problem hemma för bönderna då dom pickar hål på ensilagebalarna.

Är lite Hitchcock varning när man får en sådandär svärm över skallen.

Snyggt jobbat iaf. :D