Publicerat Mars 18, 201313 yr Jag tycker också att dem två serierna ser helt ok ut! Det är märkligt vad alla bössor och skyttar presterar i cyberspace eller är det så att man bara visar sin bästa serie Att ligga ute och skjuta 22lr liggande och snitta under 10mm på 50meter är extremt svårt och alla länkar i kedjan måste vara riktigt bra då skytt,bössa och ammo. Att man med väldigt många bössor ibland får till en snortät serie är rätt normalt men handlar om en del slump och tur, många verkar alltid påstå att bössan skjuter så bra som just den bästa serie man fått till det är lite att lura sig själv tycker jag
Publicerat Mars 19, 201313 yr Själv skjuter jag ju på skjutbana där förhållandena är optimala. Så att kunna få till bra träffbilder är ju lättare. Kan hålla med om att man kan inte skjuta från höften och tro att man skall få bra träffbilder... Allt skall stämma... De tester jag för tillfället gör är att prova vilka av de billigare sorterna kan duga till övnings skytte. Och man vill ju veta om det är skottet eller skytten som påverkar var träffen tar. Även de sämsta skotten för mitt vapen håller en träffyta ungefär som en enkrona på 50m avstånd. (duger kanske gott och väl för jakt)
Publicerat Mars 19, 201313 yr Tror du kommer att gilla CCI standard, billiga och skjuter helt okay. Christian.. du måste använda kalibern mer, kom snabbt att älska kalibern efter några större kattjobb för några år sen
Publicerat Mars 19, 201313 yr Nja nu har det ju blivit en del här under hösten, vintern, kalibern som sådan är bra för en del saker, perfekt för några och för en del andra obra. Får kolla "boka" senare men det är många skott lossade i vilt under säsongen. Det kan vara att jag fortfarande inte har gett kalibern den chans den förtjänar men nog har jag brukat den rätt omfattande, nu emotser jag en säsong med MACII för att han något underlag att jämföra med. /CHristian
Publicerat Mars 19, 201313 yr Har funderat på en Quad men inte kommit överens med kolven på den jag provat. Mailade GRS härom dagen: Hej Har precis köpt er Adjustable Hunting till min Sako 75 och är väldigt nöjd. Funderar nu på att köpa ny 22-a så mina söner har nått att öva med. Hade allra helst haft en Sako Quad i er Decima Hunter stock. Har ni någon tanke på att göra den för Sako Quad? Mvh Hei. Kommer om en mnd J Med vennlig hilsen /Best regards Oscar Haugen CEO/ PRESIDENT Grodås Mønsterteknologi AS
Publicerat Mars 19, 201313 yr Det är inte kaliberns fel att det sprätter skott. Antingen är det dålig ammunition, ammunition som inte passar vapnet, dåligt vapen eller dålig skytt. Det är lite annars än med centralantända kalibrar med högra hastighet, dels pga att man är helt beroende av fabriksammunition och sedan för att det är mycket känsligare för fel av skytten. Man måste batch testa ammunition till .22lr om det ska bli någonting. När jag provade ut ammunition sist så hade jag tur. Jag fick tag i två partier Norma 2 och två partier Norma 1 som det fanns tillräcklig mängd av för att det ska vara lönt att testa. Jag gjorde detta test inomhus med stöd av sandsäckar och började med att skjuta en tioskotts serie med varje batch. Noterade resultatet och gjorde sedan om det igen. Resultatet blev då likadant och då kunde jag koncentrera mig på en batch av Norma 2 och en av Norma 1. Värt att notera var att det bortvalda Norma 2 partiet kunde skjuta fem skott i ett hål och sedan kunde det kasta något skott för att sedan återgå till samma hål. Då är det lätt att skylla på sig själv men i detta fall så var det ammunitionen som ej passade. Sedan testade jag de utvalda batcherna tills jag visste att de håller mina krav. Resultatet blev 15,7mm i snitt för Norma 2 på fem stycken tioskottsserier och 13mm i snitt för Norma 1 på två stycken tioskottsserier. Detta är mätt med yttermått. Då köpte jag Norma 2 och Norma 1 så jag att jag klarar denna skyttesäsong med det ammunitionslager jag har sedan tidigare. Norma 2 blir min träningsammuntion och Norma 1 blir min ammunition för viktiga tävlingar. Nu har jag ett bra vapen och är ärlig mot mig själv som skytt så t ex om rekylen i ett skott under testet beter sig annorlunda så är det bara att skjuta om serien. .22lr är enormt känslig för variationer i rekylupptag och därför är det många som har problem, de kan skjuta ganska bra med t ex 6,5x55 men får inte till det med .22lr för att dom inte förfinar sin teknik till den grad som behövs för att skjuta med konstant träffläge och konstant träffbildsstorlek.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Johan, du måste pausa lite ibland. Fast helt ärligt, är det inte fel på en kaliber om det är så att den är så pass känslig som 22LR är? Temp yttre och ammons, ammo val ochskick, pipans skick och temp, skyttens "hold" och förmåga till "follow through" vilket på svenska borde bli grepp och uppföljning efter skott har kanske 3-5 gr så stor betydelse som för andra vapen och kalibrar. Att man blir en bättre skytt av mycket 22LR skytte är nog så sant men det medför inte att det är en bra kaliber. Jag har nog 500+ skott med MACII i vilt, i varje fall 400+ med 22LR och 200 sammantaget med 17HRMMM/22WRM, ingen kaliber har varit så varierande i resultat som 22LR och inte heller någon kaliber har haft så pass varierande verkan i vilt. Som jag skrev ovan, bra på en del, mycket bra till något, obra till rätt mycket, i övrigt håller jag med Lars. /Christian
Publicerat Mars 19, 201313 yr Jag hade allting uppdelat i stycken, som alltid när jag skriver, men forumet verkar ha någon sorts problem. Nu gällde mitt inlägg enbart precisionen och det är inte helt korrekt att den är så ojämn som du beskriver. Hur kan det komma sig att världseliten inte har olika ammunition för olika temperaturer, lufttryck m.m om den skulle vara så känslig som du beskriver? Däremot så är kvaliteten på ammunitionen väldigt viktig men det är den även för andra kalibrar. Vem upplever bästa precisionen med den billigaste dyng ammon som finns i låt säga .308 Win? Problemet är att man inte kan handladda och justera de parametrar som behövs själv utan man får förlita sig på att t ex någon av Tenex maskinerna hos Eley tillverkar ammuntion som passar ens vapen. Om man nu inte låter pipa om geväret med en ny kvalitetspipa och gör patronläget med en brotsch avsett för just den ammunitionen. Med rätt ammunition är .22lr mycket stabil och jämn precisionsmässigt.
Publicerat Mars 19, 201313 yr För att sådan ammo inte finns kanske?Johan, det känns som om du hamnar i en väldigt defensiv position i detta och jag ser helst att undvika det, men om du skärskådar dina egna argument så kanske du, utan att svara på saken inser vad jag menar och att det inte är utan relevans/ Christian Redigerad Mars 19, 201313 yr med Christian N
Publicerat Mars 19, 201313 yr Förövrigt, http://bulletin.accurateshooter.com/2013/02/201000-spectators-watch-world-biathlon-championships/ "Lapua Polar Biathlon .22 LR Ammo Wins 97% of all 2013 WBC MedalsIn the world of precision shooting, it’s unusual for one ammo-maker to completely dominate a major shooting event. But that’s exactly what happened at the 2013 World Biathlon Championships. An amazing 32 out of 33 total medals awarded in Nova Mesto went to biathletes shooting Lapua ammuntion, specifically Lapua .22 LR Polar Biathlon. That works out to 96.9% of ALL medals at this year’s IBU World Championships. Hats off to Lapua for producing the winningest biathlon ammunition ever made" Så visst kan det skjuta, men mindre säkert och regelbundet än med annat. /CHristian
Publicerat Mars 19, 201313 yr Förövrigt, http://bulletin.accurateshooter.com/2013/02/201000-spectators-watch-world-biathlon-championships/ "Lapua Polar Biathlon .22 LR Ammo Wins 97% of all 2013 WBC Medals In the world of precision shooting, it’s unusual for one ammo-maker to completely dominate a major shooting event. But that’s exactly what happened at the 2013 World Biathlon Championships. An amazing 32 out of 33 total medals awarded in Nova Mesto went to biathletes shooting Lapua ammuntion, specifically Lapua .22 LR Polar Biathlon. That works out to 96.9% of ALL medals at this year’s IBU World Championships. Hats off to Lapua for producing the winningest biathlon ammunition ever made" Så visst kan det skjuta, men mindre säkert och regelbundet än med annat. /CHristian dom skotten är ruggigt bra i min pang synd att det är så jäkla svårt att få tag i nya
Publicerat Mars 19, 201313 yr Ursäkta trådkapningen... Killer mouse: Jag råkar ha 400 st Lapua. /Lars.
Publicerat Mars 19, 201313 yr Ursäkta trådkapningen... Killer mouse: Jag råkar ha 400 st Lapua. /Lars. trevligt pm har du
Publicerat Mars 20, 201313 yr För att sådan ammo inte finns kanske? Johan, det känns som om du hamnar i en väldigt defensiv position i detta och jag ser helst att undvika det, men om du skärskådar dina egna argument så kanske du, utan att svara på saken inser vad jag menar och att det inte är utan relevans/ Christian Jag svarar ändå och nej jag förstår inte vad du menar. Jag har tolkat det som att du tycker att man inte kan få en .22lr att skjuta med bra precision under ett flertal förhållanden. Jag menar att det inte är så men eftersom man inte kan ladda själv så måste man prova olika fabrikat och batcher för att hitta rätt parametrar. Om man tycker att det gör kalibern ojämn så får det vara så. Hittar man en ammunition som skjuter bra i ett förhållande så kommer det fortsätta att skjuta bra men kan variera ungefär som för bänkskyttarna där de justerar laddningarna efter väder och vind som jag förstått det. Förövrigt, http://bulletin.accurateshooter.com/2013/02/201000-spectators-watch-world-biathlon-championships/ "Lapua Polar Biathlon .22 LR Ammo Wins 97% of all 2013 WBC Medals In the world of precision shooting, it’s unusual for one ammo-maker to completely dominate a major shooting event. But that’s exactly what happened at the 2013 World Biathlon Championships. An amazing 32 out of 33 total medals awarded in Nova Mesto went to biathletes shooting Lapua ammuntion, specifically Lapua .22 LR Polar Biathlon. That works out to 96.9% of ALL medals at this year’s IBU World Championships. Hats off to Lapua for producing the winningest biathlon ammunition ever made" Så visst kan det skjuta, men mindre säkert och regelbundet än med annat. /CHristian Nu är inte skidskytte speciellt precisions krävande utan mer att skytten inte klantar sig så mycket under press. Visst vingelmånen blir större med bättre precision men det är ändå stora träffytor det gäller. Under OS 2012 i London så sköt segraren inte ett tävlingsskott utanför tian, varken i de 60 första skotten i kvalet som är utomhus eller de 10 avslutande i finalen inomhus. Konstigt nog så sköt han även väldigt bra där på en världscupstävling före OS när dom testade anläggningen och då var det inte varmt där. Tian är 10,4mm och för att få en tia så måste man bryta linjen, det innebär att en spridning på dryga 21mm mätt på yttermått ger en tia med minsta möjliga marginal. I finalen tröck han in 10 skot under 10mm mätt yttermått. Jag släpper det här och fortsätter njuta av min jämna fina favoritkaliber, jag tränade igår och då avslutade jag med 20 skott i liggande och jag måste haft tur för det blev 200p och 15 innertior. Förmodligen vinglade jag in det eftersom jag låg och sköt med remstöd och dessutom diopter.
Publicerat Mars 20, 201313 yr En annan sak som inte nämns i tråden är hur man sköter om sitt vapen, piprengöring osv... Själv har jag aldrig skjutit bössan med skott som har någon form av koppar på sig för att inte behöva använda kopparlösande solvent. Pipan på min Quad är för målskytte... så allt som kan påverka precisionen positivt eller negativt undersöks. Kommer i år att byta stocken, nytt sikte, nya mag och ev ett tävlingsavtrycke, då det originala inte är helt optimalt... Har dock inte testat att justera det befintliga avtrycket så mycket... kanske plockas det ner, polleras och avtrycksvikten justeras ner till runt 200g. Vi får se... som det är nu så får man verkligen jobba för att inte avtrycksrörelsen skall påverka träffbilden. Skjuter ju även mycket luftgevär på långdistans där man verkligen får ha koll på alla parametrar för att få till ett fungerande skytte, och även 6,5*55... Varje skytteform har ju sina särheter... 2012 var första året jag tävlade i 6,5*55, och placerade mig som bäst på en tredjeplats på 300m skytte med ett lånevapen... detta är ju då diopterskytte på en intern föreningstävling.
Publicerat Mars 20, 201313 yr jag tränade igår och då avslutade jag med 20 skott i liggande och jag måste haft tur för det blev 200p och 15 innertior. Fantastiskt skytte Johan! Får se om jag under året kan matcha detta...
Publicerat Mars 20, 201313 yr Fantastiskt skytte Johan! Får se om jag under året kan matcha detta... Bara att träna, träna, träna och sedan träna lite mer. Jag viger större delen av mitt liv åt skytte så det borde ge resultat så småningom. Jag strävar efter perfektion och det är ju något som egentligen aldrig går att uppnå eftersom man aldrig kan skjuta enbart 10,9 men det är bra att sträva efter, eftersom det är det som krävs för att bli bra. Bara bryta ner varenda moment och göra allt för att det ska bli perfekt och sedan sätta ihop momenten och prestera. Låter enkelt men ack så besvärligt.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Johan, du är en fantastiskt duktig och trägen skytt, därtill envis alternativt väldigt övertygad om din uppfattning. Inom ramen för ditt banskytte är 22LR säkert otroligt bra som både träningsredskap och tävlingsredskap. Jag är i bästa fall praktiker, som angivet ovan "Jag har nog 500+ skott med MACII i vilt, i varje fall 400+ med 22LR och 200 sammantaget med 17HRMMM/22WRM, ingen kaliber har varit så varierande i resultat som 22LR och inte heller någon kaliber har haft så pass varierande verkan i vilt." det då för säsongerna 2011-2013, som praktiker skjuter man inte med en bössa som är perfekt omhändertagen, med provskott inför en serie, ur en väl utformad och för skyttet optimal form, snarare det motsatta. 22LR är en kaliber som har en pipbantid som är x2-3 mot de flesta andra kalibrar, kant eller centralantända, som är greppkänslig/rekylupptagningskänslig, som har en ban tid till mål som är x2-3, som ovan och sammantaget ger det vid praktiskt användning, utanför tävlandet en del icke önskvärda effekter och mindre bra resultat. I en erfaren, vältränad och motiverad skytts händer är 22LR väldigt kapabel, som bland annat du Johan visar, men redan .17 Mach II är oändligt mer jämn från lot till lot, vid praktiskt användning, att då kräva mer i form av resultat av exempelvis en Sako Quad 22LR än Franks redovisade resultat ovan, eller mina egna redovisade är inte rätt om man nu inte bestämmer sig för att företa det arbete som exempelvis du företaget med att ta fram en viss lot(er) för din säsongskytte. Nåväl, ovanstående lär inte påverka dig, men kanske upplysa dig om att andra också har tänkt till innan. /CHristian
Publicerat Mars 20, 201313 yr Helt rätt Christian... Det är 2 olika skytteformer som inte kan jämföras... har en hel del jägare i min umgängeskrets så man får ju ta del av den erfarenhet de har. Kanske är vi banskyttar på fel forum... (eller så får ni andra bara stå ut med oss...) Och det är ett stort problem vid jakt att ha ett skott som i princip inte presterar likadant i alla väderförhållanden. Som du säger så har man inga provskott när man skall fälla ett vilt. Och vi som dumpar bly på banorna gillar ju när det dyker upp lite utmaningar... då lär man sig avläsa förhålladena som råder och förbättrar sitt skytte. Men som sagt... 2 olika skytteformer...
Publicerat Mars 20, 201313 yr jag tycker nog att det är ganska utbildande att ha olika bruk av samma sak, med vitt skillda uppfattningar. Johans 15 000 22LR om året är väldigt, väldigt imponerande. /Christian
Publicerat Mars 20, 201313 yr Ja, det är en anselig mängd 22Lr... själv ligger jag nog bara på strax över 5000st/år. Luft ligger på ca 15000 och 6,5*55 är det blygsamma antalet ca 500skott. I år kommer jag även att testa lite K-pist skytte... mest för kultfaktorn och att det kanske kommer att fasas ut som skytteform inom några år. Har ju bara en CG M96 som 6,5:a... och funderar på att köpa något trevligare... På 200m skytte har vi fri kaliber upp till och med 12mm, dock endast skytte med öppna riktmedel... så man kan ju välja lite av varje... Lite OT... men man är ju lite skyttetokig... så det blir inte bara 22Lr på schemat... Har lite funderingar på att ev köpa en pipa i annan kaliber till Quad:en... vi får se vad det slutar med...
Publicerat Mars 20, 201313 yr Jag har konstant träffläge från första skottet men eftersom jag "bygger" om bössorna mellan ställningarna så är den inte inskjuten därför behöver jag provskott. Men rätt skött så har man ingen avvikelse i träffläge från första till efterföljande skott på en .22lr om nu vapnet är bra men det gäller ju för alla olika vapen. Man kan inte riktigt jämföra en Brno med fullblodstävlingsvapen från t ex Walther. Jag har jagat rätt mycket med .22lr men det är någon duva och rätt mycket järpe och jag kan inte klandra kalibern för effekten men jag kan ge dig rätt för att det kan vara en kaliber som kräver mer av skytten och därav kan bli olämplig vid viss jakt.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Skumt detta.. Ska vi börja med att definiera vad tex Christian tycker är ojämna resultat? Avvikelser i cm eller mm? Skumma träffar i vilt? All praktisk hantering, skyddsjakt, med 22lr som jag pysslat med är under fältmässiga förhållanden vilket innebär att den första och största felkällan är jag. Givet praktisk användning under dessa omständigheter så har jag inte grund att ifrågasätta kalibern/patronen vid skumma träffar utan felet ligger tveklöst hos mej. Nu vet jag att du Christian lirar i en annan liga avseende kulskytte så jag förmodar att du kan "känna" om ett skott gick bra redan innan du ser träffen. Och om du då, givet god känsla, får tveksamt resultat så kanske det finns fog att ifrågasätta grejerna? Jag vet inte. Jag upplever dock inte att kalibern är vinglig på något sätt, älskar den och har gjort ruskigt mycket konstigt med den och det med utmärkt resultat. MII:an gillar jag med men jag önskar att den hade gått att dämpa bättre. Mvh!
Publicerat Mars 20, 201313 yr Det här är så svårt, men för att rekapitulera då, med MachII har jag haft konsekventa träffar i det mål jag avsett på avstånd från 5-70 meter, vi talar då om mål som är 25x25 mm eller mindre, kalibern har med 1 undantag under 3 års tid varit helt förutsägbar och pålitlig, detta ur en Sako Quad. Med förutsägbar och pålitlig avses att träffarna är exakt där de har avsetts att ta, med hänsyn tagen till stödet som ofta utgörs av tre punkter för armbåge/underarm på avtryckarhanden och för underarm på framstockshanden, vilket ger en aningens vingelmån men inte mycket. Med 17HMR har det varit motsvarande som ovan, dock med det tillägget att kalibern är överdrivet effektfull för den användning som har förevarit och därtill även dämpat låter för mycket. Med 22LR kan skyttet och hanteringen vara helt konsekvent, dvs skyttet och resultaten är som angivet i första stycket under ett flertal skott, till och med under en en tid av någon timma eller så, men för att sedan, med ammo från samma ask, utan våld mot pangen eller något annat för den delen utan vidare diffa rejält mellan avsedd träffpunkt och träffpunkt, ibland tom att det bommas helt. Ammons kvalité, vapnets grundprestanda ie kapacitet till precision, lopp och bantider jämte förutsättningarna varunder det används ser jag som huvudsaklig orsak till detta. (Notera då att det är en och samma plattform vi talar om, dvs en plaststockad Quad, ingen Brno eller Annie, varpå det är ett relevant jämförelsematerial). Lika säker banskytt som Johan är, är jag över min förmåga och förmågas gräns att hantera kulvapen inom min användning. Som jag skrev ganska långt upp i denna tråd, det är rätt mycket som en 22LR gör bra, låter sig dämpas, skjuter subbar, är inte för elak, alternativt är skitelak i målet, beroende på val av ammo, men det är långt mellan pålitligheten som jag definierar den hos .17 kalibrarna och den som saknas 22LR vilket för en del av det jag sysslat med har haft stor betydelse. Jag tror att det är allt jag har att säga om saken, utöver att Johans resultat är sådan att de bör sporra oss alla att tänka mer på fundamenta vid skyttet och verkligen under träning tänka på formen för då kommer det naturligt vid jaktskyttet. /CHristian