Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite smått ledsen :(

Featured Replies

Publicerat

Ska som sagt häma min finnspets Asco nu på måndag.

Idag ringde uppfödaren med inte så jätte roliga nyheter.

Han sa att valparna hade varit hos vetrinären idag. Och min valp hade fått en anmärkning på att bröstkorgen var lite intryckt <_< Men han sa att vetrinären trodde inte de skulle bli något som var till skada för valpen. Men i allra allra värsta fall så kunde revbenen trycka mot lungorna så att han fick mindre syre = ingen jakthund.

Jag har tänkt och tänkt. Och de ja kom fram till var att de där är min Asco. Ingen annan ska ha honom och vi ska kämpa och han och jag ska ha de bra ute i skogen. Blir det en operation så fine for me! Han och jag äre som gäller.

Här har man gått och väntat och väntat på den lille krabaten, och då kommer samtalet 2 dagar innan att han har bröstkorgen lite intryckt. De kunde tydligen bli så om dom ligger på golvet förlänge när dom föddes.

Men som sagt. Asco är min och vi tar oss igenom de här. Vi ska ha det bra han och jag *snyft*

Tycker ni de är rimligt att man reducerar priset på valpen, och isåfall hur mycket?

Mvh Viktor

• Svar 83
  • Visningar 16,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kan inget om sånt där med intryckt bröstkorg.

Låter lite mysko att valpen ska legat på golvet för länge??

Om vi tänker natur så inte har tex vargvalpar mjukt stoppade biabäddar eller liknande...

Tror snarare att det handlar om ev missbildning.

Tänk narturligt, brukar jag göra, o i mina öron så låter det krystat....

Men nog tycker jag att det ska dras av nått på priset om du nu köper valpen.

Sen är det mänskligt att tänka som du gör.

Dock... en frisk valp är en frisk valp...

Ingen mäniska som vi älskar oavsett ev brister.

Vilket vi iofs gör med hundar oxå.

Faen.. sånt här är svårt o visst ska man kämpa men... att lägga några år på fostran, injagning osv sen går de inte jaga med hunden.

Jycken lever kanske 14 år, hört om hundar av tex finnspets som blev 18...

Hur vi än ser påt så tar en "oduglig" hund en plats för en frisk.

Låt säga 14 år med en hund som inte går att jaga med.

Nä jag skulle tänka lite till...

säger jag då som haft en oduglig jycke (jaktligt) i 11 år o hon lever än o tar plats för en som kunde varit så mycket bättre.

Men va faen man är ju blödig.... ;)

Jag har dock levererat en valp med medfött hjärtfel, inget ärftligt.

Men jag sålde för halva köpesumman och de får tillbaka allt om hunden behöver avlivas inom 4 år.

Kräv minst nått liknande köpeavtal.

Går det inte jaga med hunden så tycker jag att pengarna ska betalas tillbaka.

Mina fem öre...

Publicerat

Självklart ska du (OM DU SKA CHANSA PÅ EN DEFEKT VALP) ha ett starkt reduserat pris, hur mycket beror ju delvis på vad priset är från början, men en 50% redusering tycker jag är minst sagt skälig.. jag vet hur jobbigt det är med sjuka hundar och man kan slänga bort ca 10 år av sitt liv på annat!? att operera unga (ej färdig växta) hundar i ben och växt zoner skulle jag i det längsta undvika.. att du sen har jakt garanti på en jakthund är väl självklart.. och har hunden dålig användning av sina lungor blir han väl ingen jakt hund..

Publicerat
  • Författare

jovisst är man blödig. De är det som är så jävla jobbigt. Men man känner ju att dom kunniga lär ju försöka inse om de är något som kommer att påverka hunden eller inte. Vetrinären sa ju att hon trodde inte att de skulle blå något.

Men man kan ju aldrig vara säker. men självklart ska jag ha ett reducerat pris.

Publicerat

har du själv konsulterat vetrinären eller är det via uppfödaren? uppfödare har ofta en ganska vinklad bild av sina hundar ;)

Publicerat

Min rekommendation: KÖP INTE DEN VALPEN!

Tyvärr grabben, men om valpen i framtiden kommer att behöva opereras för detta, så kommer inte någon försäkring att täcka det hela.

Att det skulle ha uppkommit pga att valpen legat i förlossningskanalen eller på golvet är enligt mig rent bs.

Jag som uppfödare skulle inte ens tänka tanken på att sälja en sådan valp. Hellre har jag den kvar tills den blivit injagad unghund för att vara säker på att den verkligen inte har några som helst men av detta och säljer den därefter om jag inte ska ha den kvar.

Vill du jaga med en finne, så har vi en som jagar med allt och alla här hemma som du kan få låna emellanåt i höst.

Publicerat

Jag måste hålla med föregående talare. Det är ett fel som det verkar som ingen av oss här har hört talas om och ingen av oss vet hur allvarligt det kan bli. Om du ska köpa valpen så tycker jag att du ska ha rejält reducerat pris. Men jag tycker inte du ska chansa be uppfödaren om att få några dagars betänke tid och var inte allt för blödig.

Publicerat
  • Författare
:P;)
Publicerat

Jag vet precis hur du känner dig, då jag en fått reda på att just den valp jag skulle köpa hade ppm iris-iris (ögonfel) Förmodligen inget hunden skulle lida av, men till det jag tänkt ha den var det otänkbart att chansa och jag skulle inte ha tagit den ens om den var gratis.

Man ska inte (hur mycket man än vill och hur mycket det än värker i hjärtat) köpa på sig bekymmer..

Publicerat
  • Författare

1. jag har jätte svårt att säga nej till folk. Han kanske blir sur om jag säger nu 2 dagar innan att jag inte vill ha den?

2. Jag är ju inställd på att få en valp nu på måndag ju ;)

3.Sånt här händer alltid mig :P

Publicerat

Hellre ett svårt beslut nu än att slå skallen i väggen i 15 år. Och ungarna kommer att fästa sig vid valpen... Nope, se det som att du har ett gyllene tillfälle att INTE göra ett misstag. Tyvärr.... Detta är svårt... Men ställer du dig lite vid sidan om situationen ser du att det är ett bra tillfälle att backa, det är tydligt för mig i alla fall.

Publicerat
1. jag har jätte svårt att säga nej till folk. Han kanske blir sur om jag säger nu 2 dagar innan att jag inte vill ha den?

2. Jag är ju inställd på att få en valp nu på måndag ju :P

3.Sånt här händer alltid mig :(

1) Det är inte ditt problem. Du ska INTE känna att du måste köpa en defekt valp!

2) Ledsen för det, det är jag, men det kommer fler tillfällen. Jag vet om en kull där det kanske kan finnas valpar kvar.

3) Var glad att du fick reda på det nu och inte sedan.

Blir det ingen valp denna höst, så får du jaga med hanen våran om du vill. Så hemskt långt emellan är det ju inte.. Han funkar bra med alla som jagat med honom hittills och lyder de flesta skapligt bra ;)

Publicerat
  • Författare
1) Det är inte ditt problem. Du ska INTE känna att du måste köpa en defekt valp!

2) Ledsen för det, det är jag, men det kommer fler tillfällen. Jag vet om en kull där det kanske kan finnas valpar kvar.

3) Var glad att du fick reda på det nu och inte sedan.

Blir det ingen valp denna höst, så får du jaga med hanen våran om du vill. Så hemskt långt emellan är det ju inte.. Han funkar bra med alla som jagat med honom hittills och lyder de flesta skapligt bra ;)

jo. har smsat han nu. han eller jag får väl lringa imorgon. Ja jämta. de vore jätte bra om du kunde kolla någon kull där de finns valpar kvar! Nä, egentligen ska man inte känna sig tvingad att köpa han. men du vet ju hur de är. Han behåller ju också en hane själv från den kullen. Egentligen borde han byta med mig. menmen

Publicerat

2. Jag är ju inställd på att få en valp nu på måndag ju ;)

3.Sånt här händer alltid mig :P

1 Det är klart att han kan bli sur men det är bättre att han är sur i 2 dar än att du har vet kostnader 10 år framåt och kan

ske måste skaffa en annan hund för att jaga med.

2 Det finns säkert andra fina valpar klara nu leta runt lite.

3Bit ihop skaffa inte mer bekymmer än vad som behövs bekymmer får man så det räcker ändå.

mvh Andre´

Publicerat

Jag ska kolla i morgon om det finns någon valp kvar i den kull jag vet om på rak arm.

Publicerat
jo. har smsat han nu. han eller jag får väl lringa imorgon. Ja jämta. de vore jätte bra om du kunde kolla någon kull där de finns valpar kvar! Nä, egentligen ska man inte känna sig tvingad att köpa han. men du vet ju hur de är. Han behåller ju också en hane själv från den kullen. Egentligen borde han byta med mig. menmen

Starkt och bra beslut!

Publicerat
  • Författare
1 Det är klart att han kan bli sur men det är bättre att han är sur i 2 dar än att du har vet kostnader 10 år framåt och kan

ske måste skaffa en annan hund för att jaga med.

2 Det finns säkert andra fina valpar klara nu leta runt lite.

3Bit ihop skaffa inte mer bekymmer än vad som behövs bekymmer får man så det räcker ändå.

mvh Andre´

jo de är sant. ska prata med han imorgon. Och det känns som att vill han inte byta valp med mig så skiter jag i att köpa valp därifrån. Har letat på blocket. men hittade ingen valp.

Publicerat

Bravo! Det känns redan som om det var det rätta, eller hur?

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Ge dig lite till tåls, så ska jag kika runt lite i morgon. Känns som lite sent att ringa folk nu ;):P

Ska väl tillägga att jag rekommenderar inget där jag själv inte skulle kunna tänka mig en valp från.

Publicerat

Bra gjort.. MEN.. spring inte iväg nu... köp en hund som du verkligen tror på..

MVH Calle

Publicerat
  • Författare
Ge dig lite till tåls, så ska jag kika runt lite i morgon. Känns som lite sent att ringa folk nu ;):(

Ska väl tillägga att jag rekommenderar inget där jag själv inte skulle kunna tänka mig en valp från.

gör de är du snäll. de vore jätte bra :P

Publicerat
  • Författare
Bravo! Det känns redan som om det var det rätta, eller hur?

MVH!

/HerrBerg

Jo. tjejen vart asledsen. Men visst är man blödig. och man har ställt in sig nu i en månads tid att jag ska få en egen valp.

Men icke...

Publicerat
Jo. tjejen vart asledsen. Men visst är man blödig. och man har ställt in sig nu i en månads tid att jag ska få en egen valp.

Men icke...

Som så många innan mig har sagt, det är inte värt att köpa en valp som redan från början ligger på minus det är svårt nog ändå att få en bra fungerande hund som ska hålla för jakten.

Även om tjejen blir ledsen och uppfödaren blir sur ( va han nu skulle bli det för, det är ju han som försöker sälja en defekt produkt) så är det inte värt det. Jag vet själv hur svårt det är att backa på ett beslut man har gjort, man försöker hela tiden hitta nya vinklar på att det går nog och det är nog inte så farligt.

Jag har personligen en olat att ta på mig mer jobb/belastningar för att andra ska ha det bra, gör inte den dumheten du åxå utan tänk egoistiskt i stället.

Lycka till

/Lasse

Publicerat

Va fan med allt! :'(

Publicerat

Jääävligt synd.

Jag hade en liknande grej förra sommaren vid kattinköp. Jag och frugan (sambo då) kollad epå kattunge och det fanns två kvar. Kattungen vi hade fått rekommenderat för oss visade vissa tecken på att röra sig underligt. Jag hörde med en bekant som är expert, efter vi träffat den och blivit tokig i den för den var sååå söt och gullig och allt, som sade att det mest troligt innebar en lååång period av vetrinärkostnader och mycket möda och färre nöje.

Vi fick nöja oss med den andra kvarvarande kattungen. Vi är lyckliga nu, för han är underbar, men det kändes riktigt illa just då.

Lycka till med erat beslut och hundskaffande!