Publicerat Juli 25, 200917 yr Fast handpenningen (max 15% av köpesumman) har faktiskt uppfödaren rätt att behålla, enligt skk's regler och även enligt lag, så att bråka om det vette tusan om det är värt.Är den på över 15% av köpesumman ska du ha tillbaka den mellanskillnaden. Jag skulle ha återbetalat den utan att valpk. ens behövde be om det om den tilltänkta valpen visar sig ha en sådan defekt, men alla är ju olika.. Han har väl rätt att behålla handpenningen om man backar ur en affär men i det här fallet så kan han inte leverera en frisk valp på utsatt tid och då vete tusan om han har rätt att behålla handpenningen, själv hade jag ganska omgående betalat tillbaka handpeningen om inte kunden ville vänta på nästa kull.
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare handpenning är till för om jag drar mig ur från en FRISK valp. Inte om jag drar mig ur pga en deffekt valp
Publicerat Juli 25, 200917 yr Jag tycker inte det spelar någon roll vad reglerna säger, men betalar inte uppfödaren tillbaka handpenningen när valpen var sjuk är det dåligt! Har du bokat valp från Styggbergarn?
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Jag tycker inte det spelar någon roll vad reglerna säger, men betalar inte uppfödaren tillbaka handpenningen när valpen var sjuk är det dåligt!Har du bokat valp från Styggbergarn? ja de har jag.
Publicerat Juli 25, 200917 yr Nu är jag/vi på fötter igen! Det känns skittråkigt även fast det skulle bli zorox hund så är jag ju delaktig. Vi skulle hämta honom på måndag och allt var planerat och klart! Men nu ser vi ut att ha hittat en ny valp Självklart valde han det självklara beslutet, men jag behövde ändå få fälla några tårar över, Asco. Hoppas lillkillen får ett bra liv ändå
Publicerat Juli 25, 200917 yr Skulle en sådan hund kunna funka som sällskapshund, om man bortser från det faktum att en jakthund nog helst bör få jaga? Jag blev nästan sugen på att köpa den tack vare den mänskliga svagheten empati Tur att jag inte har råd
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Skulle en sådan hund kunna funka som sällskapshund, om man bortser från det faktum att en jakthund nog helst bör få jaga?Jag blev nästan sugen på att köpa den tack vare den mänskliga svagheten empati Tur att jag inte har råd klart den funka som sällskapshund. De är bara de att jag har inte någon som helst användning av en renodlad sällskapshund.
Publicerat Juli 25, 200917 yr betalar inte uppfödaren tillbaka handpenningen när valpen var sjuk är det dåligt! Jo, det var ju det jag skrev också, fast på annat vis
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Jo, det var ju det jag skrev också, fast på annat vis nu du jämta. Nu får jag en avkomma från styggberget
Publicerat Juli 25, 200917 yr Löste sig ju bra vad det verkar Du får komma över och visa upp rödingen längre fram i höst då
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Löste sig ju bra vad det verkar Du får komma över och visa upp rödingen längre fram i höst då ja. ska hämta den runt mitten av september Men nu jämta börjar de bli dax för lite skogsfågeljakt snart en månad kvar
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Härligt att det löste sig ja det var vädligt skönt. Trodde de var kört Verkar ju som de är en skaplig kennel också
Publicerat Juli 25, 200917 yr Skönt att det löste sig , du hade förmodligen ångrat dej om du tagit den andra valpen. Lycka till. Peter
Publicerat Juli 25, 200917 yr Författare Skönt att det löste sig , du hade förmodligen ångrat dej om du tagit den andra valpen.Lycka till. Peter de hade jag garanterat gjort.
Publicerat Juli 25, 200917 yr Bra beslut! Ibland faller vi för våra känslor när det gäller dessa djur. Och om det var jobbigt nu - tänk vad jobbigt det hade varit sen, då ni levt ihop ett tag och blivit ett team. Lycka till med den nya stjärnan!
Publicerat Juli 25, 200917 yr klart den funka som sällskapshund. De är bara de att jag har inte någon som helst användning av en renodlad sällskapshund. Jag tänkte mer för egen del Det vore ju synd om hunden blir avlivad på grund av den defekten ifall den inte är livshotande. Men det är synd om hunden om den inte kommer att få jaga. Det är ju inget liv för en jakthund Jag är glad att jag slipper ta dessa beslut.
Publicerat Juli 25, 200917 yr Vad superskönt att det löste sig så relativt snabbt! Hoppas det går finfint med nya valpen då =)
Publicerat Juli 25, 200917 yr Lycka till med den nya, ännu inte levererade valpen. Ta kontakt igen med den förra uppfödaren och kräv din handpenning åter, den gäller för köp av en prima vara, d.v.s en hund utan fel och brister och kan uppfödaren inte leverera det har du rätt att inte fullfölja köpet utan att för den del mista din handpenning. Du har ju faktiskt inte ångrat dig beträffande en frisk och felfri valp, du har ju barta sagt att en valp med anmärkning på valpbesiktningen är du inte intresserad av. Om uppfödaren däremot erbjuder dig den friska valpen han valt att själv behålla och du tackar nej till den är saken i ett annat läge. Om den gamla uppfödaren har någon somhelst känsla pröjsar han tillbaka handpenningen utan knot omgående annars får du berätta att både Konsumentombudsmannen och SKK's juridiska avdelning gärna tar sig an uppgiften. /Peter
Publicerat Juli 25, 200917 yr Jag hade bokstavligen åkt till uppfödaren och krävt tillbaka handpengen. Finns ingen anledning han skall ha de pengarna när det handlade om en defekt valp. Bra att du inte köpte en valp därifrån, om jag nu får säga så....
Publicerat Juli 26, 200917 yr Författare han ringde senare och sa att jag fick ta den andra valpen. Men jag tar mycket hälde från Styggbergets kennel
Publicerat Juli 26, 200917 yr Kul att jag kunde hjälpa dig med en finnpinne Göran är en seriös uppfödare, men jag är väl jävig eftersom min tik är från honom. Men kan man få bättre läge för sin första hund. Föräldrar som är jaktprovsmeriterade och dessutom är snygga också... Hanen har ju dessutom vart här hos mig och jagat och det är en kanonhund...
Publicerat Juli 26, 200916 yr Hur är det, detta blir Jaktsnacks första GEMENSAMMA hund? Ärendet har ju engagerat, minst sagt, rätt många som har oroat sig och som sedan blivit skapligt lättade de också.... Många nu som känner att de har någon procent i den nya jycken från Styggberget
Publicerat Juli 26, 200916 yr Författare bara jag har störst andel i hunn så sen får väll ni dela hur ni vill Men de är sant. En gemensam kamp har de varit. Så som forum ska vara!
Publicerat Juli 26, 200916 yr han ringde senare och sa att jag fick ta den andra valpen. Men jag tar mycket hälde från Styggbergets kennel Känns det inte som att han erbjuder dig valpen för att slippa betala tillbaka handpenningen? Om så är fallet så gör du faktiskt helt rätt som struntar i den uppfödaren. Känns som att du har tur i oturen och får en valp från en bättre uppfödare!