Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite smått ledsen :(

Featured Replies

Publicerat

Alltså, erbjuder han den andra valpen och du tackar nej, då tror jag inte att du kan tänka på att få handpenningen tillbaka. Det är inget jag kan svära på dock.

Men du verkar ju ha träffat riktigt bra iaf =) =)

• Svar 83
  • Visningar 16,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Alltså, erbjuder han den andra valpen och du tackar nej, då tror jag inte att du kan tänka på att få handpenningen tillbaka. Det är inget jag kan svära på dock.

Men du verkar ju ha träffat riktigt bra iaf =) =)

känns som ja skiter i handpenningen. Får en bra hund istället.

Publicerat
  • Författare

nu behöver jag hjälp från någon kunnig som kan komma med konkreta bevis och ge mig någon länk eller något.

Ingen gissande här nu. Ringde till uppfödaren. Han sa att han vägra ge tillbaka hela handpenningen utan att jag fick halva tillbaka. Och jag menar ju på att jag hade bokat en specifik valp och skulle köpa den OM den var frisk såklart.

Och då mena han på att han erbjöd mig en annan valp. Så jag hade ett val.

HELP!

Publicerat

Zorox-

enligt konsumentköplagen som styr detta, osmakligt nog, djur är väl ingen konsumtionsvara så har säljaren erbjudit att avhjälpa felet i varan,

- att du får köpa en annan valp

som förmodas vara likvärdig med den som inte klarade besiktningen (förutsättningen för att det skall vara avhjälpande)

-du har avböjt denna rättelse och har avbrutit köpet.

Under förutsättningar SKK inte har särskilda regler om detta alt att ni har ingått ett särskild avtal om handpenning med mera för valpen har du genom att avböja fullföljandet av köpet ensidigt hävt avtalet och förbrukat rätten till din handpenning.

Att du då erbjuds att få tillbaka halva handpenningen ser jag som en god gest från uppfödaren.

Nåväl det var min synpunkt på det hela,

oaktat det vill jag gratulera dig till den nya valpen och till ett väl företaget och svårt val att inte ta den första valpen.

/Chris

Publicerat

Kontakta avelskommiten på SKK och fråga dem, om hur de ser på saken.

Själv tror jag du har små möjligheter efterssom uppfödaren erbjuder dig en annan valp. I köpesavtalet står det att hunden säljs för att i första hand användas för sällskapsändamål. Om ni nu inte skrivit något kontrakt vid betalningen av handpenningen. Ta halva handpenningen och var nöjd så är mitt råd. Uppköparen har säkert avbokat köpare som kanske tagit valpen. Själv har jag alldrig tagit handpenning, för jag tycker det är bättre att de avbokar än får en valp de inte vill ha. Hadde en avbokning sista veckan innan leverans 2007, men det löste sig snappt när man har finskspets.

Publicerat
känns som ja skiter i handpenningen. Får en bra hund istället.

Bra tänkt! Det är bättre att du får en bra hund.

Själv tror jag du har små möjligheter efterssom uppfödaren erbjuder dig en annan valp. I köpesavtalet står det att hunden säljs för att i första hand användas för sällskapsändamål. Om ni nu inte skrivit något kontrakt vid betalningen av handpenningen. Ta halva handpenningen och var nöjd så är mitt råd. Uppköparen har säkert avbokat köpare som kanske tagit valpen. Själv har jag alldrig tagit handpenning, för jag tycker det är bättre att de avbokar än får en valp de inte vill ha. Hadde en avbokning sista veckan innan leverans 2007, men det löste sig snappt när man har finskspets.

Helt rätt angående handpenningen tycker jag. Bättre få en sen avbokning än att valpen kommer till ett ställe där den inte är välkommen.

Publicerat
  • Författare

jo jag märker de. Fan de säljs ju finnspetsar som de säljs mjölkpaket på konsum ;)

Ne men jag nöjer mig med 500 kr då. Får ju valp från en bra uppfödare som är riktigt duktig på just avel!

Tror han har haft närmare 40 kullar. För han var inne på andra omgången av alfabetet nu och han är på L.

Sa på skoj att valpen ska heta Litte, för så kallade jag mig själv när jag var liten. Tjejen min råka höra de och nu får den inte heta nå annat :D

Publicerat

Göran är en seriös uppfödare, så jag är övertygad om att det blir bra. Sedan hör du av dig om du kommer upp mot Storuman för jakt nästa höst så kanske vi kan ses :)

Publicerat
  • Författare
Göran är en seriös uppfödare, så jag är övertygad om att det blir bra. Sedan hör du av dig om du kommer upp mot Storuman för jakt nästa höst så kanske vi kan ses :D

vore inte så dumt :D