Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite smått ledsen :(

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jo..får se om vi hittar ngn annan valp..

• Svar 83
  • Visningar 16,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag skulle inte köpa den det finns en risk med den här valpen o sig att det funkar ett tag o du fäster dig ju vid hunden o lägger ner massa tid på att det ska bli en kanon hund o sen visar det sig att du får ta bort han usch o fy sen jag för står att du är sugen på valpen då du väntat på den länge.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle inte köpa den det finns en risk med den här valpen o sig att det funkar ett tag o du fäster dig ju vid hunden o lägger ner massa tid på att det ska bli en kanon hund o sen visar det sig att du får ta bort han usch o fy sen jag för står att du är sugen på valpen då du väntat på den länge.

Mvh.

jo.. Nä ska inte ta den valpen. Håller med dig. Man lär ju inte bli mindre kär i valpen när man haft den ett år.

Bättre att sätta stopp redan nu. Men de är verkligen pain in the ass att vara 2 dagar ifrån att hämta en valp och sen få reda på de här.

Publicerat

Bra beslut zorox! jag skulle aldrig heller köpa en valp med defekt och som kan bli ännu värre i framtiden! :rolleyes:

Publicerat

en bekant hade en stövarvalp med en deffekt i bröstkorgen, en mindre "grop" inbuktning där revbenen går ihop en bit ovanför mellangärdet mot halsen till. (om jag minns rätt)

men iaf så denna hund vart oduglig. på nåt sätt räckte inte orken till för ansträngning. säkert tryckte det på hjärtat eller lungorna i den utsträckningen att det hade en nedsättande effekt på syresättningen.

han lät den växa för att eventuellt se ifall det blev bättre men så vart inte fallet.

Publicerat
  • Författare

ja nu har jag ringt uppfödaren iaf. Så de är klart.

Känns skit jobbigt att inte ha en hund nu i höst som man sett fram imot. Har ju till och med köpt pejl.

Men har jag riktigt tur så får jag tag i någon hund endå. Skamm den som ger sig.

Känns iaf skönt. Jag sa de till uppfödaren att jag vågar faktiskt inte chansa. Tänk min första hund. Man tränar och tränar. Sen när den är ett år och de är dags för riktig injagning, ja då orkar den inte anstränga sig. Skulle vara en riktig mardröm.

Tror jag har sovit 3 timmar inatt (03.00-06.00). Så nog fan har ja hunnit tänka allt.

Publicerat
ja nu har jag ringt uppfödaren iaf. Så de är klart.

Känns skit jobbigt att inte ha en hund nu i höst som man sett fram imot. Har ju till och med köpt pejl.

Men har jag riktigt tur så får jag tag i någon hund endå. Skamm den som ger sig.

Känns iaf skönt. Jag sa de till uppfödaren att jag vågar faktiskt inte chansa. Tänk min första hund. Man tränar och tränar. Sen när den är ett år och de är dags för riktig injagning, ja då orkar den inte anstränga sig. Skulle vara en riktig mardröm.

Tror jag har sovit 3 timmar inatt (03.00-06.00). Så nog fan har ja hunnit tänka allt.

Bra att du kom fram till detta.

Känns givet jobbigt nu, men när du får lite distans så vet du att det va rätt beslut o du behöver inte ångra nått.

Publicerat
Men man känner ju att dom kunniga lär ju försöka inse om de är något som kommer att påverka hunden eller inte. Vetrinären sa ju att hon trodde inte att de skulle blå något.

Min erfarenhet av veterinärvården är att det kan ibland vara olika tolkningar kring orsaker till sjukdom. En veterinär tycker att det är en sak medan en annan veterinär tycker ngt annat. Om du vill gå vidare med valpen kan det vara läge att få en "second opinion". Likadant med tänkbara behandlingar/åtgärder - kolla med några olika veterinärer/djursjukhus om de är eniga i ev föreslagen behandling.

Trist annars, jag vet vilka höga förväntningar man har strax innan valphämtning och den processen man gått igenom vid urvalet och hela köret. Best of luck!!

/Johan

Publicerat
  • Författare

ja. jag känner redan en lättnad :rolleyes:

Publicerat

Bra att du backade! :rolleyes: Du hade garanterat ångrat dig. Jag var i din situation i våras, dock inte defekt valp, utan dödfödda valpar. Familjen var inställd på valp och panikkänslor utbröt. Jag ringde runt uppfödare som en galning, men jag hade ändå en riktig tur då andravalet från en annan tik slog in. ^_^

Om ni är på G att skaffa valp, kan jag bara rekommendera att sätta upp er på minst 2 uppfödare.

post-1969-1248508054_thumb.jpg

Publicerat

Jag höll på att tappa kaffekoppen när jag började läsa denna tråd, kloka inlägg på vägen har gjort mig lugnare, man måste vara krass och hård när man väljer valp, kalla det okänsligt men jag köper inte att en bil är krockad när jag hämtar ut den, eller läckande mjölkförpackningar.

Det reder sig sista kullen trädskällare är inte född än.

Publicerat
  • Författare
Bra att du backade! :rolleyes: Du hade garanterat ångrat dig. Jag var i din situation i våras, dock inte defekt valp, utan dödfödda valpar. Familjen var inställd på valp och panikkänslor utbröt. Jag ringde runt uppfödare som en galning, men jag hade ändå en riktig tur då andravalet från en annan tik slog in. ^_^

Om ni är på G att skaffa valp, kan jag bara rekommendera att sätta upp er på minst 2 uppfödare.

jasså. Men jag vill helst ha någon uppfödare i norrland. De är en jävla bit att åka fram och tillbaka till södern;)¨

Men i vissa lägen kanske man får offra de. Vart bor uppfödarna och har dom någon hemsida?

Publicerat
  • Författare
Jag höll på att tappa kaffekoppen när jag började läsa denna tråd, kloka inlägg på vägen har gjort mig lugnare, man måste vara krass och hård när man väljer valp, kalla det okänsligt men jag köper inte att en bil är krockad när jag hämtar ut den, eller läckande mjölkförpackningar.

Det reder sig sista kullen trädskällare är inte född än.

så sant så sant. men detta var ett perfekt läge. När både ja och tjejen är ledig en månad framöver.

Och som sagt.. Så var man ju totalt inställd på att få en valp att mysa med nu på måndag. Och i mitt jägarliv är en egen valp en milstolpe för mig :rolleyes: Men de är bara att söka vidare.

Publicerat

Fortsätt nu bara att välja valp med förstånd så du inte rusar iväg och köper en bara för att du sak och kan.

Var lika noga som du säkert var i den förra affären.

Hur tog uppfödaren det?

/Lasse

Publicerat
jasså. Men jag vill helst ha någon uppfödare i norrland. De är en jävla bit att åka fram och tillbaka till södern;)¨

Men i vissa lägen kanske man får offra de. Vart bor uppfödarna och har dom någon hemsida?

Du hittar det mesta på internet! ;) Så klart, kontakter är ännu bättre.

Publicerat
  • Författare
Fortsätt nu bara att välja valp med förstånd så du inte rusar iväg och köper en bara för att du sak och kan.

Var lika noga som du säkert var i den förra affären.

Hur tog uppfödaren det?

/Lasse

Svårt att vara sådär noga som man vill vara när man bara har ledigt vissa perioder och därför vill ha valpen just då ;)

Uppfödarna tog de väll rätt bra. Han var ganska tyst. Man förstår väll han också, han fick inte sin valp såld. Men ja kan ju inte heller ta en defekt valp. Men handpenningen verkar han behålla.

Publicerat
  • Författare
Du hittar det mesta på internet! ;) Så klart, kontakter är ännu bättre.

hehe ok :P

Publicerat
Svårt att vara sådär noga som man vill vara när man bara har ledigt vissa perioder och därför vill ha valpen just då ;)

Uppfödarna tog de väll rätt bra. Han var ganska tyst. Man förstår väll han också, han fick inte sin valp såld. Men ja kan ju inte heller ta en defekt valp. Men handpenningen verkar han behålla.

Men vad fan, behållr han handpenningen när valpen är skadad? Det är ju inte ditt fel. Erbjud dig att ta hans valp i stället.

Publicerat
  • Författare
Men vad fan, behållr han handpenningen när valpen är skadad? Det är ju inte ditt fel. Erbjud dig att ta hans valp i stället.

ärligt talat så tog jag inte upp det. Ny valp = ny uppfödare känns det som.

Börja om från början, börja om från nytt. Varför ska man sörja, tider som har flytt? :P;)

Publicerat

Handpengen skall du kräva tillbaka. Hota med att gå ut i etern annars.... ;)

Publicerat
  • Författare
Handpengen skall du kräva tillbaka. Hota med att gå ut i etern annars.... :P

Måste gå en kuris i att stå på sig ;)

Publicerat

Oj vad tråkigt!

Nu har jag ingen aning vart du bokat valp men av det jag läser känns det nästan lika bra att du inte köper av denna uppfödare. Det är enligt mig ett klokt beslut att du inte köper en defekt valp tycker väldigt många tar alldeles för lätt på att köpa en valp själv lider jag helvetes kval och granskar allt för att hitta ett ämne något som ofta pågår några år innan det blir affär. Med tanke på hur mycket tid jag lägger på jakten och träning av mina hundar så är valp valet en mycket viktig fråga och jag blir alltid lite förvånad när man ser många som köper första bästa bara det är den ras man söker.

Jag ska hålla ögonen öppna åt dig men tyvärr har dem flesta kulla för i år redan sålts så det är svårare att hitta en valp nu, du har inte möjlighet att skjuta upp köpet till nästa vår? Jag förstår din iver att köpa hund men faktum är att chansen att hitta en bra valp ökar avsevärt om du satsar på nästa år istället och som tröst så är en valp du köper nu mest troligt inget att jaga med i höst.

Optimalt skulle vara att låna en vuxen hund tills du hittar en egen valp det finns rätt många som faktiskt är villiga att låna ut sina hundar bland uppfödare som inte hinner med att träna alla, har själv nyligen hämtat en låne hund som jag skall använda första månade då en hund är i minsta laget i början av hösten.

Publicerat
Måste gå en kuris i att stå på sig ;)

Are you a man or a mouse? :P-_-

Publicerat

Fast handpenningen (max 15% av köpesumman) har faktiskt uppfödaren rätt att behålla, enligt skk's regler och även enligt lag, så att bråka om det vette tusan om det är värt.

Är den på över 15% av köpesumman ska du ha tillbaka den mellanskillnaden.

Jag skulle ha återbetalat den utan att valpk. ens behövde be om det om den tilltänkta valpen visar sig ha en sådan defekt, men alla är ju olika..

Publicerat
  • Författare

jag är hur glad som helst nu ;) undrar ni varför så säger jag bara en sak

Finska Spetsvalpar födda 15/7

e. SUCH Risbackens Ricke S42476/98

u. Styggbergets Buffa S53846/2003 1:a utst. Båda föräldrarna jaktprovsmer. knäleder ua. Till jägare med intresse för jaktprov. Reg. SKK. vet.bes. chippade, vacc. 8000kr