Hoppa till innehåll

pejl


fredriksigge

Recommended Posts

Sitter och letar grytpejlar och har hittat Terrier finder. Nu till min fråga vilken ska man ha den lilla eller den stora? Eller någon helt annan? HJÄLP!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    18

  • ironheadmike

    14

  • Slaktar

    11

  • Dennis

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Och om du inte går på den så tycker jag att du skall köpa long-range terrierfindern. Själv har jag den billigare och har ångrat mej några gånger :D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad du än gör köper du tex mammuten köper du den bäst i sverige pga garantier osv,men råder dig tveklöst att om du väljer deben att köpa från utlandet där du idag betalar 12-1500kr för en long range vilket du i sverige inte får mycket för...finns en modell som heter mk3m som har samma halsband som longe range men går "bara" ner till 5 meter 17-2000kr kostar den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
vad du än gör köper du tex mammuten köper du den bäst i sverige pga garantier osv,men råder dig tveklöst att om du väljer deben att köpa från utlandet där du idag betalar 12-1500kr för en long range vilket du i sverige inte får mycket för...finns en modell som heter mk3m som har samma halsband som longe range men går "bara" ner till 5 meter 17-2000kr kostar den

Hej någon som har en "bra" länk till Mammut systemet? Kanske där de ger förslag på halsband och så?

Har en Terrier Finder idag, men tycker inte att den känns pålitlig, fick samma utslag på flera platser per kvm.

Har hört att mammut ska vara bra, men hittar ingenstans att köpa den.

Tacksam för tips och svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej någon som har en "bra" länk till Mammut systemet? Kanske där de ger förslag på halsband och så?

Har en Terrier Finder idag, men tycker inte att den känns pålitlig, fick samma utslag på flera platser per kvm.

Har hört att mammut ska vara bra, men hittar ingenstans att köpa den.

Tacksam för tips och svar!

Mammut

Prisjakt på mammut

Bellman&flint (halsbandet)

finns inte så många som skrivit om den,utan denna text ligger på min hemsida så lirka orden och fråga om det är nått...Vet ej nått om nya halsbandet då den är ny,men slipper man ha batteri och den är uppladdnings bar,ska höra senare hur dom som har den tycker om den,inte hört nå ont eller gott eller,bara den är mindre B) Grytjägaren har de nya halsbandet och vi är ett gäng med Mammut enheten

Finns idag 2 halsband vad jag vet av och 3 handenheter som samkör på frekvens 457KHz

Som funkar utmärkt till grytjakt, handenheten är gjord för söka lavin offer och söker via signaler i bågar från sina 3! Antenner vilket är noga att påpeka när ni hittar 2 antenns handenheter för slump priser. Halsband från bla bellman&flint funkar lika bra från deras egna pieps dsb/pds eller Mammut pulse barryvox handenhet, Ortovoxa varianten har jag bara testat och går inte in på den mera därför, utan Slår ett slag för min variant som jag tycker är lite bättre då enda riktiga skillnaden är att Mammuten byter intensitet på ljudet vid varje 10cm vilket inte pieps:en gör med sina 3 olika ljud under 2 meter. Man grov pejlar lika bra med bägge och endast ”fin pejlingen” skiljer dem åt. Min är inställd på 3 meter innan jag börjar fin pejla och det gäller vara mindre radioaktiv samt mobilfri när man ska söka för bästa resultatet. Det är simpelt att hitta hunden när man testat och inte bara går efter pilen som visar avståndet till hunden, utan går mera bara avståndet och ljudet. Pejlen går även att markera sista position vilket är bra om vi skulle bli hända nått. Man har ca 10 dygns batteri tid på halsbandet som även visar hur mycket batteri som finns kvar igenom att blinka olika snabbt grönt eller blinka rött då man har ca 8 timmar kvar och lätt byter batteri utan att skruva skruvarna för hårt då plasten spricker. Halsbandet är vatten tätt vilket är super samt stängs av med medföljande magnet och visar tillskillnad mot deben`s LR att den är igång via grönt ljus. Batteriet heter Cr2 och finns på din mack rätt säkert och halsbandet gjort i biothane. Reservdelar finns på bellman&flints hemsida!

Handenheten är gjort för söka lavin offer och är gjord för att hålla samt en räckvidd på 60meter och batteri tid på 200timmar med vanliga AAA. Vet priserna avskräcker men kan bara säga dom är verkligen trygga att ha på hunden även om jag upplevde dom som klumpiga för hunden i början, men nu efter ca 70st grävningar med halsbandet törs jag säga dom strular inte, Min kompis som var vänlig nog att tipsa mig om denna gräver bra mycket mera men inte djupare;) och säger den är bra, vi pratar nog 300 hål han gräver varje år och på finskt mane skryter man inte eller överdriver.

Priset för halsbandet ligger runt 1000kr och Pieps dsb går köpa som paket där halsband och mottagare samt lite extra ingår för runt 4500kr,köpa Mammut pulse barryvox löst kostar runt 3500kr och kräver att man beställer halsbandet separat då från olika håll..Kolla in länkar för köp ställen.

Hoppas ni blev lite klokare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mammut

Prisjakt på mammut

Bellman&flint (halsbandet)

finns inte så många som skrivit om den,utan denna text ligger på min hemsida så lirka orden och fråga om det är nått...Vet ej nått om nya halsbandet då den är ny,men slipper man ha batteri och den är uppladdnings bar,ska höra senare hur dom som har den tycker om den,inte hört nå ont eller gott eller,bara den är mindre B) Grytjägaren har de nya halsbandet och vi är ett gäng med Mammut enheten

Detta låter väldigt intressant. Hur bra precision anser du den har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta låter väldigt intressant. Hur bra precision anser du den har?
Dennis precision räkker säkert.jag är använd nu bellman and flint fler år och djure är aldrig lämna i grytet pga pejlar.oberoende om du köper mammuth pulse eller pieps dsp so kan du vara säkert att du for marknades bästa gryt pejl utrustning.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som slaktar säger är det inte nu man lämnar ett gryt på pejlen,jag tycker den visar bra precision på hitta hunden,när man fin söker får man alltsif minsta djupet rakt under hunden inte brevid den,detta är pejlar för att hitta lavin offer och bara det inger mycket bra respekt för vad som vilar i burken,att priset kanske avskräcker kan jag inte jämnföra denna mot mina andra halv rappliga pejlar samt nämna disco pejlen är den ok,men inte i närheten av denna....

allt är bättre,batteritid,säkerthet,hållbarhet

har du pengarna så kommer du inte ångra dig!

post-1234-1260801618_thumb.jpg

post-1234-1260801650_thumb.jpg

post-1234-1260801668_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som slaktar säger är det inte nu man lämnar ett gryt på pejlen,jag tycker den visar bra precision på hitta hunden,när man fin söker får man alltsif minsta djupet rakt under hunden inte brevid den,detta är pejlar för att hitta lavin offer och bara det inger mycket bra respekt för vad som vilar i burken,att priset kanske avskräcker kan jag inte jämnföra denna mot mina andra halv rappliga pejlar samt nämna disco pejlen är den ok,men inte i närheten av denna....

allt är bättre,batteritid,säkerthet,hållbarhet

har du pengarna så kommer du inte ångra dig!

Disco? Vad är det för nån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder den vanliga deben terrier finder tror jag det heter. lite pillig med batterierna men duger fint ändå tycker jag.

Batteritiden är det iaf inget fel på kan glömma batterierna i från en helg till nästa helg utan problem.

Det djupaste jag grävt är strax under 2 meter. funkar säkert att gräva djupare för pejlen men min hund bryter lite för ofta för djupare djup.

Dom här finare pejlarna är säker jätte bra men när ser till mina behov så duger deben.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

deben mk3=disco pejlen

den har bara 1/10 del av batteri tiden

ej vatten tät

visar ej batteri tid kvar

1/10 av räckvidden

1/4 av priset iofs

kommer ge diskbråck vid frekvent användande :P

post-1234-1260806103_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

deben mk3=disco pejlen

den har bara 1/10 del av batteri tiden

ej vatten tät

visar ej batteri tid kvar

1/10 av räckvidden

1/4 av priset iofs

kommer ge diskbråck vid frekvent användande :blink:

Jajaja, men det är ju den jag har.

Ej nöjd med den... nån som vill köpa? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jajaja, men det är ju den jag har.

Ej nöjd med den... nån som vill köpa? :rolleyes:

den bör inte vara svår såld,men stora nackdelen är den ej tål vatten och att man måste tejpa varje gång samt ha i bakhuvudet hur länge batteriet varit igång,

kolla på köp och sälj eller hos grannforumet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den bör inte vara svår såld,men stora nackdelen är den ej tål vatten och att man måste tejpa varje gång samt ha i bakhuvudet hur länge batteriet varit igång,

kolla på köp och sälj eller hos grannforumet

Om jag inte har helt fel så är batteritiden på halsbandet i discopejlen 300 timmar. För oss som inte står på huvudet i gryt varje helg så räcket det gott och väl att byta batterier inför varje jaktsäsong. Säg att den är på 6 timmar varje jaktdag. Då räcker batteriet till 50 jaktdagar.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har helt fel så är batteritiden på halsbandet i discopejlen 300 timmar. För oss som inte står på huvudet i gryt varje helg så räcket det gott och väl att byta batterier inför varje jaktsäsong. Säg att den är på 6 timmar varje jaktdag. Då räcker batteriet till 50 jaktdagar.

/Micke

disco pejlen har 30 timmar om inte 24a,finns en modell med 300 timmar som ej säljs i sverige,sen finns Long range som har 300timmar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ang batteritiden på den sk kallade dsco pejlen så köp andra batterier , dom till hörapparaterna som heter 13 räcker ca 300 timmar ...svårslaget tror jag . kostar 45 kr för 6 stycken.har jagat med bellman& flint & är inte alls nöjd med den . föredrar den gamla grå eller disco pejlen , aldrig bommat med nån av dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

r13 har jag haft och inte vet jag men dom höll inte 11dyng iaf....konstigt då man säljer ett v.2 halsband dyrare som har längre batteritid <_< men kan ha fel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

föredrar den gamla grå eller disco pejlen , aldrig bommat med nån av dom.
den gamla grå är faktist bätre en disco skiten.obs jag är ALDRIG BOMMAT med bellman and flint.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...