Hoppa till innehåll

pejl


fredriksigge

Recommended Posts

disco pejlen har 30 timmar om inte 24a,finns en modell med 300 timmar som ej säljs i sverige,sen finns Long range som har 300timmar

Läser ur min instruktion på grytpejlen (Terrier finder 3) som jag köpt från Jakto

"Receiver 30 hours" "Transmitter 300 hours"

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    18

  • ironheadmike

    14

  • Slaktar

    11

  • Dennis

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

kan stämma,går inte komma ifrån dom inte går jämnföra med analoga dock....Men ingen ska packa på utan bidrar bara med min erfarenhet,haft 2 disco en gråbox och nu en Mammut+Belmman&flint halsband...

förut hette dom mk3m och verkar vara standard nu med en el tejps rulle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur funkar flintmammutarna å de andra : ) om man har två hundar vid grytet? Jag menar då de söker så långt. Ett antal ggr då jag jagat så har vi haft flera hundar vid grytet och kör man med disco eller gråboxen så är det ju inga problem.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur funkar flintmammutarna å de andra : ) om man har två hundar vid grytet? Jag menar då de söker så långt. Ett antal ggr då jag jagat så har vi haft flera hundar vid grytet och kör man med disco eller gråboxen så är det ju inga problem.

/Micke

det går bra,man hittar hundarna ska väl finnas en inställning vilken som är vilken hund..problem endast om man tjollar med mobilen,kolla nästa newsletter tror jag du finner mera <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det går bra,man hittar hundarna ska väl finnas en inställning vilken som är vilken hund..problem endast om man tjollar med mobilen,kolla nästa newsletter tror jag du finner mera <_<

Vilket newsletter?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket newsletter?

/M

vet fanns det flera?säkert lite mindre lite finare parson :D

sigge ta den större så har du något så när vattensäker pejl...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört läng med discopejlen och tycker den funkar bra, nackdel är de rappliga halsbanden men nu köpt det nya halsbandet och då det mindre....

Det kan man ha tejpat hela tiden och slår på det med en magnet.

Nackdel är något kort räckvidd.

Har börjat jaga in mig på lavinsondspejl.....men har lite svårt att ge något riktigt utlåtande ännu verka kanon om hunden ligger ganska stilla men om den rörs är det lite svårare men å andra sidan behöver man ju inte gräva förrän det ligger still.

Har ganska lite grävlingjakt och förhållandevis mycket trånga klippgryt halsbandet verkar lite klumpigt där men det ska få fler chanser i höst.

OBSERVERA all grytpejling fodrar träning.....det funkar inte att lära sig vid köksbordet....och ni som har discopejlen TEJPA väl.

Mina kompisar har dräpt ett x antal halsband men jag har kvar mitt första(kanske 100 grytvilt) (+ ett i reserv köpt av first).

MEN JAG TTEEJJPPAARRRRRR.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MEN JAG TTEEJJPPAARRRRRR.

Håller med Partys och säger tejpa också låset på halsbandet! Jag grävde som tusan ifjol då det stod stilla! Efter ett tag stod hundrackarn bredvid mej utan halsband! Låset hade gått upp och vi brände avsevärd tid att hitta halsbandet. Det är nämligen inte lika lätt att hitta då inte hunden sitter fast i det!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i finland är det jag som är svensken som grävde upp halsbandet utan hund :);) ,så jag tyckte den visade fel för ofta nån 10cm hit eller dit, dock framhåller jag den som bättre alternativ till sprängar jakt,men till gräva är den chanslös....och jag gräver hellre än att stå och slösa tid så :P

med analoga är dom lite mer noggranhet bakom pejlningen,dock väldigt lätt skött och pejlad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i finland är det jag som är svensken som grävde upp halsbandet utan hund :);) ,så jag tyckte den visade fel för ofta nån 10cm hit eller dit, dock framhåller jag den som bättre alternativ till sprängar jakt,men till gräva är den chanslös....och jag gräver hellre än att stå och slösa tid så :P

med analoga är dom lite mer noggranhet bakom pejlningen,dock väldigt lätt skött och pejlad

Min episod var också i Finland : ) Och de kallade säkert mej svensk också trots att jag är Finsk medborgare!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade otur igår!

Fick se efter lite krångel med pejlen att jag hade fått ett bitmärke mitt på "sändaren" (halsbandet). tyvärr med krossat kretskort som följd, så det vart skrot av den =(

Man kanske får börja fundera på en uppgradering.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I helgen hade jag verkligen viljat ha en mammutflintpieps : ) Jag jagade i det största grytet jag varit i hittills, ca 50 meter långt, 6-8 meter brett, ca 4 meter djupt och hål överallt (Finland så klart)!

Jag släppte först unghunden som skall jagas in (discopejlen). Det luktade mycket ur ett specifikt hål och han gick in där. Efter ca en halv timme verkade det vara fast på 3,5 meter ganska nära hålet vi släppte i. Men eftersom min erfarenhet är att pejlarna ljuger en hel del på djupet så tänkte vi börja gräva. Dock hade vi dåligt med verktyg så en av jaktkompisarna for och hämta spett och spade. Hunden kom dock ut efter ett tag och ville inte gå in igen.

Då plockade jag fram andra hunden (deben grå pejl) och släppte in honom. Vi stod länge och väntade på att något skulle hända men inget hände. Då började jag pejla, och pejla och pejla men hittade inte hunden någonstans <_< Efter väl en timme hittade jag honom och då låg han väldigt grunt och höll fast mårdhunden. Han var då ca 30-35 meter från hålet vi släppte i.

De senaste mårdhundarna jag tagit med honom så har han hållit fast och då blir det ju mer intressant att kunna gräva sig ner ganska fort. Med den nya sortens pejl hade jag ju kunnat hitta honom snabbt och kunna gräva. Är det mindre gryt som inte är så djupa så gör Deben helt klart sitt jobb men då man ska pejla över stora områden (i det här fallet 300 kvadrat bevuxet med en massa risiga granar). Så kan jag nog se mammuts fördel!

Bara sparkontot återhämtat sig lite tror jag att det blir en sådan!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag fick halsbandet hem i brevlådan efter 6dagar för 1000sek med rabatt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I helgen hade jag verkligen viljat ha en mammutflintpieps : ) Jag jagade i det största grytet jag varit i hittills, ca 50 meter långt, 6-8 meter brett, ca 4 meter djupt och hål överallt (Finland så klart)!

Jag släppte först unghunden som skall jagas in (discopejlen). Det luktade mycket ur ett specifikt hål och han gick in där. Efter ca en halv timme verkade det vara fast på 3,5 meter ganska nära hålet vi släppte i. Men eftersom min erfarenhet är att pejlarna ljuger en hel del på djupet så tänkte vi börja gräva. Dock hade vi dåligt med verktyg så en av jaktkompisarna for och hämta spett och spade. Hunden kom dock ut efter ett tag och ville inte gå in igen.

Då plockade jag fram andra hunden (deben grå pejl) och släppte in honom. Vi stod länge och väntade på att något skulle hända men inget hände. Då började jag pejla, och pejla och pejla men hittade inte hunden någonstans :D Efter väl en timme hittade jag honom och då låg han väldigt grunt och höll fast mårdhunden. Han var då ca 30-35 meter från hålet vi släppte i.

De senaste mårdhundarna jag tagit med honom så har han hållit fast och då blir det ju mer intressant att kunna gräva sig ner ganska fort. Med den nya sortens pejl hade jag ju kunnat hitta honom snabbt och kunna gräva. Är det mindre gryt som inte är så djupa så gör Deben helt klart sitt jobb men då man ska pejla över stora områden (i det här fallet 300 kvadrat bevuxet med en massa risiga granar). Så kan jag nog se mammuts fördel!

Bara sparkontot återhämtat sig lite tror jag att det blir en sådan!

/Micke

till rävgryt är deben bra,men gå runt och söka hunden är inte kul,hade nått gryt som var ca 100meter långt och 30m brett som jag insåg vilken liten chans å hitta hunden i,men har än i dag samma böjda rygg från den dagen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad frakten ligger på från bellman & flint? Hittade inget på deras hemsida.

Du får dom från finland oxå valiokoiravarusteet.fi bra mycket dyrare dock!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag fick halsbandet hem i brevlådan efter 6dagar för 1000sek med rabatt

Beställde du det nya laddbara då? Jag hittar inte det gamla bara som halsband

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställde du det nya laddbara då? Jag hittar inte det gamla bara som halsband

/Micke

nej,men Grytjägaren gjorde det i höstas,den är lite smidigare,det är en bra investering...vet ej om nya har samma funktioner och batteritider men troligen har den det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...