Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teauge Choker

Featured Replies

Publicerat

Super extended låter bättre då jag vill inte lägga ännu mer tid på rengöring.

Jag skjuter snabbt till väldigt snabbt på skeeten och är redan nöjd med träffbilderna men det jag vill ha är mindre rekyl och stadigare bössa på dubleer.

Ska jag fortsätta med cylinder eller kanske är skeet chokerna från teague bättre och ger resultatet jag vill ha?

• Svar 352
  • Visningar 62,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vet att det finns minst en tråd där jag visar skillnaden men en billig/dålig choke har tätare pattern i centrum och glesare utåt sidorna medans en riktig choke har samma täthet i hela cirkeln. Givetv

• Om du menar vad 3/4 heter på olika sätt så är det: Improved Modified ++- 3/4 IM II ** Jag har samlat en sammanställning på http://www.shotguns.se/html/choke.html /T

• Hamnat i ett dilemma.. Ska köpa super extended till bocken tänkte jag. Först var jag inne på att köpa samma uppsättning som jag redan har i ext version men så insåg jag att det spelar mindre roll ärl

Posted Images

Publicerat

Inte en susning..

Min tanke i ämnet är att ju öppnare borrningar desto mindre påverkan på kärven dvs skeet - cyliner.. spelar ingen roll. När man börjar strypa mer så händer det mer grejer och man har mer nytta av highend tuber.

Men det är bara mina tankar utan något som helst belägg.

Publicerat

Bara tankar, men visst bör du ha rätt Hipshot. Om röret är rakt så kan det väll inte spela någon roll hur långt det är. En tanke som jag läst mig till med portning är att det ska bromsa upp koppen lite, och därmed minska risken att koppen flyger genom svärmen och gör hål. Jag vet inte hur stort problem det är men jag tror på att det bormsar upp med tanke på hur mycket plast som fastnar där..

Publicerat

Med andra ord menar ni att med teague cylinder eller skeet choker blir inte stor eller ingen skillnad alls jämfört med original choker?

Publicerat

Nja, jag skulle inte säga att det är så, men att jag skulle tro så vara... Svårt att veta med hagel.

Däremot så blir det en liten balansförändring med extended och super extended, om man vill ha det.

Publicerat

Blir balansförändringen en fördel eller nakdel? Trögare sving kanske..?

Publicerat

Mer massa i pipans framkant ger en långsammare start på svingen, men en jämnare sving efter att den kommit igång.

Publicerat

Man måste nog vara väldigt känslig om man skulle känna skillnad på en lång Teauge choke och standard choken!

Jag vet ju att någon forist var med i Vapentidningen för 100 år sedan när han var riktigt duktig som lerduvespräckare

och han kände skillnad på var det 12 gram Micke?

Hur mycket kan det väga det som sticker ut ur pipan på Teauge choken?

Kollade lite fort på en Beretta 1/2 original choke som väger 18 gram och en Briley 1/2 extended 34 gram alltså en 

skillnad på 16 gram! 

Det skulle jag aldrig känna skillnad på.

/Janne

Publicerat

Vore jag dig skulle jag överväga att låta en smed porta din underpipa eftersom du redan är nöjd med träffbilderna. Då får du mer rekyl/uppslagsdämpning än av en portad choke.

Publicerat

Haha det testet va jag också med och gjorde, det va PO som hade en teori han ville pröva.

På den tiden sköt jag en Gti med 81 pipa och kan lugnt säga att extra vikt på så långa pipor känner man av. Lägga lite vikt på en 71 pipa där imot ger mindre effekt.

Har idag en 325a med 71 pipa och jag känner en väsentlig skillnad om det sitter orginal choke kontra extended Teague.

Kanske jag som är känslig bara.

Publicerat

Tack för alla tips&råd! Jag ska fundera och ev låna choker av någon på banan och se hur det går. 

• 2 months later...
Publicerat
Jag valde Briley extended pga priset och att man kan använda brownings nyckeln. De kostade 78€ inkl frakt och de från PSHQ skickade chokerna i ett litet kuvert så blev inga tullavgifter. :thumbsup:

Ett minus kan vara leveransen som tog 32 dagar, men för det priset är helt ok.

Nu ska jag se om det blir nån skillnad på banan... Imorgon blir det skeetträning :-)

post-15497-0-24975600-1418987813_thumb.j

post-15497-0-94078800-1418987820_thumb.j

post-15497-0-63492200-1418987829_thumb.j

post-15497-0-03780900-1418987836_thumb.j

• 1 year later...
Publicerat

Det var lite snålt med choker till mitt nytillskott, och jag tror nog jag vill ha ett par öppna, kvart kanske och eventuellt några lite tightare. Har någon jämfört hur Perazzis  orginal-choker står sig mot Teague?

Jag gillar Teague och har haft det till mina andra bössor, och det verkar som att alla tillverkarna nu går åt det hållet med flackare vinkel på strypningen. Perazzi verkar inte ha gjort det än, och hade inte gjort det när min bössa såg världens ljus för första gången. Det kanske är så att den vanliga ammunitionen nu tycker bättre om flackare övergång?

Publicerat

Finns det nån som säljer Teague i Svedala eller är det UK som gäller?

skulle också behöva ett par till Browningen.

Publicerat

Jag har Teague till min Perazzi MT6, sköt fast min original 1/2 choke med tio skott, och vet några till som haft problem med stål och fått choker som fastnat. Har aldrig haft problemet med Teagues choker.

Är ju smidigt att beställa direkt, snabb leverans, kanonservice!

Publicerat

Så bra att du är nöjd! Det är också lovande att Perazzi säljs orginal med Teague choker, så det kan inte vara helt tokigt.

Publicerat
15 hours ago Takko sa:

De har funnits en återförsäljare här, men senast jag kollade såldes de inte. 

Publicerat
16 hours ago Takko sa:

Som sagt så är de väldigt snabba att beställa direkt ifrån. Jag specialbeställde ju mina. Tror det tog två veckor lite drygt från att jag skickade min choke till dem tills de hade tillverkat mina och skickat tillbaka. Vanliga choker borde du få på ett par dagar. 

Publicerat

Jag beställde direkt från dem. Kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog, men det var under en vecka iaf från beställning till min brevlåda.

Publicerat

Beställde just 3 st super extended ej portade till min Miroku 8000 Jaegartrap...skeet,  1/4, 1/2. £135 totalt inkl frakt. Gäller att passa på innan brexit. Ska väl inte tillkomma nån tull ännu va!?

Publicerat

De är väl med ett par år till antar jag? 

Publicerat

Med tanke på att de inte ens begärt utträde än så gäller gällande regelverk - njet tull och brittisk moms.

Den andra frågan blir om det EU, dvs dagens EU - det EU de röstade om, de har för avsikt att lämna (vilket torde ta runt 2 år) är det EU de kommer att lämna - om typ två-tre år. Det känns ju inte så fasansfullt stabilt det där EU-bygget just nu...... Om två har vi nog ett ganska annorlunda EU om ni frågar mig. Förhoppningsvis ett EU som tramsar mindre med sydeuropeiska ländersom inte kan rätta till sina ekonomier och bara ska bidrag hela tiden, migration och annat trams.

Den tredje frågan - och den är den intressanaste: hur bra kommer EU att klara sig UTAN den brittiska ekonomin som ju som av en slump är typ EUs andra största (efter tysklands) och är den ekonomi i EU som är modernast sett till att de har en fungerande tjänstesektor.

Jag tror att vi kommer att kunna köpa Teague-choker i ungefär samma omfattning och till samma kostnader som i dag i "evärdliga tider". Hotet är liksom inte ekomiska utan klåfingrigt politiska vad gäller vapenägandet.

/T

Publicerat

Britterna lever på sin export så tro inte att det kommer att bli annorlunda för oss närliggande länder framöver ty det kommer att skrivas avtal om detta långt innan de slutligen kan/får lämna den skraltiga skutan EU.

Som f.d provskytt åt Nigel med prototypchoker glädjer det mig att dessa Teague trådar florerar fortfarande för den mannen hade helt rätt tankebanor när han började svarva choker och sleeves och han har aldrig tullat på kvalitén eller sin hjälpsamma attityd! När jag träffade honom första gången svarvade han choker i sitt garage... 

Tveklöst de bästa portade chokerna för det gör underverk på rekylhanteringen!

Publicerat
8 minutes ago Wizard sa:

Britterna lever på sin export så tro inte att det kommer att bli annorlunda för oss närliggande länder framöver ty det kommer att skrivas avtal om detta långt innan de slutligen kan/får lämna den skraltiga skutan EU.

Britterna lever liksom Sverige på sin export, men det gör även tyskland..... Tror någon på fullaste allvar att man vi ha Grekland och Spanien som primär exportmarknad men inte Storbrittanien?

/T

Publicerat
Just now pmt sa:

Britterna lever liksom Sverige på sin export, men det gör även tyskland..... Tror någon på fullaste allvar att man vi ha Grekland och Spanien som primär exportmarknad men inte Storbrittanien?

/T

Cyniker finns överallt och uppenbarligen finns det de som fortfarande tror att EU är det bästa som hänt sedan skivat bröd...