Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kvällens strapatser

Featured Replies

Publicerat

Smyger mig in under en hran vid 18 tiden, aldeles intill en liten fodervall, det blåser

som sjutton så jag tror innerst inne att dett leder inte till något, Kl 19 ungefär

kommer en ko skock som jag skrämmer mjölken ur när de ser mig, de springer ut på vallen

och jag tänker - Jaha det va det de,, några väl valda svordommar om att kor passar bäst

som pålägg osv...

Ok tänker jag jag smyher runt dem och upp i vind på andra sidan i stället, för om det är rådjur

här så är det där de står och lurar, sagt o gjort smygandes in i tät granskog, å vad tror ni kommer

gående,, dessa jävla kossor igen, nu e jag arg och går resolut tillbaka till granen och hämtar mina grejor och travar iväg till bilen.

Vi bilen lungar jag ner mig och tittar öster ut ca 50 meter börjar en liten dunge med tall o gran som sluttar

ner mot en större fodervall, skam den som ger sig tänker jag och börjar smyga runt där inne i dungen.

Efter ca 200 kommer jag till en plats med 2 stora vildapel träd, bäst att vara försiktig tänker jag medan jag dyker in under

grenverket. jag ska precis ta ett steg mot det andra träden ca 5 meter bort fas lite nedanför mig, då han vrider skallen

åt mitt håll, han står där och fån stirrar bara, ser mig inte i skuggan under trädet tror jag, han kliver ett steg åt sidan och

blottar bogen, jag spänner bågen på redan möra armar då jag hållt båge rakt ut och halvspänd i flera minuter

i väntan på att han ska titta bort, jag står på ett ben,, mitt i steget så jag börrjar darra i stödbenet nu.

Den gröna strecket från min lumenoc swichar rätt mot bocken och sätter sig i backen en bit bort, bocken studsar iväg

över vägen och in i granskogen, väntar mina 40 minuter och hittar honom 35 meter in i skogen, perfekt träff

om än lite snett framifrån.

Finare bilder kommer sen då mina gäster tog några som ska e-mailas, jag tog denna när jag kom hem!

post-2338-1252091764_thumb.jpg

Publicerat

Supergrattis,

men du erkänn nu, det där är din tama bock som poserar för en bild, eller hur?

Nåja men den ser ju mer förvånad ut än död, så jag tyckte det var ok att skriva så.

Hur känns det nu?

Jag kan bara tänka mig.

/Christian

Publicerat
Smyger mig in under en hran vid 18 tiden, aldeles intill en liten fodervall, det blåser

som sjutton så jag tror innerst inne att dett leder inte till något, Kl 19 ungefär

kommer en ko skock som jag skrämmer mjölken ur när de ser mig, de springer ut på vallen

och jag tänker - Jaha det va det de,, några väl valda svordommar om att kor passar bäst

som pålägg osv...

Ok tänker jag jag smyher runt dem och upp i vind på andra sidan i stället, för om det är rådjur

här så är det där de står och lurar, sagt o gjort smygandes in i tät granskog, å vad tror ni kommer

gående,, dessa jävla kossor igen, nu e jag arg och går resolut tillbaka till granen och hämtar mina grejor och travar iväg till bilen.

Vi bilen lungar jag ner mig och tittar öster ut ca 50 meter börjar en liten dunge med tall o gran som sluttar

ner mot en större fodervall, skam den som ger sig tänker jag och börjar smyga runt där inne i dungen.

Efter ca 200 kommer jag till en plats med 2 stora vildapel träd, bäst att vara försiktig tänker jag medan jag dyker in under

grenverket. jag ska precis ta ett steg mot det andra träden ca 5 meter bort fas lite nedanför mig, då han vrider skallen

åt mitt håll, han står där och fån stirrar bara, ser mig inte i skuggan under trädet tror jag, han kliver ett steg åt sidan och

blottar bogen, jag spänner bågen på redan möra armar då jag hållt båge rakt ut och halvspänd i flera minuter

i väntan på att han ska titta bort, jag står på ett ben,, mitt i steget så jag börrjar darra i stödbenet nu.

Den gröna strecket från min lumenoc swichar rätt mot bocken och sätter sig i backen en bit bort, bocken studsar iväg

över vägen och in i granskogen, väntar mina 40 minuter och hittar honom 35 meter in i skogen, perfekt träff

om än lite snett framifrån.

Finare bilder kommer sen då mina gäster tog några som ska e-mailas, jag tog denna när jag kom hem!

Förstod jag det rätt om du skjöt på 5 meters håll? Det är imponerande smygning i så fall. Grattis i allafall.

Publicerat

Grattis till en fin bock och ett bra arbete med den.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Supergrattis,

men du erkänn nu, det där är din tama bock som poserar för en bild, eller hur?

Nåja men den ser ju mer förvånad ut än död, så jag tyckte det var ok att skriva så.

Hur känns det nu?

Jag kan bara tänka mig.

/Christian

Nej den är uppstoppad B) tack bra

Publicerat
  • Författare
Förstod jag det rätt om du skjöt på 5 meters håll? Det är imponerande smygning i så fall. Grattis i allafall.

Nja närmare 4 meter faktiskt, jo vinden var 9 m/s rakt emot mig,men jo jag kan smyga när jag vill B)

Publicerat
  • Författare
Grattis till en fin bock och ett bra arbete med den.

/Lasse

Tack Lasse B) ingen guld bock, men en 6a i alla fall

Publicerat

Jag förstår hur du har planerat och tränat för denna bock,

jag är som alltid imponerad av er bågjägare.

/Chris

Publicerat
  • Författare
Jag förstår hur du har planerat och tränat för denna bock,

jag är som alltid imponerad av er bågjägare.

/Chris

Nja inte för just denna, men tekniken är nog ganska så förfinad vid detta laget

Publicerat

Grattis till första bocken! Låter spännande!

Ser faktiskt ut som att han ligger o slappar o poserar B)

Publicerat
  • Författare
Grattis till första bocken! Låter spännande!

Ser faktiskt ut som att han ligger o slappar o poserar :D

Tack, jo han blev nog förvånad

Publicerat

Grattis Roger! fan va kul!

Nu blir man ju duktigt taggad för att fara ut, men skall låta markerna "vila" ngn dag innan det börjas på allvar.. Var ut ngn dag under bockjakten o smög i hård vind, o det e kuuul.. kommer riktigt nära, killigar o getter iaf.. bockar e man ju immun mot tydligen :D

Publicerat

4 meter? Då hade nog även jag träffat. Jag förstår att du ser ut som en buske med dina "kläder" men att komma så nära.....................:D

Grattis förresten!

Publicerat

Grattis. :lol:

Publicerat

^_^

JÄTTE GRATTIS på Dej!...

hörde av JS i går på Mässan att du fällt en bock!..

Mvh Mamre

Publicerat
  • Författare
^_^

JÄTTE GRATTIS på Dej!...

hörde av JS i går på Mässan att du fällt en bock!..

Mvh Mamre

Hördes det ända dit ?!! wow ,, tack :lol:

Publicerat

WOW <_<

Bågjakt verkar ju helt grymt spännande, imponerande ansmygning, helt klart :P

Publicerat
  • Författare
WOW :P

Bågjakt verkar ju helt grymt spännande, imponerande ansmygning, helt klart :D

Jo det är mycket av just detta som gör bågjakt spännande, eller jakt överhuvud taget. Men man ska också veta/förstå

att tillfällena är glesa, mycket tid lägger man på att sitta o vänta utan resultat, eller smyger i timmar bara för att stöta

djuren och sen gå hem.

Man måste verkligen lära känna det områden man ska jaga på helt enkelt, detta är en grundförutsättning för lyckad

jakt, om man inte tycker sånt är kul eller att det är jobbigt, blir det med ens mycket svårare.

Sen ska man ha en gnutta tur med ! <_<

Publicerat

Grattis till en fin bock.

Publicerat
Man måste verkligen lära känna det områden man ska jaga på helt enkelt, detta är en grundförutsättning för lyckad

jakt

Sen ska man ha en gnutta tur med ! :D

Här ligger mina två stora problem :P

Problem 1:

Mitt arrende ligger 2 timmar bort, det blir inga spontana turer bara för att kolla runt lite.

Jag måste försöka få tag på jaktmark på närmare håll.

Problem 2:

Min kroniska otur :(

:D<_<

Publicerat
  • Författare

Ok en bättre bild som utlovat!

post-2338-1252404003_thumb.jpg

Publicerat

då e vi nöjda!.. :D ..

fin bock!... grattis igen!...

Publicerat

Snyggt! Jag får hoppas att min nästa jakt hos dig resulterar i något liknande! :blush:

Publicerat
Här ligger mina två stora problem :D

Problem 1:

Mitt arrende ligger 2 timmar bort, det blir inga spontana turer bara för att kolla runt lite.

Jag måste försöka få tag på jaktmark på närmare håll.

Problem 2:

Min kroniska otur :(

Problem 3:

Jag har inte tålamod nog att lägga ned så mycket tid.

:D:blush:

;)

Publicerat

grattis till bocken!