Publicerat September 4, 200916 yr Smyger mig in under en hran vid 18 tiden, aldeles intill en liten fodervall, det blåser som sjutton så jag tror innerst inne att dett leder inte till något, Kl 19 ungefär kommer en ko skock som jag skrämmer mjölken ur när de ser mig, de springer ut på vallen och jag tänker - Jaha det va det de,, några väl valda svordommar om att kor passar bäst som pålägg osv... Ok tänker jag jag smyher runt dem och upp i vind på andra sidan i stället, för om det är rådjur här så är det där de står och lurar, sagt o gjort smygandes in i tät granskog, å vad tror ni kommer gående,, dessa jävla kossor igen, nu e jag arg och går resolut tillbaka till granen och hämtar mina grejor och travar iväg till bilen. Vi bilen lungar jag ner mig och tittar öster ut ca 50 meter börjar en liten dunge med tall o gran som sluttar ner mot en större fodervall, skam den som ger sig tänker jag och börjar smyga runt där inne i dungen. Efter ca 200 kommer jag till en plats med 2 stora vildapel träd, bäst att vara försiktig tänker jag medan jag dyker in under grenverket. jag ska precis ta ett steg mot det andra träden ca 5 meter bort fas lite nedanför mig, då han vrider skallen åt mitt håll, han står där och fån stirrar bara, ser mig inte i skuggan under trädet tror jag, han kliver ett steg åt sidan och blottar bogen, jag spänner bågen på redan möra armar då jag hållt båge rakt ut och halvspänd i flera minuter i väntan på att han ska titta bort, jag står på ett ben,, mitt i steget så jag börrjar darra i stödbenet nu. Den gröna strecket från min lumenoc swichar rätt mot bocken och sätter sig i backen en bit bort, bocken studsar iväg över vägen och in i granskogen, väntar mina 40 minuter och hittar honom 35 meter in i skogen, perfekt träff om än lite snett framifrån. Finare bilder kommer sen då mina gäster tog några som ska e-mailas, jag tog denna när jag kom hem!
Publicerat September 4, 200916 yr Supergrattis, men du erkänn nu, det där är din tama bock som poserar för en bild, eller hur? Nåja men den ser ju mer förvånad ut än död, så jag tyckte det var ok att skriva så. Hur känns det nu? Jag kan bara tänka mig. /Christian
Publicerat September 4, 200916 yr Smyger mig in under en hran vid 18 tiden, aldeles intill en liten fodervall, det blåsersom sjutton så jag tror innerst inne att dett leder inte till något, Kl 19 ungefär kommer en ko skock som jag skrämmer mjölken ur när de ser mig, de springer ut på vallen och jag tänker - Jaha det va det de,, några väl valda svordommar om att kor passar bäst som pålägg osv... Ok tänker jag jag smyher runt dem och upp i vind på andra sidan i stället, för om det är rådjur här så är det där de står och lurar, sagt o gjort smygandes in i tät granskog, å vad tror ni kommer gående,, dessa jävla kossor igen, nu e jag arg och går resolut tillbaka till granen och hämtar mina grejor och travar iväg till bilen. Vi bilen lungar jag ner mig och tittar öster ut ca 50 meter börjar en liten dunge med tall o gran som sluttar ner mot en större fodervall, skam den som ger sig tänker jag och börjar smyga runt där inne i dungen. Efter ca 200 kommer jag till en plats med 2 stora vildapel träd, bäst att vara försiktig tänker jag medan jag dyker in under grenverket. jag ska precis ta ett steg mot det andra träden ca 5 meter bort fas lite nedanför mig, då han vrider skallen åt mitt håll, han står där och fån stirrar bara, ser mig inte i skuggan under trädet tror jag, han kliver ett steg åt sidan och blottar bogen, jag spänner bågen på redan möra armar då jag hållt båge rakt ut och halvspänd i flera minuter i väntan på att han ska titta bort, jag står på ett ben,, mitt i steget så jag börrjar darra i stödbenet nu. Den gröna strecket från min lumenoc swichar rätt mot bocken och sätter sig i backen en bit bort, bocken studsar iväg över vägen och in i granskogen, väntar mina 40 minuter och hittar honom 35 meter in i skogen, perfekt träff om än lite snett framifrån. Finare bilder kommer sen då mina gäster tog några som ska e-mailas, jag tog denna när jag kom hem! Förstod jag det rätt om du skjöt på 5 meters håll? Det är imponerande smygning i så fall. Grattis i allafall.
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Supergrattis,men du erkänn nu, det där är din tama bock som poserar för en bild, eller hur? Nåja men den ser ju mer förvånad ut än död, så jag tyckte det var ok att skriva så. Hur känns det nu? Jag kan bara tänka mig. /Christian Nej den är uppstoppad tack bra
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Förstod jag det rätt om du skjöt på 5 meters håll? Det är imponerande smygning i så fall. Grattis i allafall. Nja närmare 4 meter faktiskt, jo vinden var 9 m/s rakt emot mig,men jo jag kan smyga när jag vill
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Grattis till en fin bock och ett bra arbete med den./Lasse Tack Lasse ingen guld bock, men en 6a i alla fall
Publicerat September 4, 200916 yr Jag förstår hur du har planerat och tränat för denna bock, jag är som alltid imponerad av er bågjägare. /Chris
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Jag förstår hur du har planerat och tränat för denna bock,jag är som alltid imponerad av er bågjägare. /Chris Nja inte för just denna, men tekniken är nog ganska så förfinad vid detta laget
Publicerat September 4, 200916 yr Grattis till första bocken! Låter spännande! Ser faktiskt ut som att han ligger o slappar o poserar
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Grattis till första bocken! Låter spännande!Ser faktiskt ut som att han ligger o slappar o poserar Tack, jo han blev nog förvånad
Publicerat September 4, 200916 yr Grattis Roger! fan va kul! Nu blir man ju duktigt taggad för att fara ut, men skall låta markerna "vila" ngn dag innan det börjas på allvar.. Var ut ngn dag under bockjakten o smög i hård vind, o det e kuuul.. kommer riktigt nära, killigar o getter iaf.. bockar e man ju immun mot tydligen
Publicerat September 4, 200916 yr 4 meter? Då hade nog även jag träffat. Jag förstår att du ser ut som en buske med dina "kläder" men att komma så nära..................... Grattis förresten!
Publicerat September 6, 200916 yr JÄTTE GRATTIS på Dej!... hörde av JS i går på Mässan att du fällt en bock!.. Mvh Mamre
Publicerat September 6, 200916 yr Författare JÄTTE GRATTIS på Dej!... hörde av JS i går på Mässan att du fällt en bock!.. Mvh Mamre Hördes det ända dit ?!! wow ,, tack
Publicerat September 6, 200916 yr WOW Bågjakt verkar ju helt grymt spännande, imponerande ansmygning, helt klart
Publicerat September 6, 200916 yr Författare WOW Bågjakt verkar ju helt grymt spännande, imponerande ansmygning, helt klart Jo det är mycket av just detta som gör bågjakt spännande, eller jakt överhuvud taget. Men man ska också veta/förstå att tillfällena är glesa, mycket tid lägger man på att sitta o vänta utan resultat, eller smyger i timmar bara för att stöta djuren och sen gå hem. Man måste verkligen lära känna det områden man ska jaga på helt enkelt, detta är en grundförutsättning för lyckad jakt, om man inte tycker sånt är kul eller att det är jobbigt, blir det med ens mycket svårare. Sen ska man ha en gnutta tur med !
Publicerat September 6, 200916 yr Man måste verkligen lära känna det områden man ska jaga på helt enkelt, detta är en grundförutsättning för lyckadjakt Sen ska man ha en gnutta tur med ! Här ligger mina två stora problem Problem 1: Mitt arrende ligger 2 timmar bort, det blir inga spontana turer bara för att kolla runt lite. Jag måste försöka få tag på jaktmark på närmare håll. Problem 2: Min kroniska otur
Publicerat September 8, 200916 yr Ok en bättre bild som utlovat! då e vi nöjda!.. .. fin bock!... grattis igen!...
Publicerat September 8, 200916 yr Ok en bättre bild som utlovat! Snyggt! Jag får hoppas att min nästa jakt hos dig resulterar i något liknande!
Publicerat September 8, 200916 yr Här ligger mina två stora problem Problem 1: Mitt arrende ligger 2 timmar bort, det blir inga spontana turer bara för att kolla runt lite. Jag måste försöka få tag på jaktmark på närmare håll. Problem 2: Min kroniska otur Problem 3: Jag har inte tålamod nog att lägga ned så mycket tid.